Tuntohäiriöt

Loreta

Onko kellään ollut jalkojen ja käsien tuntohäiriöitä - pistelyä, kihelmöintiä ja puutumista?

Join 7 vuoden ajan enemmän tai vähemmän paljon, välillä vähemmän ja välillä taas melko runsaitakin määriä. Nyt olen ollut puolitoista kuukautta juomatta ja tarkoitus olla tulevaisuudessakin koskematta pulloon.

Tuntohäiriöt käsissä ja jaloissa alkoivat viime vuoden puolella ja ovat jatkuneet taukoamatta tähän päivään saakka. Alkoholin käytön lopettaminen ei ole vaikuttanut noihin inhottaviin pistelyihin millään tavalla.

Joten jos jollakulla olisi jotain kokemuksia - onko kyseessä elinikäinen vaiva vai helpottaako ollenkaan raittiuden myötä? En ole ainakaan vielä käynyt lääkärissä asian vuoksi mutta mikäli nämä jatkuvat niin saattaa sekin olla edessä..

13

17762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh..

Tuttu juttu, mutta en ole huomannut olevan jokapäiväistä.

Nyt uutena tuntona on tullut kielen pistely =) Siis aivan tuossa kielenpäässä, ihan kun olisi suussa kokoaika joku poretabletti.

Voimia taipaleellesi!

• ----+
    • oireet

Minulla ihan samoja oireita ollut viime kesästä asti: jalkojen ja käsien pistelyä, kihelmöintiä ja puutumista. Alkoholi on diabeteksen ohella yleisin polyneuropatian eli ääreishermorappeuman( johon oireesi/oireeni viittaavat) aiheuttaja. Se millaisilla määrillä ja millä aikavälillä näitä hermomuutoksia ilmenee, on hyvin yksilöllilstä. Toiset ovat alttiimpia näille hermostovaikutuksille kuin toiset. Enmg-tutkimuksella on mahdollista selvittää, onko polyneuropatiasta kysymys.

Alkoholipolyneuropatian ennuste on tietääkseni melko hyvä siinä mielessä, että sairauden eteneminen vähintäänkin pysähtyy kun juominen loppuu. Oireet myös lieventyvät ajan kuluessa ja saattavat hävitä kokonaankin riippuen siitä, millaisia rakenteellisia muutoksia hermoissa on tapahtunut. Itselläni pistely- ja kihelmöintituntemukset ovat helpottaneet huomattavasti(eivät kuitenkaan kadonneet vielä) ja puutumisetkin jonkin verran. Verkkoklinikka.fi:stä löydät neurologien vastauksia esim. haulla "polyneuropatia". Siellä annetaan jonkinlaisia arvioita siitä, missä ajassa paranemista olisi odotettavista. Paraneminen on joka tapauksessa hyvin hidasta- kuukausia kestävää. Vahvat b-vitamiiniyhdistelmät(täällä ei varmaankaan saa mainita valmisteiden nimiä) saattavat edistää korjaantumista.

Mitään muuta korjaavaa hoitoa tähän vaivaan ei ole kuin alkoholinkäytön lopettaminen. Jos oireet kovin pahoja, niitä voidaan lievittä masennus- tai muilla hermosärkyä lieventävillä lääkeillä.

Itse kävin oireineni yksityisellä neurologilla, pään magneettikuvauksessa ja selkäydinpunktiossa, jolla suljettiin vakavampien sairauksien mahdollisuutta pois. Enmg-tutkimuksessa en ole käynyt - ja tuskimpa menenkään, koska en juurikaan tee sillä tiedolla mitään, johtuvatko oireeni polyneuropatiasta vai eivät.

Minulla nämä oireet ilmaantuivat n. vuoden suurkulutuksen seurauksena, mutta kuten jo totesin - toisilla ääreishermosto ja tietysti keskushermostokin vaurioituu helpommin kuin toisilla.

Uskoisin, että sinunkin oireesi lievenevät, jopa häviävät ajan myötä. Hyää kevättä ja tsemppiä juomattomuuteen

• Loreta

Kiitos kaikille viestiini vastanneille!

Luin netistä tietoa tuosta polyneuropatiasta, pahimmillaan tauti voi kuulemma vaikuttaa raajojen toimintaan ja liikuntakykyyn. On hyvä tietää että tämä nyt kohdallani pysähtyy nykyisiin oireisiin ja että nekin mahdollisesti lieventyvät ajan myötä kun olen juomatta.

Harmittaa että on tullut aiheutettua tuhoja elimistölleen mutta valitettavasti kun omia virheitään ei voi poispyyhkiä, huoh.

Hyvää kevättä kaikille!

• vielä...
        Loreta kirjoitti:

Kiitos kaikille viestiini vastanneille!

Luin netistä tietoa tuosta polyneuropatiasta, pahimmillaan tauti voi kuulemma vaikuttaa raajojen toimintaan ja liikuntakykyyn. On hyvä tietää että tämä nyt kohdallani pysähtyy nykyisiin oireisiin ja että nekin mahdollisesti lieventyvät ajan myötä kun olen juomatta.

Harmittaa että on tullut aiheutettua tuhoja elimistölleen mutta valitettavasti kun omia virheitään ei voi poispyyhkiä, huoh.

Hyvää kevättä kaikille!

Kun minulla näitä oireita tuli, olin minäkin hyvin ahdistunut ja soimasin itseäni omasta tyhmyydestäni ja terveyteni pilaamisesta...mutta loppujen lopuksi täytyy sanoa, että ihan hyvä näin, ensiksi: oudot tuntemukset saivat minut vakavasti pohtimaan alkoholin käyttöäni ja toivottavasti lopettamaan sen kokonaan. Toiseksi: tauti ei ole vielä vakava, eikä se etene. Kolmanneksi: on mukavaa huomata, miten tuntemukset ajan myötä muuttuvat lievemmiksi, kuten ihan varamasti sinullakin.

Kyllä me tästä parannutaan - eikä enää liioitella alkoholin kanssa. Eiks jee.

• +++
        vielä... kirjoitti:

Kun minulla näitä oireita tuli, olin minäkin hyvin ahdistunut ja soimasin itseäni omasta tyhmyydestäni ja terveyteni pilaamisesta...mutta loppujen lopuksi täytyy sanoa, että ihan hyvä näin, ensiksi: oudot tuntemukset saivat minut vakavasti pohtimaan alkoholin käyttöäni ja toivottavasti lopettamaan sen kokonaan. Toiseksi: tauti ei ole vielä vakava, eikä se etene. Kolmanneksi: on mukavaa huomata, miten tuntemukset ajan myötä muuttuvat lievemmiksi, kuten ihan varamasti sinullakin.

Kyllä me tästä parannutaan - eikä enää liioitella alkoholin kanssa. Eiks jee.

Teki taas mieli takertua.
        Monilla sivustoilla alleviivataan, että ko. hermostollisissa häiriöissä alkoholin käytön lopettaminen pysäyttää ääreishermorappeuman.
        Kirjoitit:

"..eikä enää liioitella alkoholin kanssa. Eiks jee."

Liioitella. Eli josko vielä kuitenkin otettaisiin kuppia?

• niinpä...
        +++ kirjoitti:

Teki taas mieli takertua.
        Monilla sivustoilla alleviivataan, että ko. hermostollisissa häiriöissä alkoholin käytön lopettaminen pysäyttää ääreishermorappeuman.
        Kirjoitit:

"..eikä enää liioitella alkoholin kanssa. Eiks jee."

Liioitella. Eli josko vielä kuitenkin otettaisiin kuppia?

ihan oikein kiinnitit huomiota. En tiedä, mistä alitajunnan syövereistä kumpusi tuo "ei liioitella", koska tarkoitus minulla on olla kokonaan ilman. Ehkä sitä vastoin tahtoaan sitten kuitenkin ajattelee, että josko sittenkin jonakin päivänä ehkä vielä vähäsen, vaikka oikeasti en tahdo en. Vähän problemaattista minulla ehkä kuitenkin vielä, mutta eiköhän tämäkin tästä.

• Jos ei oo tuntoa

että milloin sä kosket pulloon ;)

Ja tää oli läppä. Ei tarvi vetää hernettä nenään kenenkään.

• samaa poteva kaveri
    • Anonyymi

mun jalat puutuu kun juon wehnäolutta mutta ei punaviiniä tai muu jopa vahvempi alkoholipitoiset, tulkitsen siitä että se johtuu maksasta tai että pitäis lopettaa olutjuomiseen, se muutenkin turvottaa kun täytynyt 50, en juo kuin saunaolutta ja yhden tai paria vkl, mutta silti jalat puutuu, elemistä on saannut tarpeeksi humalasta :)

• Anonyymi

Ääreisverenkierto häiriintynyt varmastikin myös jo muita oireita (aivotoiminta) ahdistuneisuus, masennus, lievä kellertävyys dokaamisen jälkitilana, vapina krapulassa. Sosiaaliset ongelmat yksinäisyys, naiset välttelee, rahaongelmat, työttömyys tai yksitoikkoinen työ jne.
        Maksa vain piiputtaa. Osanottoni. Hautausmaalla on aina ystäviä!

• Anonyymi

Mulle on päihdevuosien jälkeen tullut monihermosairaus, ääreishermosto pilalla.
      Hitaasti etenevää vaikuttaa olevan.
      Maksakin jo reistaa pikkuisen.

En ole kuitenkaan vielä menossa hautausmaalle makoilemaan. Sen kerkiää myöhemminkin, nyt ei ole aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe