Hei kaikille,
Olen 18-vuotias nuori nainen joka jäy säännöllisesti papassa.
Minulla todettiin ensimmäiset muutoksen papassa viime syksynä. Lääkäri vaitti sitä silloin hiivasienitulehdukseksi. Ihmettelin diaknoosia mutta ajattelin että "kyllä lääkäri tietää". Sitten vuoden vaihteessa alkoi ylimääräinen verinen vuoto, yhdyntäkivut sekä kovat kivut muutenkin alavatsassa. Menin uudestaan lääkäriin ja solumuutos oli jo huomattavasti suurempi ja sain lähetteen kolposkopiaan.
Kolposkopiassa lääkäri taas sanoi että puhtaalta näyttää ja ei ole syytä huoleen: "Lähetteessä on annettu paljon vakavampi vaikutelma solumuutoksestasi." Sepäs hienoa (luulin). Lääkäri sanoi lähettävänsä kirjeen minulle milloin pitää seuraavan kerran ottaa papa-näyte.
Kirje tuli kotiin ja yllättäen alkoikin lauseella: "25.2.08 otetussa kohdunsuun koepaloissa YLLÄTTÄEN LÖYTYIKIN keskivaikeita solumuutoksia. Nämä muutokset ovat yksi syövän esiastemuutoksista ja tulisi hoitaa pois loop-hoidolla jne..." MITÄH??
Kirje oli minulle todellinen järkytys.!! Ensin minulle sanottiin että kaikki oli hyvin ja sitten tulee kirje kotiin että onkin papa4.
Nyt olen varannut ajan loop hoitoon ja mietin muiden kokemuksia. Ensinnäkin, onko mahdollista että syövän alku muodostuisi näin nopeasti? Voidaanko minulta poistaa kohtu? Millaisia oireita on emätinsyövässä?
Kohdunkaulan syöpä
2
1055
Vastaukset
- papaneljä
Itselläni oli sinun ikäisenäsi ihan samat papa-muutokset, sain hoidot (laserhoito tmv muutosalueen poisto gynen polilla, en enää muista tarkkaan). Toimenpiteen jälkeen sain lääkäriltä kehoituksen käydä ensin PAPAssa puolen vuoden välein, sitten vuosittain. Nyt olen yli 40 vee eikä mitään muutoksia ole tuon jälkeen ilmennyt. Kohtuasi ei poisteta! Kaksi lastakin minulla on, joten siihenkään ei ole vaikuttanut. Mutta itse ainakin muistan pitää PAPA- ja gynenkontrolleista huolen ja opetan saman myös tyttärelleni. Muistan itsekin pelästyneeni ihan mielettömästi kirjeen saatuani, se tuntui jotenkin kovin tylyltä "syövän esiaste" ilman sen kummempia selityksiä. Kun kysyin miten minulla voi näin nuorena olla ko muutoksia, naislääkäri syytti useita seksikumppaneita ja aikaisin aloitettua seksielämää...no kumpikaan ei minulla pitänyt paikkaansa.
- loomy
Nyt sain ajan sairaalaan loop -hoitoon. Aikani on viikon päästä ja jännittää sekä pelottaa! Operaatio tehdään nukutuksessa joten se itse operaatio ei minua pelota.
Pelkään kuollakseni mitä sieltä löytyy ja miten he saavat poistettua kaiken ko solumuutokset. En oikein luota lääkäreihin enään 100%, koska he kertoivat että minulla on kaikki kunnossa ja sitten tulikin tieto että on papa4. Mitä jos he humaavatkin että syövän esiaste onkin levinnyt ja onkin vaikeampi poistaa?
Toivon vain ettei kohtua tarvitsisi poistaa koska olen vasta 18-vuotias ja olen aina halunnut äidiksi.
Kipuja alavatsassa on päivittäin ja sidettä joutuu pitämään varmuuden vuoksi, koska minulla tulee veristä vuotoa. Lisäksi yhdyntä on mahdotonta kivun takia. Jo pelkkä gynen perustutkimus sattui niin paljon että vedet valu silmistä. Minulla on normaali kipukynnys eikä minulla ole ennen ollut näitä oireita. Kaikki tämä alkoi 8kk sitten.
Onko mahdollista että minulla olisi jo syöpä? Olen kuullut että monelta on jouduttu poistamaan kohtu, onko kokemuksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854