Lisää pituutta

kuivanmaan insinööri

Onko Tehty:

Minulla on reilu 5 metrinen ht-vene (Fimar). Lähtee näyttävästi liikkeelle, kuin vesitaso ikään keula korkealla. Liukukynnys on kuitenkin aika suurella nopeudella. Kovemmassa aallokossa matkustajien mukavuuden vuoksi olisi joskus tarpeen ajella vähän pienemmällä liukunopeudella.

Mitä jos venettä jatkaisi perästä moottoritilan (sisäperä) verran noin 1 m:llä. Laajenisiko liukunopeuden alue, liukukynnys alemmaksi. Perään saisi samalla lisää avotilaa.

Olisiko järkeä suhteessa vaiva, kulut ja lopputulos? Saisiko tuollaista "modifikaatiota" enää myöhemmin vaihtoon/ myyntiin?

Ps. Vaihto isompaan on tietysti helpoin ratkaisu, mutta se vaatii huomattavaa "fiskaalista" panostusta!

5

718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jälleenmyyntiarvo katoaa, voi vaikka poistua lähes kokonaan muutosten myötä.
      Helpompi ja halvempi tapa on etsiä sopivampi potkuri, tai asentaa trimmilevyt.
      Muutoksilla voisit saada toki aikaan myös haluamasi lopputuloksen, kauhealla työllä.

• kantaa

jälleenmyyntiarvoon, mutta kokemuksesta voin sanoe, että kannattaa. Katkaise runko moottorin etupuolelta ja laminoi metri mittaa lisää. Homma on melko helppo toteuttaa ja onnistuu kun ottaa menetelmistä selvää ellei ne ole hallussa.

• kuivanmaan insinööri

että tekisin jatkon katkaisematta venettä. Mutta tuo voisi olla helpompi tapa. Laminointi sinänsä on yksinkertainen toimenpide. Jälleenmyyntiarvo on sivuseikka näinkin vanhassa veneessä. Mutta, homman voisi toteuttaa hankkimalla halvan kakkosrungon, johon tekisi muutokset.

• kantaa
        kuivanmaan insinööri kirjoitti:

että tekisin jatkon katkaisematta venettä. Mutta tuo voisi olla helpompi tapa. Laminointi sinänsä on yksinkertainen toimenpide. Jälleenmyyntiarvo on sivuseikka näinkin vanhassa veneessä. Mutta, homman voisi toteuttaa hankkimalla halvan kakkosrungon, johon tekisi muutokset.

Olen yhden isohkon (10m --> 12.5m) paatin jatkanut perää jatkamalla 2.5m johon tuli perävetolaite ja tuonkin paatin ominaisuudet paranivat huomattavasti. Leikattiin peräpeili irti ja vanerista kylkiä ja pohjaa pitkin muoto jatkettiin ja peräpeilikin samaan muottiin. Mielestäni on kuitenkin helpompi ja parempikin, jos antaa moottoriasennuksien olla paikoillaan ja jatkaa koneen etupuolelta.

• kuivanmaan insinööri
        kantaa kirjoitti:

Olen yhden isohkon (10m --> 12.5m) paatin jatkanut perää jatkamalla 2.5m johon tuli perävetolaite ja tuonkin paatin ominaisuudet paranivat huomattavasti. Leikattiin peräpeili irti ja vanerista kylkiä ja pohjaa pitkin muoto jatkettiin ja peräpeilikin samaan muottiin. Mielestäni on kuitenkin helpompi ja parempikin, jos antaa moottoriasennuksien olla paikoillaan ja jatkaa koneen etupuolelta.

varmaankin olisi hankkia käytetty runko, ja tehdä "opinnäyte" siihen. Jos onnistuu hyvin, voisi alkuperäisen myydä pois.

Moottorin asennus ei ole iso ongelma. Irrotin moottorin ja vetolaitteen veneestä pari vuotta sitten. Volvon kone on kiinni vain perälaudassa (kilvessä) kumirenkaiden varassa.

Hallintalaitteiden vaijereita joutuisi ehkä jatkamaan, sähköjohtoja ja polttoaineputkia. lasikuitutyöt ei ole ongelma. Siihen löytyy myös "ammattiapua" tarvittaessa.

Jos jatkon tekisi kokonaan erikseen, vanha perälauta jäisi vesitiiviiksi laipioksi. Kerran meinasi tulla hätä, kun jeesus-teipillä tiivistetty merivesisuodatin petti kesken ajon. Rannassa ihmettelin, että onpas vettä!

"Jatko-Idea" jäi vaivaamaan kun:
        - Finmar on ajo-ominaisuuksiltaan hyvä, paitsi kynnys liukuun on aika korkealla, olisiko jotain 18 solmua
        - vertaillessa muutamiin nykyveneisiin, näyttäisi rungon pituus kasvaneen suhteessa leveyteen. Mikä lie optimaalinen suhde tämän kokoiselle veneelle
        - toimenpiteenä leikkaaminen ja jatkaminen on "radikaali"-ratkaisu, mutta kustannuksiltaan halpa.

Ja, ennen kaikkea voisi saada mieleisensä todella hyvän veneen. Jatketaanhan noita Mersujakin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      98
      3413
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3107
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2403
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2056
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      40
      1634
    Aihe