Muille hätääntyneille

Joskus kirj. 2v. pojan äiti

Kirjoitin aiemmin hädissäni, kun silloin parivuotias poikani ei sanonut sanaakaan, vaikka oli joskus yksivuotiaana jo sanoja tapaillut. 2-v. neuvolassa sanottiin, että odotetaan vielä vähän ja mennään sitten puheterapeutille jos sanoja ei tule 2,5v. neuvolaan mennessä. Lupasin ilmoitella, kuinka meidän käy.

Nyt tulee sanoja. Osaa sanoa myös 2 sanaisia lauseita. Sanoja tulee päivittäin lisää. Poika täyttää huhtikuussa 2,5v., enkä usko, että enää on huolta. Osa sanoista tulee vain puolittain tai niistä jää viimeinen tai ensimmäinen kirjain puuttumaan, mutta edistys on ollut hurjaa ja nopeaa. Lapsi, joka ei vielä puoli vuotta sitten sanonut sanaakaan, ilmaisee nyt itseään ymmärrettävästi. Kertoo mitä haluaa, vastaa kysymyksiin, ratkaisee ongelmia puhumalla - vaikka sitten vain yksittäisillä sanoilla, mutta sekin on 100% parempi kuin ennen. Ennen vain itkettiin ja kiukuttiin, kun kukaan ei ymmärtänyt.

Kaikille hätääntyneille 2 -vuotiaiden vanhemmille tahtoisin sanoa, että muita yhtä hätääntyneitä on lukematon määrä, mutta hätääntyneiden kirjoista pudonneita vielä enemmän. Eli älkää panikoiko. Kuten neuvolassa minullekin sanottiin: puheen oppiminen on alue, jossa lasten välillä on suurimmat erot. Jos teitä turhauttaa ja ahdistaa, älkää tartuttako ahdistustanne lapseen. Miettikääpä kuinka kauhealta se lapsesta tuntuu, kun aikuinen vaatii tekemään jotain, mihin lapsi ei vielä ole valmis. Jo hyvin pienellä on kyky tuntea epäonnistumisen tunteita.

Kärsivällisyyttä siis!

3

1193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neljä lasta

Meidän neljästä lapsesta nuorimmainen oli jo 2 v 6 kk kun ensimmäinen sana suusta tupsahti. Oli äitienpäivä ja poika katseli ajokorttiani, katsoi minua ja sanoi isi, oli paras äitienpäivälahja! Kesän aikana poika oppi puhumaan pitkät lauseet; oli päivähoitajalla kesälomien jälkeen ihmettelemistä kun jannu jutteli kuin aikamies vaikka vielä keväällä vaan itkettiin ja kiukuteltiin kun kukaan ei ymmärtänyt mitä toinen milloinkin tarkoitti! Älkää siis vanhemmat hätäilkö, vaikka lapsen puhe viivästyy, jos muksu on muuten terve ja "normaali" niin kyllä se puhekin sieltä vielä tulee!

• meillä myös...

Meillä oli sama juttu. Meidän flikalla kaksi vuotiaana ei ollut sanan sanaa. 2,5-vuotiaana tuli ensimmäiset sanat (joskaan nekään kaikki ymmärrettäviä). Kesäkuun lopussa tyttö täyttää kolme vuotta ja puhuu nyt kolmen neljän sanan lauseita (joskaan nekään kaikki ymmärrettäviä).

Pahimmat ahdistukset mulle on aiheuttanut naapuri ja sukulaiset. On todella inhottavaa, jos joku ulkopuolinen alkaa huolehtimaan enemmän mun oman lapsen oppimisesta. Mulla itellä on koko "rumban" ajan ollut käsitys siitä mitä tyttö osaa ja miten puheen kehitys etenee, vaikka vain äidin vaistoilla vain pelaan... Neuvolassa tietty juteltu myös!

Älkää vain ottako nokkiin toisten "tositietävien" kommenteista, ne ottaa pannuun! Sinä itse sitä lasta kuuntelet ja huomaat etenemisen tai etenemättömyyden.

Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville! Pienen pienin askelin... tai puhein!

Tänään tämän nuorimman puhe yllätti täysin! Tämä vastasi kun kaiku kaikkeen mitä isosisko sanoi! Äidin pikku iloja!

• ei osaa puhua

kuin joitakin yksittäisiä sanoja, mutta johtuu varmaan siitä että asuu 3-kielisessä perheessä.
        Äiti ei osaa suomea, puhuu miehen kanssa englantia. Poika on tarhassa ja odottelemmekin että pikku hiljaa puhe alkaisi kehittyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      20
      2664
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1291
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      947
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      138
      925
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      881
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      842
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      806
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      795
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      165
      776
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      134
      725
    Aihe