STS 2008

caddy fan

Tuli ajeltua 3 viikkoa tuliterällä Cadillac STS V6 autolla. Moottori oli suorasuihku v6, olisiko ollut 3,6litrainen (tai 3,8).

Paljonko 2008 malli eroaa vanhemmasta? Ainakin tämä ajamani oli eritäin mukava, ja tehokas ko. koneella. Ei ole tarvetta V8 koneelle. Erikoisimmista varusteista poimittakoon aivaimeton käyttö. Riitti kun oli avaimet taskussa. Tällöin kuskin ovi ja paksi aukesivat ja moottori käynnistyi napista. Olisin kyllä kaivannut DTS:stä tuttuja Xenon-valoja.

Ihmettelen, ettei näy suomen liikenteessä ko. mallia juuri koskaan. Haittaako suht. pieni tavaratila ostajakandinaatteja?

4

1496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • caddyfan

      Niin, autossa oli 6-vaihteinen aotomaattiloota, joka toimi kuin unelma.
      Myös polttoaineen kulutus oli asiallisella tasolla ruuhkissakin.

      • toinen Caddyfani

        ... on 6-vaihteinen loota, ennen oli 5. Ennen kone oli monipistesuihkulla, nykyään suorasuihku. Tosin muuttuva imusarja on poistunut, jolloin vääntö 3000:n alapuolella ei ole joutokäyntiä lukuunottamatta juuri kehittynyt.

        Sisustusta uusittiin ja kuulin että Magnetic Ride-vaimennus olisi kaikissa STS:issä vakiona, en tosin tiedä?

        Millaiselta moottori tuntui, vaatiko kovaa kierrättämistä ennenkuin kulki? Suurin vääntöhän tulee yli 5000 kierroksella. Mitä kulutti, suorasuihkun ja 6-vaihteisen pitäisi laskea kulutusta varmaan joku 10%?

        Olisi muuten todella hyvä, jos 3.6 kasvaisi 4.0:aan, saisi muuttuvan imusarjan ja muuttuvan imuventtiilien nousun. Tehot 350hv, vääntö 420-430Nm about 4000 kierroksella ja 90% vääntöalue voisi alkaa alle 2000 kierroksesta. Nykyinen kone on ainakin paperilla ylävireisen oloinen.


      • caddyfan
        toinen Caddyfani kirjoitti:

        ... on 6-vaihteinen loota, ennen oli 5. Ennen kone oli monipistesuihkulla, nykyään suorasuihku. Tosin muuttuva imusarja on poistunut, jolloin vääntö 3000:n alapuolella ei ole joutokäyntiä lukuunottamatta juuri kehittynyt.

        Sisustusta uusittiin ja kuulin että Magnetic Ride-vaimennus olisi kaikissa STS:issä vakiona, en tosin tiedä?

        Millaiselta moottori tuntui, vaatiko kovaa kierrättämistä ennenkuin kulki? Suurin vääntöhän tulee yli 5000 kierroksella. Mitä kulutti, suorasuihkun ja 6-vaihteisen pitäisi laskea kulutusta varmaan joku 10%?

        Olisi muuten todella hyvä, jos 3.6 kasvaisi 4.0:aan, saisi muuttuvan imusarjan ja muuttuvan imuventtiilien nousun. Tehot 350hv, vääntö 420-430Nm about 4000 kierroksella ja 90% vääntöalue voisi alkaa alle 2000 kierroksesta. Nykyinen kone on ainakin paperilla ylävireisen oloinen.

        Moottori tosiaankin oli hieman hengetön tyhjäkäynnin jälkeen, tai paremmin sanottuna ero yli 4000rpm tehoon oli hyvin selvä. Miellyttävää mielestäni oli vaihteiston toiminta. Se ei luista yhtään moottorin tullessa "tehoalueelle", ja kick down toiminta oli hyvin nopeaa, mutta ei iskenyt mitenkään epämiellyttävästi.
        En tiedä, millainen oli auton iskunvaimennus, mutta ajoltaan se ei ole DTS:ää eikä Seville (aikaisemmat kokemukseni), vaan hyvin ohjaukseen vastaava keinahtelematon mukavuus kampe. Ehkä kaikista ajamistani autoista valitsisin tällaisen alustan amaanikin. Tosin ajoin vain kahden hengen kuormaa.

        Polttoaineen kulutusta en kyllä todennut muuten kuin mittarin liikkeestä. Viisarin ei nähnyt liikkuvan;), kun taas DTS:n mittari liikkuu melkein silmissä. Eron näiden kahden kesken luulisin olevan yli 10%.

        Katsellessani kuvia autosta, muistuu lisää mieleen: ratti on eri hyvä käteen, vakionopeussäädin on kuin vanhoissa GM:ssä.
        Siis sijaitsee viiksen päässä ja nopeutta lisätään viiksen sivuapitkin liukuvalla "nyppylällä".


      • toinen Caddyfani
        caddyfan kirjoitti:

        Moottori tosiaankin oli hieman hengetön tyhjäkäynnin jälkeen, tai paremmin sanottuna ero yli 4000rpm tehoon oli hyvin selvä. Miellyttävää mielestäni oli vaihteiston toiminta. Se ei luista yhtään moottorin tullessa "tehoalueelle", ja kick down toiminta oli hyvin nopeaa, mutta ei iskenyt mitenkään epämiellyttävästi.
        En tiedä, millainen oli auton iskunvaimennus, mutta ajoltaan se ei ole DTS:ää eikä Seville (aikaisemmat kokemukseni), vaan hyvin ohjaukseen vastaava keinahtelematon mukavuus kampe. Ehkä kaikista ajamistani autoista valitsisin tällaisen alustan amaanikin. Tosin ajoin vain kahden hengen kuormaa.

        Polttoaineen kulutusta en kyllä todennut muuten kuin mittarin liikkeestä. Viisarin ei nähnyt liikkuvan;), kun taas DTS:n mittari liikkuu melkein silmissä. Eron näiden kahden kesken luulisin olevan yli 10%.

        Katsellessani kuvia autosta, muistuu lisää mieleen: ratti on eri hyvä käteen, vakionopeussäädin on kuin vanhoissa GM:ssä.
        Siis sijaitsee viiksen päässä ja nopeutta lisätään viiksen sivuapitkin liukuvalla "nyppylällä".

        Muuttuva imusarja olisi juuri 1500-4000 rpm välillä hyvä, kumma ettei sitä ole laitettu. Jonkinlainen repäisykohta on tietty kaikissa bensakoneissa mutta kivempi jos voimaa olisi reilusti jo normaaleilla kierroksilla...

        Ehkei toi 4 litran kone ole ihan utopiaa, huhuja on kuulunut että mallivuodeksi 2009 se tulisi, katsotaan. Ehkä siihen ladataan kaikki tekniikka... :)

        STS on hieno auto mielestäni, vaikken ole sillä (tai muullakaan Caddyllä) ajanutkaan. Uusi CTS on tietty tyyliltään jollain tapaa edellä, mutta STS huokuu rauhallisuutta ja eleganssia, kun taas CTS on enemmän machoauto.

        Tällaisia koeajoarvosteluja olisi mukava lukea enemmänkin, aina saa sellaista käytännön tietoa mitä ei autolehdistä välttämättä löydy, kiitos siitä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

      Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      57
      2581
    2. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

      Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      51
      2068
    3. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

      Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      9
      2006
    4. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

      He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      52
      1739
    5. Jos voisit kysyä

      Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      149
      1544
    6. Oli kiva nähdä sut

      vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      24
      1206
    7. Lamppu syttyi

      Tiedätkö mitä mies, olen aivan yhtä rakastunut suhun. Kyllä. Koita jaksaa eiköhän me kohta nähdä ❤️
      Ikävä
      68
      935
    8. Jos voisit palata yhteen risteykseen

      ..mikä se elämässäsi olisi?
      Ikävä
      67
      916
    9. Välillä kyllä naurattaakin tämä kahden aikuisen meininki

      Se nyt on aivan selvä asia että kumpikin on päälakeensa myöten rakastunut, ja sinä se olet koko ajan ollutkin. 😘
      Ikävä
      62
      913
    10. Talk Show isäntä Jimmy Kimmel sai kenkää

      Vasurina heitti sopimatonta läppää murhatusta Charlie Kirkistä tai oikeammin murhaajan poliittisesta taustasta ja kuinka
      Maailman menoa
      119
      908
    Aihe