marjasinikuusama

mustikan korvike

Onko kokemuksia marjasinikuusaman kasvatuksesta? En ole saanut mustikkapensaita menestymään ja mietin, jos marjasinikuusaman kanssa onnistuisin paremmin tavoitellassani mustikan makuisia marjoja. Onko marjat todella mustikan makuisia ja onko pensaan kasvatuksessa jotain erityistä huomioitavaa? Kiitokset vastauksesta!

12

10168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miriam

      ei ole mitään erityisvaatimuksia. Niin aurinkoinen kuin varjoinenkin, keskiravinteinen paikka käy. Pensasta ei tarvitse leikata, mutta se kyllä selviää jopa alasleikkauksesta, jos sellainen tarve joskus tulee. Marjojen mausta en osaa sanoa, muistuttavatko ne mustikkaa. Makeita ne kuitenkin ovat.

    • höhhöh

      Suomalaiset taimistoviljelijät ovat lanseeranneet marjasinikuusaman mielestäni aika falskisti. Marjasinikuusama eroaa tavallisesta sinikuusamasta vain siten etteivät marjat ole myrkyllisiä. Eli jos pitää sinikuusamasta mutta jos pelkää lapsiensa syövän marjoja eikä sen takia uskalla pihaansa sitä laittaa, on marjasinikuusama tullut vaihtoehdoksi sille. On annettu kuva että marjat olisivat hyvät hyötykäytössä vaikka niin ei ole. Marjat maistuu pahalle eikä niitä voi mielestäni käyttää mitenkään.

    • dddcvzf

      eipä viihtynet marjasinikuusama meillä varjossa. Marjojen mausta en osaa sanoa, mutta eihän se mustikalle pärjää sen paremmin määrässä kuin aromissakaan. Minä selvittäisin ensin syyn, miksi mustikka ei viihtynyt ja vasta sen jälkeen pohtisin muita kasveja, jos on pakko. Samat syyt näes jotka aiheuttivat mustikan viihtymättömyyden voivat estää muitakin marjapensaita viihtymästä.
      Tutustu kasvupaikkavaatimuksiin ja hoitoon ja pohdi, näinkö myös hoidit mustikoitasi?

    • vaatii

      hapanta maata.. eli etsi pihastasi nurkka, jossa kasvaa havupuuta tai käytä istutusmultana alppiruusuille tarkoitettua multaa

      sinikuusamaa kyllä istutin itsekin, saa nähdä (ja maistaa) tuleeko hyviä vai pahoja marjoja :-P

    • Anonyymi

      Ostin Pinsiön taimistosta Pirkanmaalla 3 v. sitten 2 marjasinikuusaman tainta.
      Nyt voin kertoa, että ne kukkivat jo huhtitoukokuun vaihteessa auringossa Tampereella. Pölyttäjiä oli paljon harsoni alla,koska pakkasöitä oli toukokuus jopa 14...
      Sato on suuri ja kypsyy .Maistuu mustikalta, totesi 2 naapuriani.

    • Anonyymi

      Minulla kasvaa viisi marjasinikuusamaa ja tykkään niistä marjoista. Kypsyvät aikaisin, ja nyt jo niitä syönyt. Maku ei ole mielestäni kovinkaan mustikkainen. Lähempänä juolukan makua. Niissä on pieni kirpeys mutta myös makeutta. Toinen vaihtoehto voisi olla marjatuomipihlaja. siinä ehkä on marjojen maku lähempänä mustikkaa ja ei ole sitä kirpeyttä mukana. Itse en tosin osaa sanoa, kummasta pidän enemmän. Onneksi on molempia.

    • Anonyymi

      minulla 3 marjasinikuusamaa.Juuri poimin toisen satsin marjoista. Ensimmäisestä tein piirakan,johon marjojen päälle kermaviili muna sokerikastike. Oli parempaa kuin mustikoista. Kiva poimia,kun tulee aika,ettei mehtään pääse

    • Anonyymi

      Minusta ovat kovia ldviämään eikä edes nättejä.
      Juuristo leviää ja on vaikea saada hävitettyä.

    • Anonyymi

      Minulla kasvaa 5 pensasta joista 3 ovat makeita ja erittäin suuria, 2 muuta pienempi marjaisia ja vähän kirpsakoita. Kaikki eri lajikkeita, venäläisiä.. Lajikkeitahan on tarjolla valtavasti ja kussakin oma makunsa.. arpapeliä onko makea vai ei.. mutta helppoja kasvattaa. Minullakaan ei pensasmustikat viihtyneet. Suosittelen!

      • Anonyymi

        Suosittelen minäkin, helppoja poimia ja makoisaa piirakkaa syntyy niistä. Isot erot kypsymisaikataulussa ja maussa eri lajikkeiden välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen minäkin, helppoja poimia ja makoisaa piirakkaa syntyy niistä. Isot erot kypsymisaikataulussa ja maussa eri lajikkeiden välillä.

        Mielestäni aika heikkosatoinen. Vain yksi pensas ja se tyhjenee jo maistellessa. Varmaan satoisuus vaihtelee eri lajikkeilla. Pensasmustikka tuottaa satoa monin verroin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni aika heikkosatoinen. Vain yksi pensas ja se tyhjenee jo maistellessa. Varmaan satoisuus vaihtelee eri lajikkeilla. Pensasmustikka tuottaa satoa monin verroin.

        Marjasinikuusama vaatii ristipölytyksen tehdäkseen kunnon satoa, lajikkeella joka kukkii samaan aikaan eikä ole esim täyssisar pölytettävälle lajikkeelle. Vielä parempi jos lähellä on parikin pölyttäjäksi sopivaa lajiketta. Markkinoille tulee koko ajan uusia, parempia lajikkeita. Joissakin maistamissani on ollut lähinnä juolukkaa muistuttava maku, toisissa mustikka on lähempänä. Kanadalainen Aurora on satoisa ja maultaan enemmänkin mustikkaa ja vadelmaa muistuttava, samoin venäläinen Vostorg (Ilo) on hienon makuinen. Ne kukkivat meillä samaan aikaan. Marjojen pitää antaa kypsyä pensaassa parisen viikkoa siitä kun ne ovat sinistyneet kypsän näköisiksi. Kypsän marjan erottaa useissa lajikkeissa siitä, että se irtoaa helposti pensaasta. Vanhoissa lajikkeissa marjat usein putoavat pensaista heti kypsyttyään. Uudehkoista lajikkeista monet ovat myös huomattavan isomarjaisia, satoa kerää pensaasta nopeasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1642
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      838
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe