Jäykkä nilkka, ALS pelottaa

Pelottaa

Tuossa noin kolme viikkoa sitten olin hieman ulkona hummaamassa, ja seuraavana aamuna totesin että vasen jalka on nilkan kohdelta kertakaikkiaan niin tönkkö, että kävelykin oli sellaista töksähtelevää.. Jalka ei taipunut nilkan kohdalta käytännössä ollenkaan, niinkuin normaalisti kävellessä. Ja tosiaan koko homma alkoi ihan yhdessä yössä. Kipua jalassa ei ole ollut missään vaiheessa, pelkästään tuo ihmeellinen yhtäkkinen jäykistyminen (olin kuulemma nukkunut tuon kyseisen yön aika erikoisessa asennossa).

Pari päivää se nilkka oli tommonen aivan kankea, ja sitten alkoi helpottamaan. Nyt oon kuitenkin alkanu huolestumaan, kun se on edelleenkin jotenkin "jumissa". Esim. seisoma-asennossa jalkaterän nosto lattiasta ylös ei onnistu niin hyvin kun pitäisi, ja kun yrittää seisoa kantapään varassa, niin jalka ei pidä painoa ollenkaan, vaan töksähtää samantien lattiaan. Kipua ei siis edelleenkään esiinny. Ja toisessa jalassa homma siis toimii ihan normaalisti.

Nyt ihan viimepäivinä on alkanut pelottamaan aivan uskomattoman paljon että jos tää on ALS:in oire. Oon lukenut netistä paljon ko. sairaudesta ja tuntuu että kaikki täsmää siihen. Pelko alkaa tuntumaan välillä niin pahalta, että hyvä kun pystyy hengittämään.. Pieniä elohiiriäkin on alkanut ilmestymään ympäri kehoa, tosin niitä mulla on ollut lähes aina, etenkin silloin kun on ahdistustila päällä. Tupakkaakin on tullut polteltua poikkeuksellisen paljon, juurikin tosta ahdistuksesta johtuen, mikä ei kyllä ainakaan paranna noita lihasnykäyksiä. Mutta nyt ne jotka jotain ALS:ista tietävät, niin pari kysymystä! Voiko tämä nilkan jäykkyys-oire olla ALS:ista johtuvaa? Ja sitten ehkä eniten itseäni mietityttänyt asia, eli voiko tosiaan ALS:in oireet alkaa yhdessä yössä kuin pamauksesta? Edellisenä iltana ei nimittäin ollut mitään tähän viittaavaa. Jäykkyyttä lukuunottamatta jalka toimii täysin normaalisti, ja mitään voimattomuutta (paitsi tuota ettei kantapään varassa ollessa voi seistä kun nilkka niin pirun spastinen) en ole huomannut, tosin kohta varmaan alan kuvitella senkin. Alan olemaan oikeasti aika paskana henkisesti tämän takia, ja kaikki aika menee pelätessä. Mitä ihmettä tää nyt voi olla, kun ei ole edes kipeä tuo nilkka, ja jo kolme viikkoa jatkunut? Pelottaa..

Olen 21-vuotias, ja miespuolinen.

10

20024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ala

      yhdessä yössä.Ystavälläni oli monenmoisia oireita useamman vuoden ja pitkien tutkimusten jälkeen ALS sitten todettiin.Ystäväni on yli 60-vuotias.Sinulla tuota ikääkään ei ole kovin paljon,joka sekin puhuu Alsia vastaan.
      Sen sijaan itselläni on jalassa kuvaamasi oireita ja ne taasen johtuvat selän hermovauriosta.Mene ihmeessä lääkäriin jos asia sinua noin paljon piinaa.Ei ole mitään järkeä elää turhassa pelossa ja pilata olonsa sillä.
      Aurinkoista kevättä sinulle!!

    • viittaa hermovaurioon

      Nyt on käynti lääkärissä paikallaan. Olet ilmeisesti nukkunut huonossa asennossa, jalan hermot ovat saattaneet jäädä puristukseen ja vaurioitua.
      Als todetaan vuosittain 1-2 alle 40-vuotiaalla, joten sitä sinulla tuskin on.
      Toivotaan ettei nilkka jää vaivaamaan pidemmäksi aikaa.

      • vastauksista

        Vähän kyllä huojensi tuo tieto, ettei ALS tosiaan ala yhdessä yössä, ja ei ilmeisesti näillä oireillakaan. Mitään selvää lihasheikkoutta kun ei ole, ei vaan kertakaikkiaan nilkka taivu ylöspäin. Ihanku siinä ois joku ihme lukko estämässä.

        Nyt sain lääkäriajan huomiselle, joten eiköhän siellä sitten ala homma selviämään. Jännittää silti vaan niin pirusti, kun ei tiedä yhtään mitä sieltä on tulossa.


      • käyty
        vastauksista kirjoitti:

        Vähän kyllä huojensi tuo tieto, ettei ALS tosiaan ala yhdessä yössä, ja ei ilmeisesti näillä oireillakaan. Mitään selvää lihasheikkoutta kun ei ole, ei vaan kertakaikkiaan nilkka taivu ylöspäin. Ihanku siinä ois joku ihme lukko estämässä.

        Nyt sain lääkäriajan huomiselle, joten eiköhän siellä sitten ala homma selviämään. Jännittää silti vaan niin pirusti, kun ei tiedä yhtään mitä sieltä on tulossa.

        ja diagnoosiksi tuli suoralta kädeltä ns. saturday night palsy, eli ihan kansankielellä juoppohalvaus.. :D Olin ilmeisesti nukkunut niin sikeästi alkkomahoolin vaikutuksen alaisena jossain väärässä asennossa, joka aiheutti sitten jalkaan pientä hermotuksen häikkää. Lääkäri sanoi että tää jäykkyys voi jatkua jopa 5-6 viikkoa, mutta pienellä jumpalla ja yleisellä aktiivisella jalan käytöllä homman pitäis parantua itekseen. Totesi parin koordinaatiotestin jälkeen että ei tää pysyväksi jää.
        Kyllä helpotti..


      • asia selvisi
        käyty kirjoitti:

        ja diagnoosiksi tuli suoralta kädeltä ns. saturday night palsy, eli ihan kansankielellä juoppohalvaus.. :D Olin ilmeisesti nukkunut niin sikeästi alkkomahoolin vaikutuksen alaisena jossain väärässä asennossa, joka aiheutti sitten jalkaan pientä hermotuksen häikkää. Lääkäri sanoi että tää jäykkyys voi jatkua jopa 5-6 viikkoa, mutta pienellä jumpalla ja yleisellä aktiivisella jalan käytöllä homman pitäis parantua itekseen. Totesi parin koordinaatiotestin jälkeen että ei tää pysyväksi jää.
        Kyllä helpotti..

        Sattuuhan sitä kaikenlaista pientä aina välillä..
        Ei muuta kun jumppaa ja iloista kevään odotusta!!
        terveisin 14-vuotta rappeumaa ja hermovaurioita potenut


      • viittaa hermovaurioon
        käyty kirjoitti:

        ja diagnoosiksi tuli suoralta kädeltä ns. saturday night palsy, eli ihan kansankielellä juoppohalvaus.. :D Olin ilmeisesti nukkunut niin sikeästi alkkomahoolin vaikutuksen alaisena jossain väärässä asennossa, joka aiheutti sitten jalkaan pientä hermotuksen häikkää. Lääkäri sanoi että tää jäykkyys voi jatkua jopa 5-6 viikkoa, mutta pienellä jumpalla ja yleisellä aktiivisella jalan käytöllä homman pitäis parantua itekseen. Totesi parin koordinaatiotestin jälkeen että ei tää pysyväksi jää.
        Kyllä helpotti..

        Helpolla pääsit, tällä kertaa, sillä "vaiva" voi uusia. Lääkäri varmasti mainitsi muistakin rankan juopottelun seuraamuksista? Ei muuta kuin nilkkavenytyksiä ja askelharjoituksia nilkan kanssa.


      • olin kova juomaan
        asia selvisi kirjoitti:

        Sattuuhan sitä kaikenlaista pientä aina välillä..
        Ei muuta kun jumppaa ja iloista kevään odotusta!!
        terveisin 14-vuotta rappeumaa ja hermovaurioita potenut

        Moikka kertoisitko mitä oireita sulle tuli kun rappeuma ja hermovaivoja. laita tänne viestiä tai ´mailaa mulle [email protected]


      • Anonyymi
        käyty kirjoitti:

        ja diagnoosiksi tuli suoralta kädeltä ns. saturday night palsy, eli ihan kansankielellä juoppohalvaus.. :D Olin ilmeisesti nukkunut niin sikeästi alkkomahoolin vaikutuksen alaisena jossain väärässä asennossa, joka aiheutti sitten jalkaan pientä hermotuksen häikkää. Lääkäri sanoi että tää jäykkyys voi jatkua jopa 5-6 viikkoa, mutta pienellä jumpalla ja yleisellä aktiivisella jalan käytöllä homman pitäis parantua itekseen. Totesi parin koordinaatiotestin jälkeen että ei tää pysyväksi jää.
        Kyllä helpotti..

        Kiitos!!! Minulla on täysin sama vaiva. Tämä alkoi muuton jälkeen, ala selkä oli vähän kipeä, kun nostin yhden tosi painavam esineen. Muutosta on nyt kolme viikkoa ja minulla täysin samat oireet nilka kanssa. Tuntuu älyttömän ärsyttävältä kävellä kun toinen jalka lompsahtaa kuin räpylä maahan... Veikkkaisin että selästä voisi heijastaa jalan hermoihin? En tiiä kannattaakohan tässä sitten edes lääkärille mennä, tuskin mitään voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos!!! Minulla on täysin sama vaiva. Tämä alkoi muuton jälkeen, ala selkä oli vähän kipeä, kun nostin yhden tosi painavam esineen. Muutosta on nyt kolme viikkoa ja minulla täysin samat oireet nilka kanssa. Tuntuu älyttömän ärsyttävältä kävellä kun toinen jalka lompsahtaa kuin räpylä maahan... Veikkkaisin että selästä voisi heijastaa jalan hermoihin? En tiiä kannattaakohan tässä sitten edes lääkärille mennä, tuskin mitään voi tehdä.

        Juu, melkein joka kerta käydessä paikassa missä paljon populaa, niin kuulee semmosta läpsytystä mikä johtuu tyypillisesti pohjehermon heikosta toiminnasta. Mulla läpsyy molemmat, toinen enemmän ja toinen vähemmän.

        Kannattaa kyllä mennä lääkäriin niin saadaan varmuus mikä se vika. Ikävä kyllä sekin on mahdollista, että jää pysyväksi hermovaurioksi niinku mainitset, mutta parempi tutkia kumminkin. En mä vielä löis vetoo etteikö mitään voida tehdä.

        Monisairas


    • läheltä seurannut

      en halua mitenkään pelotella, mutta laita kämmenet pöydälle sormet yhdessä ja jos peukalon ja etusormen välille muodostuu kuoppa,eli lihas on siitä surkastunut, niin se on yleensä ALSin ensioire.ja mitä oon kirjoista ja netistä lukenut,niin ALS on aika harvinainen alle 30 vuotiailla.yleensä se "puhkeaa" vasta 50-60 välillä.mut lääkärillä kannattaa käydä jos asia vaivaa liikaa.tsemppiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe