Labraanmenon vaikeus

Menhir

Olen nyt kahtena aamuna yrittänyt lähteä labraan paastoa vaativiin vs- ym. kokeisiin. Olen paastonnut ohjeiden mukaan, herännyt yöllä n. klo kolme (kuten yleensäkin), valvonut siitä eteenpäin ilman mitään muuta kuin kulaus vettä. Kuuden aikaan alan jo oksentaa, ripuloida ja täristä niin, ettei mikään pysy käsissä eivätkä jalat kanna.

Jos vaikka saisi jonkun saattajaksi, niin miten ihmeessä voisin odottaa labrassa tunnin? Ambulanssia siinä pitäisi jo soittaa.

Tiedän, että Huslabin alueella periaatteessa (ainakin heidän nettisivujensa mukaan) kahteen labraan voi saada ajanvarauksen, mutta yrityksistäni huolimatta en ole päässyt ajanvaraukseen läpi.

Eikö olisi kohtuullista, että diabeetikot ja muut, jotka ovat niin huonokuntoisia että pitkä odotus on mahdotonta, voisivat saada ajanvarauksen oman terveysaseman labrassa?

No, tänään taas paastotaan ja yritetään huomenaamulla uudestaan...alkaa käydä hermoon! Jos huomennakaan en pääse liikkeelle, ei kai auta muu kuin perua lääkäriaika ja aloittaa taas kaikki alusta jollain yksityisellä lääkäriasemalla. Nyyh.

19

2041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pim

Ei lääkäri ole vaatinut aikoihin enää syömättä kokeisiin. Mä sanon sen aina labrassa et olen syönyt.Tarkista hoitajalta vielä mutta...

• Menhir

Kyllä minulta edelleenkin vaaditaan täyttä paastoa verensokerin ja kolesterolimittauksen takia.
        Niin, unohdin tuossa tuohduksissani sanoa, että minulla verensokeri alkaa aina aamuyöstä ja varsinkin paastottua kohota, mutta helpottaa hyvin nopeasti kun saan vaikka lasillisen tuoremehua (jotenkin järjenvastaista, mutta näin on).
        Uskaltaisiko sitä sitten lähteä labraan tuoremehutankkauksen jälkeen?
        Silti kaipaisin ajanvarausta...

• sinne.
        Menhir kirjoitti:

Kyllä minulta edelleenkin vaaditaan täyttä paastoa verensokerin ja kolesterolimittauksen takia.
        Niin, unohdin tuossa tuohduksissani sanoa, että minulla verensokeri alkaa aina aamuyöstä ja varsinkin paastottua kohota, mutta helpottaa hyvin nopeasti kun saan vaikka lasillisen tuoremehua (jotenkin järjenvastaista, mutta näin on).
        Uskaltaisiko sitä sitten lähteä labraan tuoremehutankkauksen jälkeen?
        Silti kaipaisin ajanvarausta...

Paastoverinäytteitä ottaessa ei saa juoda eikä syödä mitään (paitsi sen lasillisen vettä aamulla). Soita nyt sinne laboratorioon tai terveydenhoitajalle. Kyllä niiden pitää sulle järjestää aika/ päästää sut jonon ohi kerran menet noin huonoon kuntoon. Valita vaam oikein kunnolla puhelimessa.

• kokeisiin
        sinne. kirjoitti:

Paastoverinäytteitä ottaessa ei saa juoda eikä syödä mitään (paitsi sen lasillisen vettä aamulla). Soita nyt sinne laboratorioon tai terveydenhoitajalle. Kyllä niiden pitää sulle järjestää aika/ päästää sut jonon ohi kerran menet noin huonoon kuntoon. Valita vaam oikein kunnolla puhelimessa.

Diabeetikollehan tehdään yleensä tietyt kokeet kerran vuodessa. Joillekin tehdään kokeet useamminkin. Mihin laboratoriotuloksiin vaikuttaa se, jos ei ole paastonnut 12 h? Mihin kokeisiin vaikuttaa, jos on juonut vettä yli 2 dl? Mihin vaikuttaa, jos on lisäksi syönyt?

Tiedän, että verensokerin paastoarvoon on vaikutusta, mutta diabeetikolle koko kokeella ei ole merkitystä, jos kotimittarillaan on tehnyt mittauksia. Ykköstenhän ei muutenkaan tarvitse paastota, miksi kakkosten?

• vielä edelliseen
        kokeisiin kirjoitti:

Diabeetikollehan tehdään yleensä tietyt kokeet kerran vuodessa. Joillekin tehdään kokeet useamminkin. Mihin laboratoriotuloksiin vaikuttaa se, jos ei ole paastonnut 12 h? Mihin kokeisiin vaikuttaa, jos on juonut vettä yli 2 dl? Mihin vaikuttaa, jos on lisäksi syönyt?

Tiedän, että verensokerin paastoarvoon on vaikutusta, mutta diabeetikolle koko kokeella ei ole merkitystä, jos kotimittarillaan on tehnyt mittauksia. Ykköstenhän ei muutenkaan tarvitse paastota, miksi kakkosten?

Jatkan vielä. Jos paastoaminen on ylitsekäymätöntä, niin onko sitä syytä yrittääkään? Ei ketään voida siihen pakottaa. Osaava lääkäri pystyy kyllä ottamaan laboratoriotuloksia tulkitessaan asian huomioon. Hoito yleensäkin tapahtuu potilaan ehdoilla. Mihinkään sellaiseen ei tarvitse ryhtyä, joka tuntuu liian epämiellyttävältä.

• edelliseen
        vielä edelliseen kirjoitti:

Jatkan vielä. Jos paastoaminen on ylitsekäymätöntä, niin onko sitä syytä yrittääkään? Ei ketään voida siihen pakottaa. Osaava lääkäri pystyy kyllä ottamaan laboratoriotuloksia tulkitessaan asian huomioon. Hoito yleensäkin tapahtuu potilaan ehdoilla. Mihinkään sellaiseen ei tarvitse ryhtyä, joka tuntuu liian epämiellyttävältä.

Eikö ole sellainenkin mahdollisuus, että hoitaja käy ottamassa paastoa vaativat verikokeet potilaan kotona, jos tämä ei itse pääse laboratorioon kokeisiin heikon kuntonsa vuoksi?

• mä en paastoa

Itse olen 1-tyyppiläinen eikä mun tarvi paastota edes kolesterolikokeisiin. Labrassa vaan kerron, että aamiainen on nautittu, kun paastoamisesta kysyvät. Ja aina d-hoitajalta saan ohjeen tuosta, ettei paastoa tarvita. Ja näin siis Hesassa 1-tyyppiläisenä.

Olen ainakin itse päässyt hyvin läpi tuonne toiseen HUSLAB:in ajanvarauslabraan ja saanut sen ajan, joka sitten on pitänyt 10 minuutin hajonnalla myös aina paikkansa.

Joko sulla on ollut huono tuuri ajanvarauksen kanssa tai sitten mulla todella hyvä (useamman kerrankin). Toki kannattaa soittaa vähän aikaisemmin, kuin esim. ed.päivänä.

• ensimmäisen kerran

kuulen, ettei ykkösen tarvitsisi paastota labroihin. Kyllä mun tarvitsi ja tarvitsee, niin Helsingissä kuin täällä Turun seudullakin. Mutta jonon ohi pääsi ja pääsee aina.

• mä en paastoa
        ensimmäisen kerran kirjoitti:

kuulen, ettei ykkösen tarvitsisi paastota labroihin. Kyllä mun tarvitsi ja tarvitsee, niin Helsingissä kuin täällä Turun seudullakin. Mutta jonon ohi pääsi ja pääsee aina.

Minä olen Hesan erikoissairaanhoidossa potilaana, eli sisätautuen konsultaatiopolilla. Siellä on tuo paasto lopetettu ainakin mun kohdalla parisen vuotta sitten.

Oletko sinä normi terveyskeskuksessa? Voisko siinä olla eroja?

• olin tavallisessa
        mä en paastoa kirjoitti:

Minä olen Hesan erikoissairaanhoidossa potilaana, eli sisätautuen konsultaatiopolilla. Siellä on tuo paasto lopetettu ainakin mun kohdalla parisen vuotta sitten.

Oletko sinä normi terveyskeskuksessa? Voisko siinä olla eroja?

terkkarissa, täällä Turussa TYKSin sisäpolin asiakas.

Ehkä riippuu sitten hoitopaikasta. Mulle ei aamupaasto ole kyllä koskaa ollut ongelma, labraanhan pääsee jo seittemältä, ja tosiaan jonon ohi.

• ja ykköstyypin diabeetikot

menevät labrassa jonon ohi, jos on pitänyt paastota. Ei tarvitse erikseen varata aikaa. Sinne vaan, ei sinun kuolla anneta! :)

• kuin se on

Niinkuin moni muukin jo kirjoittanut, pääset varmasti jonon ohi, jos olet noin huonovointinen. Mene vaan rohkeasti näytteenottoon ja ilmoita vastaanotossa miten huonosti voit ( ja että olet muina aamuina joutunut jäämään kotiin). Tietysti olisi tosiaan hyvä jos saisit jonkun saattamaan. Älä ny missään nimessä mene yksityislääkärille turhaan maksamaan. Ota se mehu mukaan niin voit juoda sen sitten näytteenoton jälkeen. Jos voit todella huonosti niin sinulle järjestetään paikka jossa voit levätä ennen kotiinlähtöä.

• Menhir joka

kirjoitti aiemmin tuolla VHH palstalla? Jokos sulla nyt on diapetes?

• Menhir

...kyllä kyseessä on puhdas sattuma. En ole muualle kirjoittanut tällä nimimerkillä. Hauska sattuma sinällänsä, koska noudatan tiukkaa VHH:ta (hiilarit alle 50g /päivä). Siinäköhän syy huonoon oloon paaston jälkeen...toivottavasti ei!

• Pystyy
        Menhir kirjoitti:

...kyllä kyseessä on puhdas sattuma. En ole muualle kirjoittanut tällä nimimerkillä. Hauska sattuma sinällänsä, koska noudatan tiukkaa VHH:ta (hiilarit alle 50g /päivä). Siinäköhän syy huonoon oloon paaston jälkeen...toivottavasti ei!

Samaa nimeä käyttämään?

• kyllä.
        Menhir kirjoitti:

Paaston jälkeen tiukalle VHH:lle. Idioottiko sinä olet?!

• kalle
        kyllä. kirjoitti:

paaston jalkeen voi jatkaa paastoa .jos lantusta on oikea annos ei ole mitaan tarvetta pakko syomiseen.myos syomalla vain lihaa tai kalaa parjaa hyvin muutaman paivan. liha ja kalakin tarvitsee jonkin verran pika insulinia.jos ette usko niin kokeilkaa.eraat insulinit aiheuttaa pakko syomisen

• Menhir
        kyllä. kirjoitti:

En ole idiootti, vaan kakkostyypin diabeetikko jolla ei ole insuliinihoitoa. Ainoa keinoni säädellä verensokeria on metformiinin lisäksi hiilihydraattien kontrollointi.

Lisäksi minun vs-käyräni on sellainen, että sokeri alkaa aamuyöstä nousta, ja se nousee ja nousee kunnes saan jotain syötävää. Siksi tämä pitkä paasto aamuisin on niin vaikeaa.

• kalle
        Menhir kirjoitti:

En ole idiootti, vaan kakkostyypin diabeetikko jolla ei ole insuliinihoitoa. Ainoa keinoni säädellä verensokeria on metformiinin lisäksi hiilihydraattien kontrollointi.

Lisäksi minun vs-käyräni on sellainen, että sokeri alkaa aamuyöstä nousta, ja se nousee ja nousee kunnes saan jotain syötävää. Siksi tämä pitkä paasto aamuisin on niin vaikeaa.

kylla se vituttaa muitakin kun aamun hommat ja syomiset sotkeentuvat.jos veren voisi antaa 5-7 aikoihin se olisi suuriapu ainakin tyossa kayville..jos voit ottaa metformia yolla kello 2 aamuinen sokerin nousu pienenee.kestaako vatsa.toinen mahtollisuus on pika insulini aamulla.liikuntaa voi myos kokeilla....homman syy on insulinin vastaiset hormonit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5910
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5525
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3225
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2779
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2591
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2280
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2080
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1801
    Aihe