Oikeusnotaariksi 1-1,5 vuodessa

-.Opiskelija-

Terve kaikki!

Armeijan jälkeen olen suunnitellut, että yritän päästä opiskelemaan Vaasaan oikeustiedettä. En kuitenkaan haluaisi kolmea vuotta opiskella, joten onko mahdollista suorittaa oikeusnotaarin tutkinto 1-1,5 vuodessa? Tarkoitan opiskelulla ahkeraa opiskelua ja paneutuisin todella opiskeluun.

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan!

28

15195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teoriassa menisi näin

      Ajatuksesi vuodessa notaariksi vaikutti sen verran hauskalta, että kännipäissäni piti ihan katsoa, miten se menisi. Rehellisesti käsi sydämellä, kykenisitkö tähän?

      syyslukukausi:
      10.9 Rikosoikeus (n. 1600 sivua)
      24.9 Hallinto-oikeus (n. 1600 sivua)
      1.10 Valtiosääntöoikeus (n. 800 sivua)
      8.10 Perhe- ja jäämistöoikeus (n. 1000 sivua)
      12.10 Oikeuden ulottuvuudet (aloittelukurssi)
      15.10 Maa-, vesi- ja ympäristöoikeus (n. 1000 sivua)
      5.11 Kansallinen ja eurooppalainen lainsäädäntö ja yksilön suojan perusteet (aloittelukurssi)
      12.11 Työoikeus (n. 1000 sivua)
      26.11 Oikeushistoria (n. 800 sivua)
      3.12 Oikeusteoria (n. 1100 sivua)
      17.12 Kirjanpito (n. 800 sivua)
      englannin ja ruotsin kurssit (läsnäolopakko n 60-80h per aine)

      kevätlukukausi:
      14.1 Kansainvälinen oikeus (n. 500 sivua)
      21.1 Eurooppaoikeus (n. 1000 sivua)
      11.2 Velvoiteoikeus: Sopimusoikeus (n. 1100 sivua)
      6.3 Velvoiteoikeus: Yleinen velvoiteoikeus (n. 800 sivua)
      31.3 Prosessioikeus (n. 1700 sivua)
      7.4 Kansainvälinen yksityisoikeus (n. 300 sivua)
      21.4 Kauppaoikeus (n. 1400 sivua)
      19.5 Finanssioikeus (n. 1600 sivua)
      26.5 Esineoikeus (n. 1100 sivua)
      siviilioikeuden peruskurssi
      1 käytännön kurssi (läsnäolopakko n. 30h)
      laadittava 2 seminaarityötä (15-20 sivua akateemista tekstiä)
      äidinkielen kurssit (jonkin verran läsnäoloa, pari koetta)

      Oikeustieteellinen ei ole vaikea koulu, mutta se on työläs. Kannattaa suhtautua nöyryydellä. Jo 4 vuodessa maisteriksi valmistuvat ovat tehneet hemmetisti töitä.

      • eikä mikään!

        AMK:ssa voi valmistua oikeustradenomiksi eli juristiksi parissa vuodessa ihan käytännön harjoittelun kautta. Tai näin minulle on kerrottu. ;)


      • mutta toihan
        eikä mikään! kirjoitti:

        AMK:ssa voi valmistua oikeustradenomiksi eli juristiksi parissa vuodessa ihan käytännön harjoittelun kautta. Tai näin minulle on kerrottu. ;)

        ois upee juttu!!!

        Harmi vaan, että asianajotoimistossa oikeustradenomi kulkee nimikkeellä sihteeri ja OTM nimikkeellä lakimies. Mut samaa hommaa varmaan?


      • hommaa on
        mutta toihan kirjoitti:

        ois upee juttu!!!

        Harmi vaan, että asianajotoimistossa oikeustradenomi kulkee nimikkeellä sihteeri ja OTM nimikkeellä lakimies. Mut samaa hommaa varmaan?

        Tekevät ihan samoja hommia, koska ovat opiskelleetkin ihan samat jutut. Tämän voi todeta omin silmin, kun katsoo kurssien nimiä.

        OTM:t ovat vain niin tittelinkipeää porukkaa, että ovat omineet lakimies-nimityksen ihan itselleen. Kyllä niiltä hymy hyytyy, kun pomon paikka menee OTM (AMK):lle ja kollegoiksi otetaan enää vain Oikeustieteen tohtoreita (AMK trad.). Kyllä siinä harmittaa, kun omaa koulutustaan voi kutsua enää Juhlamokaksi ja työtehtävät ovat tittelin mukaan.


      • viikon naurut
        hommaa on kirjoitti:

        Tekevät ihan samoja hommia, koska ovat opiskelleetkin ihan samat jutut. Tämän voi todeta omin silmin, kun katsoo kurssien nimiä.

        OTM:t ovat vain niin tittelinkipeää porukkaa, että ovat omineet lakimies-nimityksen ihan itselleen. Kyllä niiltä hymy hyytyy, kun pomon paikka menee OTM (AMK):lle ja kollegoiksi otetaan enää vain Oikeustieteen tohtoreita (AMK trad.). Kyllä siinä harmittaa, kun omaa koulutustaan voi kutsua enää Juhlamokaksi ja työtehtävät ovat tittelin mukaan.

        Meidänkin toimistossa on ihan just noin!

        Meillä lakimies laatii sopimuksia ja kauppakirjoja, tapaa asiakkaat, litigoi jne. Sillä on 20 neliön huone ja seitsemän tonnin kuukauspalkka.

        Sen sihteeri istuu 7 neliön kopissa kahden ja puolen tonnin kuukauspalkalla, monistaa lakimiehelle materiaalit, kirjoittaa puhtaaksi word-dokumentit, arkistoi, faksaa keissit eteenpäin eikä tee yhtään ainoaa itsenäistä juridista päätöstä.

        Käykää nyt huviksenne amislaiset edes katsomassa, mikä on tilanne työmarkkinoilla, ennenkuin hehkutatte. Oikeustradenomi on sihteeri, ja jos hyvin käy, sen ei tarvitse keittää kahvia..


      • Jurristi2
        viikon naurut kirjoitti:

        Meidänkin toimistossa on ihan just noin!

        Meillä lakimies laatii sopimuksia ja kauppakirjoja, tapaa asiakkaat, litigoi jne. Sillä on 20 neliön huone ja seitsemän tonnin kuukauspalkka.

        Sen sihteeri istuu 7 neliön kopissa kahden ja puolen tonnin kuukauspalkalla, monistaa lakimiehelle materiaalit, kirjoittaa puhtaaksi word-dokumentit, arkistoi, faksaa keissit eteenpäin eikä tee yhtään ainoaa itsenäistä juridista päätöstä.

        Käykää nyt huviksenne amislaiset edes katsomassa, mikä on tilanne työmarkkinoilla, ennenkuin hehkutatte. Oikeustradenomi on sihteeri, ja jos hyvin käy, sen ei tarvitse keittää kahvia..

        Heh, menit ns. vanhaan :)
        Tyyppi provoili kieli poskessa, petyin kun joku vaivautui vastaamaan...

        Mutta asiaan.
        Tämä oikonomi on ihan käypä juttu, tosiaan sihteerinä. Piste

        Kolmannekseen ei se mikään mahdottomuus ole. Oikeustieteen kandiksi/maisteriksi on mahdollista valmistua kahdessa ja puolessa vuodessa. Hemmetin kovalla tahdilla ja työllä.


      • qqari
        viikon naurut kirjoitti:

        Meidänkin toimistossa on ihan just noin!

        Meillä lakimies laatii sopimuksia ja kauppakirjoja, tapaa asiakkaat, litigoi jne. Sillä on 20 neliön huone ja seitsemän tonnin kuukauspalkka.

        Sen sihteeri istuu 7 neliön kopissa kahden ja puolen tonnin kuukauspalkalla, monistaa lakimiehelle materiaalit, kirjoittaa puhtaaksi word-dokumentit, arkistoi, faksaa keissit eteenpäin eikä tee yhtään ainoaa itsenäistä juridista päätöstä.

        Käykää nyt huviksenne amislaiset edes katsomassa, mikä on tilanne työmarkkinoilla, ennenkuin hehkutatte. Oikeustradenomi on sihteeri, ja jos hyvin käy, sen ei tarvitse keittää kahvia..

        ...eli teidän toimistoon kannattaa ilmeisesti mennä ennemmin sihteeriksi kuin lakimieheksi palkasta päätellen, meinaan jos samoihin tuntipalkkoihin pääsisi jo sihteerinä kuin lakimiehenä? ;)


      • selvä juttu
        qqari kirjoitti:

        ...eli teidän toimistoon kannattaa ilmeisesti mennä ennemmin sihteeriksi kuin lakimieheksi palkasta päätellen, meinaan jos samoihin tuntipalkkoihin pääsisi jo sihteerinä kuin lakimiehenä? ;)

        että aloittelevan lakimiehen tuntipalkka on varmasti paskimmasta päästä akateemisia palkkoja.

        Jos kovalle tuntipalkalle pääsee, niin muilta aloilta kannattaa aloittaa.

        Itse silti mieluummin teen esim. rikosjuttuja tai yrityskauppoja kuin kopioin paperia.


    • Jiirisahaajanpoika

      Toi yhdessä vuodessa ON:ksi valmistuminen on melkoisen kova tavoite. Oikeastaan mahdoton. Toi puoltoista vuotta on realistisempi. Ja sun pitää muistaa, että kaiken pitää mennä ihan putkeen. Siinä ei oo varaa montaa hylsyä ottaa tenteistä.

      Toisaalta on myös muistettava, että itse valmistuminen kestää teknisesti aika kauan. Kun oot tehnyt notaarityön, sun täytyy tehdä siihen maturiteetti. Ja sitten on tdk-neuvoston kokoukset ja publiikit.

      Ihmetystä aiheuttaa myös se, miksi kova hinku saavuttaa ON:n paperit nopeesti. Sehän on vain välivaihe matkalla OTM:ksi. Ei ON:n papereilla työllisty. Työnantajan silmissä ON on edelleen oik.yo.

      • kun vaasasta

        pääsee pois, ku ON on kasassa!


      • Jiirisahaajanpoika
        kun vaasasta kirjoitti:

        pääsee pois, ku ON on kasassa!

        Okei, nyt ymmärrän kiirettä ON:ksi. Kuka siellä Vaasassa nyt viihtyis. Tai viihtyis varmaan tuhat kertaa paremmin kuin jossain Rovaniemellä. Mutta oli miten oli, tavoite on hirmuisen kova, ellet oo ihan superlahjakkuus ja kova paiskimaan duunia.

        Ps. Ihmetyttää, jos voi mennä helpolla johonkin maakuntaan opiskelemaan oikeustiedettä, mutta ON:n jälkeen pääsee esim stadiin. Toki sitä kandee hyödyntää, mutta itse luin hiki hatussa, jotta pääsin stadin oikikseen sisään. Sillä aikaa Vaasan ja Rovaniemen porukka veti pussikaljaa ja naureskeli helppoja pääsykokeita. Luulin, että se kostautuu niille opiskelukaupungin muodossa, jota ei pysty vaihtamaan.


      • käsityksiä?
        Jiirisahaajanpoika kirjoitti:

        Okei, nyt ymmärrän kiirettä ON:ksi. Kuka siellä Vaasassa nyt viihtyis. Tai viihtyis varmaan tuhat kertaa paremmin kuin jossain Rovaniemellä. Mutta oli miten oli, tavoite on hirmuisen kova, ellet oo ihan superlahjakkuus ja kova paiskimaan duunia.

        Ps. Ihmetyttää, jos voi mennä helpolla johonkin maakuntaan opiskelemaan oikeustiedettä, mutta ON:n jälkeen pääsee esim stadiin. Toki sitä kandee hyödyntää, mutta itse luin hiki hatussa, jotta pääsin stadin oikikseen sisään. Sillä aikaa Vaasan ja Rovaniemen porukka veti pussikaljaa ja naureskeli helppoja pääsykokeita. Luulin, että se kostautuu niille opiskelukaupungin muodossa, jota ei pysty vaihtamaan.

        Eihän Rollosta pääse Helsinkiin vaihtamaan kuin pääsykokeen kautta.

        Ja Vaasan koulutusohjelma ON HELSINGIN YLIOPISTON juttu, vain alkuosa tapahtuu fyysisesti Vaasassa ja sitten kaikki siirtyvät Helsinskiin.

        Kumpaakin kaupunkia asuinpaikkana kokeilleena sanoisin, että huomattavasti mieluummin asuisin Rovaniemellä kuin Vaasassa, jos noista kahdesta pitää valita.

        Eikä Rollon oikikseenkaan pussikaljaa juomalla pääse, kuten ei Vaasaankaan (ja nyt varmaan joku pakkoruotsin vastustaja tulee argumentoimaan, miten helppoa on ruotsinkielisten päästä Waasalandiaan sisään..).


      • Jiirisahaajanpoika
        käsityksiä? kirjoitti:

        Eihän Rollosta pääse Helsinkiin vaihtamaan kuin pääsykokeen kautta.

        Ja Vaasan koulutusohjelma ON HELSINGIN YLIOPISTON juttu, vain alkuosa tapahtuu fyysisesti Vaasassa ja sitten kaikki siirtyvät Helsinskiin.

        Kumpaakin kaupunkia asuinpaikkana kokeilleena sanoisin, että huomattavasti mieluummin asuisin Rovaniemellä kuin Vaasassa, jos noista kahdesta pitää valita.

        Eikä Rollon oikikseenkaan pussikaljaa juomalla pääse, kuten ei Vaasaankaan (ja nyt varmaan joku pakkoruotsin vastustaja tulee argumentoimaan, miten helppoa on ruotsinkielisten päästä Waasalandiaan sisään..).

        Joo, en tienny tota Vaasa-kuvioo, vaikka oon itse Helsingin oikiksessa opiskellu.

        En mä nyt tarkoittanut, että Vaasaan ja Rolloon ihan kaljoittelemalla päästään, mutta helpommalla kuitenkin kuin stadiin. Tai näin ovat minulle ainakin Rollossa opiskelleet itse sanoneet.

        Vaasan etuna Rolloon on sen sijainti. Rovaniemihän on siellä jumalan selän takana. Jos haluut tulla Vaasasta vaikka stadiin, eihän se nyt hirveen montaa tuntia kestä Eri asia on, jos on kotoisin jostain pohjoisesta. Tai muutoin on erityisen viehtynyt Lapin laulumaista. Makunsa kullakin.


      • eq
        Jiirisahaajanpoika kirjoitti:

        Joo, en tienny tota Vaasa-kuvioo, vaikka oon itse Helsingin oikiksessa opiskellu.

        En mä nyt tarkoittanut, että Vaasaan ja Rolloon ihan kaljoittelemalla päästään, mutta helpommalla kuitenkin kuin stadiin. Tai näin ovat minulle ainakin Rollossa opiskelleet itse sanoneet.

        Vaasan etuna Rolloon on sen sijainti. Rovaniemihän on siellä jumalan selän takana. Jos haluut tulla Vaasasta vaikka stadiin, eihän se nyt hirveen montaa tuntia kestä Eri asia on, jos on kotoisin jostain pohjoisesta. Tai muutoin on erityisen viehtynyt Lapin laulumaista. Makunsa kullakin.

        Rovaniemessä ei oo kun poroja!


      • rrr...
        eq kirjoitti:

        Rovaniemessä ei oo kun poroja!

        Waasassa miehetkin käyttävät sukkahousuja, on Ruotsi sen verran lähellä.


      • helsinkiroiräi
        Jiirisahaajanpoika kirjoitti:

        Joo, en tienny tota Vaasa-kuvioo, vaikka oon itse Helsingin oikiksessa opiskellu.

        En mä nyt tarkoittanut, että Vaasaan ja Rolloon ihan kaljoittelemalla päästään, mutta helpommalla kuitenkin kuin stadiin. Tai näin ovat minulle ainakin Rollossa opiskelleet itse sanoneet.

        Vaasan etuna Rolloon on sen sijainti. Rovaniemihän on siellä jumalan selän takana. Jos haluut tulla Vaasasta vaikka stadiin, eihän se nyt hirveen montaa tuntia kestä Eri asia on, jos on kotoisin jostain pohjoisesta. Tai muutoin on erityisen viehtynyt Lapin laulumaista. Makunsa kullakin.

        No Rovaniemestä pääsee Helsinkiin ehkä 20 minuuttia hitaammin kuin Vaasasta. Suurin osa ajasta noilla reittilennoilla menee nousuun ja laskuun. Totta kai on vaikeampi päästä sisään jonnekin, jonne otetaan 18 prosenttia sisään kuin siihen missä otetaan 27%. Ja aika monta on motivoinut valmistumaan nopeammin.


    • Vauhtimestari

      Itse opiskelin Helsingissä OTM:ksi reilussa kahdessa vuodessa päivätyön ohessa. Minulla on aiempi yliopistotutkinto, joten sain kieliopinnot hyväksiluettua. Niihin olisi mennytkin pitkä aika.

      Luennoilla en käynyt juuri lainkaan. Istuin luennoilla ainoastaan pakolliset läsnäolot, joita sisältyi joihinkin aloitusopintoihin ja perhe- ja jäämistöoikeuteen. Muuten suoritin kaikki aineopinnot kirjatentteinä ja ne menivät ihan kohtuullisesti. Hylsyjäkin tuli, mutta sinnikkäästi ilmoittauduin aina seuraavalle tenttikierrokselle, kun asiat olivat vielä mielessä. Pystyin lukemaan tenttikirjoja n. 100 sivua/päivässä. Gradun tein kuukaudessa.

      Omana ohjeenani kerron, että kannattaa tenttiä ensin ne aineopinnot, joiden aihealueeseen pääsykokeet ovat liittyneet ja muutoinkin saman tien ryhtyä tenttimään. Luennoista saa tentteihin muutaman hyvityspisteen, mutta niistä on hyötyä arvosanan määräytymisessä vasta jos tentti muutenkin on mennyt läpi (eli saavutettu puolet maksimipistemäärästä).

      Ainiinjoo, aikanaan kirjoitin b:n paperit, enkä käynyt valmennuskurssia. Pääsin kolmannella yrittämällä sisään.

      • Vauhtimestari

        Piti ihan kaivaa tutkintotodistus esiin ja näköjään aika kultaa muistot. Aiemmin mainitsemani reilun kahden vuoden sijasta käyttäisin aikakäsitteenä pikemmin hieman alle kolmea vuotea:)

        Valinnaisia opintoja sain kuitattua mm. työkokemuksella. Joitain läsnäoloa edellyttäviä opintoja (ns. käytännön taidot-opinnot) sisältyi niihin, mutta aika läpihuutojuttuja olivat muistaakseni vai miltä kuullostaa kurssi "juristin vuorovaikutustaidot".

        Valintakoekirjat luin lävitse muistaakseni yhdeksän kertaa. Tavoitteena oli lukea ne kymmenen kertaa, mutta aika loppui kesken. Onneksi yhdeksän riitti. Valintapisteraja ylittyi muistaakseni kuudella pisteellä.


      • vahtimestari***
        Vauhtimestari kirjoitti:

        Piti ihan kaivaa tutkintotodistus esiin ja näköjään aika kultaa muistot. Aiemmin mainitsemani reilun kahden vuoden sijasta käyttäisin aikakäsitteenä pikemmin hieman alle kolmea vuotea:)

        Valinnaisia opintoja sain kuitattua mm. työkokemuksella. Joitain läsnäoloa edellyttäviä opintoja (ns. käytännön taidot-opinnot) sisältyi niihin, mutta aika läpihuutojuttuja olivat muistaakseni vai miltä kuullostaa kurssi "juristin vuorovaikutustaidot".

        Valintakoekirjat luin lävitse muistaakseni yhdeksän kertaa. Tavoitteena oli lukea ne kymmenen kertaa, mutta aika loppui kesken. Onneksi yhdeksän riitti. Valintapisteraja ylittyi muistaakseni kuudella pisteellä.

        Kuule Vauhtimestari, sä puhut ihan paskaa.


      • vinkkimies

        Oon samaa mieltä - paskaa! Ainoastaan paskan haju, väri ja koostumus jäävät tulkinnanvaraisiksi. Tarkoitan vaan, että olis hyvä tietää minä vuonna väitetty Vauhtimestarin vauhtihurjastelu on tapahtunut? Ja mikä oli hänen aiempi tutkintonsa, ja miltä aikakaudelta? Tänä päivänä tällainen ei enää onnistu. Joitakin pakollisia aineopintotenttejä järjestetään ainoastaan 3 tai 4 kertaa/lukuvuosi. Esim. finanssioikeuden tentti järjestetään ensimmäisen kerran joulukuussa. Tyrit sen niin seuraava yritys on helmikuussa, ja vika huhtikuussa. Sanoisin, et jos meinaa ylipäänsä valmistua tavoiteajoissa nykyisin, niin siinä saa kyllä juosta kirjojen perässä ja pitkin keskustakampuksen käytäviä sinne sun tänne, ja paiskia hommia ihan täysipäiväisesti. Vauhtimestarihan oli kaiken ohessa vielä päivätyössä.

        Ihan vaan vinkkinä kaikille: Jos teitä oikeasti kiinnostaa oikeustieteen opiskelu, mutta olette silti täällä kyselemässä neuvoja, niin kehoitan harkitsemaan jotain toisa ammattia ja alaa.


    • Mimmssi

      Motivaatiohumalaisen opiskelijan ei ole todellakaan mahdotonta valmistua oikiksesta noin kolmessa vuodessa. Kova työ, nopea asioiden omaksuminen ja maltillinen bilettäminen ovat ne avainsanat. Jokaisen tentin ei ole pakko mennä läpi ensiyrittämällä, mutta kaikkia ei todellakaan kärsi hylsyttää! Jos löytää jotain joka on vieläpä itseä kiinnostava juttu, kaikki "paska-aineetkin" tulee kahlattua ilolla läpi. Kieliopinnot vievät yksittäisistä jutuista eniten aikaa, mutta ovat hyvä kanava verkostoitumiseen.

      • kieliä voi

        suorittaa avoimessakin? silloin ei pitäisi olla ongelmia ryhmiin mahtumisen kanssa.


    • 319

      eihän tuo ole mitenkään mahdollista? edellyttäisi ainakin erityisjärjestelyjä? asiat joku voi oppia tuossa ajassa mutta voiko kursseja käydä miten haluaa?

    • jookosKookosSanoMuut

      Eikös akateeminen vapaus ole juuri sitä, että otamme kirjasta kiinni ja luemme. Tentimme, pääsemme läpi, emme biletä ja tentimme seuraavia kokonaisuuksia.

      Yliopistotasolla ei käsittääkseni kukaan "estä" etenemästä. Kuten AMK, amis, lukio, opistot joissa on jokin kaikkia sitova opiskeluaikataulu.

    • aliine

      1,5 vuodessa varmasti mahdollista, mutta vaatii kurinalaisen lukusuunnitelman. Ainakin Helsingin päässä on mahdollista tehdä tenttejä kesäaikaan. Kesätenteillä voi ikään kuin tasata vuotuista lukutaakkaa.

      Itse tiedän henkilön, joka valmistui maisteriksi reilussa kahdessa vuodessa. Tämä on kyllä aika poikkeusyksilö. Hänellä oli jo yksi maisteritutkinto taskussa ja ikääkin yli 30-vuotta. Ilmeisesti hän hallitsi tehokkaan luku- ja opiskelutekniikan ennen oikikseen tuloa.

      Itselläni meni notaariin (välitutkinto) pari vuotta ja siihen kyllä varmaa omat opintoni tulevat oikiksessa jäämäänkin ts. en usko enää palaavani tekemään maisteria oikikseen. Hieno tutkinto ja paljon uramahdollisuuksia Suomessa. Koen, ettei ala kuitenkaan ole minua varten. Aloitinkin opinnot Aallossa kauppiksen puolella, mitä en ole katunut hetkeäkään.

    • oikeustieteenmestari

      Itse valmistuin 1,5 kuukaudessa notaariksi. Kaverini teki minulle kaikista kirjoista äänikirjat, jotka sitten nopeutin 10-kertaiseksi. Näitä kuuntelin nukkuessani ja päivät kirjoitin tenttivastauksia. Helppoa ja nopeaa oli. Valmistuin maisteriksi ensimmäisen vuoden lopussa ja olenkin ollut kortistossa nyt viimeiset 4 vuotta.

      • MaisteritieteenOikkari

        Minä valmistuin kahdessa päivässä maisteriksi. Ensimmäisenä päivänä kävin juttelemassa dekaanin kanssa ja ilmeni, että homma hoituu pienellä lahjuksella ja tämän jälkeen ryyppäsin koko lopun opiskeluaikani ja valmistuin saman viikon tiistaina. Olen ollut kortistossa nyt viimeiset 4 vuotta, 8 kuukautta ja 29 päivää.


    • Muuntokoulutus

      No, koko oikeusnotaari tutkinto on turha. Oikeustradenomiksi ajaa saman asian. Tosin oikeustradenomiksi tutkinnossa voi erikoistua mm. Verotukseen, liikejuridiikkaan, yms. oikeusnotaari on yleistutkinto tosin aivan turha. Kummassakin tutkinnossa on hyvä se puoli että oppii juridisen ajattelun työn ohessa. Muuntokoulutus olisi oikeustradenomista oikeusnotaariksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe