Rauhoittavatsingaalit

n.sorsa

18

1186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyllyssä, mutta olen lukenut siitä vain osan. :) Vaikkei ole koolla pilattu kirja... Todella mielenkiintoista asiaa. Tuolla minun nartulla on tosi selkeät signaalit, se on todellakin semmoinen koira joka yrittää kaikin tavoin kaikille selittää olevansa rauhaa rakastava yksilö. Se on vain että miten hyvin niitä osaa lukea... koiralla on kielitaito kunnossa, minä olen aloittelija.

      • hävettää tunnustaa etten ole sitä lukenut. Luennolla kuten muskettisopuli olen kyllä sitten kuunnellut, samoin sen artikkeleja on ollut koiralehdissä joita minulle tulee.


      • n.sorsa

        piti opettaa ettei ulos mennä hänen ehdollaan, saatiin rauhoittumaan, kääntyi siihen että rupesi käyttämään rauhoittaviasingaaleita.

        Ulos mennessä venyttelee itseään ja haukottelee ja pidemmän kaavan mukaan.


      • n.sorsa kirjoitti:

        piti opettaa ettei ulos mennä hänen ehdollaan, saatiin rauhoittumaan, kääntyi siihen että rupesi käyttämään rauhoittaviasingaaleita.

        Ulos mennessä venyttelee itseään ja haukottelee ja pidemmän kaavan mukaan.

        Pikkulikankin haukotteluharrastus alkoi, että käänsin sille selkäni ja menin sohvalle tai tietokoneen eteen kun se remelsi pitkin kämppää kun tiesi pääsevänsä lenkille. :) Nyt sillä on laaja repertuaari erilaisia haukotuksia, ja vuosi vuodelta niitä tulee lisää, kuten muitakin äännähdyksiä.


      • umalehtinen kirjoitti:

        hävettää tunnustaa etten ole sitä lukenut. Luennolla kuten muskettisopuli olen kyllä sitten kuunnellut, samoin sen artikkeleja on ollut koiralehdissä joita minulle tulee.

        jostain kaapinperältä ja luetaan se pääsiäisen aikana, niin voidaan edes sanoa, että ollaan luettu se! :D


      • Ursa kirjoitti:

        jostain kaapinperältä ja luetaan se pääsiäisen aikana, niin voidaan edes sanoa, että ollaan luettu se! :D

        luetaan pääsiäisenä;)) Ei tarvitse sitten sinunkaan syödä niitä Jussin eväitä ja palella. Otetaan lungisti ja jos kumppanimme hermostuvat lähetetään rauhoittavia signaaleja;))) Kyllä se meiltä käy.


      • umalehtinen kirjoitti:

        luetaan pääsiäisenä;)) Ei tarvitse sitten sinunkaan syödä niitä Jussin eväitä ja palella. Otetaan lungisti ja jos kumppanimme hermostuvat lähetetään rauhoittavia signaaleja;))) Kyllä se meiltä käy.

        ne huomiotta. :)) Käännetään pää pois ja nuoleskellaan huulia ja mitähän muuta siinä olikaan. Ai niin, ja haukotellaan oikein leveästi kun meitä puhutellaan! Kyllä ne siitä rauhottuu. ;)


    • sulotar89

      Ja nytkin odottaa avaamista olkkarin pöydällä...

      Kesällä, eka lukemisen jälkeen kokeilin mm. leikkimiskutsua, ja se toimi ainakin, samoin huomioimattomuus.

      Lainasin tuon uudelleen, koska mielestäni siinä oli niin paljon asiaa ja kun sitä kiireessä lukee, niin en minä ainakaan pysty niitä sisäistämään.

      Mutta, nyt se odottaa tuossa uudelleen läpikahlaamista.

      Ei meillä mitään ongelmia ole, vaan ihan mielenkiinnosta olen tuon lainannut ja haluan opiskella myös tuon ´koirien kielen ´.

      • n.sorsa

        mutta on kiva jos tuntee koiruliensa käytäytymistä, ei koskaan tiedä mitä yllätyksiä tapahtuu ja ihmetellään koiran outoa käyttäytymistä.

        Ja opiskelu on mukavaa yleinsäkkin jos itse tykkää aiheesta, pakkopulla vaikka koulussa jostakin aineissa oli kamalaa mielestäni ja näkyi kyllä numeroissakin.


      • oikein toi
        n.sorsa kirjoitti:

        mutta on kiva jos tuntee koiruliensa käytäytymistä, ei koskaan tiedä mitä yllätyksiä tapahtuu ja ihmetellään koiran outoa käyttäytymistä.

        Ja opiskelu on mukavaa yleinsäkkin jos itse tykkää aiheesta, pakkopulla vaikka koulussa jostakin aineissa oli kamalaa mielestäni ja näkyi kyllä numeroissakin.

        oikein kirjoitus maistunnut. Koira kun ei tykkää kaikksita harjoituksistta niin olen mietinnyt että ne on sille niinkuin oikein kirjoitus oli mulle ettei pilkut osu kohilleen.


    • On tuo kirja,ja olen lukenut ja kunnolla.Se on kirja,joka ei olisi pahitteeksi lukea kaikkien koira-ihmisten ja myös sisäistää se.Jos se kirja on jollain,siis nimenomaan Rugaasin kirja,niin ihmettelen jos ei ole tullut luettua.Sen verran mielenkiintoinen se on ja opettava.Jos siis haluaa oppia ;)
      Jos koiranomistajille suunniteltaisiin sitä "koira-ajokorttia",niin tuo olisi yksi ehdottomasti siihen kuuluva osuus.

      Niin ja alistamisesta kun puhutaan,niin koira millä noi signaalit on erittäin hyvin hanskassa,ei koskaan alista toista koiraa.Se pelaa täysin noilla rauhoittavilla signaaleilla.
      Toisin sanoen.Jos jollain ikuna olisi mahdollista seurata tuollaisen koiran toimintaa,niin kannattaa se mahdollisuus ottaa vastaa ja tarkoin.Voi oppia siitä,ja paljon itsekin...
      Kun kunnolla sisäistää noita ajatuksia,niin kummasti myös mielessä vähenee noi jutut saati halut koirien selätykseen ;)



      Turid Rugaas on norjalainen ja mielettömän taitava koirankäsittelijä.Niitä harvoja,joita vilpittömästi voin sanoa arvostavani.

      • mutta mulla on aina ollut noita rauhallisia rotuja...mikä tarkoittaa että toiset yksilöt rakastaa rauhaa yli kaiken.Sitten siihen tulee häsläävä nuori koira joka ei luovuta vaan käy uudestaan ja uudestaan kiinni,tai kuten nyt,uros joka rasittavasti hyppii selkään vaikka juoksusta on ikuisuus...kyllä silloin narttu selättää ja aika nopsaan,ilman mitään suurta haloota asiasta tehden ja poistuen sen jälkeen paikalta.Entäs minä sitten...t.doggin kanssa oli kyse sekunttien murto-osista jolloin olisi käynnyt kiinni,melkein mun kokoinen koira...ja kävikin,siitä muistona tikattu käsivarsi,seuraavaa kertaa en sille koiralle antanut aikaa hyökätä.


      • davalyan kirjoitti:

        mutta mulla on aina ollut noita rauhallisia rotuja...mikä tarkoittaa että toiset yksilöt rakastaa rauhaa yli kaiken.Sitten siihen tulee häsläävä nuori koira joka ei luovuta vaan käy uudestaan ja uudestaan kiinni,tai kuten nyt,uros joka rasittavasti hyppii selkään vaikka juoksusta on ikuisuus...kyllä silloin narttu selättää ja aika nopsaan,ilman mitään suurta haloota asiasta tehden ja poistuen sen jälkeen paikalta.Entäs minä sitten...t.doggin kanssa oli kyse sekunttien murto-osista jolloin olisi käynnyt kiinni,melkein mun kokoinen koira...ja kävikin,siitä muistona tikattu käsivarsi,seuraavaa kertaa en sille koiralle antanut aikaa hyökätä.

        Rauhallisista en tiedä,varsinkaan omistani,kun ne ei ole vissiin kaikki peiliin katsoneet ja rotumääritelmää lukeneet :=)))),mutta luupäitä löytyy.
        Mutta ei meillä selätetä,koiratkaan keskenään,ehkä ne sitten vaan hanskaa noi hommat enemmän noilla rauhoittavilla eleillä.
        Tosin minä niitä mahdollisimman paljon kannustan käyttämäänkin,ihan senkin takia,että kun meillä toi porukka on koostunut myös ja tälläkin hetkellä niin hirmu erikokoisista,niin turvallisinta on,että ne tosiaan klaaraisi keskenään mahdollisimman rauhoittavin elein.
        Varsinkin kun on puupäitä,niin voipi tulla muuten tilanne,että tulee kähinä,eikä anneta periksi.Siinä sitten tietää,miten käy,jos erot liikkuu useissa kymmenissä kiloissa :/

        Se,että tulee tilanne,siis esim. ihmiselle yllättäen,ettei ole paljon vaihoehtoja,kun puolustaa itseään,onkin hieman eri asia.Ja siinä ei välttämättä paljon ole vaihtoehtoja,tosiaan.

        Muussa tapauksissa en siis kannata selättämisiä,saati itse harrasta.Enkä halua,että niin tekisi omat mopetkaan.
        Niin ja meiltä löytyy 7 kiloa sen lajin auktoriteettiä talosta,minkä kanssa on tosiaan tullut opittua,että voimaa ei tarvita pätkääkään,edes niitten kovimpien "kundien" kanssa.
        Tosta olenkin yrittänyt paljon oppia,ja toivottavasti jotain olenkin :O)

        Mutta tuskinpa koskaan on mahdollista päästä siihen,miten erittäin hyvän ja taitavasti koirankieltä käyttävä koira toimii,siis mielettömän taitavasti.

        Kun jo ollaan eri lajia,niin sekin jo estää niin paljon kommunikointia.Mutta aina voi yrittää edes oppia :O)


      • molossi kirjoitti:

        Rauhallisista en tiedä,varsinkaan omistani,kun ne ei ole vissiin kaikki peiliin katsoneet ja rotumääritelmää lukeneet :=)))),mutta luupäitä löytyy.
        Mutta ei meillä selätetä,koiratkaan keskenään,ehkä ne sitten vaan hanskaa noi hommat enemmän noilla rauhoittavilla eleillä.
        Tosin minä niitä mahdollisimman paljon kannustan käyttämäänkin,ihan senkin takia,että kun meillä toi porukka on koostunut myös ja tälläkin hetkellä niin hirmu erikokoisista,niin turvallisinta on,että ne tosiaan klaaraisi keskenään mahdollisimman rauhoittavin elein.
        Varsinkin kun on puupäitä,niin voipi tulla muuten tilanne,että tulee kähinä,eikä anneta periksi.Siinä sitten tietää,miten käy,jos erot liikkuu useissa kymmenissä kiloissa :/

        Se,että tulee tilanne,siis esim. ihmiselle yllättäen,ettei ole paljon vaihoehtoja,kun puolustaa itseään,onkin hieman eri asia.Ja siinä ei välttämättä paljon ole vaihtoehtoja,tosiaan.

        Muussa tapauksissa en siis kannata selättämisiä,saati itse harrasta.Enkä halua,että niin tekisi omat mopetkaan.
        Niin ja meiltä löytyy 7 kiloa sen lajin auktoriteettiä talosta,minkä kanssa on tosiaan tullut opittua,että voimaa ei tarvita pätkääkään,edes niitten kovimpien "kundien" kanssa.
        Tosta olenkin yrittänyt paljon oppia,ja toivottavasti jotain olenkin :O)

        Mutta tuskinpa koskaan on mahdollista päästä siihen,miten erittäin hyvän ja taitavasti koirankieltä käyttävä koira toimii,siis mielettömän taitavasti.

        Kun jo ollaan eri lajia,niin sekin jo estää niin paljon kommunikointia.Mutta aina voi yrittää edes oppia :O)

        vanhimman nartun elekielessä olisi vikaa,eihän sen ole ikinä tarvinnut ojentaa noita nuorempia narttujakaan,jotka oli sentään jo nuoria aikuisia meille tullessaan,koirat ei koskaan myöskään tappele yhtään mistään.Ainoa mikä tunteita kuumentaa nytkin on siis max.Minä voin miljoona kertaa tehdä selväksi ettei tunnista toiseen hypitä vähän väliä toisten selkään,mutta aivot tolla on edelleen juoksuista narikassa.ja se ei silloin ole uskon paikka...kyllähän se tietää muttei malta =)
        Ekalla kerralla doggi puri mua kun istuin silloisen miehen viereen sohvalle,istuin kai sitten liian lähelle???Kun samantien se hyökkäsi lattialta omalta paikaltaan ja kävi käteen kiinni ja meni itse siihen sohvalle,tarkalleen ottaen ukon syliin...kunnes lensi alas ja äkkiä,piti lähteä paikkuulle nääs.Toisella kerralla päästin sen ovesta sisään ja lähdin menemään muistaakseni keittiöön päin...ensin vaan se hyppäsi mun selkään takaapäin,ei kai puremisaikeissa?kielsin ja silloin leikistä tuli totta,mutta tällä kertaa ehdin ekana.Sen jälkeen meni varmana kuukausi,ettei se koittanut mitään mun kanssa,mutta itsevarmuus ei siitä ainakaan kärsinyt =)Myöhemmin se koitti vielä kerran... kun komensin sitä istumaan että annan ruoan sitten,silloin se olisikin tullut suoraan naamalle jos olisi päässyt.Hyvä koira siitä tuli,uusi omistaja kävi meillä sitä kahden viikon ajan joka päivä hoitamassa ja siihen tutustelemassa ennen kuin annoin sen pysyvästi matkaan.Toisella suht samanikäisellähän oli sitten sama ongelma,mutta se olikin sitten sairas ja lopetettiin.


      • n.sorsa
        davalyan kirjoitti:

        vanhimman nartun elekielessä olisi vikaa,eihän sen ole ikinä tarvinnut ojentaa noita nuorempia narttujakaan,jotka oli sentään jo nuoria aikuisia meille tullessaan,koirat ei koskaan myöskään tappele yhtään mistään.Ainoa mikä tunteita kuumentaa nytkin on siis max.Minä voin miljoona kertaa tehdä selväksi ettei tunnista toiseen hypitä vähän väliä toisten selkään,mutta aivot tolla on edelleen juoksuista narikassa.ja se ei silloin ole uskon paikka...kyllähän se tietää muttei malta =)
        Ekalla kerralla doggi puri mua kun istuin silloisen miehen viereen sohvalle,istuin kai sitten liian lähelle???Kun samantien se hyökkäsi lattialta omalta paikaltaan ja kävi käteen kiinni ja meni itse siihen sohvalle,tarkalleen ottaen ukon syliin...kunnes lensi alas ja äkkiä,piti lähteä paikkuulle nääs.Toisella kerralla päästin sen ovesta sisään ja lähdin menemään muistaakseni keittiöön päin...ensin vaan se hyppäsi mun selkään takaapäin,ei kai puremisaikeissa?kielsin ja silloin leikistä tuli totta,mutta tällä kertaa ehdin ekana.Sen jälkeen meni varmana kuukausi,ettei se koittanut mitään mun kanssa,mutta itsevarmuus ei siitä ainakaan kärsinyt =)Myöhemmin se koitti vielä kerran... kun komensin sitä istumaan että annan ruoan sitten,silloin se olisikin tullut suoraan naamalle jos olisi päässyt.Hyvä koira siitä tuli,uusi omistaja kävi meillä sitä kahden viikon ajan joka päivä hoitamassa ja siihen tutustelemassa ennen kuin annoin sen pysyvästi matkaan.Toisella suht samanikäisellähän oli sitten sama ongelma,mutta se olikin sitten sairas ja lopetettiin.

        ihmiset ei kertakaikkiaan, ei osaa koiriaan kouluttaa tai koulutetaan väärin vapaasta kasvatuksesta puhumattakaan.

        Meilä ei ole vielä ikinä ruokaa varasteltu pöydiltä.

        Surutta voi yönkin yli pöydällä ruoka sulaa ja aamulla samassa paikassa.

        Hieontaa ulkona kukkoilu muile uroksille / vartiovietti.

        Kaupungilla ei ilmene vartioviettiä eikä näyttelyissä, kun ei myöskään monella muullakaan koiralla, mutta ulkoilessa.


      • n.sorsa kirjoitti:

        ihmiset ei kertakaikkiaan, ei osaa koiriaan kouluttaa tai koulutetaan väärin vapaasta kasvatuksesta puhumattakaan.

        Meilä ei ole vielä ikinä ruokaa varasteltu pöydiltä.

        Surutta voi yönkin yli pöydällä ruoka sulaa ja aamulla samassa paikassa.

        Hieontaa ulkona kukkoilu muile uroksille / vartiovietti.

        Kaupungilla ei ilmene vartioviettiä eikä näyttelyissä, kun ei myöskään monella muullakaan koiralla, mutta ulkoilessa.

        ole ollut kunnon tapakasvatusta tai niitä ei ole totutettu hoitoon.Afgaanit oli alkuun aika vaikeita,sillä ne oli kilttejä mutta ei tottuneita joitoon.Narttu antoi kammata vaikka vinkui ja vikisi mutta uros...sen kanssa lähdettiin siitä että turkki vetäistiin lyhyeksi ja siitä alettiin sitten totuttamaan ettei harjaus satu.Nämä onnekkaathan tekivät yhden eloon jääneen pojan,pikkuapina afgaani oli aika ihana vauva,mutta se luonne ;))))Kun sitä aloin kampaamaan jo kolmiviikkoisesta lähtien joka päivä ihan pienellä kammalla totutuksen vuoksi niin tasainen pieni singerin murina kuului koko ajan,jessus että se jaksoi murista ja minä vaan kampasin.Luovutin sen vasta 10 viikkoisena uuteen kotiin,silloin ei enää murissut ja se on kyllä omistajansa mukaan ollut todella helppo hoidettava vaikka afgaaneille noita kivuliaita juttuja sattuu,esim ulkona äkkiä joku risu tai käpy menee niin sotkuun turkkiin ettei uskoisikaan ja irrottaminen sattuu takuulla,saksia kun ei aina viitsi käyttää..


      • n.sorsa
        davalyan kirjoitti:

        ole ollut kunnon tapakasvatusta tai niitä ei ole totutettu hoitoon.Afgaanit oli alkuun aika vaikeita,sillä ne oli kilttejä mutta ei tottuneita joitoon.Narttu antoi kammata vaikka vinkui ja vikisi mutta uros...sen kanssa lähdettiin siitä että turkki vetäistiin lyhyeksi ja siitä alettiin sitten totuttamaan ettei harjaus satu.Nämä onnekkaathan tekivät yhden eloon jääneen pojan,pikkuapina afgaani oli aika ihana vauva,mutta se luonne ;))))Kun sitä aloin kampaamaan jo kolmiviikkoisesta lähtien joka päivä ihan pienellä kammalla totutuksen vuoksi niin tasainen pieni singerin murina kuului koko ajan,jessus että se jaksoi murista ja minä vaan kampasin.Luovutin sen vasta 10 viikkoisena uuteen kotiin,silloin ei enää murissut ja se on kyllä omistajansa mukaan ollut todella helppo hoidettava vaikka afgaaneille noita kivuliaita juttuja sattuu,esim ulkona äkkiä joku risu tai käpy menee niin sotkuun turkkiin ettei uskoisikaan ja irrottaminen sattuu takuulla,saksia kun ei aina viitsi käyttää..

        itse ulkoilutin erään cocceria.

        Ei siinä mitään touhukas ja karvainen rotu, turkkiin tartuu kaikkea kivaa.
        Takiaisia kymenisen kappaletta turkissa ulkoilun jäljiltä, koira omistajalle kotia ja nopea katoamistemppu, pientä huutoa tuli perään.

        Kyllä karvattomat rodut on helppoja ei tarvii harjata turkkia.


      • n.sorsa kirjoitti:

        itse ulkoilutin erään cocceria.

        Ei siinä mitään touhukas ja karvainen rotu, turkkiin tartuu kaikkea kivaa.
        Takiaisia kymenisen kappaletta turkissa ulkoilun jäljiltä, koira omistajalle kotia ja nopea katoamistemppu, pientä huutoa tuli perään.

        Kyllä karvattomat rodut on helppoja ei tarvii harjata turkkia.

        mutta riippuu myös turkin laadusta,tuollaiset silkkiturkit kuten cockerilla,afgaanilla ym,kerää kaikki roskat,ainoastaan ruusun oksat on tarttuneet noihin choweihin,niillä on aika karkea toi peitinkarva.


    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      420
      9106
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2416
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      39
      1785
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1639
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1408
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1339
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      363
      1225
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      132
      1112
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1093
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1032
    Aihe