2 palomuuria?

telewelliä

Heips!
Minulla on telewellin modeemi (wlan) ja siinä on päällä palomuuri. (estää pääsyn internetistä ja hyökkäyksien tunnistus).
Lisäksi käytän windowsin omaa palomuuria ja avastia...
jotenkin netti tuntuu turhan hitaalta ja kysyisin nyt neuvoa tässä asiassa. Onko windowsin palomuurin käyttö turhaa??? hidastaako avast vai nämä kaikki yhdessä?
ongelmia ei ole tietoturvan osalta kyllä juurikaan ollut mikä on tietysti pääasia.
kiitos kaikista asiantuntevista neuvoista!!!

15

2691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muurit

      hidastavat, mutta ei tuossa tapauksessa pitäisi silminnähden sitä huomata. Mittaa kaistasi vaikka Nettimittarilla.

    • Sygate

      Windowsin palomuuri suojaa käsittääkseni vain sisääntulevaa liikennettä, ja ulos pääsee mikä tahansa pöpö kysymättä, ja samalla se pääsee myös rautapalomuurin läpi. Laita jokin palomuurisofta joka kysyy luvan nettiliikenteeseen kaikilta ohjelmilta. Itsellä Sygate Personal Firewall plus. Vaikka sen kehittäminen on lopetettu ohjelma on kevyt ja näyttää selvät lokitiedostot liikenteestä.

      • telewelliä

        kiitos vinkistä ja lisäkysymys aiheeseen liittyen eli tarkoitatko ettei windowsin palomuuri eikä telewellinkään estä liikenettä mun koneelta...
        eli jokin haittaohjelma voi työskennellä mun koneelta käsin ja lähettää kaikenlaista ilman että tiedän siitä eikä sitä estetä...
        ymmmärsinkö oikein?
        estääkö mikään muu ilmainen palomuurisofta tällaista?


      • ..................
        telewelliä kirjoitti:

        kiitos vinkistä ja lisäkysymys aiheeseen liittyen eli tarkoitatko ettei windowsin palomuuri eikä telewellinkään estä liikenettä mun koneelta...
        eli jokin haittaohjelma voi työskennellä mun koneelta käsin ja lähettää kaikenlaista ilman että tiedän siitä eikä sitä estetä...
        ymmmärsinkö oikein?
        estääkö mikään muu ilmainen palomuurisofta tällaista?

        XP:n muuri EI katso ulospäin menevää liikennettä (vaikuttaa silloin jos koneelle päässyt jotain ja kaveri örkkii päättää kutsua kamuja koneelle, silloin näet sen kun muuri valvoo ulospäin menevää) Mutta Vistan muuri valvoo sitä. Tuolla virustorjunta-palstalla oli linkki VT.netin keskusteluun palomuureista. Kantsii skipata ne viestit VT.netissä mitkä ei ole tältä vuodelta taikka viime vuoden jälkipuoliskolta. Pkele haetaas se linkki :D
        http://www.virustorjunta.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1520&postdays=0&postorder=asc&start=165


      • oooooooooo

        XP:hen voi asentaa palomuuriohjelman jos haluaa myös lähtevän liikenteen tarkkailun mutta Vistaan ei tarvitse. Jos joku troijalainen Vistassa pääsee koneelle niin tällöin Vistan käyttäjätilien valvonta (UAC) kysyy troijalaiselle asennuslupaa, jolloin sen asennus estetään eli palomuuriohjelman lähtevän liikenteen estämiselle ei ole Vistassa mitään tarvetta.


    • **niin**

      Olen joskus miettinyt tuota hidastumista. Sama telewell on ainoana muurina. Tässähän on kaksi ensimmäistä johdollista liitäntää muurin takana, kaksi ilman. Viittis vaan kokeilla, mutta en kyllä usko tämän vaikuttavan (ratkaisevasti) sivujen aukeamiseen, yhteysnopeuden muutoksen varmaan huomaisi paremmin.
      Kuten joku jo sanoi, mittaa ensin yhteysnopeutesi, tässä riittävän hyvä mittari: http://www.msoynet.fi/speed.htm

      Avastin hidastavan, tai eihidastavan vaikutuksen näet helpoimmin vaihtamalla virustorjuntaa, paraneeko, tai paheneeko.

      Sen windowsin muurin, tai muun ohjelmamuurin tarpeen pitää jokaisen ratkaista tapauskohtaisesti, kahdensuunnan muurista on tietysti silloin hyötyä, kun löytyy kutsumatonta tavaraa. Puhtaan ja toimivan koneen menemisiä sillä on aika turhaa plokkailla.

      Voithan testata konettasi vaikka suomenkielisellä netti-kilpi palomuurilla, näät lähtevän liikenteen simppelisti: http://www.fleasome.com/netti-kilpi/

    • zxcvbnm

      Itse palomuurit ei juuri liikennettä hidasta. Yhteydet saattavat tökki siksi että tarpeellistakin verkkoliikkennettä estetään.

      Minulla ei ole Debianissa muuria lainkaan. Ei ainakaan ahdista ja verkko pelaa hienosti.

      • Auttaisko?

      • zxcvbnm

      • Auttaisko?
        zxcvbnm kirjoitti:

        Mitä minä noilla tekisin?

        mitään. Tarkotin niitä keskustelun tekijälle.


    • mikamuuri

      Comodo on paras testaamistani ilmaisista,vaikka teettää töitä säätöjen kanssa,muutenhan se olisi maksullinen?Testien kärjesä myös.
      Online Armor muuten okei,mutta windowsin käynnistyminen kestää 30 sekunttia pitempään kuin Comodolla.

      • telewelliä

        kiitos paljon kaikille vinkeistä....alkuperäinen kysymys on kuitenkin ehkä hieman vastauksista unohtunut.
        minua kiinnostaa kovasti se pidänkö turhaan rautamuuria päällä jos on palomuurisofta? Miten muut tekevät?
        näyttää siltä ettei kukaan hirveästi luota windowsin omaan palomuuriin ja ajattelin kyllä kokeilla jotain ilmaista softaa..mutta entäs se telewwlli....onko siis turha?


      • ainakaan jos...
        telewelliä kirjoitti:

        kiitos paljon kaikille vinkeistä....alkuperäinen kysymys on kuitenkin ehkä hieman vastauksista unohtunut.
        minua kiinnostaa kovasti se pidänkö turhaan rautamuuria päällä jos on palomuurisofta? Miten muut tekevät?
        näyttää siltä ettei kukaan hirveästi luota windowsin omaan palomuuriin ja ajattelin kyllä kokeilla jotain ilmaista softaa..mutta entäs se telewwlli....onko siis turha?

        telewellin takana on useimpia koneita=>lähiverkko liikenne saadaan kokonaan muurin taakse ja koneet voivat käyttää tiedostoja ja ohjelmistoja alhaisella suojaus tasola=> toiminta on nopeampaa...


    • faaraon paras kaveri

      poistin telewellin palomuurin ja nyt kone toimii kun on f-secure vaan, utorrent hidasteli telewellin takia...

      • .........

        Mulla ollut käytössä pitkään pelkkä telewellin palomuuri ja erittäin hyvin on toiminut. Joku sanoi joskus, että virusturvaohjelma on paras ottaa sellainen, jossa ei palomuuria ole, enkä pidä windowsin palomuuriakaan päällä. Yksi muuri on riittänyt hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe