ensikertalaisena kiinnostaisi kovasti tietää Madeiralaisten autoilutavoista - minkälaisia he ovat ratin takana? uskaltaako sinne sekaan lähteä autoilemaan...
autoilu madeiralla
10
4205
Vastaukset
- sopivasti.
Madeiralla autoilutavat ovat fiksummat, kuin esim. etelä-suomessa näkee. Toki paikallisia kuumakalleja on aina joskus, pahimpia ovat mönkijöillä ja moottoripyörillä ajelevat nuoret, jotka "räppää" missä vain.
Suojatiet on sitten arvossaan, eli tarkkana niiden kanssa. Vanhat tiet ovat kapeita ja sokkeloisia, uudet parempia, mutta kaarteita ja korkeuseroja löytyy.
Autoillessa hyvä kartturi ja kartta on tärkeämpi, kuin huippu-ajajan taidot. Viitoitus on paikoin hyvä, paikoin puutteellinen tai sijoitettu siten että sitä ei ajaessa näe (esim. kasvitieteellisen puutarhan suunnassa talon seinässä ja Machicossa liikenneympyrässä (saattaa olla poistunut uuden motarin ansiosta))
Kiihdyttää ja jarruttaa pitää osata ripeästi sekä rattia vääntää serpentiiniteillä (muutoinkin auton mittojen "tunteminen", ettei helmat ruttaannu kaarteissa.
Funchalissa on muutama risteys, jotka ovat hankalia vilkkaan liikenteen aikaan, eli pitäisi välttää mielellään (motarilla liittymä länteen päin, joka on heti tunnelin jälkeen (kumpikaan ei näe mitään..., oli noin Monten alapuolella) ja hotellialueelta hieman länteen, sinne alas tuleva kokoojakatu (madeira shopping centerin suunnasta) ovat hankalia, ensin mainittu vaarallinen). - Juha13
Terve!
Olimme jouluna Madeiralla vaimon ja 2 vuotiaan pojan kanssa.
Vuokrasimme kolmeksi päiväksi auton(seat leon), joka oli juuri passelin kokoinen/tehoinen kyseisille vuoristoteille.
Itseäni hiukan jännitti tuo autoilu, vaikka olenkin autokuskin hommia vääntänyt suomessa monta vuotta.
On siellä keskustan lähistöllä aikalailla hukassa, jollei ole kartanlukija koko ajan hereillä. Meillä oli mukana GPS, johon onnistuin netistä lataamaan jonkinlaisen yksityishenkilön tekemän kartan, joka osoittautuikin aika toimivaksi viritykseksi!
Valoja ei pidetä päällä kuin tunneleissa ja hämärän/pimeän aikaan.
Oli huvittavaa kun automaattisesti itse laitoin valot päälle ja vastaantulijat vilkuttelivat valoilla ja tööttäilivät, että "laita valot pois"
Myös ryhmittäytymiset ovat joissain pienemmissä, varsinkin y-risteyksissa, hieman ekakertalaisille omituisia.
Tässä nyt jotain alkuun...Ei kannata pelätä, auto vaan alle ja rauhassa kiertelemään! Suosittelen suuresti, sillä vuokraamalla auton pariksi päiväksi säästää huimasti rahaa verrattuna kiertoajeluihin.Autoillessa voi pitää taukoja, syödä ja nauttia mahtavasta luonnosta juuri niinkuin haluaa.
Juha - autoilemaan
Aiemmissa vastauksissa on jo kerrottukin madeiralaisten ajotavoista, mistä kysyitkin, mutta jos kiinnostaa, niin allaolevasta linkistä löytyy pieni pätkä livekuvaa Madeiran teistä. (sieltä viimeisestä albumista...)
http://web.mac.com/arjakoo/Madeira_2007/MENU/MENU.html
Pahoitteluni, että sivusto on niin onnettoman hidas, kun kuvia on paljon - ja videotiedostokin iso. Kärsivällisyyttä siis :) Mutta, kunhan se on kokonaan latautunut, niin sitte pitäis olla selailu kohtuullisen nopeeta... - ensimmäistä...
kiitti vinkeistä, tulivat tarpeeseen.
- epäilyttää
Jos vähääkään epäilyttää, niin älä vuokraa autoa! Funchalin alueella tiet ovat hyviä ja liikennekulttuuri kaikin puolin siivoa, mutta Suomen peltoaukean levyisiin teihin tottuneelle saaren mutkaiset pikkutiet ovat pelkääjänpaikaltakin kauheita. Pohjoisosissa ajetaan nopeasti, tiet ovat serpentiiniä eikä suojavalleista ole kuin aavistus.
Itse meinasin kymmenen vuoden ajokokemuksella (n. 35 t km/v) vuokrata auton eka reissulla, mutta onneksi se jäi vain suunnitelmaksi. Olisin varmaan jäänyt jonnekin talon pihaan itkemään, että minähän en aja enää metriäkään, sen verran hulluilta ne tiet tuntuivat. Lisäksi ratin takaa maisemien ihailu on melkein mahdotonta. Taksit ovat kohtuuhintaisia, tehkää sopimus ja huristelkaa niillä, jos bussimatkailu ei innosta.- Barbeito
Ei millään pahalla edelliselle, mutta aika köpelöä taitaa ajotaito olla vielä tuon 350 000 km:n jälkeenkin, jos on tuota mieltä Madeiralla autoilusta. Oma kulkine on aivan ehdoton liikkumisväline, saa mennä juuri sinne minne haluaa ja sitä tahtia kuin haluaa.
Niitä vanhoja kapeita, kimurantteja teitäkin on enää valitettavan vähän, oikein etsiytymällä saa etsiytyä niille pois motareilta.
Olen ollut aina sitä mieltä, että suomlaiseenkin autokouluun pitäisi kuulua harjoitusjakso Madeiralla, siellä oppii sen, että tavallinen henkilöauto mahtuu yllättävän pieneen rakoon.
Paikalliset toki huristelevat yleensä nopeammin kuin turismo, kun ovat siirtymässä paikasta toiseen eivätkä maisemia ihailemassa. Mutta mitäs sitten, sen kun päästää ohi ja ajelee itse aivan sitä vauhtia kuin haluttaa. Normaali ajonopeus vanhoilla teillähän ei olekaan kuin luokkaa 30 - 50 km tunnissa (ylöspäin ei vuokra-auton kotteroilla monesti kovempaa pääse eikä kumia viitsi alastullessaan hirveästi vinguttaa ja roikkua ohjauspyörässä penkillä pysyäkseen).
On tosin myönnettävä, että paikallisten ajokulttuuri on muuttunut aggressiivisemmaksi ja lujavauhtisemmaksi mitä se joskus ennen oli, mutta siitä huolimatta: ei Madeiran liikenteessä ole mitään ihmeellistä. Upeita maisemia lukuunottamatta. Olen sitä meiltä, että auton vuokraus epäilyttää vähääkään minkä tahansa syyn vuoksi, niin taksin käyttö Portugalissa on hyvä vaihtoehto. Se on edullista. Täällä Azoreilla päivän kustannus per nuppi, jos matkustajia on neljä, ei tule kalliimmaksi kuin matkanjärjestäjän retki, vaikka söisi ihan kunnon lounaankin.
Madeiralta löytyy varmasti takseja, joilla on kokemusta matkailijoiden kuljetuksesta ja joiden kanssa matkustus on miellyttävää.
Kun ajaminen on luotettavan ja ammattitaitoisen henkilön vastuulla, voivat kaikki seurueen jäsenet nauttia maisemista. Monessa tapauksessa nämä kuljettajat pystyvät kertomaan mielenkiintoisia asioita paikallisesta elämästä.
Haluamatta mitenkään pelotella ketään tätä viestiä lukevaa, kerron, että Portugalin liikenneonnettomuustilastot ovat Unionin synkimpiä. Pääsyinä onnettomuuksiin ovat liian kova nopeus, kuljettajan virhearvio (mm. varomattomat ohitukset) ja ajo alkoholin vaikutuksen alaisena.
Tähän saakka täällä Azoreilla matkailuun käyttämämme taksit ovat kaikki olleet luotettavia ja asiantuntevia. Tapaamme näitä kuljettajia melkein viikoittain, koska asumme Ponta Delgadassa.
Olemme laskeneet, että meidän ei mitenkään kannata hankkia autoa, koska taksin käytöllä emme saa koskaan menemään sitä rahaa, mitä auton hankinta- ja käyttökulut nielisivät. Yhtälö pitää vaikkansa, vaikka taksin käyttökustannukset nousisivatkin.- Barbeito
masseur kirjoitti:
Olen sitä meiltä, että auton vuokraus epäilyttää vähääkään minkä tahansa syyn vuoksi, niin taksin käyttö Portugalissa on hyvä vaihtoehto. Se on edullista. Täällä Azoreilla päivän kustannus per nuppi, jos matkustajia on neljä, ei tule kalliimmaksi kuin matkanjärjestäjän retki, vaikka söisi ihan kunnon lounaankin.
Madeiralta löytyy varmasti takseja, joilla on kokemusta matkailijoiden kuljetuksesta ja joiden kanssa matkustus on miellyttävää.
Kun ajaminen on luotettavan ja ammattitaitoisen henkilön vastuulla, voivat kaikki seurueen jäsenet nauttia maisemista. Monessa tapauksessa nämä kuljettajat pystyvät kertomaan mielenkiintoisia asioita paikallisesta elämästä.
Haluamatta mitenkään pelotella ketään tätä viestiä lukevaa, kerron, että Portugalin liikenneonnettomuustilastot ovat Unionin synkimpiä. Pääsyinä onnettomuuksiin ovat liian kova nopeus, kuljettajan virhearvio (mm. varomattomat ohitukset) ja ajo alkoholin vaikutuksen alaisena.
Tähän saakka täällä Azoreilla matkailuun käyttämämme taksit ovat kaikki olleet luotettavia ja asiantuntevia. Tapaamme näitä kuljettajia melkein viikoittain, koska asumme Ponta Delgadassa.
Olemme laskeneet, että meidän ei mitenkään kannata hankkia autoa, koska taksin käytöllä emme saa koskaan menemään sitä rahaa, mitä auton hankinta- ja käyttökulut nielisivät. Yhtälö pitää vaikkansa, vaikka taksin käyttökustannukset nousisivatkin.Taksilla kiertely on toki ollut maailman sivu hyvä vaihtoehto Madeiralla. Nykyisestä hintatasosta en tiedä, kun siitä on niin kauan kun teimme saarikierroksia mittariauton kyydissä. Silloin oli halpaa, luulen että hinnat ovat nykyään suhteessa aika paljon kovemmat.
Vaikka taksit periaatteessa ajavat minne haluat ja pysähtelevät milloin haluat, ei asia käytännössä mene aivan niin. Kyllä heillä vakioreittinsä ja -pysähdyspaikkansa on. Muutamia mainioita vinkkejä toki aikanaan Agostinholta saimme, kun hän meitä kierrätti: klassisista vakiopaikoista tutuiksi tulivat mm. Casa de Portela, Bar Encumeada ja ennen kaikkea Camara de Lobosin "oikotie". Sitä ei varmasti ikinä olisi löytänyt itsekseen.
Tämähän on yksi niitä hauskimpia pätkiä Madeiralla. Tie kulkee harjannetta myöden alhaalta kylästä melko suorana ylös vanhalle Funchalin ja Ribeira Bravan väliselle valtatielle. Olen aina itsekin ajanut sen alaspäin. Kun se lähtee päätien ysikymppisestä mutkasta, ei alas näe mitään muuta kuin "reiän" tienreunusmuurissa. On syytä hivenen tööttäillä ennen kuin tunkee nokkansa sinne ja alkaa siten nähdäkin jotain.
Tie on hyvin jyrkkä ja ennen kaikkea kapea. Kysyimme aikanaan Agostinholta, onko tämä yksisuuntainen. - Ei ole, kuului vastaus. - Mitäs jos joku tulee vastaan? - Parempi kun ei tulisi...
No, on niitä vastaantulijoitakin välillä ollut. Toki välillä on leveämpiä kohtia, joissa mahtuu sivuuttamaan, mutta sitten on satojen metrien pätkiä, joissa juuri ja juuri pääse jalankulkijoiden ohi kun nämä liimautuvat talon seinää vasten. Hyvää ennakoivan ajon harjoitusta kun yrittää aina katsella, onko tie vapaa seuraavaan leveämpään kohtaan saakka. Varsinkin ylämäkeen peruuttaminen on aika hankalaa... Mutta kivaa on, voin taata!
Sitten asiasta toiseen: ei oman auton pitäminen Suomessakaan järin halpaa lystiä ole, rintamailla asuvat varmasti pääsisivät halvemmalla käyttämällä julkista liikennettä (kun sitä siellä jopa on) ja taksia. Kyseessä on kuitenkin täysin toinen juttu kuin pohdinta auton vuokraamisen ja taksilla ajelun välillä lomakohteessa. Barbeito kirjoitti:
Taksilla kiertely on toki ollut maailman sivu hyvä vaihtoehto Madeiralla. Nykyisestä hintatasosta en tiedä, kun siitä on niin kauan kun teimme saarikierroksia mittariauton kyydissä. Silloin oli halpaa, luulen että hinnat ovat nykyään suhteessa aika paljon kovemmat.
Vaikka taksit periaatteessa ajavat minne haluat ja pysähtelevät milloin haluat, ei asia käytännössä mene aivan niin. Kyllä heillä vakioreittinsä ja -pysähdyspaikkansa on. Muutamia mainioita vinkkejä toki aikanaan Agostinholta saimme, kun hän meitä kierrätti: klassisista vakiopaikoista tutuiksi tulivat mm. Casa de Portela, Bar Encumeada ja ennen kaikkea Camara de Lobosin "oikotie". Sitä ei varmasti ikinä olisi löytänyt itsekseen.
Tämähän on yksi niitä hauskimpia pätkiä Madeiralla. Tie kulkee harjannetta myöden alhaalta kylästä melko suorana ylös vanhalle Funchalin ja Ribeira Bravan väliselle valtatielle. Olen aina itsekin ajanut sen alaspäin. Kun se lähtee päätien ysikymppisestä mutkasta, ei alas näe mitään muuta kuin "reiän" tienreunusmuurissa. On syytä hivenen tööttäillä ennen kuin tunkee nokkansa sinne ja alkaa siten nähdäkin jotain.
Tie on hyvin jyrkkä ja ennen kaikkea kapea. Kysyimme aikanaan Agostinholta, onko tämä yksisuuntainen. - Ei ole, kuului vastaus. - Mitäs jos joku tulee vastaan? - Parempi kun ei tulisi...
No, on niitä vastaantulijoitakin välillä ollut. Toki välillä on leveämpiä kohtia, joissa mahtuu sivuuttamaan, mutta sitten on satojen metrien pätkiä, joissa juuri ja juuri pääse jalankulkijoiden ohi kun nämä liimautuvat talon seinää vasten. Hyvää ennakoivan ajon harjoitusta kun yrittää aina katsella, onko tie vapaa seuraavaan leveämpään kohtaan saakka. Varsinkin ylämäkeen peruuttaminen on aika hankalaa... Mutta kivaa on, voin taata!
Sitten asiasta toiseen: ei oman auton pitäminen Suomessakaan järin halpaa lystiä ole, rintamailla asuvat varmasti pääsisivät halvemmalla käyttämällä julkista liikennettä (kun sitä siellä jopa on) ja taksia. Kyseessä on kuitenkin täysin toinen juttu kuin pohdinta auton vuokraamisen ja taksilla ajelun välillä lomakohteessa.Se kuuluu näiden palstojen periaatteisiin. Muuten keskustelua syntyisi vähemmän.
Minulle kyllä riittävät vakioreitit ja en ole ollenkaan varma, että turistin pitäisikään päästäkään joka niemeen ja notkelmaan. Toisaalta täällä Azoreille en hetkeäkään epäile, että taksi ei veisi minua ihan minne vain, jos vain tiedän kertoa tarkalleen minne haluan.
Taksien hinnoittelu ei ole vapaata Portugalissa. Alueellisista eroista en tiedä. Täällä Azoreilla maksamme 16 euroa tunnilta ja päivän (7-7,5 t) retkissä on hieman pyöristystä alaspäin, niin että juomarahoineen (10%) lasku on n. 120 e. Minusta hinta on on varsin siedettävä kaikesta siitä mukavuudesta, minkä taksi tarjoaa, olettaen, että kuljettajan kanssa on miellyttävä matkustaa. Tähän saakka emme ole täällä pettyneet odotuksissamme.
Jos haluamme pelastaa planeettamme, on meidän elämän tyylissämme tehtävä radikaalia muutoksia. Yksi niistä on oman auton käytön huomattava vähentäminen.
Alituinen autoilu on myös merkittävä terveyshaitta ainakin täällä Azoreilla, jossa tuskin kukaan pääsee mihinkään ilman omaa autoa. Niinpä aivan liian monen päivittäinen liikkuminen jää aivan liian vähälle.- Barbeito
masseur kirjoitti:
Se kuuluu näiden palstojen periaatteisiin. Muuten keskustelua syntyisi vähemmän.
Minulle kyllä riittävät vakioreitit ja en ole ollenkaan varma, että turistin pitäisikään päästäkään joka niemeen ja notkelmaan. Toisaalta täällä Azoreille en hetkeäkään epäile, että taksi ei veisi minua ihan minne vain, jos vain tiedän kertoa tarkalleen minne haluan.
Taksien hinnoittelu ei ole vapaata Portugalissa. Alueellisista eroista en tiedä. Täällä Azoreilla maksamme 16 euroa tunnilta ja päivän (7-7,5 t) retkissä on hieman pyöristystä alaspäin, niin että juomarahoineen (10%) lasku on n. 120 e. Minusta hinta on on varsin siedettävä kaikesta siitä mukavuudesta, minkä taksi tarjoaa, olettaen, että kuljettajan kanssa on miellyttävä matkustaa. Tähän saakka emme ole täällä pettyneet odotuksissamme.
Jos haluamme pelastaa planeettamme, on meidän elämän tyylissämme tehtävä radikaalia muutoksia. Yksi niistä on oman auton käytön huomattava vähentäminen.
Alituinen autoilu on myös merkittävä terveyshaitta ainakin täällä Azoreilla, jossa tuskin kukaan pääsee mihinkään ilman omaa autoa. Niinpä aivan liian monen päivittäinen liikkuminen jää aivan liian vähälle.En halua sen enemmälti osallistua keskusteluun ilmastonmuutoksesta sun muista vastaavista asioista, mutta ihmettelen kuitenkin, miten nähtävyyskiertoajelun tekeminen taksilla olisi ekologisempaa verrattuna vuokra-autolla ajeluun? Siitä kai kuitenkin tässä ketjussa alun alkaen oli kysymys: vuokraisinko auton ja ajelisin sillä, johon joku arempi kuski suositteli vaihtoehdoksi kumijalan kyytiin hyppäämistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841