Siitä ratin ravistuksesta...

Kimi

Joku alkukesästä kyseli ratin vaksausongelmasta liittyen viimeiseen 900 malliin. Kiinnostaisi tietää mitä löytyi ja missä vika, koska nyt näköjään sama tauti iski myös minun autooni?
Eli minulla Saab 900SE -95 170tkm ja huomattavaa ohjauspyörän ravistus alkanut ilmeneen suuremmilla nopeuksilla. Nopeudessa 80-100km/h ravistus nappaa sormille kun veto ei ole päällä esim. vaihdetta vaihtaessa. Yli 100km/h nopeuksissa se sitten ravistaa jatkuvasti. Tuore leima löytyy otteesta ja vielä vierestä katselin kun katsastusmies kaikki nivelet kokeili, joten voisi olettaa nivelien olevan ok.
Apuja?

7

776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NG900T

Ekana kannattaa varmaan tarkistaa että renkaat ja tasapainotus ym perusasiat on kunnossa, vanteet suorat jne. Vähänkin kierot vanteet laitettava taakse. Mulla toi madallussarjan asennus pienen ravistuslisän joka kylläkin hävisi ajan myötä kokonaan. Huonot, vanhat rakenteeltaan repsahtaneet renkaat aiheuttaa ratin vatkaamista, tästä on myös omaa kokemusta.

• ...

.....

• Turbo Sensonnic

Mulla on tällä hetkellä sama ongelma "päällä". Tiedän, että oikea alapallo on löysä ja vasemassa etupyörässä joku elää.

Veikkaisin, että auton etupyörän tukivarressa oleva kumipusla on kulahtanut ja vaatii vaihtoa.

Itse en ole vielä saanut vikaa selville, mutta eiköhän se kohta selviä...

Jos saat selville omassa autossasi olevan vian, niin kirjoita siitä ihmeessä tälle palstalle tai lähetä sähköpostia meikäläisen osoitteeseen [email protected]. Kiinnostaisi nimittäin saada selville, mikä tuollaisen jutun aiheuttaa?????

• 9-5: 170@240 & Aero 250

pojilla on renkaiden tasapainotukset kunnossa :)

• Kimi

Tuli tuossa mieleen kokeilla todellakin tuo rengas touhu ensin. Tuossa lähistöllä tuttavalla pari vuotta vanha 9-3 ja ajattelinkin, että jos yrittäisi saada siltä kumit hetkeksi lainaan.
        Tietty omilla talvikumeillakin voisi koettaa.
        Nuo kumipuslathan on kyllä yleinen murhe 9000 saabissa mutta ei kuulemma näissä. Pieni pelko on pyörän laakereita kohtaan mutta eihän ne pitäisi vielä näillä metreillä mennä?
        Ilmoittelempa lopputuloksesta renkaiden osalta sitten vaikka tänne.

• Turbo Sensonic
        Kimi kirjoitti:

Tuli tuossa mieleen kokeilla todellakin tuo rengas touhu ensin. Tuossa lähistöllä tuttavalla pari vuotta vanha 9-3 ja ajattelinkin, että jos yrittäisi saada siltä kumit hetkeksi lainaan.
        Tietty omilla talvikumeillakin voisi koettaa.
        Nuo kumipuslathan on kyllä yleinen murhe 9000 saabissa mutta ei kuulemma näissä. Pieni pelko on pyörän laakereita kohtaan mutta eihän ne pitäisi vielä näillä metreillä mennä?
        Ilmoittelempa lopputuloksesta renkaiden osalta sitten vaikka tänne.

Mulla on renkaat tasapainoitettu kolme kertaa (eri firmoissa) ja ongelma on silti vielä läsnä.

Ei noin NG900:n orkkispuslat nyt niin hirveän kestäviä ole. Itse ajattelin ratkaista ongelman vaihtamalla auton etupään osia uusiksi (raidetangonpäät, tukivarret, iskarit, puslat ja laakerit).

Jos autossasi olisi laakerivika, niin sen pitäisi kyllä pitää kitisevää ääntä.

• Kimi
        Turbo Sensonic kirjoitti:

Mulla on renkaat tasapainoitettu kolme kertaa (eri firmoissa) ja ongelma on silti vielä läsnä.

Ei noin NG900:n orkkispuslat nyt niin hirveän kestäviä ole. Itse ajattelin ratkaista ongelman vaihtamalla auton etupään osia uusiksi (raidetangonpäät, tukivarret, iskarit, puslat ja laakerit).

Jos autossasi olisi laakerivika, niin sen pitäisi kyllä pitää kitisevää ääntä.

No niin, kokeilin omia talvikumejani ja täytynee todeta ettei ollut apuja. Aivan samanlainen ravistus löytyy edelleen. Tutkin samalla niveliä ym. eikä niissäkään tuntunut mitään outoa. Tosin näitä kumiholkkeja on aika vaikea väännellä tuossa pihalla tunkin varassa joten näköjään vaikeaksi menee. Taitaa olla reissu merkkihuoltoon edessä...
        Tai sitten ajellaan ja katsellaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      76
      4558
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3803
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      149
      3531
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      44
      2004
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1078
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      137
      1003
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      943
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      857
    Aihe