Hindulaisuuden haarat

Vaisnava

Kuinka hauskaa, että täällä on nyt tämmöinenkin keskustelualue! :) Sen kunniaksi esittelen hieman uskontoani.

Hindut voidaan karkeasti jakaa kolmeen ryhmään – vaisnaviin, saivisteihin ja saktisteihin. Me vaisnavat pidämme Vishnua ja Hänen inkarnaatioitaan Jumaluuden persoonallisena ylimpänä muotona. Saivisteille Shiva on korkeampi Jumaluuden muoto kuin Vishnu, ja saktistit antavat eniten arvoa Jumaluuden naispuolisille ilmentymille, kuten Kalimalle, Sarasvatille ja Lakshmille. Loppujenlopuksi Jumala on kuitenkin Yksi, jolla on lukemattomia kasvoja ja käsiä.

Hindulaisuuden pyhän kolminaisuuden muodostavat Brahma, Vishnu ja Shiva rouvineen. Brahma on Jumaluuden luova muoto, Luoja. Vishnu on Ylläpitäjä, joka suojelee luomakuntaa. Shiva on Tuhoaja, sanan positiivisessa merkityksessä – jotta uutta voi syntyä, vanhan on kuoltava, sehän on luonnon laki. Lakshmi on Vishnun, Sarasvati Brahman ja Kalima Shivan ikuinen, erottamaton puoliso.

Meidän iloksemme Jumaluus tulee silloin tällöin maan päälle hahmossa, jonka voimme käsittää ihmisjärjellä. Vishnu esimerkiksi laskeutuu ihmisten keskuuteen vakiinnuttaakseen dharman ja auttaakseen oikeauskoisia. Krishna on yksi Vishnun suosituimmista maanpäällisistä inkarnaatioista.

Muita jumalia pidetään useimmiten joko edellisten alter egoina, palvelijoina tai sukulaisina. He ovat vähän niin kuin Maailmankaikkeus–nimisen firman työntekijöitä. Indrat ovat esimerkiksi taivaan ja sen pilvien esimiehiä, Agni pitää vaimonsa Svahan kanssa huolta tulesta ja Jaama toimittaa kuolleet sinne, minne heidän kuuluu mennä.

Näitä jumalia voi verrata esim. ortodoksien ja roomalaiskatolisten pyhimyksiin. Kaikille elämänaloillehan on suojeluspyhimyksensä, taivaan porteilla päivystävä Pietari jne.

12

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajna

      "Hindut voidaan karkeasti jakaa kolmeen ryhmään – vaisnaviin, saivisteihin ja saktisteihin. Me vaisnavat pidämme Vishnua ja Hänen inkarnaatioitaan Jumaluuden persoonallisena ylimpänä muotona. Saivisteille Shiva on korkeampi Jumaluuden muoto kuin Vishnu, ja saktistit antavat eniten arvoa Jumaluuden naispuolisille ilmentymille, kuten Kalimalle, Sarasvatille ja Lakshmille. Loppujenlopuksi Jumala on kuitenkin Yksi, jolla on lukemattomia kasvoja ja käsiä.
      "



      Jos J on lopulta yksi, mihin tuo kolminainen jako perustuu?

      Siihen, minkälaisia aspekteja/metodeja painotetaan?

      • Vaisnava

        Jako perustuu käsittääkseni yksinkertaisesti ihmisten erilaisiin mieltymyksiin. Että hinduille suhde Jumalaan on hyvin henkilökohtainen rakkaussuhde. Jos Jumalan yksi muoto ei saa sydäntä väpättämään, jokin toinen voi saada.

        Toki jokaisen muodon palvojilla on nimenomaan itselleen tyypillisiä palvomistapoja ja näkemyksiä, mutta minä en valitettavasti ole perehtynyt kuin vaisnavana olemiseen.


      • ajna
        Vaisnava kirjoitti:

        Jako perustuu käsittääkseni yksinkertaisesti ihmisten erilaisiin mieltymyksiin. Että hinduille suhde Jumalaan on hyvin henkilökohtainen rakkaussuhde. Jos Jumalan yksi muoto ei saa sydäntä väpättämään, jokin toinen voi saada.

        Toki jokaisen muodon palvojilla on nimenomaan itselleen tyypillisiä palvomistapoja ja näkemyksiä, mutta minä en valitettavasti ole perehtynyt kuin vaisnavana olemiseen.

        Tunnetko shaktin palvojia?


      • Vaisnava
        ajna kirjoitti:

        Tunnetko shaktin palvojia?

        Käsitän, että viittaat Kalima-Durgan ja Jumaluuden muiden naispuolisten ilmentymien palvojiin. Eivätkös esim. Amman seuraajat ole shaktin palvojia? Olen vastikään tutustunut yhteen heistä ja jonkin verran on tullut juteltua muidenkin heikäläisten kanssa.

        Kuinka niin?


      • ajna
        Vaisnava kirjoitti:

        Käsitän, että viittaat Kalima-Durgan ja Jumaluuden muiden naispuolisten ilmentymien palvojiin. Eivätkös esim. Amman seuraajat ole shaktin palvojia? Olen vastikään tutustunut yhteen heistä ja jonkin verran on tullut juteltua muidenkin heikäläisten kanssa.

        Kuinka niin?

        Nimeomaan..

        En tunne tätä Ammaa.

        Osaisitko kertoa näistä?


      • Vaisnava
        ajna kirjoitti:

        Nimeomaan..

        En tunne tätä Ammaa.

        Osaisitko kertoa näistä?

        Paremmin kuin minä Ammasta osannevat kertoa ne kaksi Amman oppilasta, jotka olen täällä nähnyt, Shanti ja Tapsa K. Toivottavasti jompi kumpi heistä seuraa tätä keskustelua.

        Kali on tuhoisa tuttavuus. Hän nimittäin tuhoaa itsekkyyden ja valheen.


      • ajna
        Vaisnava kirjoitti:

        Paremmin kuin minä Ammasta osannevat kertoa ne kaksi Amman oppilasta, jotka olen täällä nähnyt, Shanti ja Tapsa K. Toivottavasti jompi kumpi heistä seuraa tätä keskustelua.

        Kali on tuhoisa tuttavuus. Hän nimittäin tuhoaa itsekkyyden ja valheen.

        "Kali on tuhoisa tuttavuus. Hän nimittäin tuhoaa itsekkyyden ja valheen."


        Kova mamma!


    • Miekkonen

      Mukavasti kiteyttyä asiaa, itse tarkailen hinduismiä hyvin avoimesti, vaikkakin Shiva tällä hetkellä vaikuttaa korkkeimmalta jumaluudelta, ja Shivan toinen poika Kartik taas suosikiltani.

      • Vaisnava

        Kartik? Ole kiltti ja valista minua, minä en nimittäin ole kuullut Shivalla olevan muita lapsia kuin Skanda (jota palvotaan muillakin nimillä - onko Kartik yksi niistä?) ja Ganesha. Kerro siis kaikki Kartikista :)


      • Miekkonen
        Vaisnava kirjoitti:

        Kartik? Ole kiltti ja valista minua, minä en nimittäin ole kuullut Shivalla olevan muita lapsia kuin Skanda (jota palvotaan muillakin nimillä - onko Kartik yksi niistä?) ja Ganesha. Kerro siis kaikki Kartikista :)

        Tässä oma kiteytykseni, Kartikista on myös paljon toisistaan poikkeavia tietoja.

        Kartik, Swami Kartikeya, on Shivan toinen poika Ganesan ohella.Kartik on jumalallisten sotajoukkojen ylipäällikkö joka ratsastaa riikikukolla, hän on tunnetumpi ja palvotumpi Etelä-Intiassa, Sri Lankassa ja Malesiassa.

        http://www.csuohio.edu/hindu/Kartikeya.htm


        Kuvassa nuori Kartik, vanhempana hänellä on viikset.


      • Vaisnava
        Miekkonen kirjoitti:

        Tässä oma kiteytykseni, Kartikista on myös paljon toisistaan poikkeavia tietoja.

        Kartik, Swami Kartikeya, on Shivan toinen poika Ganesan ohella.Kartik on jumalallisten sotajoukkojen ylipäällikkö joka ratsastaa riikikukolla, hän on tunnetumpi ja palvotumpi Etelä-Intiassa, Sri Lankassa ja Malesiassa.

        http://www.csuohio.edu/hindu/Kartikeya.htm


        Kuvassa nuori Kartik, vanhempana hänellä on viikset.

        Kiitos valistamisestani! Eräs nettituttuni, amerikkalainen naispuolinen joogamaikka, palvoo samaa herraa eri nimellä :) Todella harras ja fiksu ihminen. Jos haluat Kartik-juttuseuraa, voisin kysyä häneltä, voinko antaa sinulle hänen yhteystietonsa.

        Ylistäpä vähän lisää Kartikia ja kerro, miksi hänen persoonansa vetoaa juuri sinuun!


      • Miekkonen
        Vaisnava kirjoitti:

        Kiitos valistamisestani! Eräs nettituttuni, amerikkalainen naispuolinen joogamaikka, palvoo samaa herraa eri nimellä :) Todella harras ja fiksu ihminen. Jos haluat Kartik-juttuseuraa, voisin kysyä häneltä, voinko antaa sinulle hänen yhteystietonsa.

        Ylistäpä vähän lisää Kartikia ja kerro, miksi hänen persoonansa vetoaa juuri sinuun!

        Mielestäni elämme henkisen murroksen aikaa, joten tarvitaan agressivista otetta, jolla puututaan epäkohtiin ja vääryyksiin. Kartik symboloi oikeamielisyyden ja totuuden vahvuutta, valheellisessa arvomaailmassa kasvaneiden ihmisten keskellä. Kartik on myös tietoinen omasta oikeudestaan olla totuuden sanansaataja ja valheelisuuden tuhoaja, tämän hän myös näyttää ulkoisella olemuksellaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe