Olen etsinyt sattuneesta syystä tietoa vatsalaukun laajentumasta ja kiertymästä, mutta en ole oikein selkeää vastausta saanut siihen, että voiko se tulla mikäli koira pääsee syystä tai toisesta ahmimaan ruokaa? Jokapaikassa lukee kyllä mm. liikunnasta ja ruoka-ajoista síihen suhteutettuna, mutta ei oikein selkeää vastausta tuohon. Eli onko kellään kokemusta, että koiralle olisi tullut laajentuma/kiertymä, mikäli päässyt ahmimalla ahmimaan ruokaa? Ja sen kyllä olen lukenut, että mikäli syönyt jotain epätavallista tai esim. ruohoa/heinää, mutta nyt tarkoitankin ihan arkiruokaa. Ja voiko koiran vatsa turvota ylensyönnistä muuten vaan, kuten ihmisillä, ja kaasut pääsevät pois luonnollisesti? Mistä nämä kaksi sitten erottaa toisistaan, hajusta luultavasti, mutta kannattaako jokatapauksessa varmuuden vuoksi mennä lääkärille, voiko siis pelkkä turvotus muuttua vakavammaksi laajentumaksi? Kaikki tieto siis tervetullutta!!
Ja "pesservisserit" älkää vaivaantuko laukomaan itsestäänselvyyksiä eläinlääkärille menosta, kyllä sen varmasti jokainen itsekin tajuaa :).
ylensyönnistä vatsalaukun laajentuma/kiertymä
16
23238
Vastaukset
- kokenut
Omalla koirallani oli n. vuosi sitten mahalaukun kiertymä ja selvisi leikkauksesta nipin napin. Syy ei ollut ahmimisessa vaan ruoka ei ollut sulanut oikein vatsassa ja se että ulkona oli ahminut lunta sekä riehunut heti ruokailun jälkeen. Nämä kaikki aiheuttivat kaasuuntumisen mahassa. Eli jos koira ahmii ruokaansa se ei johda kiertymään. Tarkkaile koirasi ulostamista, että ruoka sulaa oikein vatsassa. Kyllä se koirakin osaa päästää ilmat pihalle:). Koira oppii kyllä olemaan ahmimatta kun saa säännöllisesti tarpeeksi ruokaa. Kaikki tämä tieto tulee kokemuksesta. Itselläni on ahmija koira:). Kaikille koiraroduille mahalaukun kiertymää ei tule. Itselläni on sekarotuinen, joka sairastui.
- Heikki
Koiria on tietty monenlaisia tuohon en usko et labradori oppii olemaan ahmimatta ruokaansa,labbari syö "rajattomasti" jos ruokaa antaa ongelmia tulee vähintäänkin lihomisessa.Yhtään "rauhallisesti" syövää labbaria en ole nähnyt.
- heinän syönti
Heikki kirjoitti:
Koiria on tietty monenlaisia tuohon en usko et labradori oppii olemaan ahmimatta ruokaansa,labbari syö "rajattomasti" jos ruokaa antaa ongelmia tulee vähintäänkin lihomisessa.Yhtään "rauhallisesti" syövää labbaria en ole nähnyt.
aiheuta mitään tuollaisia, koirat puhdistaa siten mahansa että syövät heinää ja sitten oksentavat sen ulos. Meillä ainakin ja mitä olen muilta kuullut, sama juttu. Aina eivät oksenna, mutta se heinä kyllä tulee normaalia kautta silloin ulos sulamatta. Mahanpuhdistukseen kelpaa vain yksi ja ainoa heinälajikin vaan. nimeä en tiedä
- ei ainakaan vielä tullut
heinän syönti kirjoitti:
aiheuta mitään tuollaisia, koirat puhdistaa siten mahansa että syövät heinää ja sitten oksentavat sen ulos. Meillä ainakin ja mitä olen muilta kuullut, sama juttu. Aina eivät oksenna, mutta se heinä kyllä tulee normaalia kautta silloin ulos sulamatta. Mahanpuhdistukseen kelpaa vain yksi ja ainoa heinälajikin vaan. nimeä en tiedä
Olen samaa mnieltä, eli ei se ruuan määrä tmv vaikuta koiran ahmimiseen, toiset koirat yksinkertaisesti OVAT ahneita, esim juuri labbis. Kokemusta on! Ei sitä koiralle niin vaan kerrota ettei tarvitse ahmia, että ruokaa kyllä riittää. Varsinkaan jos samassa perheessä useampia koiria. Ja edelleen, kokemusta kyllä löytyy.
Enkä siis puhunutkaan syömisen nopeudesta, vaan ruuan MÄÄRÄSTÄ. Siis mikäli koira YLENSYÖ, voiko tämä aiheuttaa laajentumaa ja kiertymää. Ja tottakai tarkkailen koirani ulostamista, sehän kuuluu jokaisen koiranomistajan päivittäisiin rutiineihin!
Ja tuosta ruohon/heinänsyönnistä. Yleisin syyhän on, että koira puhdistaa vatsaansa, mutta kyllä jotkut koirat syövät sitä ihan huvikseenkin, omani mukaanlukien, ja koska se ei sula, niin kertyessään vatsalaukkuun aiheuttaa sinne tukkeumia ja vatsalaukun laajentumista ja pahimmassa tapauksessa kiertymistä.
Mutta, onko kenelläkään oikeaa tietoa tuosta ruuan määrästä, voiko se aiheuttaa laajentumista?
Esimerkki: koira saanut jostain syystä kuivamuona säkin (sanotaan vaikka kolme kiloa) tassuihinsa ja syönyt sen kerralla. Onko vaaraa laajentumaa ja kiertymään? - kokeneempi
Ai niin, vatsalaukun kiertymä voi tulla ihan mille tahansa rodulla, riskialttiimpia vain ovat syvä- ja kapearunkoiset koirat. Ja laajentuma voi tulla nimenomaan nopeasti syömisestä, jolloin vatsaan kiertyy ilmaa, aivan kuin lumen syönnissä.
Ja jos kyseessä laajentuma, koira ei nimenomaan osaa itse päästää ilmoja puhalle, vaan eläinlääkärin on tehtävä se, esim. leikkaamalla. Ensiapuna tosin kokeillaan monesti letkua/putkea, joka työnnetään koiran vatsaan ruokatorven kautta tarkoituksena vapauttaa ilmat ulos. - -.....???
kokeneempi kirjoitti:
Ai niin, vatsalaukun kiertymä voi tulla ihan mille tahansa rodulla, riskialttiimpia vain ovat syvä- ja kapearunkoiset koirat. Ja laajentuma voi tulla nimenomaan nopeasti syömisestä, jolloin vatsaan kiertyy ilmaa, aivan kuin lumen syönnissä.
Ja jos kyseessä laajentuma, koira ei nimenomaan osaa itse päästää ilmoja puhalle, vaan eläinlääkärin on tehtävä se, esim. leikkaamalla. Ensiapuna tosin kokeillaan monesti letkua/putkea, joka työnnetään koiran vatsaan ruokatorven kautta tarkoituksena vapauttaa ilmat ulos.vatsalaukun laajentuma ja kiertymä:
Erityisesti suuret syvän rintakehän omaavat rodut ovat riskialttiita. Ruokaa ei tulisi tarjota korotetulta alustalta(tästä on eri mielipiteitä).
n. 2 tuntia rauhassa oloa ennen ja jälkeen syömisen.
riskiroduilla tulisi jakaa ruokinta vähintään kahteen kertaan päivässä.(=Annoskoko ei saisi olla suuri.) Tarjottavan ruoan tulisi olla mahdollisimman vähän turpoavaa sekä tarpeeksi energiapitoista, jotta annoskoon pienehkö koko on mahdollista.
koiran ahmimista ei tulisi sallia. Näin ilmaa pääsee vatsalaukkuun ja koiralla se ei poistu luonnollista tietä. - Mie vaan
-.....??? kirjoitti:
vatsalaukun laajentuma ja kiertymä:
Erityisesti suuret syvän rintakehän omaavat rodut ovat riskialttiita. Ruokaa ei tulisi tarjota korotetulta alustalta(tästä on eri mielipiteitä).
riskiroduilla tulisi jakaa ruokinta vähintään kahteen kertaan päivässä.(=Annoskoko ei saisi olla suuri.) Tarjottavan ruoan tulisi olla mahdollisimman vähän turpoavaa sekä tarpeeksi energiapitoista, jotta annoskoon pienehkö koko on mahdollista.
koiran ahmimista ei tulisi sallia. Näin ilmaa pääsee vatsalaukkuun ja koiralla se ei poistu luonnollista tietä.Minä kun olen saanut tietoa, että juurikin korotetulta alustalta tulisi ruoat syöttää, ettei koira joudu syömään liian "ylsöalaisin". Meillä on kolmen suuren rodun sekoitus hauveli ja annetaan ruoat kahdessa erässä, aamulla ja illalla, kupeista, jotka ovat niille tarkoitetussa telineessä. Pitäisikö siis kupit siirtää mieluummin lattialle? Osaatteko kerto perustelut siihen miksi pitäisi syöttää lattialta/korotetulta alustalta? Minä kun en ole niitä koskaan mistään löytänyt, kuullut vaan että näin pitäisi tehdä.
- aloittaja
-.....??? kirjoitti:
vatsalaukun laajentuma ja kiertymä:
koiran ahmimista ei tulisi sallia. Näin ilmaa pääsee vatsalaukkuun ja koiralla se ei poistu luonnollista tietä.Eikö kukaan tosiaan osaa vastata tuohon minun varsinaiseen kysymykseen? Eli jos koira syö MÄÄRÄLLISESTI liikaa. Kaiken muun olen kyllä ihan varmasti jo lukenut :)
- vastaus sulle!
aloittaja kirjoitti:
Eikö kukaan tosiaan osaa vastata tuohon minun varsinaiseen kysymykseen? Eli jos koira syö MÄÄRÄLLISESTI liikaa. Kaiken muun olen kyllä ihan varmasti jo lukenut :)
eli, voi tulla myös ylensyönnistä. näin olen lukenut. vatsalaukku pääsee venymään, yleensä koirat ei syö itseään ehdoin tahdoin ähkyksi, mutta esim kuivamuonan tapauksessa..jos saa kerran elämässään vapauden syödä niin paljon kuin haluaa, vetää itsensä täyteen nappulaa, ja sittten kun se turpoo vielä mahassa... siksi isotkin koirat suositellaan ruokkimaan kaksi kertaa päivässä, jottei tule kerralla määrällisesti liikaa.
vastaus sulle! kirjoitti:
eli, voi tulla myös ylensyönnistä. näin olen lukenut. vatsalaukku pääsee venymään, yleensä koirat ei syö itseään ehdoin tahdoin ähkyksi, mutta esim kuivamuonan tapauksessa..jos saa kerran elämässään vapauden syödä niin paljon kuin haluaa, vetää itsensä täyteen nappulaa, ja sittten kun se turpoo vielä mahassa... siksi isotkin koirat suositellaan ruokkimaan kaksi kertaa päivässä, jottei tule kerralla määrällisesti liikaa.
ahmiin ruokaa mielin määrin, niin kyllä tarkkailisin koiraa normaalia enemmän juurikin tuon kaasuuntumisen takia. Todennäköisesti jonkinlaisia mahavaivoja on kuitenkin odotettavissa.
Meillä koira ei saa syödä heinää/ruohoa minkäänlaista, on mahavaivainen muutenkin ja heinän syönti pahentaa ongelmaa. Kyllä ne ruohotkin kertyvät palleroiksi massussa jos liikaa syö.
Mahavaivoihin hyvä ensiapu on parafiiniöljy.- Hippu78
aloittaja kirjoitti:
Eikö kukaan tosiaan osaa vastata tuohon minun varsinaiseen kysymykseen? Eli jos koira syö MÄÄRÄLLISESTI liikaa. Kaiken muun olen kyllä ihan varmasti jo lukenut :)
Vastaus oman kokemuksen pohjalta: Kyllä voi tulla hyvinkin ylensyönnistä. Oma rottikseni oli pääsyt kuivamuonakaapille sillä aikaa kun olin töissä. Olin juuri ostanut uuden 15 kg säkin, joten tarkkaa määrää en osannut arvioida silmämääräisesti, miten paljon oli ehtinyt syödä, mutta epäilisin, että n. 2-4 kg. Vatsa näytti siltä kuin olisi niellyt jalkapallon.
Koira voi erittäin huonosti kun tulin kotiin, kaikki oireet viittasivat vatsalaukun laajentumaan/kiertymään. Lisäksi koira alkoi mennä myös shokkiin, sillä takaraajat eivät tahtoneet enää kantaa. Soitin välittömästi päivystävälle ell:lle, joka neuvoi tulemaan klinikalle heti.
Onneksi sillä kertaa auttoi letkutus, jolla saatiin kaasut ulos vatsalaukusta. Vatsalaukku ei ollut ehtinyt kiertymään. Shokkitila johtui nimeomaan ääreisverenkierron heikentymisestä, joka johtui vatsalaukun laajentumisesta.
Ja lisään vielä, että näitä "ahmijoita" on todellakin vaikka miten yrittäisit siihen itse vaikuttaa. Luulen, että rottikset ovat labbisten kanssa ihan samalla viivalla tässä suhteessa... :) - meidän tarina
Hippu78 kirjoitti:
Vastaus oman kokemuksen pohjalta: Kyllä voi tulla hyvinkin ylensyönnistä. Oma rottikseni oli pääsyt kuivamuonakaapille sillä aikaa kun olin töissä. Olin juuri ostanut uuden 15 kg säkin, joten tarkkaa määrää en osannut arvioida silmämääräisesti, miten paljon oli ehtinyt syödä, mutta epäilisin, että n. 2-4 kg. Vatsa näytti siltä kuin olisi niellyt jalkapallon.
Koira voi erittäin huonosti kun tulin kotiin, kaikki oireet viittasivat vatsalaukun laajentumaan/kiertymään. Lisäksi koira alkoi mennä myös shokkiin, sillä takaraajat eivät tahtoneet enää kantaa. Soitin välittömästi päivystävälle ell:lle, joka neuvoi tulemaan klinikalle heti.
Onneksi sillä kertaa auttoi letkutus, jolla saatiin kaasut ulos vatsalaukusta. Vatsalaukku ei ollut ehtinyt kiertymään. Shokkitila johtui nimeomaan ääreisverenkierron heikentymisestä, joka johtui vatsalaukun laajentumisesta.
Ja lisään vielä, että näitä "ahmijoita" on todellakin vaikka miten yrittäisit siihen itse vaikuttaa. Luulen, että rottikset ovat labbisten kanssa ihan samalla viivalla tässä suhteessa... :)Ketju on aloitettu v. 2008,mutta tässä meidän tarina;koiran ruokailusta oli n.3 tuntia,(ja ruokamäärä sama kuin ennekin,eli ei liian iso )kun kävimme pienen& rauhallisen iltapissareissun,n.10 min.
Tuosta iltapissareissusta n.1,5h; koira alkoi yrittää oksentaa,mitään ei oikeastaan tullut,vatsaan alkoi kerääntyä ilmaa,lähdimme kiireellä lääkäriin(saksanpaimenkoira ,12v.) Sinne päästyämme vatsalaukku oli jo ehtinyt kiertyä,niin paljon että leikkaus ennuste oli huono,tosin koira jo iäkäs,emme varmaan olisi halunneet että leikkaus olisi muutenkaan tehty,kotoa -lekurille 1h ajomatka,eli kiertymän alkaessa;aikaa on tosi vähän,ainakin meidän tapauksessamme se eteni nopeasti:=(
R.I.P.RAKAS! "poikamme" Kasper
- :):)
Kiertymä tulee juuri tuon takia että heti ruokailun jälkeen riehuu,
Kun koira on syönyt n.1 tunti pitää olla leikkimättä pissalla ja kakalla voi käyttää mutta turha
riehuminen ja leikkiminen eiei. - faktaa1
Kiertymä voi tulla monesta syystä. Kannattaa etsiä mielummin LUOTETTAVAA TIETOA, esim. tutkimustietoa. Yliopiston Eläinsairaalakin on tehnyt ihan kattavan tutkimuksen aiheesta, löytyy varmasti googlella.
- ...?
Teorioita kiertymän synnystä tosiaan on monia.
Itse uskon että alttius siihen kulkee jo suvussa.
siihen oman lisäriskinsä tuo nappularuokinta, liikunta syömisen jälkeen ja jos koira syö heti fyysisen rasituksen jälkeen.
Perinnöllisyyttä epäilen itse koska osalla koirista joilta kiertymä on leikattu ja koiran vatsa on tikattu kiinni kylkeen, kiertymä uusi siitä huolimatta.
Itseltäni on yksi koira kuollut vatsalaukun kiertymään.
Koira söi normaalisti alkuillasta ja oli ihan rauhaksiin ja iltapissalla käynnin jälkeen alkoi yrittää ykäillä, muuttui rauhattomaksi ja meni tuskaisen oloiseksi.
Maalla kun asuu ja oli viikonloppu soitin kunnan ell. joka ei tiennyt koirista mitään.
Helsinkiin päästessä oli jo liian myöhäistä, lekuri sanoi että koira tuskin toipuisi leikkauksesta. - Metsästäjä 87
KAIKKI METSÄSTYSKOIRIEN JA ETENKIN AJOKOIRIEN OMISTAJAT HUOM!
Ajokoira saa todella helposti vatsalaukun kiertymän, jos annat koiralle ruokaa ennen metsälle menoa. Eli ei saa ruokkia ennen metsälle menoa vaan(ruoka 8-15tuntia ennen jahtia) Kyllä sillä koiralla energiaa riittää, kun pupunperään pääsee, ja täyttyyhän se vatsakin vähän kun pupu on nurin, ja palkointona sydän,maksa ja keuhkot :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847