Minkälaisia kokemuksia Teillä on Zilga-viinirypäleen menestymisestä? Olen aikeissa kokeilla istuttaa sitä ensi kesänä. Isompaa kasvihuonetta en omista, mutta suunnittelin kasvimaalle aurinkoiseen paikkaan seinän sivustalle sille paikan kaivaa. Voisiko onnistua, menestyykö avomaalla vai vaatiiko ehdottomasti kasvihuoneen? Kiitokset etukäteen vinkeistä!
viinirypäle
12
5732
Vastaukset
- vuokki
Jos meinaat istuttaa rypäleen pysyvästi ulos on riskinä että juuret paleltuu aina talvella. Suojaa ainakin laatikon reunat styröksillä ja talveksi aina styröksilevy tai jokin semmoinen päälle suojaamaan. Parempi olisi siirrettävä laatikko jonka voisi saada talveksi suojaan pakkasilta. Siskollani kyllä rypäleet on pärjänny ihan kuistilla missä on parilla sinulla lasitusta mutta talven se on viettänyt autotallissa.
- emmy.
Ulkona oleva zilgani on pärjännyt talvet ihan hyvin. Oksanpäät ovat kovilla pakkasilla vähän paleltuneet (siis ne kohdat, joilla ei ole ollut lunta suojana). Satoa se ei vielä ole tuottanut. Johtuu varmaan siitä, että olen joutunut muuttamaan sen paikkaa, enkä toisaalta sitä ole ihan oikeaoppisesti leikannutkaan. Se on siis maahan istutettuna, ei ruukussa. Vyöhyke III.
Toinen zilga on orangeriassa, jossa lämpötila on talvella 5-10 astetta plussan puolella. Siinä on jo isot lehdet ja nuput, joten satoa on nytkin odotettavissa.- kalissa
Minuakin kiinnostaa tuo zilga ja herää kysymys mikä on tuo orangeria?
Olen miettinyt paikkaa myös ja itselläni olisi isohko muovihuone, mutta epäilen sen siellä kevättalvella paleltuvan.
Jos sen laittaa astiaan kasvamaan, niin kuinka suuri pitäisi pöntön olla?
- omia kysymyksiä ???
Joku kysyy istutuksesta tässä ja vastaat kysymällä Zilgasta !
Kirjoita omalla otsakkeella pöllö !- tässä on pöllö
Zilgastahan siellä kysyttiin..pöllö ja vastauksia tuli.
- nevergreen :D
tässä on pöllö kirjoitti:
Zilgastahan siellä kysyttiin..pöllö ja vastauksia tuli.
Hei!
Asun kakkosvyöhykkeellä ja minun zilgani on talvehtinut ja tuottanut satoa kylmässä kasvihuoneessa. Kirjastosta kannattaa hakea Juha Karvosen kirjan viiniköynnöksen kasvatus suomessa.
Olen lukenut ja haastatellut ammattilaisia ja ohjeet ovat ainakin minulla toimineet(vaikka kuulostavat vähän erikoisilta...).
Viiniköynnös kannattaa istuttaa mieluummin maahan kuin ruukkuun. Se kasvattaa nopeasti juuret syvälle maahan routarajan alapuolelle. Jos joskus käy niin huonosti että kasvi paleltuu talvella niin syvältä maan sisästä tulee kyllä uutta kasvua. Ja sitten tuo istuttaminenkin on erikoista. Maahan kaivetaan kuoppa ja taimi istutetaan niin syvälle että vain noin 10cm latvasta jää näkyviin. Näin saadaan juuret heti syvälle joten kasvi selviää paremmin talvesta ja ei kuivu kesällä helposti. Viiniköynnös tarvitsee ravinteikkaan ja hyvän mullan. Sitä lannoitetaan keväällä ja syksyllä ei saa antaa typpeä että se ei paleltuisi talvella. Varsinainen leikkaus tehdään syksyllä ja kesällä typistetään vain uusia versoja. Syksyllä kasvin juurelle kasataan esim. kevytsoraa tai kuivia lehtiä eristykseksi. Jos viiniköynnös on kylmässä kasvihuoneessa niin talveksi pitää muistaa jättää ovi auki sillä muuten se paleltuu.
Sori sekavasta tekstistä, kannattaa hakea se kirja kirjastosta ;D - kalissa
nevergreen :D kirjoitti:
Hei!
Asun kakkosvyöhykkeellä ja minun zilgani on talvehtinut ja tuottanut satoa kylmässä kasvihuoneessa. Kirjastosta kannattaa hakea Juha Karvosen kirjan viiniköynnöksen kasvatus suomessa.
Olen lukenut ja haastatellut ammattilaisia ja ohjeet ovat ainakin minulla toimineet(vaikka kuulostavat vähän erikoisilta...).
Viiniköynnös kannattaa istuttaa mieluummin maahan kuin ruukkuun. Se kasvattaa nopeasti juuret syvälle maahan routarajan alapuolelle. Jos joskus käy niin huonosti että kasvi paleltuu talvella niin syvältä maan sisästä tulee kyllä uutta kasvua. Ja sitten tuo istuttaminenkin on erikoista. Maahan kaivetaan kuoppa ja taimi istutetaan niin syvälle että vain noin 10cm latvasta jää näkyviin. Näin saadaan juuret heti syvälle joten kasvi selviää paremmin talvesta ja ei kuivu kesällä helposti. Viiniköynnös tarvitsee ravinteikkaan ja hyvän mullan. Sitä lannoitetaan keväällä ja syksyllä ei saa antaa typpeä että se ei paleltuisi talvella. Varsinainen leikkaus tehdään syksyllä ja kesällä typistetään vain uusia versoja. Syksyllä kasvin juurelle kasataan esim. kevytsoraa tai kuivia lehtiä eristykseksi. Jos viiniköynnös on kylmässä kasvihuoneessa niin talveksi pitää muistaa jättää ovi auki sillä muuten se paleltuu.
Sori sekavasta tekstistä, kannattaa hakea se kirja kirjastosta ;DHyvin kerroit!
Täytyy etsiä tietoa ja miettiä vielä sinne muovihuoneeeseen laittoa. - juha123
kalissa kirjoitti:
Hyvin kerroit!
Täytyy etsiä tietoa ja miettiä vielä sinne muovihuoneeeseen laittoa.Useimmat viiniköynnökset tarvii kalkitun maan, mutta zilgalle pitää olla hapanta. Rodon multaa tai lannoitusta siis sille (ne tykkää happamasta).
Ulos en laittaisi pelkästään lämpimälle seinustalle, vaikka niissä olosuhteissa zilgasta voi saada satoa kolmosvyöhykkeellä. Se lämmittämätön kasvihuone kannattaa olla, jos sadon tuleminen kiinnostaa. Talvella ja muutenkin tähän aikaan vuodesta se kasvihuone pitää olla peitetty. Aurinko lämmittää kasvihuoneen ja varret kuivaa & lähtee liian aikaisin kasvuun.
Oma viiniköynnökseni on nyt talvehtimassa toista talvea. Viime kesänä tuli hivenen satoa, vaikka hoito jäi toisinaan heikoksi (en vielä tiedä paljonko uusia versoja on hyvä leikata). Mulla kasvihuoneessa on automaattikastelu ja -tuuletus eli ei tarvitse _välttämättä_ käydä joka päivä hoitamassa, kun vain vettä riittää tynnyrissä. Tomaatit ja muut menee samassa huoneessa. - Maritta2
juha123 kirjoitti:
Useimmat viiniköynnökset tarvii kalkitun maan, mutta zilgalle pitää olla hapanta. Rodon multaa tai lannoitusta siis sille (ne tykkää happamasta).
Ulos en laittaisi pelkästään lämpimälle seinustalle, vaikka niissä olosuhteissa zilgasta voi saada satoa kolmosvyöhykkeellä. Se lämmittämätön kasvihuone kannattaa olla, jos sadon tuleminen kiinnostaa. Talvella ja muutenkin tähän aikaan vuodesta se kasvihuone pitää olla peitetty. Aurinko lämmittää kasvihuoneen ja varret kuivaa & lähtee liian aikaisin kasvuun.
Oma viiniköynnökseni on nyt talvehtimassa toista talvea. Viime kesänä tuli hivenen satoa, vaikka hoito jäi toisinaan heikoksi (en vielä tiedä paljonko uusia versoja on hyvä leikata). Mulla kasvihuoneessa on automaattikastelu ja -tuuletus eli ei tarvitse _välttämättä_ käydä joka päivä hoitamassa, kun vain vettä riittää tynnyrissä. Tomaatit ja muut menee samassa huoneessa.Minulla on vitis riparia niminen viinirypäle, jonka sain Antsilta netin kautta useita vuosia sitten. Se on istutettu ulos kasvihuoneen eteen ja hyvin on selvinnyt talvista, jotka nyt ovatkin olleet helpot.
Olen ottanut sen alas ja peitellyt talveksi. Nytkin siellä on pitkät varret, kun leikkaaminen jäi syksyllä. Voisiko sitä vielä leikata?? Satoa ei ole tullut, mutta ikääkään ei taida olla riittävästi siihen. Onkohan tälle hapan maa sopiva? Laitan kompostia ja kanankakkaa kasveilleni ja se on enemmän hapanta, mutta kalkkiahan löytyy pussista.
- Mikkom
En tiedä lajiketta joka meitin suojaisella länsi seinustalla kasvaa, mutta viidentenä kesänään ja viimeksi 2006 antoi muutaman tertun rypäleitä. On ilmeisesti oltava lämmintä tarpeeksi ja pitkä kesä sekä vettä juurelle riittävästi. Joka syksy olen leikannut noin metriseksi loka-marras kuun vaihteessa. Kukintaa en ole havainut ennenkuin aivan loppumetreilla kun alkaa muuttua rypäleiksi. Tosi mielenkiintoinen kasvi meidän oloissa.
- Zilka
Minun Zilkani kasvaa kylmässä kasvihuoneessa Oulussa. Voi hyvin ja tekee ihanat hedelmät.
- Zilga
Se gee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?931851- 851292
- 1101143
- 761027
- 113961
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693