Ateriat koneessa turistiluokassa?

pitkästä aikaa lentoreissulle

Olen tässä miettimässä paria viikonloppupyrähdystä Eurooppaan ja koska lippujen hinnat ovat kovin, kovin samanlaiset, ajattelin tehdä valinnan ateriaedun perusteella.

Soitto Finskille (AY) kertoi, että siellä turistiluokassa vielä tarjoillaan kahvia ja jotain pientä. Jatkolennoilla sen sijaan kyse on siitä mikä yhtiö lennon jatkaa, esim SN (Bryssel Airlines) veloittaa tarjoiluistaan.

SAS/Blue1 (SK) kertoi kaiken maksavan.

Lyfthansan sivuilta en tietoa löytänyt - ja mailin lähetys kertoi palvelun olevan pois käytöstä.

AirFrance (AF), jos oikein pysyin heidän luokissaan perillä, tarjonnee jotain pientä.

...onko teillä tarkenpia/lisätietoja?

12

3864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla totta taas

kuka valitsee lennot sen mukaan ,mitä siellä tarjoillaan. Onkos oma tv kanssa tärkeä tieto. Hymyileekö emot miten eri yhtiöillä?

• Kyllä, oli se minulle

> Onkos oma tv kanssa tärkeä tieto

Niin pitkälle en ole ikinä mennyt että olisin vaivautunut selvittämään tarjottavat etukäteen ja sitä käyttänyt lentoyhtiön valinnassa, mutta kyllä, myönnän että kun lensin New Yorkiin, niin selvitin, mitkä yhtiöt tarjoavat jokaiselle matkustajalle oman tv-ruudun (ja suuren valikoiman eri elokuvia, tv-sarjoja ja musiikkia) ja mitkä vain isot ruudut katossa (joissa sitten pyörii se sama elokuva kaikille matkustajille).

Ja kun lippujen hinnoissa ei ollut kuin kympin ero, niin valitsin sen, jossa sai yksittäisen tv-ruudun. Kun lento kestää lähes 9 tuntia, niin se, että saa itse monen elokuvan joukosta valita mitä haluaa katsoa ja milloin, on matkustusmukavuutta lisäävä tekijä.

• ...

Onnittelut valistuneena kuluttajana toimimisesta. Lentojen hinnat saattavat tosiaankin olla muutaman euron sisällä toisistaan, jolloin on ihan syytäkin huomioida muut matkustusmukavuuteen vaikuttavat tekijät. Ateriatarjoilun osalta oletkin jo melko pitkällä, valitettavasti en osaa neuvoa noista puuttuvista lentoyhtiöistä koska en niillä lennä kovinkaan usein.

Aterioiden lisäksi kannattaa huomioida esimerkiksi lähtöselvitykseen kuluva aika. Esimerkiksi SAS:n lähtöselvitystiskeille on ollut usein poskettoman pitkät jonot Helsinki-Vantaalla, mutta jonot pystyy kiertämään itsepalveluautomaatin avulla. Jonoja on myös Finnairin turistiluokan lähtöselvityksiin, mutta itsepalveluautomaatteja on sielläkin tarjolla runsaasti. Muilla lentoyhtiöillä itsepalvelun tarjonta Helsingissä voi olla hieman rajoitetumpaa, joten voit joutua jonottelemaan.

Jos lennät joskus uudelleenkin, kannattaa huomioida myös bonuspisteet. SAS:n (ja Star Alliancen yleensäkin) bonuspisteitä jaetaan halvimmista turistiluokan lipuista todella surkeasti. Finnairkin jakaa halvimmista lipuista tavallista vähemmän pisteitä, mutta silti reilummalla kädellä kuin Star Alliance. Pisteillä ei tietysti satunnaisen matkaajan kannalta ole yhtään mitään merkitystä.

Tärkein on kuitenkin vielä huomioimatta - matkustamon istumatila. Tiedot eri lentoyhtiöiden matkustamosisustuksesta löytyvät niiden web-sivuilta, englanninkielinen termi on "seating pitch" tai "seat pitch", ja se mitataan useimmiten tuumissa. Pikaisella googlettamisella halpalentoyhtiöiltä saattaa löytyä esim. 29 tuuman seat pitch, Finnairin MD-11:n turistiluokassa esimerkiksi 32 tuumaa ja SAS:n turistiluokassa 30-32 tuumaa matkan pituudesta riippuen (Tiedot webistä pikaisesti googletettuja, joten ei tarkistettuja). Eroa 29 ja 32 tuuman välillä on senteissä siis noin kahdeksan senttiä, joka ei tietysti vaikuta kovin paljolta mutta tosiasiassa on melko merkittävä ero pitkäjalkaisen kannalta etenkin pitkillä lennoilla.

Toivottavasti löydät itsellesi sopivan lentoyhtiön. Onnea matkalle.

• Loistava ajatus!

Pidän ajatuksestasi vertailla lentoyhtiöiden ruokatarjoiluja. Tässä hieman omia kokemuksiani...

* Air Berlin tarjoaa sämpylän ja juomista.
      * Ryanairilla kaikki tarjoilu maksaa.
      * Lufthansa tarjoaa lennoillaan ruoan (ainakin minulle sattuneilla lennoilla).

• ja myös nuo muut näkökohdat

Tottakai ateria lennoilla kiinnostaa, jos siitä ei erikseen tarvitse maksaa (vaikka tietysti kaikki on lipun hinnassa). Kokemukseni mukaan Air France on yhtiö, jolla on ruokaa laitta pöytään. Ruokailu on ranskalaisille pyhä asia myös lennoilla. Noiden jo esille tulleiden seikkojen perusteella kannattaa selvittää mille kentälle lento on. Olen kerran erehdyksessä esim. lentänyt Berlin Tegéliin Schönefeldtin sijaan. Sillä on jo merkitystä jos on menossa toisen kentän viereen. Mutta ruoka-asia on oikein hyvä ja kiinnostava aihe.

• ruokaa

Niin, en tiedä mistä nuo Finskin tiedot on mutta itse lennän täältä "Euroopasta" kerran pari vuodessa Suomeen joko Finskillä tai Austrianilla ja kyllä joka kerta mennen tullen on lämmin ruoka ollut ainakin vielä tammikuussa. Sekä aamu- että iltapäivälennoilla.

• kokemukset

Ainakin Finnairilla ja Air Francella saa ihan kohtalaiset sapuskat. Jos on erityisruokavalio niin Air France on ehdoton!!! KLM tarjoaa vain jotain pientä eikä erityisruokavaliota huomioida Euroopan sisäisillä lennoilla. British Airwaysilla olen myös saanut ihan hyvät safkat, myös hyvä erityisruokavalio. Tosin ystäväni laktoosi-intolerantikko ei juurikaan siinä asiassa kehu British Airwaysia. Itselläni kun on gluteeniton ruokavalio niin tuollaisella asialla on aika suuri merkitys, Euroopan sisälläkin matka saattaa olla pitkä, etenkin jos sen joutuu olemaan ilman ruokaa.

Halpislentoyhtiöt taas eivät tarjoa mitään, lippujen hinnat ovat niin matalat ettei ne voi sisältää tarjoilua vaan kaikki pitää ostaa erikseen (erityisruokavalioista eivät ole kuulleetkaan joten niillä en juuri lennä paitsi lyhyitä yksittäisiä lentoja).

Kaukolennoista taas hyvät kokemukset aterioiden perusteella on edellisten lisäksi Qantas ja Cathay Pacific Airways. Qantasilla sai semmoisen pienen pussukan yöksi jossa oli vesipullo, suolaista ja makeaa snacksia ja omena ja ne sai syödä sitten koska itse tahtoi. Qantasilla plussaa että illalla ennen valojen sammuttamista sai kupillisen lämmintä kaakaota!

• on kallista
        kokemukset kirjoitti:

Ainakin Finnairilla ja Air Francella saa ihan kohtalaiset sapuskat. Jos on erityisruokavalio niin Air France on ehdoton!!! KLM tarjoaa vain jotain pientä eikä erityisruokavaliota huomioida Euroopan sisäisillä lennoilla. British Airwaysilla olen myös saanut ihan hyvät safkat, myös hyvä erityisruokavalio. Tosin ystäväni laktoosi-intolerantikko ei juurikaan siinä asiassa kehu British Airwaysia. Itselläni kun on gluteeniton ruokavalio niin tuollaisella asialla on aika suuri merkitys, Euroopan sisälläkin matka saattaa olla pitkä, etenkin jos sen joutuu olemaan ilman ruokaa.

Halpislentoyhtiöt taas eivät tarjoa mitään, lippujen hinnat ovat niin matalat ettei ne voi sisältää tarjoilua vaan kaikki pitää ostaa erikseen (erityisruokavalioista eivät ole kuulleetkaan joten niillä en juuri lennä paitsi lyhyitä yksittäisiä lentoja).

Kaukolennoista taas hyvät kokemukset aterioiden perusteella on edellisten lisäksi Qantas ja Cathay Pacific Airways. Qantasilla sai semmoisen pienen pussukan yöksi jossa oli vesipullo, suolaista ja makeaa snacksia ja omena ja ne sai syödä sitten koska itse tahtoi. Qantasilla plussaa että illalla ennen valojen sammuttamista sai kupillisen lämmintä kaakaota!

Sämpylä saattaa maksaa 10e "normaalit ruokajuomat".

• keski-euroopasta
        on kallista kirjoitti:

Sämpylä saattaa maksaa 10e "normaalit ruokajuomat".

Viimeksi ostin täälläpäin lentoasemalla puolen litran pullon kivennäisvettä, joka kaupassa meillä maksaa kai alle 40 senttiä. Lentoaseman hinta oli 2,70. Itse lennän aina koko pätkän Suomeen asti ja se tarkoittaa kahta vaihtoa, ennen kuin olen siellä entisessä kotikaupungissa. Aikaa tuhraantuu kentillä yllättävän paljon, vaikka lentoajat onkin kovin lyhyitä. Nälkähän siinä tulee ja ruoka koneessa on ihan kiva saada, matkakin sujuu joutuisasti. Finskin ruuat ei ole ollenkaan hassumpia, vain annos saisi olla isompi ;-)

Kaukolennoilla olen käyttänyt Condoria ja ihan jees on ruokapuoli sielläkin. Pari ruokailua per suunta ja juomaa saa jatkuvasti.

• ja varsinkin nyt, kun
        keski-euroopasta kirjoitti:

Viimeksi ostin täälläpäin lentoasemalla puolen litran pullon kivennäisvettä, joka kaupassa meillä maksaa kai alle 40 senttiä. Lentoaseman hinta oli 2,70. Itse lennän aina koko pätkän Suomeen asti ja se tarkoittaa kahta vaihtoa, ennen kuin olen siellä entisessä kotikaupungissa. Aikaa tuhraantuu kentillä yllättävän paljon, vaikka lentoajat onkin kovin lyhyitä. Nälkähän siinä tulee ja ruoka koneessa on ihan kiva saada, matkakin sujuu joutuisasti. Finskin ruuat ei ole ollenkaan hassumpia, vain annos saisi olla isompi ;-)

Kaukolennoilla olen käyttänyt Condoria ja ihan jees on ruokapuoli sielläkin. Pari ruokailua per suunta ja juomaa saa jatkuvasti.

turvatarkastuksesta ei saa viedä läpi edes vesipulloa jollainlailla korostuu se ruoka mitä koneessa tarjotaan. Työkiire ja ruuhkaisille kentille meno todella aikaisin aiheuttaa sen, ettei muualla ehdi syödä kuin koneessa, jossa taas ei voi oikein muuta tehdä, voi vaikka popsia mahan täyteen ja röyhtäistä päälle. Pieraista ei voi, koska ollaan ahtaassa tilassa eikä se muutenkaan ole soveliasta. Hyi minua, kun ajattelinkin moista!

• keski-euroopasta
        ja varsinkin nyt, kun kirjoitti:

turvatarkastuksesta ei saa viedä läpi edes vesipulloa jollainlailla korostuu se ruoka mitä koneessa tarjotaan. Työkiire ja ruuhkaisille kentille meno todella aikaisin aiheuttaa sen, ettei muualla ehdi syödä kuin koneessa, jossa taas ei voi oikein muuta tehdä, voi vaikka popsia mahan täyteen ja röyhtäistä päälle. Pieraista ei voi, koska ollaan ahtaassa tilassa eikä se muutenkaan ole soveliasta. Hyi minua, kun ajattelinkin moista!

Kun nyt aiheeksi otit niin tuli mieleen että viimeksi pieretti taas niin maan perusteellisesti koneessa. Mistähän sekin johtuu?

• ...

Finskillä on ihan hyvät ateria Euroopan lennoilla. Mikäli kone on Airbus, kuuluu lämmin aamiainen tai ateria turistiluokassakin. Pienemmissä Embraer-koneissa on ilmeisesti niin vähän säilytystilaa, että turistiluokassa on kylmä salaatti tms., joka on kohtuullinen.

SAS/Blue1 ei ole turistiluokassa (Economy) minkäänlaista tarjoilua, jopa vesi maksaa, joten ero Finnairiin on huomattava.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      44
      2166
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      182
      1948
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1362
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      972
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      919
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      869
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      802
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      701
    Aihe