Jäykkä nilkka, ALS pelottaa

Pelottaa

Tuossa noin kolme viikkoa sitten olin hieman ulkona hummaamassa, ja seuraavana aamuna totesin että vasen jalka on nilkan kohdelta kertakaikkiaan niin tönkkö, että kävelykin oli sellaista töksähtelevää.. Jalka ei taipunut nilkan kohdalta käytännössä ollenkaan, niinkuin normaalisti kävellessä. Ja tosiaan koko homma alkoi ihan yhdessä yössä. Kipua jalassa ei ole ollut missään vaiheessa, pelkästään tuo ihmeellinen yhtäkkinen jäykistyminen (olin kuulemma nukkunut tuon kyseisen yön aika erikoisessa asennossa).

Pari päivää se nilkka oli tommonen aivan kankea, ja sitten alkoi helpottamaan. Nyt oon kuitenkin alkanu huolestumaan, kun se on edelleenkin jotenkin "jumissa". Esim. seisoma-asennossa jalkaterän nosto lattiasta ylös ei onnistu niin hyvin kun pitäisi, ja kun yrittää seisoa kantapään varassa, niin jalka ei pidä painoa ollenkaan, vaan töksähtää samantien lattiaan. Kipua ei siis edelleenkään esiinny. Ja toisessa jalassa homma siis toimii ihan normaalisti.

Nyt ihan viimepäivinä on alkanut pelottamaan aivan uskomattoman paljon että jos tää on ALS:in oire. Oon lukenut netistä paljon ko. sairaudesta ja tuntuu että kaikki täsmää siihen. Pelko alkaa tuntumaan välillä niin pahalta, että hyvä kun pystyy hengittämään.. Pieniä elohiiriäkin on alkanut ilmestymään ympäri kehoa, tosin niitä mulla on ollut lähes aina, etenkin silloin kun on ahdistustila päällä. Tupakkaakin on tullut polteltua poikkeuksellisen paljon, juurikin tosta ahdistuksesta johtuen, mikä ei kyllä ainakaan paranna noita lihasnykäyksiä. Mutta nyt ne jotka jotain ALS:ista tietävät, niin pari kysymystä! Voiko tämä nilkan jäykkyys-oire olla ALS:ista johtuvaa? Ja sitten ehkä eniten itseäni mietityttänyt asia, eli voiko tosiaan ALS:in oireet alkaa yhdessä yössä kuin pamauksesta? Edellisenä iltana ei nimittäin ollut mitään tähän viittaavaa. Jäykkyyttä lukuunottamatta jalka toimii täysin normaalisti, ja mitään voimattomuutta (paitsi tuota ettei kantapään varassa ollessa voi seistä kun nilkka niin pirun spastinen) en ole huomannut, tosin kohta varmaan alan kuvitella senkin. Alan olemaan oikeasti aika paskana henkisesti tämän takia, ja kaikki aika menee pelätessä. Mitä ihmettä tää nyt voi olla, kun ei ole edes kipeä tuo nilkka, ja jo kolme viikkoa jatkunut? Pelottaa..

Olen 21-vuotias, ja miespuolinen.

10

16903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ala

      yhdessä yössä.Ystavälläni oli monenmoisia oireita useamman vuoden ja pitkien tutkimusten jälkeen ALS sitten todettiin.Ystäväni on yli 60-vuotias.Sinulla tuota ikääkään ei ole kovin paljon,joka sekin puhuu Alsia vastaan.
      Sen sijaan itselläni on jalassa kuvaamasi oireita ja ne taasen johtuvat selän hermovauriosta.Mene ihmeessä lääkäriin jos asia sinua noin paljon piinaa.Ei ole mitään järkeä elää turhassa pelossa ja pilata olonsa sillä.
      Aurinkoista kevättä sinulle!!

    • viittaa hermovaurioon

      Nyt on käynti lääkärissä paikallaan. Olet ilmeisesti nukkunut huonossa asennossa, jalan hermot ovat saattaneet jäädä puristukseen ja vaurioitua.
      Als todetaan vuosittain 1-2 alle 40-vuotiaalla, joten sitä sinulla tuskin on.
      Toivotaan ettei nilkka jää vaivaamaan pidemmäksi aikaa.

      • vastauksista

        Vähän kyllä huojensi tuo tieto, ettei ALS tosiaan ala yhdessä yössä, ja ei ilmeisesti näillä oireillakaan. Mitään selvää lihasheikkoutta kun ei ole, ei vaan kertakaikkiaan nilkka taivu ylöspäin. Ihanku siinä ois joku ihme lukko estämässä.

        Nyt sain lääkäriajan huomiselle, joten eiköhän siellä sitten ala homma selviämään. Jännittää silti vaan niin pirusti, kun ei tiedä yhtään mitä sieltä on tulossa.


      • käyty
        vastauksista kirjoitti:

        Vähän kyllä huojensi tuo tieto, ettei ALS tosiaan ala yhdessä yössä, ja ei ilmeisesti näillä oireillakaan. Mitään selvää lihasheikkoutta kun ei ole, ei vaan kertakaikkiaan nilkka taivu ylöspäin. Ihanku siinä ois joku ihme lukko estämässä.

        Nyt sain lääkäriajan huomiselle, joten eiköhän siellä sitten ala homma selviämään. Jännittää silti vaan niin pirusti, kun ei tiedä yhtään mitä sieltä on tulossa.

        ja diagnoosiksi tuli suoralta kädeltä ns. saturday night palsy, eli ihan kansankielellä juoppohalvaus.. :D Olin ilmeisesti nukkunut niin sikeästi alkkomahoolin vaikutuksen alaisena jossain väärässä asennossa, joka aiheutti sitten jalkaan pientä hermotuksen häikkää. Lääkäri sanoi että tää jäykkyys voi jatkua jopa 5-6 viikkoa, mutta pienellä jumpalla ja yleisellä aktiivisella jalan käytöllä homman pitäis parantua itekseen. Totesi parin koordinaatiotestin jälkeen että ei tää pysyväksi jää.
        Kyllä helpotti..


      • asia selvisi
        käyty kirjoitti:

        ja diagnoosiksi tuli suoralta kädeltä ns. saturday night palsy, eli ihan kansankielellä juoppohalvaus.. :D Olin ilmeisesti nukkunut niin sikeästi alkkomahoolin vaikutuksen alaisena jossain väärässä asennossa, joka aiheutti sitten jalkaan pientä hermotuksen häikkää. Lääkäri sanoi että tää jäykkyys voi jatkua jopa 5-6 viikkoa, mutta pienellä jumpalla ja yleisellä aktiivisella jalan käytöllä homman pitäis parantua itekseen. Totesi parin koordinaatiotestin jälkeen että ei tää pysyväksi jää.
        Kyllä helpotti..

        Sattuuhan sitä kaikenlaista pientä aina välillä..
        Ei muuta kun jumppaa ja iloista kevään odotusta!!
        terveisin 14-vuotta rappeumaa ja hermovaurioita potenut


      • viittaa hermovaurioon
        käyty kirjoitti:

        ja diagnoosiksi tuli suoralta kädeltä ns. saturday night palsy, eli ihan kansankielellä juoppohalvaus.. :D Olin ilmeisesti nukkunut niin sikeästi alkkomahoolin vaikutuksen alaisena jossain väärässä asennossa, joka aiheutti sitten jalkaan pientä hermotuksen häikkää. Lääkäri sanoi että tää jäykkyys voi jatkua jopa 5-6 viikkoa, mutta pienellä jumpalla ja yleisellä aktiivisella jalan käytöllä homman pitäis parantua itekseen. Totesi parin koordinaatiotestin jälkeen että ei tää pysyväksi jää.
        Kyllä helpotti..

        Helpolla pääsit, tällä kertaa, sillä "vaiva" voi uusia. Lääkäri varmasti mainitsi muistakin rankan juopottelun seuraamuksista? Ei muuta kuin nilkkavenytyksiä ja askelharjoituksia nilkan kanssa.


      • olin kova juomaan
        asia selvisi kirjoitti:

        Sattuuhan sitä kaikenlaista pientä aina välillä..
        Ei muuta kun jumppaa ja iloista kevään odotusta!!
        terveisin 14-vuotta rappeumaa ja hermovaurioita potenut

        Moikka kertoisitko mitä oireita sulle tuli kun rappeuma ja hermovaivoja. laita tänne viestiä tai ´mailaa mulle [email protected]


      • Anonyymi
        käyty kirjoitti:

        ja diagnoosiksi tuli suoralta kädeltä ns. saturday night palsy, eli ihan kansankielellä juoppohalvaus.. :D Olin ilmeisesti nukkunut niin sikeästi alkkomahoolin vaikutuksen alaisena jossain väärässä asennossa, joka aiheutti sitten jalkaan pientä hermotuksen häikkää. Lääkäri sanoi että tää jäykkyys voi jatkua jopa 5-6 viikkoa, mutta pienellä jumpalla ja yleisellä aktiivisella jalan käytöllä homman pitäis parantua itekseen. Totesi parin koordinaatiotestin jälkeen että ei tää pysyväksi jää.
        Kyllä helpotti..

        Kiitos!!! Minulla on täysin sama vaiva. Tämä alkoi muuton jälkeen, ala selkä oli vähän kipeä, kun nostin yhden tosi painavam esineen. Muutosta on nyt kolme viikkoa ja minulla täysin samat oireet nilka kanssa. Tuntuu älyttömän ärsyttävältä kävellä kun toinen jalka lompsahtaa kuin räpylä maahan... Veikkkaisin että selästä voisi heijastaa jalan hermoihin? En tiiä kannattaakohan tässä sitten edes lääkärille mennä, tuskin mitään voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos!!! Minulla on täysin sama vaiva. Tämä alkoi muuton jälkeen, ala selkä oli vähän kipeä, kun nostin yhden tosi painavam esineen. Muutosta on nyt kolme viikkoa ja minulla täysin samat oireet nilka kanssa. Tuntuu älyttömän ärsyttävältä kävellä kun toinen jalka lompsahtaa kuin räpylä maahan... Veikkkaisin että selästä voisi heijastaa jalan hermoihin? En tiiä kannattaakohan tässä sitten edes lääkärille mennä, tuskin mitään voi tehdä.

        Juu, melkein joka kerta käydessä paikassa missä paljon populaa, niin kuulee semmosta läpsytystä mikä johtuu tyypillisesti pohjehermon heikosta toiminnasta. Mulla läpsyy molemmat, toinen enemmän ja toinen vähemmän.

        Kannattaa kyllä mennä lääkäriin niin saadaan varmuus mikä se vika. Ikävä kyllä sekin on mahdollista, että jää pysyväksi hermovaurioksi niinku mainitset, mutta parempi tutkia kumminkin. En mä vielä löis vetoo etteikö mitään voida tehdä.

        Monisairas


    • läheltä seurannut

      en halua mitenkään pelotella, mutta laita kämmenet pöydälle sormet yhdessä ja jos peukalon ja etusormen välille muodostuu kuoppa,eli lihas on siitä surkastunut, niin se on yleensä ALSin ensioire.ja mitä oon kirjoista ja netistä lukenut,niin ALS on aika harvinainen alle 30 vuotiailla.yleensä se "puhkeaa" vasta 50-60 välillä.mut lääkärillä kannattaa käydä jos asia vaivaa liikaa.tsemppiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe