Bavaria 36 lys ?

vm. 2002 ----------

Miten on ?

32

9026

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veikkaisin

      1.17-19, mutta köliä ei oikein ole. Kryssillä jää mutta ne avotuulet...............!
      :-)
      9000 ml. takana.

    • liian paljon

      Sillä ei kannata kisata oli mikä oli.

    • Meinaatko kisata

      Älä vaivaudu.
      Veikkaan, että Bavarioille ei ole LYS'iä edes laskettuna.
      Lähinnä sen vuoksi, että vältytään kuolemantapauksilta. Ihmiset nääs kuolee nauruun aika helposti.

      • ähhh

        Mielenkiinosta kyselen, koska kulkevat kovaa ohitsemme aina.
        Ei kilpailua, vaikka LYS on tasoitusjärjestelmä.
        En ymmärrä miksi niitä täällä parjataan ?
        Olen ostamassa, jos pääsisi vanhasta eroon järkevään hintaan. (Sunwind 30)

        ?


      • ikä kaikki
        ähhh kirjoitti:

        Mielenkiinosta kyselen, koska kulkevat kovaa ohitsemme aina.
        Ei kilpailua, vaikka LYS on tasoitusjärjestelmä.
        En ymmärrä miksi niitä täällä parjataan ?
        Olen ostamassa, jos pääsisi vanhasta eroon järkevään hintaan. (Sunwind 30)

        ?

        Oliskohan hyvä opetella hiukan purjehdusta. Kolmekymppisestä Santusta ei ihan heittämällä suihki ohi monikaan vene, ainakaan alle 8 m/s tuulessa. Sen verran monta kertaa meinaan olen saanut töitä tehdä sellaiselle pärjätäkseni. Ja paljon isommat Bavat taas ei kelpaa edes harjoitusvastuksiksi kilpailuissakaan.


      • hämmentyynyt
        ikä kaikki kirjoitti:

        Oliskohan hyvä opetella hiukan purjehdusta. Kolmekymppisestä Santusta ei ihan heittämällä suihki ohi monikaan vene, ainakaan alle 8 m/s tuulessa. Sen verran monta kertaa meinaan olen saanut töitä tehdä sellaiselle pärjätäkseni. Ja paljon isommat Bavat taas ei kelpaa edes harjoitusvastuksiksi kilpailuissakaan.

        Listasta löytyi Sunwind 29 ja 31. Lys-luvut 1,07 ja 1,09. Kun kerran luvut ovat pienemmät kuin Bavalla niin purjehditko sitten niin erikoisissa olosuhteissa että B:stä ei ole mitään vastusta S:ään verrattuna? :)


      • kyseessä
        hämmentyynyt kirjoitti:

        Listasta löytyi Sunwind 29 ja 31. Lys-luvut 1,07 ja 1,09. Kun kerran luvut ovat pienemmät kuin Bavalla niin purjehditko sitten niin erikoisissa olosuhteissa että B:stä ei ole mitään vastusta S:ään verrattuna? :)

        Sunwind 30 jonka lys on 1,14 pinnassa.


      • siis mut
        kyseessä kirjoitti:

        Sunwind 30 jonka lys on 1,14 pinnassa.

        "Ja paljon isommat Bavat taas ei kelpaa edes harjoitusvastuksiksi kilpailuissakaan."
        Bavat siis 36 ja sitä suuremmat Lys 1,18 - 1,34 välillä eivät siis kelpaa edes harjoitusvastukseksi Sunwind 30 -venettä vastaan jolla Lys 1,14 (saa "tehdä töitä pärjätäkseen"). Jossain mättää :)


      • sotke
        siis mut kirjoitti:

        "Ja paljon isommat Bavat taas ei kelpaa edes harjoitusvastuksiksi kilpailuissakaan."
        Bavat siis 36 ja sitä suuremmat Lys 1,18 - 1,34 välillä eivät siis kelpaa edes harjoitusvastukseksi Sunwind 30 -venettä vastaan jolla Lys 1,14 (saa "tehdä töitä pärjätäkseen"). Jossain mättää :)

        Näin se vain on mennyt, mätti tai ei. Olkoon itseä paljon suuremman Bavan LYS-luku mikä hyvänsä, ne ovat taakse jääneet. Sen sijaan kolmekymppisen Santun kanssa on nimenomaan kevyemmällä kelillä saanut yrittää. Mättäminen on tietysti enimmäkseen miehistöstä kiinni. Mistä se kertoo, on ihan kolmas juttu.


      • selitys
        sotke kirjoitti:

        Näin se vain on mennyt, mätti tai ei. Olkoon itseä paljon suuremman Bavan LYS-luku mikä hyvänsä, ne ovat taakse jääneet. Sen sijaan kolmekymppisen Santun kanssa on nimenomaan kevyemmällä kelillä saanut yrittää. Mättäminen on tietysti enimmäkseen miehistöstä kiinni. Mistä se kertoo, on ihan kolmas juttu.

        taitaa olla oma subjektiivinen muistisi, joka kertoo vanhat, jo viime kesänkin, tapahtumat ruusunpunaisiksi prosessoituna.


      • mättiminen
        sotke kirjoitti:

        Näin se vain on mennyt, mätti tai ei. Olkoon itseä paljon suuremman Bavan LYS-luku mikä hyvänsä, ne ovat taakse jääneet. Sen sijaan kolmekymppisen Santun kanssa on nimenomaan kevyemmällä kelillä saanut yrittää. Mättäminen on tietysti enimmäkseen miehistöstä kiinni. Mistä se kertoo, on ihan kolmas juttu.

        Jos näin tapahtuisi kisoissa niin Lys-luku olisi alempi koska kisamenestyksen perusteellahan se luku määritellään. Jos taas näin on tapahtunut kisojen ulkopuolelle niin pitää ottaa huomioon että eivät kaikki ole sillä mielellä purjehtimassa että pitää päästä ohi toisista. En minäkään aina viitsi vaihtaa sopivinta purjetta tai kovin paljon trimmailla muutenkaan vaikka en Bavarialla purjehdikaan.


      • parempi...
        selitys kirjoitti:

        taitaa olla oma subjektiivinen muistisi, joka kertoo vanhat, jo viime kesänkin, tapahtumat ruusunpunaisiksi prosessoituna.

        Muisti on useammasta tapauksesta monelta vuodelta, eivätkä subjektiivisia. Mitä ruusunpunaista niissä mahtaa olla, oma vene ei ole ainakaan edes etäistä sukua sen enempää Santulle kuin Bavallekaan, eikä kumpaankaan suuntaan ole mitään intressejä?


      • vesa
        ähhh kirjoitti:

        Mielenkiinosta kyselen, koska kulkevat kovaa ohitsemme aina.
        Ei kilpailua, vaikka LYS on tasoitusjärjestelmä.
        En ymmärrä miksi niitä täällä parjataan ?
        Olen ostamassa, jos pääsisi vanhasta eroon järkevään hintaan. (Sunwind 30)

        ?

        Vieläkö olet myymässä Sunwind 30? Jos olet niin lähetä mailia vesa.ritvanen( ät )gmail.com


      • puusauna
        sotke kirjoitti:

        Näin se vain on mennyt, mätti tai ei. Olkoon itseä paljon suuremman Bavan LYS-luku mikä hyvänsä, ne ovat taakse jääneet. Sen sijaan kolmekymppisen Santun kanssa on nimenomaan kevyemmällä kelillä saanut yrittää. Mättäminen on tietysti enimmäkseen miehistöstä kiinni. Mistä se kertoo, on ihan kolmas juttu.

        Otin inferno 26 kisaa Santun kanssa .Sehän jäi ihan seisomaan 4m/s tuulessa!!!


      • purjehtijoita aika
        puusauna kirjoitti:

        Otin inferno 26 kisaa Santun kanssa .Sehän jäi ihan seisomaan 4m/s tuulessa!!!

        idiootteina. Onneksi nämä haistapaska lys-purjehtijoita jotka täällä "revittelevät" avuttomina osaajina, on kuitenkin suhteellisen harvassa. Mutta ei voi kuin ihmetellä !!!!


      • Toimii hyvin pikkupaatei
        siis mut kirjoitti:

        "Ja paljon isommat Bavat taas ei kelpaa edes harjoitusvastuksiksi kilpailuissakaan."
        Bavat siis 36 ja sitä suuremmat Lys 1,18 - 1,34 välillä eivät siis kelpaa edes harjoitusvastukseksi Sunwind 30 -venettä vastaan jolla Lys 1,14 (saa "tehdä töitä pärjätäkseen"). Jossain mättää :)

        Lys-luku ei kerro suoraan veneen nopeutta, jos näin satuit kuvittelemaan. Luovilla Bavassa on aivan liian matala köli (ellei ole hankittu syvempää: 1,95), eikä sitä ole suunniteltu antamaan hyviä lys-mittoja. Bava matchit nyt ovatkin sitten ihan eri asia. Tavallisella perhebavalla, jossa vielä pahimmassa tapauksessa rullaiso, ei tee juuri mitään kilparadoilla. Vesilinja on älyttömän leveä perän kohdalta (Ei, se ei johdu parempien avotuuliominaisuuksien tavoittelusta, vaan ultraleveän peräpunkan haalimisesta, perhevene kun on kyseessä), joten kevyessä tuulessakaan ei tule hommasta mitään. Myötäaallokossa (isossa) ja kovassa tuulessa bava saattaa ehkä pysyä vanavedessä muiden tasolla avomerikisoissa. Aidoissa kisarasseissa, jotka todella kulkevat (Malbec, bava 35match) on perälinja vedessä kapea, mutta pinnalla leveä (ellei ole kyseessä plaanaava versio (kevytveneet, esse850,VO70) mitä bava ei todellakaan ole), jolloin vene lähtee helpommin surffiin, kuin vanhemmat IOR kilpurit. Olen kyllästynyt jo selityksiin, että uudet perhevenemökit olisivat uudempaa ja nopeampaa designia jne. jne. sillä ne ovat tosiasiassa tilavampaa, eivät nopeampaa suunnittelua. Ne tarvitsevat todella kovan luokan purjeet ja syvemmät bulbikölit, että pärjäisivät edes vanhoille sunvinteille, jotka saavat lys-säännön nojalla vielä tasoituksia... Tässä siis pommi: Bavan korkea lys on siis suurimmaksi osaksi pitkän vesilinjan ja pystysuoremman keulan ansiota, tämäkin vaikutus häviää tuulenvastuksen, sortamisen, ja muuten pullerouden mukana.


      • Joakim_
        Toimii hyvin pikkupaatei kirjoitti:

        Lys-luku ei kerro suoraan veneen nopeutta, jos näin satuit kuvittelemaan. Luovilla Bavassa on aivan liian matala köli (ellei ole hankittu syvempää: 1,95), eikä sitä ole suunniteltu antamaan hyviä lys-mittoja. Bava matchit nyt ovatkin sitten ihan eri asia. Tavallisella perhebavalla, jossa vielä pahimmassa tapauksessa rullaiso, ei tee juuri mitään kilparadoilla. Vesilinja on älyttömän leveä perän kohdalta (Ei, se ei johdu parempien avotuuliominaisuuksien tavoittelusta, vaan ultraleveän peräpunkan haalimisesta, perhevene kun on kyseessä), joten kevyessä tuulessakaan ei tule hommasta mitään. Myötäaallokossa (isossa) ja kovassa tuulessa bava saattaa ehkä pysyä vanavedessä muiden tasolla avomerikisoissa. Aidoissa kisarasseissa, jotka todella kulkevat (Malbec, bava 35match) on perälinja vedessä kapea, mutta pinnalla leveä (ellei ole kyseessä plaanaava versio (kevytveneet, esse850,VO70) mitä bava ei todellakaan ole), jolloin vene lähtee helpommin surffiin, kuin vanhemmat IOR kilpurit. Olen kyllästynyt jo selityksiin, että uudet perhevenemökit olisivat uudempaa ja nopeampaa designia jne. jne. sillä ne ovat tosiasiassa tilavampaa, eivät nopeampaa suunnittelua. Ne tarvitsevat todella kovan luokan purjeet ja syvemmät bulbikölit, että pärjäisivät edes vanhoille sunvinteille, jotka saavat lys-säännön nojalla vielä tasoituksia... Tässä siis pommi: Bavan korkea lys on siis suurimmaksi osaksi pitkän vesilinjan ja pystysuoremman keulan ansiota, tämäkin vaikutus häviää tuulenvastuksen, sortamisen, ja muuten pullerouden mukana.

        LYS-luku ei tule mistään kaavasta eikä pystykeula tms. aiheuta automaattisesti korkeaa lukua. LYS-luku pyrkii kuvastamaan ko. veneen parasta vauhtipotentiaalia keskituulissa. Koska se on vain yksi luku, jotkut venetyypit eivät saavuta lukunsa mukaista nopeutta kaikissa oloissa.

        Perus Bavarioiden ja muiden cruisereiden "perusongelma" on kilpapurjehdukseen huonosti sopivat purjeet ja heloitus. Lisäksi pohjan ja evien viimeistely antaa paljon tasoitusta veneille, joiden pohjatyöt on tehty viimeisen päälle, joko veistämöllä tai aktiivisen omistajan toimesta. Näistä LYS, eikä mikään muukaan tasoitusjärjestelmä, anna mitään tasoituksta. Useimmat cruisereiden omistajat eivät ole kiinnostuneita laittamaan näität "kuntoon".

        Bavarioilla on kuitenkin voitettu useita LYS-kisoja mm. Volvo Suursaari Race.


    • tälle vuodelle - kaikki Bavat

      Bavaria 30 cruiser 1.10
      Bavaria 32 cruiser 01-05 1.14
      Bavaria 32 holiday 96-98 1.14
      Bavaria 36 ac 98-99 1.18
      Bavaria 36 CR 01-05 1.19
      Bavaria 37 AC 99-02 1.18
      Bavaria 37 CR 1.18
      Bavaria 38 Cruiser 02-05 1.23
      Bavaria 38 holiday 96-98 1.20
      Bavaria 38 Match 1.31
      Bavaria 39 CR 1.23
      Bavaria 40 AC 98-02 1.22
      Bavaria 42 cruiser 1.24
      Bavaria 42 Match 1.34
      Bavaria 44 AC 01-04 1.26
      Bavaria 46 CRUISER 1.28

      • listasta!

        Tuo on kyllä aika mielenkiintoista! Viime kesänä seuramme avoimissa oli yksi Bavaria 30, jolle ei ollut LYS-lukua tiedossa. Arvioitiin 1.07, eli aika lähelle. Itselläni on 28 vuotta vanha vene, jolla kerroin on juuri tuo 1.07. Kevyttuulisessa kisassa kertoimet osoittautuivat todella paljastaviksi, paitsi juuri Bavaria 30:n kohdalla, joka ei liikkunut juuri mihinkään. Paremmin sijoittuivat mm. yksi folkkari, yksi If-vene sekä FE74(!). Bavaria ei kuitenkaan tuossa kilpailussa jäänyt viimeiseksi, vaan jumbosijan vei one-off teräspaatti, joka ei kulkenut tuulen mukana puoleen tuntiin lainkaan ;-) Jos tuo oikea LYS-luku oli ollut tiedossa, kisa jumbosijasta olisi kuitenkin ollut huomattavasti kovempi :-)


      • mistä revitty

        mistä nämä luvut on saatu?


      • -Mika-
        listasta! kirjoitti:

        Tuo on kyllä aika mielenkiintoista! Viime kesänä seuramme avoimissa oli yksi Bavaria 30, jolle ei ollut LYS-lukua tiedossa. Arvioitiin 1.07, eli aika lähelle. Itselläni on 28 vuotta vanha vene, jolla kerroin on juuri tuo 1.07. Kevyttuulisessa kisassa kertoimet osoittautuivat todella paljastaviksi, paitsi juuri Bavaria 30:n kohdalla, joka ei liikkunut juuri mihinkään. Paremmin sijoittuivat mm. yksi folkkari, yksi If-vene sekä FE74(!). Bavaria ei kuitenkaan tuossa kilpailussa jäänyt viimeiseksi, vaan jumbosijan vei one-off teräspaatti, joka ei kulkenut tuulen mukana puoleen tuntiin lainkaan ;-) Jos tuo oikea LYS-luku oli ollut tiedossa, kisa jumbosijasta olisi kuitenkin ollut huomattavasti kovempi :-)

        Nyt täytyy muistaa, että LYS-luku kuvaa veneen laskennallista nopeutta keskiarvoisesti kaikissa mahdollisissa purjehdusolosuhteissa.
        Joku on nopeampi luovilla, toinen taas avutuulissa. Yksi on nopea kovassa tuulessa, toinen taas omimmillaan kevyessä tuulessa.
        Silti keskenään hyvin erilaisilla veneillä voi olla sama LYS-luku.
        Oma nykyinen veneeni (lys 1,14) on pirun nopea kevyissä keleissä, erityisesti avotuulissa, mutta kovan tuulen kryssillä jään kyllä noille haukutuile baijerilaisille...


      • niinpäjuu
        listasta! kirjoitti:

        Tuo on kyllä aika mielenkiintoista! Viime kesänä seuramme avoimissa oli yksi Bavaria 30, jolle ei ollut LYS-lukua tiedossa. Arvioitiin 1.07, eli aika lähelle. Itselläni on 28 vuotta vanha vene, jolla kerroin on juuri tuo 1.07. Kevyttuulisessa kisassa kertoimet osoittautuivat todella paljastaviksi, paitsi juuri Bavaria 30:n kohdalla, joka ei liikkunut juuri mihinkään. Paremmin sijoittuivat mm. yksi folkkari, yksi If-vene sekä FE74(!). Bavaria ei kuitenkaan tuossa kilpailussa jäänyt viimeiseksi, vaan jumbosijan vei one-off teräspaatti, joka ei kulkenut tuulen mukana puoleen tuntiin lainkaan ;-) Jos tuo oikea LYS-luku oli ollut tiedossa, kisa jumbosijasta olisi kuitenkin ollut huomattavasti kovempi :-)

        Yksittäisten veneiden kohdalla erot riippuvat paljon enemmän miehistön taidoista kuin itse veneiden nopeuseroista. Tämän huomaa kun katsoo miten suuret erot voivat olla saman venetyypin kohdalla sellaisissa isommissa kilpailuissa joissa on useampi vene samaa tyyppiä.


      • merkitä

        sitä, että Bavarioilla purjehtijat ovat huipputaitavia kilpapurjehtijoita!

        Nääs kun saavat veneelle tuollaisen LYS:in vaikka vene on tällä palstalla todistettu tosisurkeaksi kulkemaan :)


      • lys _ _
        merkitä kirjoitti:

        sitä, että Bavarioilla purjehtijat ovat huipputaitavia kilpapurjehtijoita!

        Nääs kun saavat veneelle tuollaisen LYS:in vaikka vene on tällä palstalla todistettu tosisurkeaksi kulkemaan :)

        Jos vene onkin kelpo purjehtija mutta miehistöt ei yleensä niinkään. Mitä jos olisikin huippumiehistöt näissä? :)


      • todistettu,
        lys _ _ kirjoitti:

        Jos vene onkin kelpo purjehtija mutta miehistöt ei yleensä niinkään. Mitä jos olisikin huippumiehistöt näissä? :)

        että Bavarioita ostavat aloittelevat purjehtijat.

        Jokin tässä nyt mättää, LYSin mukaan vene tai miehistö on hyvä (tai molemmat).

        S. Holmes saattaisi ratkaista ristiriidan lausunoissa ja huomata, että vika onkin tämän palstan asiantuntijoissa.


      • ...historian havinaa...
        todistettu, kirjoitti:

        että Bavarioita ostavat aloittelevat purjehtijat.

        Jokin tässä nyt mättää, LYSin mukaan vene tai miehistö on hyvä (tai molemmat).

        S. Holmes saattaisi ratkaista ristiriidan lausunoissa ja huomata, että vika onkin tämän palstan asiantuntijoissa.

        Olisikohan homma niin, että noita LYS- taulukoita olisi joskus 80- luvulla kilpapurjehduksen kulta-aikoina päivitetty aktiivisesti juuri noiden kilpatulosten perusteella, ja nuo sen ajan veneiden LYSsit ovat sen peruja. Kenties niitä on saatettu joskus tarkastella myöhemminkin. Nyt myöhempinä aikoina nuo LYS-luvut uusille veneille on vetäisty lähinnä jostain veneen mittakirjasta/ vastaavasta, monasti vielä hieman yläkanttiin...

        Kuinkahan paljon seurat vielä lähettelevät noita tuloksia LYS-raadin tarkasteltaviksi, vaiko odotetaanko seuroisssa vain jotain kaiken ratkaisevaa mittasääntöä (josta kerran vuodessa kilpailuihin osallistuvat venekunnat suostuvat maksamaan mittakirjan...)?

        Siittä SW 30:stä: Pari vuotta sitten voitin veneelläni niin tasoitetussa ajassa kuin purjehditussakin ajassa suurin piirtein aina sellaisen. Veneen vaihdettua omistajaa ja hänen hieman sillä harjoiteltuaan ei vene tosiaankaan enää jäänyt taakse... Avotuulessa saattaa kuulemma nousta jopa plaaniin...


      • Guy 22
        -Mika- kirjoitti:

        Nyt täytyy muistaa, että LYS-luku kuvaa veneen laskennallista nopeutta keskiarvoisesti kaikissa mahdollisissa purjehdusolosuhteissa.
        Joku on nopeampi luovilla, toinen taas avutuulissa. Yksi on nopea kovassa tuulessa, toinen taas omimmillaan kevyessä tuulessa.
        Silti keskenään hyvin erilaisilla veneillä voi olla sama LYS-luku.
        Oma nykyinen veneeni (lys 1,14) on pirun nopea kevyissä keleissä, erityisesti avotuulissa, mutta kovan tuulen kryssillä jään kyllä noille haukutuile baijerilaisille...

        Minulla vastaavia kokemuksia... ohitin loman aikana Bavaria 36 veneen kevyessä avotuulessa... Molemmilla iso iso genua. Molemmat kipparit yhtä hämmästyneitä...


      • vanhalla 200 D Mersulla
        Guy 22 kirjoitti:

        Minulla vastaavia kokemuksia... ohitin loman aikana Bavaria 36 veneen kevyessä avotuulessa... Molemmilla iso iso genua. Molemmat kipparit yhtä hämmästyneitä...

        Minulle sattui vähän vastaava homma tänä kesänä kun ohitin moottoritiellä melko uuden Porschen omalla vanhalla nokivasaralla.

        Ei niistä ole mihinkään vaikka ovat kovassa maineessa ja kalliita.


      • eli pullasorsat
        ...historian havinaa... kirjoitti:

        Olisikohan homma niin, että noita LYS- taulukoita olisi joskus 80- luvulla kilpapurjehduksen kulta-aikoina päivitetty aktiivisesti juuri noiden kilpatulosten perusteella, ja nuo sen ajan veneiden LYSsit ovat sen peruja. Kenties niitä on saatettu joskus tarkastella myöhemminkin. Nyt myöhempinä aikoina nuo LYS-luvut uusille veneille on vetäisty lähinnä jostain veneen mittakirjasta/ vastaavasta, monasti vielä hieman yläkanttiin...

        Kuinkahan paljon seurat vielä lähettelevät noita tuloksia LYS-raadin tarkasteltaviksi, vaiko odotetaanko seuroisssa vain jotain kaiken ratkaisevaa mittasääntöä (josta kerran vuodessa kilpailuihin osallistuvat venekunnat suostuvat maksamaan mittakirjan...)?

        Siittä SW 30:stä: Pari vuotta sitten voitin veneelläni niin tasoitetussa ajassa kuin purjehditussakin ajassa suurin piirtein aina sellaisen. Veneen vaihdettua omistajaa ja hänen hieman sillä harjoiteltuaan ei vene tosiaankaan enää jäänyt taakse... Avotuulessa saattaa kuulemma nousta jopa plaaniin...

        Santut menee aivan uskomattoman kovaa kaikki!
        Niille ei voi pärjätä kukaan!
        Ei kukaan!
        Santtu on sairaaaaan nopeee!

        Noh... Bavaria kyllä voi mennä kovempaa... Tosin vain osaavissa käsissä.

        Oli miten oli mutta Bava/Santtu on ihan oiva vertailupari.


      • kuin joskus 10 v sitten
        eli pullasorsat kirjoitti:

        Santut menee aivan uskomattoman kovaa kaikki!
        Niille ei voi pärjätä kukaan!
        Ei kukaan!
        Santtu on sairaaaaan nopeee!

        Noh... Bavaria kyllä voi mennä kovempaa... Tosin vain osaavissa käsissä.

        Oli miten oli mutta Bava/Santtu on ihan oiva vertailupari.

        Mutta 30:n Santtu on ihan eri juttu kuin 29, 30 ja 31. Bavaria 38 on tullut kokeiltua - tunnotonta ohjausta lukuunottamatta ok kulkija. Bava 30 on kyllä kryssillä ongelmissa monen pienemmänkin ei niin uuden paatin kanssa.


      • ratkaisee
        listasta! kirjoitti:

        Tuo on kyllä aika mielenkiintoista! Viime kesänä seuramme avoimissa oli yksi Bavaria 30, jolle ei ollut LYS-lukua tiedossa. Arvioitiin 1.07, eli aika lähelle. Itselläni on 28 vuotta vanha vene, jolla kerroin on juuri tuo 1.07. Kevyttuulisessa kisassa kertoimet osoittautuivat todella paljastaviksi, paitsi juuri Bavaria 30:n kohdalla, joka ei liikkunut juuri mihinkään. Paremmin sijoittuivat mm. yksi folkkari, yksi If-vene sekä FE74(!). Bavaria ei kuitenkaan tuossa kilpailussa jäänyt viimeiseksi, vaan jumbosijan vei one-off teräspaatti, joka ei kulkenut tuulen mukana puoleen tuntiin lainkaan ;-) Jos tuo oikea LYS-luku oli ollut tiedossa, kisa jumbosijasta olisi kuitenkin ollut huomattavasti kovempi :-)

        Yhdessä tietyssä klpailussa pärjääminen kertoo paljon enemmän miehistön taidoista kuin veneen nopeudesta. Erityisesti kevyessä tuulessa taito on valttia.


      • mennen tullen
        kuin joskus 10 v sitten kirjoitti:

        Mutta 30:n Santtu on ihan eri juttu kuin 29, 30 ja 31. Bavaria 38 on tullut kokeiltua - tunnotonta ohjausta lukuunottamatta ok kulkija. Bava 30 on kyllä kryssillä ongelmissa monen pienemmänkin ei niin uuden paatin kanssa.

        On nähty kaikenmaailman sunwindejä, bavarioita ja muita kellukkeita, eivät H:lle pärjää mitenkään kun H varustettu MM kisapurjein.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1431
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1175
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      916
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe