Hei,
Olemme rakentamassa noin 25m2 saunamökkiä (kesäkäyttö), johon tulee yhdistetty pesu-löylyhuone. Todennäköisesti perustusvaihtoehdoksi olisi tulossa pilariperustus, jolloin yksi vaihtoehto olisi tehdä saunan lattia puusta (joka tulisi siis mökkitoimittajalta).
Minkälaisia kokemuksia teillä on näistä lakatuista tms. vastaavista puulattiosta vesikouruineen? Onko odotettavissa ongelmia myöhemmässä vaiheessa, jos kaikki on puuta? Etenkin lattioden ja seinien väliset osuudet ja reunat mietityttää.
Jos maastosta johtuen ei voida tehdä betonilaattaa, mitkä olisivat seuraavat vaihtoehdot lattian osalle? Joku vesivaneri betoni tai joku muu?
Kiitos kommenteista!
Puulattiat mökkien saunoissa - kestävyys?
16
5373
Vastaukset
- Lisää
Ei voi tehdä betonilaattaa? Miksi ei?
Laattaa lattiaan. Ei mitään puuta.- peeäs
Tontti on sellaisessa paikassa, johon ei oikein pääse betoni- ja sora-autolla lähelle. Soraa toki tarvitaan perustuksiin ja se tuodaan traktorin kauhassa mitä tarvitaan.
Maa on muuten savea, tosin erittäin kovaa sellaista (ei mitään silttiä). Tiedän, että reunavahvistettu laatta olisi paras, mutta sen tekeminen olisi todella hankalaa (ja kallista) ja toisaalta ei pitäisi olla estettä saada tehtyä pilariperustukselle riittävällä routasuojauksella ja maanvaihdolla.
En usko yllämainitusta ratkaisusta koituvan haittaa, mutta jos pilareihin yhdistetään betonista valettu maanvarainen laatta, jää mietityttään mahdollinen eritasoinen routiminen.
- vesivaneri tai
lauta keskikourulla ja ilmarako seinillä noin 20 mm varmistaa hyvät löylyt ja seinien kuivumisen.
Betonilaatta märäntää seinät varmasti. - jkjkjkjk
Älä nyt oikeasti edes harkitse lakkaavasi saunan lattiaa. Kunnolla tuulettuva puurakenne ilman mitään lakkaa, on takuuvarmasi paras ratkaisu mökkisaunan lattiaan. Veden pitää päästä kunnolla pois pinnasta ja tuulettumisen lattian alla pitää hoitua hyvin. Mutta ei todellakaan mitän vesivaneria.
- emmiina44
Lakkaamaton lautalattia kunnon kaadolla on ehdottomasti miellyttävin lattia kesäsaunassa ja talvellakin miellyttävän tuntuinen. Kestää oikein tehtynä varmasti pitkään ja on helppo uusia. 20 mm raot seinustoilla takaa sen etteivät seinät ala tummumaan lattianrajassa.
- mokkeilija
Pitäis vissiin tehdä mökkifoorumin FAQ-palsta sillä niin usein nämä samat kysymykset toistuu; onkohan siitä viikkoakaan kun tätä samaa asiaa pohdittiin. Eli hakua saa käyttää..
Itse olen saunonu saunassa jossa oli venemestareiden opeilla rakennettu yli 30 vuotta vanha lautalattia eikä lahoa lattiassa ollut vielä yhtään.
Itse rakensin lattiani samalla reseptillä jolla tuo hyvin säilynyt lattia oli tehty, eli kerrotaan se vielä kerran;
Vernissaa x 5, lattian pyyhkiminen tärpättirätillä ja venelakkaa (Unica puolihimm.) n. 3-4 kerrosta päälle. Lisäksi n.1,5 cm:n tuuletusraot lattianrajassa ja 2cm/1m kaato lauteiden alla olevaa peltikourua kohti. Tässä oma reseptini joka on toiminut jo 5 vuotta - lattia on valehtelematta kuin uusi eikä kukaan ole meinannutkaan liukastua.- vielä pieni
ikä eikä kerro juuri mitään kestosta.
- liikaa....
Vernissa voinee toimia, jos sitä levitetään reilusti ja pyyhitään imeytymätön pois jonkinajan kuluttua. Useat kerrokset vernissaa johtavat imeytymättömän vernissan voimakkaaseen nahoittumiseen. Venemiesten konsti on imeyttää pellavaöljyä puuhun niinkauan kuin puu sitä imeeja sitten "sulkea" pinta vernissalla. Vernissauksen jälkeen pinta voidaan lakata.
- mokkeilija
vielä pieni kirjoitti:
ikä eikä kerro juuri mitään kestosta.
Kyllä 30 vuotta on ihan hyvä ikä puulattialle...
Jos tuo oma samalla periaatteella valmistettu lattiani kestää saman verran niin olen kyllä valmis uhraamaan päivän sen uusimiseen.
btw, näyttäkääpä minulle betoni/laatoitettu lattia jolle ei 30 vuoteen ole tarvinnut remonttia tehdä..
- seinän viereen
pitää jättää myös rako, muuten lahoaa lattia ja pahimmassa tapauksessa seinäkin.
Ymärtääkseni olit valmis tekemään lattian
myös betonista, joten laatoitettu lattia
voisi tulla kysymykseen.
Laita niiden tuuman pakksuisten lattialautojen
päälle betonipohjainen, valmiiksi vesieristetty
kaakeliluja-levy. Nosta seinille noin 100 mm:n
korkuinen reunus painekyllästetyllä puulla, esim.
lauta kantilleen.
Tuon kaukalon lisäeristät saumojen kohdalta ja
laitat sopivaan kohtaan "kesä"-lattiakaivon jonka
voit tyhjentää talveksi.
Vesieristetyn kaakelilujan päälle asennat sitten
saneerauskämmityskaapelin tai valmiin verkon
unohtamatta lattiatermostaatin asennusputkea.
Kaadot teet normaali massalla ja laatoitat pinnan
linkkereillä. Lattialämmitys kannattaa tehdä nyt
vaika sähköä ei vielä mökillä olisikaan, sillä
kyllä se sinne joskus tulee.
Tuo "kaukalolattia" toimii hyvin, sillä se on
irti painuvista seinärakenteista. Meillä on
ollut käytössä vajaa 10 vuotta ilman mitään
ongelmia.Kun lämpöeristät sen lattian esim. 150 mm
villaa, niin jätä höyrysulku laudan ja villan
välistä pois, vesieristys toimii sulkuna ja
näin villoihin mahdollisesti joutunut kosteus
pääsee ulos.- raolla
Edellinen savusaunan lattia kesti 40 vuotta. Nykyinen jo 10 vuotta.Rakenne:hirsikehikko kivien päällä (kivien raoista hyvä tuuletus alapohjaan),lattia höylätystä laudasta kauttaaltaan n. 3 millin raolla.Kun kyseessä on kesäsauna,takaa raot hyvän tuuletuksen ja erinomaiset löylyt sekä lattian pitkän iän.Mitään kyllästyksiä ei tarvita.
- ja klinkkerit
Oman lattiani tein näin:
Puulattiaan reikä lattiakaivoa varten, ja lattian päälle bitumipohjainen vedeneristematto, taisi olla Musta Pekka -niminen. Tämän päälle tuli tarvittavat kaadot saneerauslaastilla sekä klinkkerit, seinän vierille nostettuna. Kymmenen vuotta tulee täyteen ja hyvin näyttää toimivan. - peeäs
Moi!
Kiitos kaikille vastanneille, tästä olen saanut todella hyviä vinkkejä miten asia kannattaisi toteuttaa.
Hyvää kevättä kaikille.- joskus kuulla
Olisi hauska joskus kuulla minkälaiseen ratkaisuun päädyit saunanlattiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293315- 1201321
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101265- 711028
- 581021
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871006olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26957Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38921Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66900Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78855