Ponta Delgada, kesä-heinäkuu

loman tarpeessa

Tuli sitten varattua viikon lomamatka Azoreille. En ollut moisesta saariryhmästä aiemmin kuullutkaan kuin ehkä nimen. Paikkoja oli niukasti jäljellä ja vielä on mahdollisuus vaihtaa kohdettakin. Ainoa asia mikä alkoi pähkäilyttämään on tuo sää. Jos etsin aurinkoa, lämpöä ja rantoja luontoelämysten lomassa, onko Ponta Delgada ja Azorit yleensä hintansa arvoinen? Pitääkö kesä-heinäkuussa pakata mukaan "tuulipuku"? ;)

Vai kannattaako suunnata sitten ihan perinteiseen "hellekohteeseen"...

7

2157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkäaikaiset tilastot kertovat seuraavaa:

      Kesäkuun maksimi päivälämpötila on keskimäärin hiukkasen alle 22 C, yön minimi kskimäärin runsaat 15 C. Heinäkuun vastaavat luvut ovat runsaat 24 C, vähän yli 17 C. Sadepäiviä (sataa enemmän kuin 0,1 mmm) kesäkuussa on 14, heinäkuussa 13.

      Ponta Delgadan vuotuinen sademäärä on noin 1000 mm, Helsingin n. 650, Tokion 1400.

      Täällä on uimarantoja, joilla on tilaa, myös parhaaseen matkailuaikaan. Rannat ovat pieniä ja niitä peittää hieno, tummanharmaa laavahiekka. Veden lämpötila vaihtelee vuoden mittaan 16-22 C. Tällä hetkellä se on 16 C.

      Ponta Delgadassa on kaksi uimarantaa: Praia do Pópulo ja Praia das Milícias. UV-säteily on voimakasta kesäaikaan.

      Tuulen voimakkuus on tavallisimmin 10-30 km/t. Yleisin tuulen suunta on koillinen. Ponta Delgada sijaitsee São Miguelin saaren etelärannalla.

      Kaikki sään elementit vaihtelevat Azoreilla tuhka tiheään. Täällä ei ole yhtään täysin pilvetöntä päivää, silti vaaleaihoinen voi polttaa nahkansa hyvin helposti. Täällä myös on harvoin kokonaan täysin pilvistä. Ani harvoin myöskään sataa koko päivää.

      Tuulen suunta ja nopeus muuttuvat nekin usein päivän mittaan. Azorit ovat subtrooppista aluetta, jossa vuodenaikojen ja yön ja päivän välisten lämpötilojen erot ovat keskimäärin pieniä. Täällä ei ole koskaan kylmä, ei myöskään kuuma. Pärjäämme ilman lämmitystä keskitalvellakin. Tosin emme pyri yli 20 C:n sisälämpöön, 17-18 C riittää.

      Ilman kosteusprosentti on keskimäärin 70-80.

      Paikalliset eivät tunne tuulipukua. Tuuli ei ole ainakaan maalla koskaan kylmää pohjoisen arktisiin oloihin tottuneelle.

      Tämä sunnuntain päivälämpötilaksi ennustetaan 17 C, yöllä oli 14 C.

      Historiallisia säätietoja löydät mm. osoitteesta www.wunderground.com.

      Azorit sopii matkailijalle, joka pitää luonnosta eikä etsi perinteistä, turistiteollista lomakohdetta. Täällä matkailu tuskin vielä näkyy katukuvassa. Ponta Delgada on aito maalaiskaupunki, jota ympäröi maataloudesta elävä maaseutu. Yleisin eläimemme on lehmä, joita saaremme kumpuilevilla laitumilla käyskentelee noin sata tuhatta.

      Majoitustilat ovat Ponta Delgadasa, mutta Luonnon nähtävyydet ovat sen ulkopuolella.

      Kun Azorit eivät ole massaturismikohde, ovat pakettihinnat sen mukaiset. Lomailija syö ja juo Azoreilla erittäin halvalla Suomen hintoihin verrattuna. Liikkuminen taksilla ja bussilla on myös edullista.

      Lisää tietoa Azoreista löydät eri kielillä netistä.

      • loman tarpeessa

        Tuhannet kiitokset infosta. Asut siis siellä keskellä Atlantia, wow. Mistä voisi lukea elämästäsi enemmän? :)


      • loman tarpeessa kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset infosta. Asut siis siellä keskellä Atlantia, wow. Mistä voisi lukea elämästäsi enemmän? :)

        Lähitulevaisuudessa avautuvilla Internet-sivuillani tulen kertomaan paitsi Azoreista ihan lyhyesti myös itsestäni. Sillä välin voit kirjoittaa minulle, sähköpostiosoitteeni löytyy Galleria-sivultani, ja jos päätät tulla Ponta Delgadaan, olet tervetullut ottamaan yhteyttä.


      • Azoriina

        KIITOS masseur ja kaikki muut Azoreilla käynneet
        kokemuksistanne Azoreilta. Ihanaa masseur, että jaksat vastata meille suomalaisille ja antaa
        todella tärkeää tietoa. Luen ajatuksiasi aina
        suurella mielenkiinnolla, sillä itsekin olen
        tulossa sinne paratiisisaarelle ja Ponta Delgadaan heinäkuun alkupuolella. Olen aivan
        otettu ja kiitollinen, että paikallinen matkatoimistomme suositteli Azoreita matkakohteena, sillä saariryhmä on ainakin minulle ollut tuntematon. Mitä enemmän nyt olen tutustunut Azoreihin sekä sanojen että kuvien avulla, sitä vakuuttuneempi olen, että tulemme viihtymään. Asumme hotelli Sao Miguel Parkissa, joka näyttäisi olevan siisti ja viehättävä, mutta toki päivät vietämme varmasti tutustuen saareen ristiinrastiin ja digikamera tulee epäilemättä olemaan ahkerassa käytössä! Odotan jo nyt lomaa sekä matkaamme ja kiitollisuudella otan vastaan kaiken mahdollisen tiedon ja kaikki hyvät vinkit!


      • Azoriina kirjoitti:

        KIITOS masseur ja kaikki muut Azoreilla käynneet
        kokemuksistanne Azoreilta. Ihanaa masseur, että jaksat vastata meille suomalaisille ja antaa
        todella tärkeää tietoa. Luen ajatuksiasi aina
        suurella mielenkiinnolla, sillä itsekin olen
        tulossa sinne paratiisisaarelle ja Ponta Delgadaan heinäkuun alkupuolella. Olen aivan
        otettu ja kiitollinen, että paikallinen matkatoimistomme suositteli Azoreita matkakohteena, sillä saariryhmä on ainakin minulle ollut tuntematon. Mitä enemmän nyt olen tutustunut Azoreihin sekä sanojen että kuvien avulla, sitä vakuuttuneempi olen, että tulemme viihtymään. Asumme hotelli Sao Miguel Parkissa, joka näyttäisi olevan siisti ja viehättävä, mutta toki päivät vietämme varmasti tutustuen saareen ristiinrastiin ja digikamera tulee epäilemättä olemaan ahkerassa käytössä! Odotan jo nyt lomaa sekä matkaamme ja kiitollisuudella otan vastaan kaiken mahdollisen tiedon ja kaikki hyvät vinkit!

        Kiitos ystävällisestä viestistäsi. Lomakohteessa asuvana pyrin omalta osaltani sammuttamaan matkailijan tiedon janoa. Toivoisin, että matkailijat tällä palstalla nykyistäkin enemmän kertoisivat kokemuksistaan matkansa jälkeen.

        Suomi24:stä löytyy tietoa hakutoiminnolla, joka sijaitsee palstan alussa. Näin löytää myös ne aikaisemmat keskustelut, joita palstalla ei enää näytetä. Kun Azorit-palsta on vielä kovin nuori, vanhimmatkaan keskustelut eivät menettäneet relevanssiaan.

        Azorit-palstalla on keskusteltu mm. säästä, nähtävyyksistä ja tekemisistä, retkistä, liikkumisesta saarella, ruoasta ja ravintoloista, ostoksista ja hintatasosta.

        Vastaan mielelläni kysymyksiisi tai annan vinkkejä, mistä vastauksia löytyy, jos kerrot tarkemmin, mistä olet kiinnostunut.


    • sissi

      etenkin jos haluat nauttia luonnosta, snorklailla upeiden kalojen joukossa, nähdä delfiinejä ja valaita. Syödä upeita paikallisia juustoja, nauttia hyvistä ravintola-annoksista, maistella saarten omia viinejä. Nauttia vähäisistä turistilaumoista ja saada hipiälle rusketusta, nauraa vaihtuville ilmoille ja rentoutua mukavassa ilmapiirissä:)

      • ja lämpöä

        koet varmasti matkasi ajan. Lyhyet sadekuurotkin ovat mahdollisia, mutta muista että olet keskellä atlanttia, elikkä säätila vaihtuu nopeasti aurinkoisesta pilviseen ja päinvastoin. Ihon polttaminen on mahdollista myös pilvisenä päivänä joten älä unohda aurinkorasvaa. Viime kesänä koimme tosin Graciosalla koko päivän kestäneen sadekuuron, mutta epäilen, että tuulitakki jää aika vähälle käytölle. Se on kylläkin tarpeellinen jos aiot osallistua valassafarille, niinpä pakkaa se viimeiseksi matkalaukkuun kaiken tarpeellisemman jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe