Mercury 75 Efi 4t

Kengu

Olisiko kenelläkään pidempiaikaisia käyttökokemuksia ko. moottorista?
Soveltuuko uisteluun vai olisiko vastaava 60-heppainen parempi? Veneeseen riittäisi pienempikin.
Yamahan 80 taitaa olla samalla lohkolla, mutta edelleen kaasarikone. Joko ruiskut on saatu perämoottoreissa luotettaviksi ?

Kommenteista kiittäen,

Kengu

9

3973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuha-Pekka

      Itselläni on toista kesää Mercury 60 Efi 4t.Mittariin on tullut jo vajaa 500 tuntia eikä ole ollut mitään ongelmia. Uistelukulutus keskimäärin 0.7-0.8 litraa tunnissa. Käynnistyy varmasti kelillä kuin kelillä, ei pitkiä starttauksia.

    • Veneilijä

      Mercuryn nelitahtisista 60 hv on EFI-kone, kun taas 75 hv ja 90 hv ovat vielä kaasutinversioita, mutta samaan koneeseen perustuvia. Itsellä tuo 90hv malli vm. 2002.

      ks. http://www.mercurymarine.com/mercury_60_efi_fourstroke

      On ollut mielestäni yllättävän pieniruokainen, vaikka vene on yli 1300 kg painava Yamarin 650 BC. Käy lämpimänä nätisti ja tottelee hyvin ohajusta, paitsi... sammuu tyhjäkäynnille laitettaessa ehkä 50% kerroista, eli kun tulee laituriin, päästää vapaalle ja haluaisi peruuttaa (jarruttaa), niin pirulainen sammuu. Tulee kiire saada tulille ettei vene jyrää laituria matalaksi.

      Tyhjäkäyntinopeus on n. 900 r/min.

      Kylmänä huono lähtemään käyntiin, jos on seissyt viikonkin. Ainakin kolme- neljää pitkää starttia, sitten käsikaasulle, käy vajailla pytyillä kunnes vähitellen loputkin mukaan.

      Lämmitä HYVIN, ennenkuin lähdet ajamaan, esim. 5 minuuttia tyhjäkäynnillä. Tehnyt kahdesti sellaisen tempun, että matelin uisteluvauhtia lyhyen lämmityksen jälkeen, painoin kaasun pohjaan, ja siihen sammui. Eikä millään käyntiin, ei ilman ryyppyä eikä ryypyllä, eikä ollenkaan tyhjäkäyntiä. Onneksi sain käyntiin ennenkuin menin karille tai akku tyhjeni.

      Ja keväällä oli toinen bensapumppu jumissa, piti aukaista. En hokannut käyttää bensan säilytysaineita, ne kait auttaisivat?

      Ja vielä harkitse koneen painoa, 60 hv painaa 112 kg, 75 hv jo 175 kg! Eli 75 on jo melko möhkäle, Suzukilta saa samaan painoluokkaan 140 hv EFIn!

      Ostin koneen, kun halvalla sain veneen kanssa pakettiin. En hankkisi enää starttiongelmien takia. Ajossa erittäin hyvä.

      Eli en suosittele 75-90hv koneita.

      • Kengu

        Moi !

        Kiitos asiallisesta palautteesta. Älysin itsekin tässä välillä, ettei 75 ole Efi.
        Aikamoinen möykkyhän se 75 on ja palautteen perusteella vaikuttaa siltä, että 60 ruisku on huolettomampi valinta.
        Yllättäviä nämä koneiden käynnistysvaikeudet. Olen ajellut 15 vuotta vm -78 Yamaha 28 moottorilla ja on kahden käden sormilla laskettavissa tapaukset, että on tarvittu enemmän kuin 3 nykäisyä käynnistykseen. Kylmänä tai kuumana. Ehkäpä Efi on ratkaisu.


      • tuntematon

        Muistaakseni Merkun 75 on sama kuin Yamaha 80 eli nelisylinterinen 4:llä kaasarilla varustettu laite kuten käytössäni oleva Yamahan F50:kin.

        Olen saanut vieteriä lyhyemmäksi pumppaamalla bensaletkun pallopumpulla ensin kaasuttimien uimurikammiot täyteen eli kunnes pallo muuttuu kovaksi (kestää muuten yllättävän kauan), jolloin lähtee yleensä parissa sekunnissa. Pitkässä seisokissa bensa ehtii haihtua ja koneen bensapumpun teho ei riitä hetkessä täyttämään kaikkia kaasuttimia. Samasta syystä johtuu myös vajaasylinterinen käynnistys, alimmat kaasuttimet alkavat toimimaan nopeammin kuin ylemmät.

        Minullakin oli noita sammumisia kaasunasennon vaihdon yhteydessä mutta vähenivät kun säädätin kaasuttimet asiantuntevassa huollossa.


      • Veneilijä
        tuntematon kirjoitti:

        Muistaakseni Merkun 75 on sama kuin Yamaha 80 eli nelisylinterinen 4:llä kaasarilla varustettu laite kuten käytössäni oleva Yamahan F50:kin.

        Olen saanut vieteriä lyhyemmäksi pumppaamalla bensaletkun pallopumpulla ensin kaasuttimien uimurikammiot täyteen eli kunnes pallo muuttuu kovaksi (kestää muuten yllättävän kauan), jolloin lähtee yleensä parissa sekunnissa. Pitkässä seisokissa bensa ehtii haihtua ja koneen bensapumpun teho ei riitä hetkessä täyttämään kaikkia kaasuttimia. Samasta syystä johtuu myös vajaasylinterinen käynnistys, alimmat kaasuttimet alkavat toimimaan nopeammin kuin ylemmät.

        Minullakin oli noita sammumisia kaasunasennon vaihdon yhteydessä mutta vähenivät kun säädätin kaasuttimet asiantuntevassa huollossa.

        Olen pumpannut pallon kovakis joka kerta. Ja kestää todella jonkun aikaa niin kuin sanoit.

        Kaasareiden säädättäminen sattuu meikäläiselle olemaan hankalaa, kun täällä Kainuussa ei ole yhdelläkään veneliikkeellä tai muuallakaan vuokrattavana juurikaan yli 1000 kg traileria, että voisi veneen huoltoon viedä (minulla talvet rantatrailerilla), ja paketti painaa 1300 kg, ja pelkkä kone painaa 175 kg. Eli huoltoon vieminen on iso prosessi...

        Mutta kai se on pakko jossain vaiheessa viedä.

        Mutta seuraava kone on EFI, ihan taatusti.


      • tuntematon
        Veneilijä kirjoitti:

        Olen pumpannut pallon kovakis joka kerta. Ja kestää todella jonkun aikaa niin kuin sanoit.

        Kaasareiden säädättäminen sattuu meikäläiselle olemaan hankalaa, kun täällä Kainuussa ei ole yhdelläkään veneliikkeellä tai muuallakaan vuokrattavana juurikaan yli 1000 kg traileria, että voisi veneen huoltoon viedä (minulla talvet rantatrailerilla), ja paketti painaa 1300 kg, ja pelkkä kone painaa 175 kg. Eli huoltoon vieminen on iso prosessi...

        Mutta kai se on pakko jossain vaiheessa viedä.

        Mutta seuraava kone on EFI, ihan taatusti.

        Mulla vene on aina trailerilla kun sitä ei käytetä, joten kynnys huoltoon viemiselle oli matala. Täällä ruuhka-Suomessa ongelmana on huoltojen ruuhkaisuus eli yleensä pitää aika varata viikkoja etukäteen.

        Voin kuitenkin vilpittömästi suositella hommaa (maksoi 50€), ainakin minulla moottorin käytös muuttui täysin. Varsinkin tyhjäkäynti oli ennen tosi huonoa ja kaikenlaista kakistelua esiintyi kaasua säädettäessä. Nyt oireet ovat poissa.


    • junnu002

      moi minulla 80mercyryn ruisku tähän asti pelannut mut nyt pensa ongelmia mulla on kiinteä tankki jossa pensa läpi talven a siihen on laitettu pensan parannus ainetta joka nostaa oktaania olen käynyt huollossa 2kertaa ei huoltomies löytänyt vikaa välillä pelaa moitteettomasti välillä kierrokset hiipuu/nykii en tiedä kuka meedio mulle vian kertoo kun ei huollossa mitään vikaa nostivat kädet pystyyn

    • Anonyymi

      olemme yrittäjäseniä, neuvoja vsilla seuraavasti.
      13.05.2020 hoitovirhe PKKS Joensuu, työkyvyttömyys yli 8 kk, mitään korvauksia ei pitilasvakuutus keskus ole hyväksynyt.
      Yrittäjä on antanutasian asianajotoimistolle,
      edelleen hoitovirhe toimitettu Aluehallinto
      virastolle Mikkeliin. ssamamme tiedon mukssn käsittelyaika n. 1 vuosi.
      Liikevaihto pieneni 70 %.
      Neuvoja kaivataan, onko muuta menetelmää
      asian päätöksen nopeuttamiseksi.

      Yritysjäsen Y-1000924

      Toivon vastausta ja neuvoja jatkoon, kulut eivät
      katoa, raska-aineet tulee hankkia toiminnalle,
      alihankintana jouduttu hoitamaan vuosisopumuksen toimitukset.
      Yritys toiminut 07.1995, edelleen aktiivinen.

    • Anonyymi

      Jos on vanha kone, niin luottaisin enemmän kaasutin koneeseen. Amerikkalaisilla/kanadalaisilla oli vaikeuksia alussa tehdä luotettavia ruiskukoneita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe