Metallista rahisevaa ääntä edestä

borssi-erkki

Auton on vm2003 Honda Jazz, ajettu 87tkm.

Viikko sitten alkoi autosta kuulua omituista, metallista helisevää/hankaavaa/rahisevaa ääntä etuoikealta, läheltä rengasta. En ole saanut paikannettu ääntä koska se tulee vain ajossa -eikä jatkuvasti. Mutta jostain renkaan ripustuksista se kai tulee, tai moottoritilasta vasemmalta.

Ääni on luultavasti jotain missä kaksi metallipintaa hankaavat toisiaan, ei kovin karsea tai kova ääni, mutta erottuu selvästi kuskin korvaan asti.

Kuopissa/pompuissa ei mitään. Iskarit ja jouset kai siis ok. Nopeus ei vaikuta ääneen, sen syntymiseen - tai kun ääni sitten tulee, ei sen voimakkuuteen/laatuun. Yleensä ääni tulee kun on tehnyt tiukan kurvin ja lähtee jatkamaan suoraan sen jälkeen. Kun ääntä alkaa tulemaan, se voi jatkua 2-10 sekuntia ja loppuu heti jos jarrutan vauhdin hitaammaksi. Ääntä on yleensä havaittu 40-60km nopeudessa ja se poistuu jos hidastaa tarpeeksi.

Autossa ei ole enään takuuta(paitsi ehkä rungon ruostetakuu) joten voisin viedä auton johonkin muuhun kuin merkkikorjaamoon jos vain olisin varma että osaavat korjata sen. Säästäisi ehkä jotain rahallisesti. Määräaikaishuollot olen tehnyt merkkihuollossa.

16

34613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diideliduu

      Noin oletuksena vikaa voisi olla etupyörän laakerissa tai jarrussa (jarrupaloissa / j.satulassa). Autohuollossa, muuallakin kuin merkkihuollossa voidaan homma hoitaa. On syytä pyytää kustannusarvio ennen työn aloittamista, myöskin jos aikoo viedä auton merkkikorjaamoon.
      Merkkikorjaamo saattaisi antaa jonkinlaisen hinta- / vika-arvion "tutulle" asiakkaalle puhelimitse.

    • kannatanee ehkä

      tutkailla. jos on vaikka kivi levyn ja kilven välissä. Tai kilpi ottaa suoraan levyyn. Ei oo mitään varmaa tietoa mutta tuota ite epäilisin ensimmäisenä. Onko jarrupaloja vaihdettu millon? joissakin paloissa on semmonen peltiläpyskä mikä alkaa ottamaan levyyn kun pala kuluu tarpeeksi.

    • Pekan autokorjaus

      kaipaavat vaihtoa.

      • alkupkirjoittaja

        Mä kun luulin että jarrupalat pitää ääntä vain jarruttaessa. Mulla tuo kitisevä ääni kuuluu vain kun en jarruta ja loppuu kun jarrua painaa..


      • Pekan autokorjaus
        alkupkirjoittaja kirjoitti:

        Mä kun luulin että jarrupalat pitää ääntä vain jarruttaessa. Mulla tuo kitisevä ääni kuuluu vain kun en jarruta ja loppuu kun jarrua painaa..

        jarrupalojen kitkapinta niin saatat yllättyä.
        Samalla pikkuputsaus/herkistely/tarkistus on aina paikoillaan(mäntä, liukutapit, jarrulevyt).

        Tuolla joku jo puhuikin jarrupalan kitkapinnan varoittimesta(peltinen tai nasta, sähköisestä yleensä johto poikki).


      • gokkomobiili
        Pekan autokorjaus kirjoitti:

        jarrupalojen kitkapinta niin saatat yllättyä.
        Samalla pikkuputsaus/herkistely/tarkistus on aina paikoillaan(mäntä, liukutapit, jarrulevyt).

        Tuolla joku jo puhuikin jarrupalan kitkapinnan varoittimesta(peltinen tai nasta, sähköisestä yleensä johto poikki).

        Annoit asiallisen vastauksen. Minä en kyllä usko kysyjän pystyvän itse tekemään autolleen muuta kuin ajamaan sen Pekan autokorjausen asiatuntijalle.


    • Adam Flicksucker

      Kannatta ajella tosipaljon ja kunnella ehkä kuukausi vielä sitä kihinää, että jos se itsestään korjaantuisi, niin tuleva korjaamolasku kasvaa sen verran suureksi, että tuntuu.

      Saattaa tosin olla, ettet pysty ajaa sitä kuukautta...

    • etupään

      jarrupalat,niin tai voihan se jarrusylinterikin olla vähäsen jumissa

    • unttu

      Mulla 2000 vuoden civic, ja äskettäin oli juuri sama ongelma mitä kuvailit... Mulla ongelmaan löytyi ratkaisu jarrupalojen ja levyjen vaihdolla.
      Kahiseva ääni kuului aina välillä, ja niinkuin sanoit tiukan käännöksen jälkeen.
      Mun autossa on ollut myös sellaista ongelmaa etupään jarrujen kanssa, että jarrukilpi vääntyy jarrulevyä vasten, Jarrukilpi on aivan onnetonta peltiä, ja pienikin jääkimpale yms. saa sen vääntymään jarrulevyä vasten, ja siitä lähtee samanlainen kahiseva ääni.

    • pois jarrulevyjen ulkokehältä. Eihän noilla kilometreillä vielä palat voine lopussa olla joten seuraavaan huoltoon pitäisi vielä komiasti mennä.
      Ihan oikeasti noista ruostuneista levyistä voi lähteä todella karmeakin ääni.

    • selvisikö asian omistajalle vika??

      • itellä tuli just nyt sama vika...mittarissa tosin 139000


    • IppenGarage

      Itsellä takaa kuulunut metallista kitinää ja katsonut että kaikki kunnossa, lähes uudet palat/levyt.
      Kun olin kiristämässä rengasta vääntövarrella kuulin kyseisen äänen. Ääni kuuluu jarrupalojen
      metallisista levyistä, joten CRC:een kuparitahnaa tai muuta vastaavaa väliin niin pääsee äänestä eroon.

    • Anonyymi

      meillä kuuluu rohiseva ääni alkanut siis nyt kuulumaan renkaasta kun kääntää rengas on pari kertaa ottanut yhteen rotvallin kanssa pari kuukautta sitten. eräs tuttu totesi että jokin voi olla ns murtunut jostakin. tosin itse rengaskin on saanut osumaa eli voiskohan tässäkin olla kyse että kääntyessä jotkin osat on alkanut toisiaan hankaamaan? koska ajon aikana mitään ei kuulu.

    • Anonyymi

      Mulla kuuluu kahina

      • Anonyymi

        se on se tuulipuku.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2732
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      239
      2640
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2356
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      196
      1841
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1328
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      22
      1266
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1132
    Aihe