Hei! Teen lopputyötäni kalataloudesta ja yhtenä osiona myös harrastuskalastuksesta ammattikalastuksen rinnalla. Olisin kovin kiitollinen, jos voisitte muutamalla sanalla kertoa harrastuksestanne. Onko se koko perheen harrastus ja kalastusvälineet millä kalastatte. Onko teillä vuosittain joku tietty perinne, esim. viikoksi lohta narraamaan Tenolle tms.
Toisinsanoen, minua kiinnostaa kaikki mikä teidän harrastuksestanne tekee ainutlaatuisen, jopa syvimmät fiilikset!
Kertokaahan jotain, ihan vaan vastaatte tälle palstalle´!
Suuret kiitokset etukäteen!!
Kalastussäitä toivottaen,
ravintolakokki :O)
kalastus harrastuksena...
5
633
Vastaukset
- muikkunen
Mielenkiintoinen aihe, mutta vaikea aihe lyhyeksi muokattuna. Meitähän on niin monen sorttista harrastaja. Toiset ottaa vakavasti ja toiset vähemmän vakavasti. Mä kuulun siihen vakavasti ottavaan. Siihen kuuluu luonto, välineet , kalastuspaikat ja kalalajit. Eli harrastan Aktiivivälineillä tapahtuvaa kalastusta, ongesta vetouisteluun. 30 vuotta takana ja pikkasen kokemusta, eli aihe on vaikeaa kiteyttää lyhyesti.
- JmS
Kalastus harrastuksena antaa paljon ja ottaa vähän. Itselläni kalareissuilla menee enemmän nautiskelun piikkiin, ei siis mitään hampaat irvessä viskomista vaan relax heitto sinne ja toinen tonne...
Kalastuksen ohella tulee puuhattua myös kalakantojen puolesta aika paljon. Helsingissä Longinoja projekti on ehkä se mistä minut tunnetaan.
Kunnostuksien ja kalastuksien ohella tulee myös järjestettyä nuorille innokkaille kalastajille retkiä ympäri suomea ja muita etuuksia.
Voisin kirjottaa vaikka kuinka paljon aiheesta mutta empä jaksa, jos haluat lisää juttua niin ota yhteyttä taimentiimi@_eiroskapostia_skes.org
T:Taimentiimin puheenjohtaja
Juha Salonen
[www.skes.org]
- kalastaja
Joo tosi laaja aihe kyllä. Mutta niistä fiiliksistä. Kyllä kalastuksessa on parasta se täysin arjesta irrottautuminen. Työ tai opiskelu asioita ei tule mietittyä yhtään oli sitten kauniin kosken rannalla, merellä veneellä, mökkijärvellä heittelemässä haukea tai pilkillä jossain metsälammella.
Kalastaessa voi kokea myös mahtavia fiiliksiä. Jos saa väsytellä vaikka isoa kalaa ohuella siimalla tai saa sen elämänsä saaliin ylös, siis sanoinkuvalematon tunne. Voi myös nähdä mahtavia auringonlaskuja tai muita tosi kauniita luonnonilmiöitä.
Kalakaverit myös tärkeitä ja kalastus on semmonen puheenaihe mistä riittää juttua vaikka kuinka paljon ja mukana paljon myös huumoria. Hyvää möys se, että kalakaverit osaavat täysin siamauksin olla ilosia kalareissulla myös toisen saaliista vaikkei ite saakaan, tulee semmonen yhteenkuuluvuuden tunne.
Tässä oli vähän sitä fiilispuolta =) Ite oon alottanu kalastuksen kaverin innostamana joskus 12 vuotiaana eli oon kalastanu jo kymmenen vuotta. Siihen kuulunu virvelöintiä, perhokalastusta, Ultra-light kalastusta, pilkkimistä, uistelua, koskilla, järvillä, merellä, lammilla. Seura ja kisatoimintaakin jonkin verran. Oon saanu myös veljet innostumaan kalastuksesta ja se onkin myös oiva tapa pitää yhteyttä, siis käydä välillä kalassa. Paljon tietty vielä koettavaa ja nähtävää. Tällä hetkellä en niiin aktiivinen eli seura- ja kisatoiminta jääny, ehkä joskus vielä innostuu niistäkin. Hieno harrastus kuitenkin, pääsee tosiaan irti arjesta ja saa elämyksiä ja kokemuksia pienellä vaivalla ja helposti ! =)
Kireitä siimoja ja tsemppiä lopputyön kanssa !- valmistuva
Kiittäen palautteestasi! Voisitko hieman tarkentaa noita kalastusmenetelmiä mm. ultra-light jne. Olisi mukavaa kuulla eri kalastusmenetelmistä ja siitä mitä milläkin menetelmällä helpoiten saa! Kiitos etukäteen! Toivoo kokkityttönen:O)
- Perhokalastaja
valmistuva kirjoitti:
Kiittäen palautteestasi! Voisitko hieman tarkentaa noita kalastusmenetelmiä mm. ultra-light jne. Olisi mukavaa kuulla eri kalastusmenetelmistä ja siitä mitä milläkin menetelmällä helpoiten saa! Kiitos etukäteen! Toivoo kokkityttönen:O)
laitan "soppaasi". Olen harrastanut perhokalastusta n. 10 vuotta ja saanut myös vaimoni innostumaan siitä. Eli hänkin kalastaa perholla. Ja minun osaltani juju on siinä, että voin harrastaa läheiseni kanssa. Olemme tehneet neljä Ylä-Tenon reissua yhdessä, ja 21.8 lähdemme Gaula-joelle n. viikoksi. Myös Merikarvianjoella käymme joitain kertoja kesässä. Yleensä, kun olemme yhdessä liikkeellä, minä en saa kalaa. Mutta saan sitten syödä perheemme "paremman" kalastajan saalista. Harrastukseemme kuuluu ympäröivä luonto kiinteästi, emmekä yritä kalaa hampaat irvessä. Siinä hommassa menee vain hermot. Harrastuksemme tarkoitus on "ladata akkuja", ja ellemme saa saalista, yhtä kaikki. Ensi kerralla sitten, tai sitä seuraavalla. Kalastuksen olen aloittanut pikku poikana ongella, josta hommasta iän karttuessa siirryin virvelikalastukseen. Papin aamenen jälkeen tuli n. 15 vuoden tauko, mutta sitten pikku hiljaa vanha suola alkoi janottaa. Hommasin uuden virvelin ja aloitin sillä, kunnes perhokalastus vei. Ensin minut ja sitten myöhemmin myös vaimon. Sidon itse KAIKKI perhomme, koska vaimo ei suostu siihen hommaan. Perhonsidonta pitääkin harrastusta yllä talvisin. Olen myös jäsenenä paikkakuntani perhokalastusseurassa. Pari, kolme kertaa kesässä kaivan virvelini naftaliinista, ja käymme merellä kopaisemassa. Että silleen me harrastamme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693