Angiografia

Aatami

Terve

Olen menossa alaraaja-angiografiaan. Onko kukaan käynyt k.o. tutkimuksessa? Nivusesta vietävä katetri mietityttää. Onko haava kipeä ja kuinka pitkään? Entä muuten - onko muita kipuja mahdollisesti kuin se haava? Vähän tietäisi varautua.

6

7122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahdesti

Minulle tehtiin aikoinaan kaulasta vuorotellen molemmilta puolilta angiografia, päähän liittyen.
      Niiden teossa oli viikko väliä eli kaksi kokemusta.
      Siinä sai ainakin silloin sellaisen esilääkityksen, että täysin ykshaileelta tuntui että tehkää mitä vain.
      Ainoa mikä on siinä on se epämiellyttävä tunne on se että varjoaine tupsautuksen aikana luulee "kusevansa" housuihin vaikka sitä ei todellisuudessa tapahdu. Pieni laastarilappu päälle ja seuraavana päivänä ei mitään tuntemuksia että olisi missään ollutkaan. Se tekopäivä meni vähän niin kuin pöllyssä.

• Aatami

Ok. Eli haavakipua ei kai sitten juuri ole vaikka valtimoon mennään? Esilääkitys taitaa kuitenkin olla aika vahva, jos koko tekopäivä menee pöllyssä? Silloin kai pitääkin maata monta tuntia, että se haava ei vuoda. Näin käsitin. Seuraavana päivänä pitäis kai olla suht ok, toivottavasti.

• pölly
        Aatami kirjoitti:

Ok. Eli haavakipua ei kai sitten juuri ole vaikka valtimoon mennään? Esilääkitys taitaa kuitenkin olla aika vahva, jos koko tekopäivä menee pöllyssä? Silloin kai pitääkin maata monta tuntia, että se haava ei vuoda. Näin käsitin. Seuraavana päivänä pitäis kai olla suht ok, toivottavasti.

Ei se ihan koko päivä välttämättä mene pöllyssä, riippuu mihin aikaan se tehdään ja nykyiset systemit on varmaan vielä parempia kuin silloin vuonna 1972 jolloin ne minulle tehtiin kaulavaltimosta. Ei siinä tule mielestäni oikeastaan haavaa vaan tavallaan reikä se oli sellainen neula joka työnnettiin kaulavaltimoon pää oli vähän alempana siinä pöydällä pötkötellessä. Eli ota ihan rennosti ja hauku vaikka sitten vapaasti näillä sivuilla jos koet asian toisin. Laittaisin jonkun hauskan hymiön mutta en osaa.

• tungettiin

en muista kokeneeni mainittavia kipuja toimenpiteen aikana, enkä jälkeen. Mustelma nivuseen jäi, häipyi tietenkin aikanaan.

Samoin meni itse ohitusleikkauskin, yllättävän vähäisin jälkikivuin. Pari kuukauden kuluttua olin kokolailla kunnossa.

• :::::

Ennen tutkimusta on oltava ravinnotta, koska halutaan varmistaa, että varjoaineesta ei tule pahoinvointia. Sokeritauti- ja verenohennuslääkkeet tauolla ennen tutkimusta varjoaineen ja verenvuotoriskin vuoksi. Tutkimuksessa punktoidaan joko nivusesta tai kädestä, yleensä nivusesta jos kyse alaraajan kuvauksesta. Lääkäri puuduttaa nivusen ja laittaa nivuseen holkin, letkun pätkän. Sen kautta kuvataan varjoaineella suonet.Kuvauksen aikana lääkäri antaa hengitysohjeita ja jalkojen on oltava liikkumatta. Suonia voidaan tukkia, pallolaajentaa tai suoneen voidaan laittaa stentti, eräänlainen verkko. Tutkimuksen jälk pistokohta joko painetaan umpeen käsin painamalla 10min tai pistokohtaan laitetaan ns. angioseal. Painamisen jälkeen pistokohdan päälle 3 tunniksi hiekkapussit ja vuodelepoa 4 tuntia. Jos on tehty toimenpiteitä niin seuranta osastolla seuraavaan aamuun. Rauhoittavaa voi saada ennen tutkimusta jos haluaa ja kipulääkettä tutkimuksen aikana jos haluaa. Varjoaine tekee lämmittävän tunteen ja tunteen, että pissat tulee housuun vaikka niin ei ole. Voi myös tulla metallin makua suuhun. Tutkimus kestää yleensä puolesta tunnista tuntiin.

-Röntgenhoit.opiskelija

• Dessi

Hei röntgenhoit.opiskelija! En oikein ymmärrä seuraavaa. Jos alaraajoissa aterosklerosi, niin voiko olettaa että sitä on myös muuaalla kropassa. Eikö tätä tutkita?
        Onko alaraajojen angio tuskallinen jos kerran on mahdollisuus saada kipulääkettä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4196
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2729
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2532
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      149
      1167
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1016
    Aihe