Yleistä Ohjemoinnissa oli esillä kirjainyhdistelmistä eli tehtävänä oli muodostaan sanojen kirjaimista
aina kaksi kirjainta peräkkäin olevia yhdistelmiä ja laskea niiden määrä tekstistä.
Tässä on tarkoitus keskustella vain Pascal-kielisestä toteutuksesta.
Kirjainyhdistelmät
3
345
Vastaukset
- WaeltajaW
Kokeilin tälläistä ratkaisua koska Pascal saallii taulukon koon määrittelyn myös merkkeinä.
Ideana tässä koodissa on että sanat on TStringList-tyyppisessä oliossa ja tuloksenkin voi työntää
TStringList olioon. Koodista puuttuu skandimerkkien käsittely. Se on tarkoituksella jätetty pois.
Se voidaan toteuttaa niin kuin ennenvanhaan eli merkkien {,| ja } tilalla on ääkköset. Mutta
monella muullakin tapaa.
type // tyyppien määrittely
TKP1=Class
private
lkm:array['a'..'}'] of integer;
public
constructor Create;
procedure Add(ch:char);
function KerroLKM(ch:char):integer;
end;
{ TKP }
TKP =Class
private
destructor Free;
procedure kasitteleErikoisTapaukset(mjono: string);
function KerroSanojenMaara(s: string): integer;
function onaz(ch:char):boolean;
tau:array ['a'..'}'] of TKP1;
procedure sana(s: string);
function tarkistaMerkit(s: string): boolean;
public
constructor Create;
procedure Add(kaksiMerkkia:string);
end;
{ TForm1 }
TForm1 = class(TForm)
Button1: TButton;
Label1: TLabel;
Memo1: TMemo;
Memo2: TMemo;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
procedure FormCreate(Sender: TObject);
procedure FormDestroy(Sender: TObject);
private
{ private declarations }
merkkiYhdistelmat:TKP;
sanat:TStringList;
procedure KerroMerkkiYhdistelmienEsiintymiset;
procedure LueSanatStringListiin;
procedure VieSanakerrallaanTutkittavaksi;
public
{ public declarations }
end;
.............
ja varsinainen toteutusosa:
constructor TKP1.Create;
var ch:char;
begin
for ch:= 'a' to '}' do lkm[ch]:=0;
end;
procedure TKP1.Add(ch:char);
begin
lkm[ch]:=lkm[ch] 1;
end;
function TKP1.KerroLKM(ch:char):integer;
begin
result:=lkm[ch];
end;
constructor TKP.Create;
begin
for ch:= 'a' to '}' do tau[ch]:= TKP1.Create;
end;
procedure TKP.add(kaksiMerkkia:string);
var mjono:string; ch1,ch2:char;
ok:boolean;
begin
mjono:=lowercase(kaksiMerkkia);
if tarkistaMerkit(mjono)
then tau[mjono[1]].Add(mjono[2])
else kasitteleErikoisTapaukset(mjono);
end;
function TKP.onaz(ch:char):boolean;
begin
if ch in['a'..'z']
then result := true
else result := false;
end;
function TKP.tarkistaMerkit(s:string):boolean;
begin
if onaz(s[1]) and onaz(s[2])
then result := true
else result := false;
end;
procedure TKP.kasitteleErikoisTapaukset(mjono:string);
begin
end;
function TKP.KerroSanojenMaara(s:string):integer;
begin
if tarkistaMerkit(s)
then result :=tau[s[1]].KerroLKM(s[2]);
end;
procedure TKP.sana(s:string);
var mjono:string;
paikka:integer;
begin
paikka :=1;
for paikka :=1 to length(s) do
begin
mjono := copy(s,paikka,2);
add(mjono);
end;
end;
destructor TKP.Free;
begin
for ch:= 'a' to '}' do tau[ch].Free;
end;
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
LueSanatStringListiin;
VieSanakerrallaanTutkittavaksi;
KerroMerkkiYhdistelmienEsiintymiset;
end;
procedure TForm1.LueSanatStringListiin;
begin
Sanat.Text:=Memo1.Text;
end;
procedure TForm1.VieSanakerrallaanTutkittavaksi;
var i:integer ;
begin
for i:=0 to sanat.count-1 do
merkkiYhdistelmat.Sana(sanat[i]);
end;
procedure TForm1.KerroMerkkiYhdistelmienEsiintymiset;
var ch1,ch2:char; mjono:string; i:integer;
begin
for ch1 := 'a' to 'z' do
for ch2 := 'a' to 'z' do
begin
mjono:=ch1 ch2;
i:=merkkiYhdistelmat.KerroSanojenMaara(mjono);
if i > 0 then Memo2.Lines.add(mjono ' :' IntToStr(i));
end;
end;
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
merkkiYhdistelmat := TKP.Create;
sanat := TStringList.Create;
end;
procedure TForm1.FormDestroy(Sender: TObject);
begin
sanat.Free;
merkkiYhdistelmat.Free;
end;- RikuR
Vai on muutkin olleet kiinnostuneita kirjainyhdistelmistä kuin minä.
Pascal / Delphi akseli on itsellä aika pimennossa ja neuvot ovat tarpeen mikäli tämän kääntää.
Koodi tarvitsisi melkein täydellisen kommentoinnin että siintä amatööri saa edes mitään tolkkua.
Hmmm. WaeltajaW jos viitsit vielä helppiä lisää että itse saisin kanssa toimimaan.
Olet varmaan testannut koodin toimivaksi? Koodi näyttää hyvältä kuhan siintä jotain ymmärtäisi. - M_aave_M
RikuR kirjoitti:
Vai on muutkin olleet kiinnostuneita kirjainyhdistelmistä kuin minä.
Pascal / Delphi akseli on itsellä aika pimennossa ja neuvot ovat tarpeen mikäli tämän kääntää.
Koodi tarvitsisi melkein täydellisen kommentoinnin että siintä amatööri saa edes mitään tolkkua.
Hmmm. WaeltajaW jos viitsit vielä helppiä lisää että itse saisin kanssa toimimaan.
Olet varmaan testannut koodin toimivaksi? Koodi näyttää hyvältä kuhan siintä jotain ymmärtäisi.Ensin pitää ymmärtää minkälaista Pascal-ohjelmointi perustasolla on.
Parhaiten sen tajuaa itse kokeilemalla.
Eli ensin tehdään graafinen käyttöliittymä tuomalla ikkunaan (tässä ikkuna, lomake ja form ovat samoja asioita) tarvittavat käyttöliittymäelementit.
Kuten esim. tässä on tuotu painonappi (button1), (periaatteessa) yksirivinen tekstikenttä (label1) ja
kaksi monirivistä tekstikenttää eli muistiota (memo1 ja memo2).
Käyttöliittymän teko on (Delphissä ja Lazaruksessa) yhtä helppoa (tai samanlaista) kuin piirto-ohjelmien käyttö.
Kun käyttöliittymä on saatu halutunlaiseksi niin sitten näille käyttöliittymäelementeille luodaan
tapahtumia. Esim painonapille klikkaus.
Tuossa on myös tapahtumat ikkunnan luonnin (procedure TForm1.FormCreate)ja sen sulkemisen (procedure TForm1.FormDestroy) yhteydessä.
Tämän jälkeen täydennetään muu koodi.
Ohjelma alkaa ikkunan luonnilla (procedure TForm1.FormCreate) jossa luodaan (ikkunan luonnin ohella) kaksi oliota (merkkiYhdistelmat ja sanat).
Tämän jälkeen ei tapahdu "mitään" muuta kuin odotetaan kunnes käyttäjä painaa nappia. Napin painalluksen (procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); ) yhteydessä suoritetaan "aliohjelmat": LueSanatStringListiin, VieSanakerrallaanTutkittavaksi ja KerroMerkkiYhdistelmienEsiintymiset
Sitten kun ohjelma lopetetaan (procedure TForm1.FormDestroy) vapautetaan luodut oliot.
Aliohjelma LueSanatStringListiin lukee memosta siellä olevan tekstin.
Aliohjelma procedure TForm1.VieSanakerrallaanTutkittavaksi ottaa aina yhden sanan kerrallaan ja antaa sen
merkkiYhdistelmat olion sana metodille (aliohjelmalle). Tässä (procedure TKP.sana(s:string);) metodissa
käydään sana kirjain kerrallaan kahden kirjaimen osissa läpi. Siis jos sana on astia niin läpi käynti tapahtuu näin: as st ti ia
Nämä kahden kirjaimen palaset annetaan metodille (procedure TKP.add) joka muuttaa kaikki kirjaimet pieniksi
ja vie ne taulukkoon joka on aakkosjärjestyksessä.
Aliohjelma KerroMerkkiYhdistelmienEsiintymiset tulostaa aakkosjärjestyksessä ne kahden kirjaimen merkkiyhdistelmät joita esiintyy Memo2:seen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549