Pikanäppäily alaindeksiin?

Ei onnistu

Miten tehdään Word 2007:ssa alaindeksi pikanäppäilyllä? Yläindeksi onnistuu CTRL ja ' ' ja alaindeksille ohje antaa CTRL ja '=' mutta minä en saa sitä onnistumaan. Onko ohjeessa virhe vai puuttuuko minulta rasti jostakin valintaruudusta asetuksissa vai mikä mättää?

12

12226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuitenkin että

      se yhtäläisyysmerkki tehdään shif se aakkosnäppäimistön ylärivin näppylä jossa on nolla ja yhtäläisyysmerkki. siis itse asiassa ctrl shift aakkosnäppäimistön 0.

      • Word 2007:n ohje sanoo indekseistä:

        "Valitse Aloitus-välilehden Fontti-ryhmästä Yläindeksi tai paina CTRL VAIHTO =.
        Valitse Aloitus-välilehden Fontti-ryhmästä Alaindeksi tai paina CTRL =."

        Se on pielessä, koska yläindeksi on todellakin Ctrl eli Ctrl plussa. (Tämän kysyjä olikin keksinyt tai tiesi muualta.) Alaindeksiohje on siis sinänsä paikkansapitävä mutta hämmentävä, ja Ctrl Vaihto 0 olisi selvempi merkintä.

        Toisaalta nämä tavat ovat joustamattomia, koska ne tekevät suoria fonttitason asetuksia. Jos siis myöhemmin tajutaan esimerkiksi, että Wordin indeksit ovat liian pieniä ja alaindeksit liian korkealla (vain aavistuksen peruslinjaa alempana), on hankalaa korjata erikseen kaikki indeksit tai selvitellä Korvaa-toiminnon saloja.

        Helpommalla pääsee, kun käyttää tyylejä. Tässäkin. Osoitteen
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/teksti/
        kautta voi ladata asiakirjapohjan, joka toimii sekä Word 2007:ssä että vanhemmissa Wordeissa ja jossa on määritelty mm. pikanäppäimet Alt ylänuoli ja Alt alanuoli ylä- ja alaindeksityyliä varten.


      • Minä taas
        Yucca kirjoitti:

        Word 2007:n ohje sanoo indekseistä:

        "Valitse Aloitus-välilehden Fontti-ryhmästä Yläindeksi tai paina CTRL VAIHTO =.
        Valitse Aloitus-välilehden Fontti-ryhmästä Alaindeksi tai paina CTRL =."

        Se on pielessä, koska yläindeksi on todellakin Ctrl eli Ctrl plussa. (Tämän kysyjä olikin keksinyt tai tiesi muualta.) Alaindeksiohje on siis sinänsä paikkansapitävä mutta hämmentävä, ja Ctrl Vaihto 0 olisi selvempi merkintä.

        Toisaalta nämä tavat ovat joustamattomia, koska ne tekevät suoria fonttitason asetuksia. Jos siis myöhemmin tajutaan esimerkiksi, että Wordin indeksit ovat liian pieniä ja alaindeksit liian korkealla (vain aavistuksen peruslinjaa alempana), on hankalaa korjata erikseen kaikki indeksit tai selvitellä Korvaa-toiminnon saloja.

        Helpommalla pääsee, kun käyttää tyylejä. Tässäkin. Osoitteen
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/teksti/
        kautta voi ladata asiakirjapohjan, joka toimii sekä Word 2007:ssä että vanhemmissa Wordeissa ja jossa on määritelty mm. pikanäppäimet Alt ylänuoli ja Alt alanuoli ylä- ja alaindeksityyliä varten.

        Kiitos ystävällisistä neuvoista, mutta tokihan minä nyt sen olen oivaltanut kokeilla, toimisiko CTRL VAIHTO 0 mutta kun ei! Vai toimiiko jollain muulla, mutta minun kaikissa kolmessa koneessani ei?


      • Minä taas kirjoitti:

        Kiitos ystävällisistä neuvoista, mutta tokihan minä nyt sen olen oivaltanut kokeilla, toimisiko CTRL VAIHTO 0 mutta kun ei! Vai toimiiko jollain muulla, mutta minun kaikissa kolmessa koneessani ei?

        Kyllä muillekin on sattunut, että Ctrl Vaihto 0 eli Ctrl = ei toimi. Testailin juuri yhdessä koneessa Word 2002:lla, ja siinä kyseinen näppäily ei tee mitään, vaikka pikanäppäilyasetuksia katsottaessa se muka on sidottu alaindeksitoimintoon.

        Tämä on yksi syy siihen, miksi suosittelin tyylien käyttöä indeksien tekemiseen.

        Jos kuitenkin haluat välttämättä tehdä saada Wordin ”oletustavan” toimimaan vaikka se siis oikeasti ei välttämättä oletuksena olekaan, niin Word 2002:ssa se onnistuu ihan vain määrittelemällä pikanäppäily. Siis Työkalut/Mukauta, Näppäimistö, valitaan Luokat-valikosta Muotoilu ja sitten Komennot-valikosta Alaindeksi, mennään Anna uusi näppäinyhdistelmä -ruutuun, näppäillään Ctrl Vaihto 0, muistetaan napsauttaa Liitä-painiketta ja loppu lienee selvää. Samalla vaivalla olisi kyllä määritellyt tyylin ja sille pikanäppäilyn…

        Word 2007:ssä pikanäppäilyjä (Wordin termein ”pikanäppäimiä”) voi määritellä Wordin asetusten Mukauttaminen-välilehden kautta.


      • ma
        Yucca kirjoitti:

        Kyllä muillekin on sattunut, että Ctrl Vaihto 0 eli Ctrl = ei toimi. Testailin juuri yhdessä koneessa Word 2002:lla, ja siinä kyseinen näppäily ei tee mitään, vaikka pikanäppäilyasetuksia katsottaessa se muka on sidottu alaindeksitoimintoon.

        Tämä on yksi syy siihen, miksi suosittelin tyylien käyttöä indeksien tekemiseen.

        Jos kuitenkin haluat välttämättä tehdä saada Wordin ”oletustavan” toimimaan vaikka se siis oikeasti ei välttämättä oletuksena olekaan, niin Word 2002:ssa se onnistuu ihan vain määrittelemällä pikanäppäily. Siis Työkalut/Mukauta, Näppäimistö, valitaan Luokat-valikosta Muotoilu ja sitten Komennot-valikosta Alaindeksi, mennään Anna uusi näppäinyhdistelmä -ruutuun, näppäillään Ctrl Vaihto 0, muistetaan napsauttaa Liitä-painiketta ja loppu lienee selvää. Samalla vaivalla olisi kyllä määritellyt tyylin ja sille pikanäppäilyn…

        Word 2007:ssä pikanäppäilyjä (Wordin termein ”pikanäppäimiä”) voi määritellä Wordin asetusten Mukauttaminen-välilehden kautta.

        Kiitos tiedosta


      • Anonyymi

        Tee Folio hattu!


    • JohtavaG

      Wordin tarjoama pikanäppäin (Ctrl= ) ei toimi. Olisiko jenkkinäppäimistön peruja tämä komento. Ratkaisuna toimii oman pikanäppäimen kustoimointi. Kilkkaa File => Options => Customize ribbon => Keyboard shortcuts Customize.. => Categories kohdasta valitse "all commands" ja etsi Commands-kohdasta "Subscript". valitse "press new shortcut key"-valintaikkuna ja paina näppäimistöstä haluamasi pikanäppäin, esim "Ctrl´" kilkkaa "assign" ja sulje ikkunat. Uuden pikanäppäimen pitäisi nyt toimia.

      Pahoittelut että minulla on käytössä englanniksi word, enemmän apua olisi suomeksi olevista valikoista tässä ohjeessa.

      • Anonyymi

        Kiitos. Tässä olikin ratkaisu minua vuosikausia vaivanneeseen asiaan. Jossain muinaisessa versiossa alaindeksille oli toimiva pikanäppäin, mutta sitten se katosi.


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta google johdatti tänne, niin ajattelin jakaa ratkaisun kun sen itse löysin.

      Office 365:ssä yläindeksi tulee oletuksena CTRL ? ja alaindeksi CTRL SHIFT ?

      Tai hankalammin sanottuna sama asia: CTRL ja CTRL ?

      • Anonyymi

        Yläindeksi toimii noin, mutta alaindeksi tuli painamalla yhtäaikaa Ctrl, Shift ja 0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yläindeksi toimii noin, mutta alaindeksi tuli painamalla yhtäaikaa Ctrl, Shift ja 0

        Huomasitko avauksen päivämäärän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko avauksen päivämäärän!

        Se oli kommentti pari päivää vanhaan viestiin, ei avaukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe