Moro,
graafikot kaikki vertailemaan: paljonko saatte palkkaa?
Tutkinto/ koulutus: (mahd. oppilaitoksen nimi, mikä titteli)
Titteli, työnkuva:
Työkokemus vuosissa
Työnantajan tyyppi: (julkinen, yksityinen, mainostoimisto, digimedia...IT)
sukupuoli
PALKKA bruttona kuussa
Minä:
AMK mediahörhö (ei siis graafikko vaan kaikkea alalta)
graafinen suunnittelija
5 vuotta joista 2 kokopäiväisesti ei-freenä
Iso IT-alan firma
nainen
2200 e
Graafikoiden palkkavertailu (honest)
45
39847
Vastaukset
- Junior AD
AMK, muotoilun artenomi, sivuaine graafinen suunnittelu.
Junior AD
5 vuotta kokopäiväisenä, joista 1. vuosi oppisopimuksella.
Pieni mainostoimisto keskikokoisessa kaupungissa Etelä-Suomessa.
Mies
1916 e (ERTOn minimisuositus) Urakehitykselle ei näkymiä, vaihdan paikkaa kun kerkiän. - Sepi
voisitko näyttää kuvas niin sanon onko liksasi oikeutettu.
voit vaikka sen meilata mulle. - hanski
valmistuin taideteollisesta korkeakoulusta graafikoksi 1980 luvun alussa. Lisäksi suoritin mainoshoitajatutkinnon.
Tuohon aikaan ei ollut vielä tietokoneita , leiskat tehtiin huopakynillä, peistit reprokameralla ja scölleshammer paffille, puukolla ladelmia veistellen.
Koulutusta ei ollut tarjolla kuin edellämainittu sekä MG koulu ja tekijöistä oli pulaa.. Palkkataso oli siihen aikaan KOVA, tienasin reilusti ja lisäksi sain 50 vuotiaana alkaneen eläkkeen , joka on tällähaavaa vähän yli 2000 E.
Elelen keski euroopassa, joskus Kreikassa, Joskus espanjassa..
Kun kerrotte nuoremmat saavanne palkkaa työstä saman kuin minä eläkettä, se panee vähän nostelemaan kulmakarvoja..Onko alan arvostuksen lasku kenties siitä että nykyään kuka tahansa voi ''ryhtyä'' graafikseksi suunnittelijaksi ?
Entäs luovuuspuoli ? Suomalainen visuaalinen suunnittelu ei ole kovin omaleimaista, aika köyhää..- Iso G
Niin, kaippa graafikoksi voi kuka tahansa itseään nimittää, mutta tuohon 80-lukuun verrattuna alan kompetenssivaatimukset ovat paljon kovemmat nykyään. Esimerkkinä mainostoimistograafikosta: 80-luvulla graafikko asemoi kuvat ja tekstit, ja/ tai piirsi kuvituksia. Nykyään graafikon tulee osata käsitellä valokuvia (kuvatakin pahimmissa tapauksessa), asemoida ja taittaa, tehdä värierottelut ja toimittaa leiskat painoon itse. Jossain tapauksissa jopa tulostaakin itse. Vanha useampia ihmisiä ja henkilöitä vaatinut työtehtävien ketju kuuluu nykyään yhdelle tai kahdelle graafisen suunnittelun ammattilaiselle. Lisäksi nykyään tulee esim. taittopuolella puolivuosittain uusia tekniikoita (pdf-julkaisu jne) jotka on pakko itse yksinään opiskella töiden ohessa. Oman työn osaaminen vaatii helvetisti työtä.
Luovuuspuoli saattaa olla köyhää, mutta tosiasia on että markkinat ovat niin kovat ja työn kuva niin laaja, että luovakin ihminen turtuu aika nopeasti. Visuaalista materiaalia tungetaan joka puolella joka tuutista, tulee inflaatio.
80-luvun Suomessa oli YYA-sopimus, suljettu talous ja nousukausi. Koulutustaso oli paljon alhaisempi.
200-luvun Suomessa on vapaa markkinatalous, lama ja globaali kilpailu. Lisäksi nykyään koulutetaan ihmisiä sen mukaan, miltä alalta oppilaitokset saavat eniten rahaa (= eli trendikkäät alat jonne ihmiset hakevat). En edes tiedä kuinka monta media-alan amk.ta, kansanopistoa jne. Suomessa on. Ns. graafikkoja tai graafista alaa osaavia ihmisiä valmistuu ihmisiä vuosittain satoja. Nykyään työttömiksi.
Kun firmoilla menee hyvin, palkat nousee. Uusmedia-alan hypeaikana palkat olivat varmasti kaksinkertaiset nykyisiin, ja niistä ajoista on vain muutama vuosi.
Kannattaa olla onnellinen että on yli 50 ja eläkkeellä nykyajan Suomessa...:) Tervetuloa kurkistamaan työelämän todellisuuteen! - hanski
Iso G kirjoitti:
Niin, kaippa graafikoksi voi kuka tahansa itseään nimittää, mutta tuohon 80-lukuun verrattuna alan kompetenssivaatimukset ovat paljon kovemmat nykyään. Esimerkkinä mainostoimistograafikosta: 80-luvulla graafikko asemoi kuvat ja tekstit, ja/ tai piirsi kuvituksia. Nykyään graafikon tulee osata käsitellä valokuvia (kuvatakin pahimmissa tapauksessa), asemoida ja taittaa, tehdä värierottelut ja toimittaa leiskat painoon itse. Jossain tapauksissa jopa tulostaakin itse. Vanha useampia ihmisiä ja henkilöitä vaatinut työtehtävien ketju kuuluu nykyään yhdelle tai kahdelle graafisen suunnittelun ammattilaiselle. Lisäksi nykyään tulee esim. taittopuolella puolivuosittain uusia tekniikoita (pdf-julkaisu jne) jotka on pakko itse yksinään opiskella töiden ohessa. Oman työn osaaminen vaatii helvetisti työtä.
Luovuuspuoli saattaa olla köyhää, mutta tosiasia on että markkinat ovat niin kovat ja työn kuva niin laaja, että luovakin ihminen turtuu aika nopeasti. Visuaalista materiaalia tungetaan joka puolella joka tuutista, tulee inflaatio.
80-luvun Suomessa oli YYA-sopimus, suljettu talous ja nousukausi. Koulutustaso oli paljon alhaisempi.
200-luvun Suomessa on vapaa markkinatalous, lama ja globaali kilpailu. Lisäksi nykyään koulutetaan ihmisiä sen mukaan, miltä alalta oppilaitokset saavat eniten rahaa (= eli trendikkäät alat jonne ihmiset hakevat). En edes tiedä kuinka monta media-alan amk.ta, kansanopistoa jne. Suomessa on. Ns. graafikkoja tai graafista alaa osaavia ihmisiä valmistuu ihmisiä vuosittain satoja. Nykyään työttömiksi.
Kun firmoilla menee hyvin, palkat nousee. Uusmedia-alan hypeaikana palkat olivat varmasti kaksinkertaiset nykyisiin, ja niistä ajoista on vain muutama vuosi.
Kannattaa olla onnellinen että on yli 50 ja eläkkeellä nykyajan Suomessa...:) Tervetuloa kurkistamaan työelämän todellisuuteen!kovaksi on mennyt touhu kai alalla kuin alalla, mutta yksi pahimmista lienee puheen alla oleva.
Se että pitää koko ajan oppia uusia teknisiä asioita, yhden kun oppii niin se on jo vanhaa tietoa.
Luovuuden ja hauskan fiiliksen ylläpito siinä on taatusti kyseenalaista.
Tunnen sympatiaa nuorempia kollegoita kohtaan, siitä voit olla varma, en suinkaan ilku enkä hihku.
Muuten tuo arvostus aiemmin, se oli kyllä silloinkin suoraan verrannollinen kykyyn ajatella miten asiakkaan liikevaihto todella kasvaisi ..
Pelkät '' taiteilijat'' jäivät silloinkin kuvittajiksi , ja jos siinä hommassa pärjäsi, piti todella osata piirtää omaperäisesti.
..Luen mielenkiinnolla mitä alalla tapahtuu, kertokaa toki mitä teille kuuluu..
Olla eläkkeellä Suomessa ... kukaan järkevä ihminen joka saa eläkkeen , ei jää siihen kylmään maahan jossa on hirmuverotus..
espanjassa on paljon paremmat palvelut esim terveydenhoidossa ja veroprosentti on tasan NOLLA
.. - Pohjaan palanut?
Tuossa jo käytiinkin selväksi se että nykyään graafikon täytyy osata "kaikki" ja opetella jatkuvasti lisää. Eli työ on vaativaa ja tahti hurja. Tässä pari tiukkaa esimerkkiä:
Jouduitko sinä vanhana konkarina koskaan aloittamaan ilmoituskampanjan suunnittelun briefistä klo 10 aamulla ja klo 12 asiakas soittaa että "koska on valmista, lehti menee painoon 14.00" ja samalla pitäis hoitaa kaikki muut hommat. Tyhjästä painovalmiiksi 4 tunnissa 3 x 3 (siis 3 osittain erilaista ilmoa, kustakin 3 eri kokoa) ilmoa ja asiakas ihmettelee, että hän ei ehtinyt kommentoimaan vedosta kun kerran ja vähän sitä olisi pitänyt viilata... argh! Arvaa tuliko hiki?
Entäs oletko joutunut suunnittelemaan mainoskalenterin, kaikki kuukaudet kannet, hommaa kuvat, keksi tekstit, briefi pe klo 14.00, painovalmiita tiedostoja toivottiin ti aamuksi... PDF:n jos lähetät ma. Meni viikonloppu siihen, kahdella koneella (skanneri taitto ja kuvankäsittely) yhtaikaa työskennellen. Arvaa tekikö mieli lähteä poimimaan vaikka käpyjä? Minullahan ei sananvaltaa asiassa ollut, kun pomo kerran lupasi asiakkaalle että homma hoituu...
Tarkoititko että liksamme tuntuvat hurjilta?
Vai pieniltä? Suomessa keskipalkka on nyt jotain 2300-2400 e, eli ei tässä pääse hurraamaan. Useamman kerran on käynyt mielessä että ehkä olis pitäny opiskella vaikka levyseppähitsariksi...
Että keksi siinä nyt sitten luovia ideoita..., vaikka nukkuessa...
Haluaisitko vaihtaa "duuneja"? Työnantajakin varmaan arvostaisi kokemustasi, eihän tällainen "kloppi" mitään osaa... Mä voin tulla mielelläni lepäileen aurinkorannalle 2000 e kuussa... :)
Ja liksa on 1680 e/kk, nyt sain manguttua syksyksi korotuksen kun uhkasin vaihtaa firmaa, ja varmaan vaihdankin. Palkan maksavat alan vanhat konkarit. - Laiskako?
Pohjaan palanut? kirjoitti:
Tuossa jo käytiinkin selväksi se että nykyään graafikon täytyy osata "kaikki" ja opetella jatkuvasti lisää. Eli työ on vaativaa ja tahti hurja. Tässä pari tiukkaa esimerkkiä:
Jouduitko sinä vanhana konkarina koskaan aloittamaan ilmoituskampanjan suunnittelun briefistä klo 10 aamulla ja klo 12 asiakas soittaa että "koska on valmista, lehti menee painoon 14.00" ja samalla pitäis hoitaa kaikki muut hommat. Tyhjästä painovalmiiksi 4 tunnissa 3 x 3 (siis 3 osittain erilaista ilmoa, kustakin 3 eri kokoa) ilmoa ja asiakas ihmettelee, että hän ei ehtinyt kommentoimaan vedosta kun kerran ja vähän sitä olisi pitänyt viilata... argh! Arvaa tuliko hiki?
Entäs oletko joutunut suunnittelemaan mainoskalenterin, kaikki kuukaudet kannet, hommaa kuvat, keksi tekstit, briefi pe klo 14.00, painovalmiita tiedostoja toivottiin ti aamuksi... PDF:n jos lähetät ma. Meni viikonloppu siihen, kahdella koneella (skanneri taitto ja kuvankäsittely) yhtaikaa työskennellen. Arvaa tekikö mieli lähteä poimimaan vaikka käpyjä? Minullahan ei sananvaltaa asiassa ollut, kun pomo kerran lupasi asiakkaalle että homma hoituu...
Vai pieniltä? Suomessa keskipalkka on nyt jotain 2300-2400 e, eli ei tässä pääse hurraamaan. Useamman kerran on käynyt mielessä että ehkä olis pitäny opiskella vaikka levyseppähitsariksi...
Haluaisitko vaihtaa "duuneja"? Työnantajakin varmaan arvostaisi kokemustasi, eihän tällainen "kloppi" mitään osaa... Mä voin tulla mielelläni lepäileen aurinkorannalle 2000 e kuussa... :)
Ja liksa on 1680 e/kk, nyt sain manguttua syksyksi korotuksen kun uhkasin vaihtaa firmaa, ja varmaan vaihdankin. Palkan maksavat alan vanhat konkarit.... kuulostaa aivan järkyttävältä! toivottavasti vaan fuulaat...
Mä ymmärrän että kuus vuotta sitten tehtiin tolla lailla hommia, mutta silloin oli palkatkin erit. Kun mä valmistuin, menin julkiselle sektorille tutkimusalan puolen graafikoks. Palkka on kyllä naurettava, mutta ainakin tässä hommassa on joku vapaus. Eikä tarvi tappaa itteensä.
Mulla on kokonaispalkka bruttona kuussa 1700 e
Työ on mielenkiintoista ja innostavaa, mutta palkka ja työehdot p:stä. Itse asiassa oon nytkin työttömänä koska pätkäsopimukseni loppui enkä uusinut sitä enää. Pahimmillaan mulla oli kahden kuukauden sopimuksia koska projektin rahoitus oli aina katkolla tai epävarmaa. Ja useamman kerran jouduin kasaamaan sen palkkani useammasta projektista osina. Joskus sai vaan puolipäivätyötä (laskepa paljon siit jää käteen!)
Tällä alalla on porukka peloteltu kiltiksi vetoamalla yt-neuvotteluihin ja "markkinasuhdanteisiin". Työhän on periaatteessa kivaa ja luovaa, joten ei viittis kokonaan alaakaan vaihtaa (etenkin kun on pistänyt aika paljon opiskelua tän eteen)
Toiv. löydät parempaa duunia! - Pohjaan palanut?
Laiskako? kirjoitti:
... kuulostaa aivan järkyttävältä! toivottavasti vaan fuulaat...
Mä ymmärrän että kuus vuotta sitten tehtiin tolla lailla hommia, mutta silloin oli palkatkin erit. Kun mä valmistuin, menin julkiselle sektorille tutkimusalan puolen graafikoks. Palkka on kyllä naurettava, mutta ainakin tässä hommassa on joku vapaus. Eikä tarvi tappaa itteensä.
Työ on mielenkiintoista ja innostavaa, mutta palkka ja työehdot p:stä. Itse asiassa oon nytkin työttömänä koska pätkäsopimukseni loppui enkä uusinut sitä enää. Pahimmillaan mulla oli kahden kuukauden sopimuksia koska projektin rahoitus oli aina katkolla tai epävarmaa. Ja useamman kerran jouduin kasaamaan sen palkkani useammasta projektista osina. Joskus sai vaan puolipäivätyötä (laskepa paljon siit jää käteen!)
Tällä alalla on porukka peloteltu kiltiksi vetoamalla yt-neuvotteluihin ja "markkinasuhdanteisiin". Työhän on periaatteessa kivaa ja luovaa, joten ei viittis kokonaan alaakaan vaihtaa (etenkin kun on pistänyt aika paljon opiskelua tän eteen)
Toiv. löydät parempaa duunia!Valitettavasti oheiset esimerkit olivat elävää elämää jotka ovat sattuneet viimeisten 2 vuoden aikana. Ne olivat siis ääriesimerkkejä.
Nyt taantuman myötä tahti on sopivasti löystynyt, ja saamalla enemmän vastuuta projekteista pystyn hallitsemaan aikataulut paremmin. Aikaisemmin pomo vain tuli ja sanoi että tämän teet ja huomenna valmis.
Palkkauksessa tämä vastuu ei tietenkään näy... - hanski
Ja liksa on 1680 e/kk, nyt sain manguttua syksyksi korotuksen kun uhkasin vaihtaa firmaa, ja varmaan vaihdankin. Palkan maksavat alan vanhat konkarit.en mä ole niin sanonut että teidän palkat olis liian isoja, päinvastoin, ihmettelin miten ne niin alas on menny, samalla kun vaatimustaso on noussut..
iltasanomissa julkaistiin jokin viikko sitten tilastoja mitä eri ihmiset tienaa, ja lähes hommassa kun hommassa väitettiin saatavan 3000 -3500 euroa..
Graafikkojen ja muiden mainostoimistoihmisten palkat ennen oli ylempiä toimihenkilöitä vastaavalla tasolla, oli autoetua, ilmaisia lounaita..
Yhteismies toi jonkun duunin eteen ja kyllä siihen aina vähintään viikko varattiin..
Mutta sitten kun on tullu nää tietokoneet ja kuka tahansa luulee osaavansa niitä käyttää, tietysti ne on sitte sanomassa '' että kai sulle nyt jumalauta tuohon kaksi kokonaista tuntia riittää ''
ymmärrän hyvin mistä on kyse.
En muuten makaile aurinkorannoilla, se on äärettömän tylsää puuhaa..
Mulla on enduro BMW r 80 jolla huitelen menemään eri puolilla, omia hiljaisia polkujani.
maantieliikenne eri maissa on tullut niin ruuhkaiseksi ja agressiiviseksi kasvavien automäärien takia , ettei isoille teille oikein oo asiaa..
Muuten jos tilanne on tommonen kun kerrotte, kannattaisi kyllä todella vaihtaa alaa.. Ei ne mainoshommat niin hääppöisä oo koskaan ollu, saati jos sitten on tuli perseen alla tuohon malliin... varmaan palaa pohjaan... - hanski
Laiskako? kirjoitti:
... kuulostaa aivan järkyttävältä! toivottavasti vaan fuulaat...
Toiv. löydät parempaa duunia!empä usko että tuossa kukaan fuulaa, olisi aika erikoinen huumorintaju.
Sulla ei siis oo stressiä, mutta muita ongelmia piisaa huonon palkan ja satunnaisuuden takia.
Olisi kiva kuulla meneekö KELLÄÄN alan ihmisellä sitten ollenkaan hyvin ? tienaako joku yli 3000 E ? - iso G
hanski kirjoitti:
kovaksi on mennyt touhu kai alalla kuin alalla, mutta yksi pahimmista lienee puheen alla oleva.
Se että pitää koko ajan oppia uusia teknisiä asioita, yhden kun oppii niin se on jo vanhaa tietoa.
Luovuuden ja hauskan fiiliksen ylläpito siinä on taatusti kyseenalaista.
Tunnen sympatiaa nuorempia kollegoita kohtaan, siitä voit olla varma, en suinkaan ilku enkä hihku.
Muuten tuo arvostus aiemmin, se oli kyllä silloinkin suoraan verrannollinen kykyyn ajatella miten asiakkaan liikevaihto todella kasvaisi ..
Pelkät '' taiteilijat'' jäivät silloinkin kuvittajiksi , ja jos siinä hommassa pärjäsi, piti todella osata piirtää omaperäisesti.
..Luen mielenkiinnolla mitä alalla tapahtuu, kertokaa toki mitä teille kuuluu..
Olla eläkkeellä Suomessa ... kukaan järkevä ihminen joka saa eläkkeen , ei jää siihen kylmään maahan jossa on hirmuverotus..
espanjassa on paljon paremmat palvelut esim terveydenhoidossa ja veroprosentti on tasan NOLLA
..Joo, eipä tää Suomessa olo houkuta. Ensin pistetään julkinen terveydenhuolto minimiin, ja sitten Mönkäre alkaa vahtia yksityisen puolen kela-korvauksia. Viimeksi kun kävin lääkärissä, sain kela-korvausta toimistomaksun verran, kaikki muu jäi ittelle maksettavaksi. Ihmettelen vaan että mihin ihmeeseen ne kaikki verot mitä meikäläinenkin maksaa, menee?
Tuntuu että ruuvia kiristetään joka paikassa: pitäis opiskella nopeammin, valmistua nopeammin, tehdä enemmän töitä vähemmällä palkalla ja huonommilla sosiaalipalveluilla.
Suomi on liian pieni maa, jotta täällä selvittäisiin globaalin markkinatalouden vaihteluista ilman suuria kolhuja. Työmarkkinoiden epävakaus kyllästyttää: kun aloitin työelämässä, lukiolaisetkin revittiin töihin koodaamaan ja tekemään weppiä, nyt alalla on ylitarjontaa ja liikakoulutusta.
Heti kun mieheni työtilanne sallii, lähdemme kokeilemaan siipiämme ulkomaille. Silloin ehkä pystyisi säästämään itselleen edes pienen eläkkeen. Nythän me maksamme veroistamme isojen ikäluokkien eläkkeitä: olen 100% varma että niistä rahoista ei enää seuraaville tipu senttiäkään. - Pohjaan palanut?
hanski kirjoitti:
en mä ole niin sanonut että teidän palkat olis liian isoja, päinvastoin, ihmettelin miten ne niin alas on menny, samalla kun vaatimustaso on noussut..
iltasanomissa julkaistiin jokin viikko sitten tilastoja mitä eri ihmiset tienaa, ja lähes hommassa kun hommassa väitettiin saatavan 3000 -3500 euroa..
Graafikkojen ja muiden mainostoimistoihmisten palkat ennen oli ylempiä toimihenkilöitä vastaavalla tasolla, oli autoetua, ilmaisia lounaita..
Yhteismies toi jonkun duunin eteen ja kyllä siihen aina vähintään viikko varattiin..
Mutta sitten kun on tullu nää tietokoneet ja kuka tahansa luulee osaavansa niitä käyttää, tietysti ne on sitte sanomassa '' että kai sulle nyt jumalauta tuohon kaksi kokonaista tuntia riittää ''
ymmärrän hyvin mistä on kyse.
En muuten makaile aurinkorannoilla, se on äärettömän tylsää puuhaa..
Mulla on enduro BMW r 80 jolla huitelen menemään eri puolilla, omia hiljaisia polkujani.
maantieliikenne eri maissa on tullut niin ruuhkaiseksi ja agressiiviseksi kasvavien automäärien takia , ettei isoille teille oikein oo asiaa..
Muuten jos tilanne on tommonen kun kerrotte, kannattaisi kyllä todella vaihtaa alaa.. Ei ne mainoshommat niin hääppöisä oo koskaan ollu, saati jos sitten on tuli perseen alla tuohon malliin... varmaan palaa pohjaan......kun joku on meidän puolella :)
Mun pomo muuten sanoo aina että "Ei kukaan saa keskipalkkaa", ei oo kertonu että mitähän matematiikkaa hän oikein noudattaa.
Yksi vakio on että "saat lisää palkkaa, jos tuot taloon uuden asiakkaan". Mutta kun minä olen kiinni tässä koneessa pöydän ääressä.
Kerran otin vanhan tutun asiakkaan vastaan kun hänellä oli kiire lomalle ja pomot jossain muualla. Asiakas halusi alustavasti briiffata tulevaa hommaa (tällä kertaa ruhtinaallisesti aikaa). Mitään sopimuksia en solminut, kunhan mietittiin että mitä tarttis tehdä ja miten. Pomopa piti seuraavana päivänä tunnin puhuttelun meikälle, "asiakkaat kulkevat vain hänen kauttaan". Eli milläs hankit uusia asiakkaita kun vanhoillekaan et saa puhua, olis kai pitäny lyödä luuri asiakkaan korvaan ja ovi naaman edestä kiinni... Ja taas briiffi siirtyny viikolla eteenpäin ja olis ollu vitun kiire.
Monasti nää tappoaikataulut syntyy just tämmösestä älyttömästä infon panttauksesta jossain matkan varrella. Jos ei asiakas unohda jotain projektia viime tippaan niin sitte asia lojuu pomon pöydällä 2 viikkoa...
Vitsi, 3000 ekee.... :) se on tietysti pääkaupunkiseudulla isossa toimistossa.
Kai niitä jotkut kovanaamat saa, mutta ne ei varmaan käy tämmösillä keskustelupalstoilla, jonka otsikko on Työpaikat... - Kaisa K.
hanski kirjoitti:
empä usko että tuossa kukaan fuulaa, olisi aika erikoinen huumorintaju.
Sulla ei siis oo stressiä, mutta muita ongelmia piisaa huonon palkan ja satunnaisuuden takia.
Olisi kiva kuulla meneekö KELLÄÄN alan ihmisellä sitten ollenkaan hyvin ? tienaako joku yli 3000 E ?Moikka,
en tiedä miltä paikkakunnilta olette, mutta Helsingissä ison aikakauslehtitalon taittajan keskipalkka on 2500e ja AD:n 3500. Mainostoimistoissa AD menee käsittääkseni useimmiten yli kolmen tonnin. Pääkaupunkiseudullahan palkat siis ovat kovemmat koska eläminenkin on kalliimpaa. Mutta silti: Nyt äkkiä palkkaneuvotteluihin kaikki alle 2000 tienaavat jotka olleet alalla viisikin vuotta ja AMK tutkinto alla! - katti
Kaisa K. kirjoitti:
Moikka,
en tiedä miltä paikkakunnilta olette, mutta Helsingissä ison aikakauslehtitalon taittajan keskipalkka on 2500e ja AD:n 3500. Mainostoimistoissa AD menee käsittääkseni useimmiten yli kolmen tonnin. Pääkaupunkiseudullahan palkat siis ovat kovemmat koska eläminenkin on kalliimpaa. Mutta silti: Nyt äkkiä palkkaneuvotteluihin kaikki alle 2000 tienaavat jotka olleet alalla viisikin vuotta ja AMK tutkinto alla!Kyllä on pistänyt viime aikoina ajattelemaan.
Työskentelen tällä hetkellä muotoilijana, sekä graafisena suunnittelijana. Palkka n.2500e/kk.
Välillä vedän oman työn ohella tuotekehitysprojekteja kesto viikoista puoleen vuoteen. Ylitöitä paukkuu ja ne korvataan tunti tunnista.
Siskon mies on amk rakennusinsinööri ja työskenteli kesän murska-aseman hoitajana ansaiten 2200e kahdessa viikossa (palkka maksettiin 2x kuussa)
Ystävätär, parturikampaaja tienaa 3 vuoden ammatillisella koulutuksella 2600 e kuussa. ITÄ-SUOMESSA.
Haloo, missä mennään?? Ollaankos me vaan niin helkutin tyytyväisiä tähän luovaan työhön, vai niin kiireisiä ettei ennätetä etujamme ajamaan! Vai liian kilttejä?? - Mohno
...kun joku on meidän puolella :)
Mun pomo muuten sanoo aina että "Ei kukaan saa keskipalkkaa", ei oo kertonu että mitähän matematiikkaa hän oikein noudattaa.
Yksi vakio on että "saat lisää palkkaa, jos tuot taloon uuden asiakkaan". Mutta kun minä olen kiinni tässä koneessa pöydän ääressä.
Kerran otin vanhan tutun asiakkaan vastaan kun hänellä oli kiire lomalle ja pomot jossain muualla. Asiakas halusi alustavasti briiffata tulevaa hommaa (tällä kertaa ruhtinaallisesti aikaa). Mitään sopimuksia en solminut, kunhan mietittiin että mitä tarttis tehdä ja miten. Pomopa piti seuraavana päivänä tunnin puhuttelun meikälle, "asiakkaat kulkevat vain hänen kauttaan". Eli milläs hankit uusia asiakkaita kun vanhoillekaan et saa puhua, olis kai pitäny lyödä luuri asiakkaan korvaan ja ovi naaman edestä kiinni... Ja taas briiffi siirtyny viikolla eteenpäin ja olis ollu vitun kiire.
Monasti nää tappoaikataulut syntyy just tämmösestä älyttömästä infon panttauksesta jossain matkan varrella. Jos ei asiakas unohda jotain projektia viime tippaan niin sitte asia lojuu pomon pöydällä 2 viikkoa...
Vitsi, 3000 ekee.... :) se on tietysti pääkaupunkiseudulla isossa toimistossa.
Kai niitä jotkut kovanaamat saa, mutta ne ei varmaan käy tämmösillä keskustelupalstoilla, jonka otsikko on Työpaikat...Sulla menee viel hyvin. Mä saan 950€/kk ja provisiota parikyt pinnaa.
Vanhat asiat on niin kiukkusia ettei niille saa myytyä mitään ja pomo panttaa infoa tosi perusteellisesti. (Tuskin ees käy työpaikalla). Briiffit on aina ihan mitä sattuu. Useimmiten "tee tommonen" ja sitten saan paskaa niskaan kun tulos ei oo sellainen mitä se on asiakkaansa kanssa sopinut.
Omat asiakashommat menee sentään putkeen, mutta ei tää homma kyllä leiville siltikään lyö.
- Kikka
Teen muutakin kuin graafista, mutta vastaanpa silti.
Koulutus artenomi
Työssä opettajana AMK:ssa, graafiset jutut ja netti
Tällä alalla pian 7 vuotta, mutta kolmea vuotta, jolloin oli oma yritys, ei AKM:ssa lasketa kokemukseksi (järjetöntä!)
nainen
brutto 1980 e, jossa 20% alennettu epäpätevyyden johdosta (pätevälle 2460) - Enska
Palkka on samaa tasoa, kuten myös muut asiat.
- Muihin hommiin
Moi
Kuulin juuri uutisista että opettajien keskipalkka on 2800 euroa/kk! Revi siitä.
Kun itse työskentelin n. 6 vuotta sitten
graafisena suunnittelijana isossa suomalaisessa
yrityksessä sain 2500/kk. Jo silloin tunsin olevani palkkakuopassa. Esim. insinööri ei liikauta eväänsäkään tuolla liksalla.- Petteri lahna
Graafinen Suunnittelija
Koulutus: 2x toisen asteen graafinen tutkinto
Alalla 10 vuotta joista 3,5 vuotta vakituisessa työssä pienessä mainostoimistossa.
Palkka n.1700e/kk brutto
Repikää siitä... sitten huvia...
sijainti... Tampere - sunna
Petteri lahna kirjoitti:
Graafinen Suunnittelija
Koulutus: 2x toisen asteen graafinen tutkinto
Alalla 10 vuotta joista 3,5 vuotta vakituisessa työssä pienessä mainostoimistossa.
Palkka n.1700e/kk brutto
Repikää siitä... sitten huvia...
sijainti... TampereII asteen tutkinto, taittaja, kokemus alle 3 v.
nainen, pk-seudun kunnassa
1900 e/kk
ei ihme, että palkat on pienet, kun alalle on semmonen tunku... halvemmalla saa puolivalmistuneen - Tirppu
sunna kirjoitti:
II asteen tutkinto, taittaja, kokemus alle 3 v.
nainen, pk-seudun kunnassa
1900 e/kk
ei ihme, että palkat on pienet, kun alalle on semmonen tunku... halvemmalla saa puolivalmistuneenTutkinto/ koulutus: AMK vietintä (kesken) tuleva medianomi
Titteli, työnkuva: graafikko
Työkokemus vuosissa: n. 1
Työnantajan tyyppi: verkkomedia
sukupuoli: nainen
PALKKA bruttona kuussa: 2700
- Art Director
Tutkinto/ koulutus: Media-assistentti (ammattitutkinto), Otavan Opisto MG-koulu, Markkinointi-Instituutti
Titteli, työnkuva:AD, Graafinen suunnittelija
Työkokemus vuosissa: 7
Työnantajan tyyppi: Keskikokoinen mainostoimisto Helsingissä
Mies
PALKKA bruttona kuussa: 3320 e/kk
Firma maksaa kännykkälaskun ja mulla on myös vapaa autoetu josta tietenkin itse maksan verotusarvon mutta ei muuta.
Olen tyytyväinen.
Harmittaa vain suunnattomasti muiden puolesta joiden työnantajat eivät ymmärrä tai arvosta työntekijöidensä arvoa ja ammattitaitoa. Tosin on vähän huono uhkailla paikan vaihtamisella, koska vapaita suunnittelijoita on todella paljon jotka varmasti mielellään tulisivat tilallesi ja pienemmällä palkalla. - mikä on olennaista
Tutkinto: 2. asteen tutkinto graafinen viestintä, 2. asteen tutkinto markkinointiviestintä. Valmistumassa AMK medianomi.
Titteli, työnkuva: Graafinen suunnittelija, projektipäällikkö
Työkokemus vuosissa: 4
Työnantajan tyyppi: teollisuus
sukupuoli: nainen
PALKKA bruttona kuussa: 3020€/kk
Eipä sillä palkalla tee mitään, jos ei ole koskaan vapaata. Ja kun on vapaata on niin väsynyt, että ei jaksa tehdä kuin välttämättömimmät, syödä valmisruokaa ja peseytyä. Vuosiloma on, siitä menee stressin purkuun suurin osa, tarkoittaen, että kaikki iloiset juhlat jne menee vituiksi ennen kuin on kunnolla päässyt työasioista eroon.
Työssä vaadittiin erittäin rankkoja työmääriä viikonloppuineen ja matkustamista, kun sanoin suoraan etten enää jaksa asiasta ei oltu kiinnostuneita mitenkään. Ylityökorvauksista sai tapella, vaikka ne olivat täysin lainmukaisia. Lopulta en jaksanut ja jäin sairaslomalle pariksi viikoksi. Takaisin tultua ei yhtäkkiä ollutkaan töitä minulle tunnin tuntia ja minut irtisanottiin.
Puoli vuotta yrittänyt päästä burn outin jälkeen kiinni jonkunlaiseen elämään, vielä ei ihan onnistu, mutta varmaan joku päivä.
Hyvästä työstä kannattaa vaatia asianmukainen korvaus, yritykset tienaavat Sinun työlläsi. Tästä huolimatta kannattaa huolehtia silti siitä, että et suostu ihan mihin tahansa, oli palkka hyvä tai ei. Tämähän on toisaalta ihan itsestäänselvää, mutta täytyy kerrata näitä juttuja hiljaa itsekseen, kunnes on taas valmis aloittamaan alusta.- Aidan voi ylittää
Aiemmin mainittuja diplomi insinööri palkkojen työoloja kuvaa parhaiten postaus johon vastasin.
Siihen kun vielä lisätään 8 vuoden koulutus lukion jälkeen jonka laajuus oikeastaan vastaa useampaa AMK tutkintoa. Ja pelkästään koulussa monet saavat burn outin, kun opintopisteen määritelmä on täysin eri kuin missään muualla. 7-23 on malli opiskelijan koulupäivän pituus, jos ei oo lahjakas tapaus ja yrittää suorittaa suositus ajassa.
Ja lahjakas tapaus EI ole lukiosta L:ää kirjoittanut vaan erityisen lahjakas keskiverto L:n kirjoittajaan verrattuna.
Tuohon sitten lisätään se että työelämässä tiedetään tuo ja odotetaan vastaavaa panostusta sitten siellä. Että kaikille tiedoksi joita kiinnostaa miksette lue DI:ksi, jos palkka on kaikki kaikessa elämässä.
Yleensä parasta palkaa repii sellaiset joiden joko opintoja tai työtä muut eivät halua tehdä ja työntekijöitä ei siksi ole tarpeeksi.
Ja kouluun pääsykin vaatii opintoja joita ei välttämättä ihmiset halua tehdä. Ihmiset tuntuvat haluavan kovaa palkkaa mutta eivät tehdä sen eteen sellaista määrää palkatonta opiskelua minkä se vaatii.
- Ei tyytyväinen
Koulutus: Graafinen tekniikka / PPV
Titteli: AD
Työkokemus: 17 vuotta
Työnantaja: Mainostoimisto
Sukupuoli: Mies
Palkka: 3670 eur
Palkkaan kuuluu vapaa autoetu josta verot maksuun, muut firma hoitaa, sekä puhelinetu. - Työn orja.
36v. mies, itseoppinut, myöhemmin tenttinyt ammattiin.
Graafikko, graafinen suunnittelija, AD.
8 vuotta duunissa.
Keskisuuri yritys Helsingissä, painopuolen esimies.
2500 bruttona, joka on aivan liian vähän. - Pitkätossu
Audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkinto.
Työkokemusta 18 v. Mutta tosin ei tältä alalta.
Helsingin keskustassa määräaikaisena 2600/kk.
Markkinointikoordinaattori.- 2pack
Koulutus: Muotoilija AMK, graafinen suunnittelu ja tuotemuotoilu
Kokemus: 3 vuotta
Raha: 2100 €, jossa väh. 400 liian vähän
Pääkaupunkiseudulla isossa yrityksessä in-house
Ennen mun hommia teki kaksi tyyppiä; toinen läks ja toinen läks äitiyslomalle eikä oo palaamassa. Halon hakkuuta Ad tasoista hommaa, työskentely free-tyyppistä, omat laskunikin käsittelen.
Katselen uusia ja huomenna otan selvää paikallisesta luottamusmiehestä.
- Ninnukka
AMK Medianomi
Web-graafikko, in-house
Työkokemusta alalta n. 3v
media-ala
nainen
2932€/kk- inhouse designer
Vastausta vanhaan postiin: herätelläämpä henkiin:)
YO opinnot kesken digitaalinen media, maisteri
käyttöliittymägraafikko (käytännössä AD hommista ulkoasujen implementointiin isossa firmassa ainoana)
3.5v tässä talossa 2v ennen tätä toiminimellä
IT web
Mies
25
2700e/kk enkä ole todellakaan tyytyväinen työn laajuuteen ja vastuuseen nähden
Teen lisäansiota sitten "vapaa-ajallani"
eli työn 24/7 orjana :(
- Opiskelija-yrittäjä
Pelkkä vuosien vertailu tällä alalla portfolion sijaan on kuin putkimieheltä kysyisi kuinka monta kertaa elämänsä aikana tämä on käynyt vessassa paskalla ja koittaisi siitä päätellä pätevyyttä.
Itse olen vielä ammattikorkeakoulun kirjoilla, oma yritys pystyssä, opinnäytetyö tekemättä ja työhaastatteluissa käyty joista lupailtu 2000-2300 euroa heti kun tulen töihin. Meriittiä on sen verran että työmarkkinoilla on onneksi kysyntää. Samaa uskoisin niistä jotka täällä heiluttelevat noita yli 2500€/kk palkkoja 1-2 vuoden kokemuksella.
Uskoisin vähän tienaavien ongelman olevan kyvynpuute kyseisellä alalle, keskivertophotoshoppajia saa nykyään vaikka yläasteelta niin miksi joku maksaisi edes 1500€/kk vaikka olisitte 20 vuotta ollut töissä?- Milula
Vähän samaa veikkaan, että lahjattomuus näkyy palkassa. Olisko alan vaihto mitään?
- AD 5v.
Ala vaatii monipuolisuutta ja pitää hallita muoto ja toteutus. leiskat, typografia, gridit, taitto, painotekniikat, html, flash, indesign, photoshop, valokuvaus jne.... Itse laitoin oman lafkan pystyyn 5 vuotta sitten ja nyt tienaan n. 4000/kk brutto. Opettelin periaatteessa kaikki itse. En tee enkä teetä alihankintaa (paitsi painotyöt). Kyllä noita unisia leiskanpyörittäjiä riittää mutta harva osaa esim. koodata muuta kuin ihan peanuts-jutut. Alussa tuli takkiin ja päivät pitkiä mutta nykyään 6-8h päivä pyörii jo vakiopokilla ja voi vähän valitakin mitä tekee. Olen ollut monessa mielessä onnekas ja kiitollinen siitä. Tulevaisuus tosin on aina epävarma mutta myös itsestä kiinni. Pitää olla tehokas ja hallita duunin kokonaisuus. Ala liikkuu koko ajan ja pitää olla aidosti kiinnostunut ja hereillä. Todella lahjakkaita graafikoita on edellenkin suomessa vähän. Pytyt pokkaa usein samat nimet. Liksa heijastuu suoraan taitoon ja kunnianhimoon. Jengi on valitettavasti tänä päivänä liian mukavuudenhaluista ja osaaminen ohutta. Moni fiilistelee ratkaisua loputtomasti kun ei ole kompetenssia ja aikaansaanti on laiskan näköistä. Typografian huonoa hallintaa pitäisin yhtenä keskeisimmistä ongelmistä nykyään.
- nopeasti hyvää huh
kerropa siis kun osaan jo elementsistä tärkeimmät mitä pitäs muista osata? eihän noita työpaikkojakaan ole montaa ilmoitettu molfis.
- Klaara76
Tutkinto/ koulutus: Kuva-artesaani / Graafinen suunnittelija, toisen asteen tutkinto
Titteli, työnkuva: Graafinen suunnittelija / Taittaja
Työkokemus vuosissa: Jos itsenäisiä töitä, tilaustöitä, pätkätöitä, opiskelua, työssäoppimista ja työharjoittelua ei lasketa, niin: 0 vuotta
Työnantajan tyyppi: Valtio
PALKKA bruttona kuussa: 460 euroo työttömyyskorvausta :D
Näitä oli todella mielenkiintoista lukea, ja tämä viestiketju koostuu useista vuosista. Kiitos!
Olen ihmetellyt, että - radikaaleista ja rohkeista työhakemuksistani, palkkavaatimuksistani ja yrityksistäni menestyä huolimatta - olen tehnyt käytännössä ilmaiseksi työharjoitteluissa kuvitusta, suunnittelua, WWW-sivuja, taittoa, kuvankäsittelyä, käsityötä, kopiointia skannausta, leiskojen asemointia, ATK-neuvontaa, toimitustyötä(puhelut omaan laskuun kuvien toimitus painoon kuvitusten toimitus asiakkaiden haastattelut jne), valokuvannut, ollut lehden toimituksessa.... vuosikaudet eri paikoissa -
Miksi se työpaikka ei vaan irtoa?
Käsintekeminenkin sujuu, viitaten "vanhojen konkareiden" touhuihin. Taidenäyttelyitä on ollut, ja itsensä markkinointia, myyntitilaisuuksia, CV:itä eri paikoissa, kuvia näytteillä, kustantamoiden arkistoissa pölyyntymässä.
Näistähän ei työkokemus kasva, eikä palkka. Ei ole varaa opiskella "silmät auki" uusia ohjelmia, suuntauksia, typograafisia juttuja, tekniikan ihmelapsisäätöjä, kun ei ole varaa ostaa omaa konetta ja harjoitella...Tässä ei auta pätkätöistä saatu laaja kokemus, näkemykset, suositukset tai saamani meriitit / stipendit tai jokin paperi koulusta(ei edes komiaksi muokkailtu CV).
Työttömänä ollessa ihmiset pitävät mua suoraan sanottuna tai epäsuorasti "laiskana", vaikka tämä on jokapäiväistä työnhakua, lastenhoitoa, kodin siivousta, piirtämistaidon ylläpitämistä, kartsalla ramppaamista, omia graafisia harjoitustöitä, luonnoskirjan ylläpitoa, päätteellä istumista, turhautumista. Ja korvauksilla ei nelihenkistä perhettä paljon elätellä. Kuulen jatkuvasti kommentteja, että "etkö sä vieläkään ole löytänyt töitä, vaikka oot niin hyvä?!?"
Tälläistä itsearvostuksen romahtamista en ole kokenut pitkiin aikoihin. Sitäkin vastaan tappeleminen, itsensä psyykkaaminen, sen sanominen että on hyvä, vaikkei kelpaakaan, lähinnä minnekään, laajasta itsensä kouluttamisesta huolimatta - sekin vaatii toki oman energiamääränsä. Työttömänä ei ole kivaa. Mieluummin stressaantuisin jossain alipalkatussa toimistossa, mitä tahansa muuta kuin tätä!!!
Tietyntyyppisiä ihmisiä löytyy aina viereltä kinumasta, että voisitko taas tehdä ilmaiseksi sitä tai tätä(tai siis, ei tää oo ilmaista, saat tästä tietenkin jotakin, kyllä sulle jokin palkka saadaan maksettua - tai sitten jos ei, niin mainetta ja kunniaa. Logo levynkanteen! Nimi bannerin reunaan!!! Voidaan kertoa susta sille yhdelle pomolle!). Ihmiset ovat kuin lapsia. Olen kieltäytynyt kaikista ilmaistöistä viime aikoina. Edellisessä ilmaisprojektissa kesti yli puoli vuotta säätöä, tuloksia ei ole kuulunut vieläkään - eikä kiitosta - puhumattakaan palkkiosta.
Yritystä en ole vielä uskaltanut pistää pystyyn. Ehkä pitäisi. Hulluuttahan tämäkin on...
Nytkin työnhaussa.
Tsemppiä kaikille graafisen alan työntekijöille, pitäkää itsenne miehinä & naisina ja kuunnelkaa sydämenne ääntä!- päivänselvä juttu
Ammattiosaamisesi on selkeästi puutteellista, koska kukaan ei halua maksaa osaamisestasi. Työharjoittelu ja kuntouttava työtoiminta on sun juttusi, siellä työmarkkinakelpoisuus kohenee ja pääset tekemään vuorovaikutusta muiden alisuoriutujien parissa.
- MUSTA FA!
SUOMESSA EI KELLÄÄN OO VARA MAKSAA TAIDON OSAAJILLE!!!
EN OLE ELÄISSÄNIKÄÄN KÄYNYT GRAAFIKKO KAULUA JA SUUNITTELEN NYT ISOILLE HERROILLE JA ARTISTEILLE JULISETEIT JA FLYEREIT YN MUUT.. YLI 6000 HELPOSTI KUUSSA... KAIKEN OPIN OMIN KATTOMALLA YOUTUBE TUTTORIALIT... KOULU PENKKI ON NYNNEILE!! 6 EI KANNATA PENKILLÄ ISTUA!! EI NE PAPERIT SUSTA HYVÄN TEE VAIK SAISITKIN!! - Ninnukkaa
Muutama vuosi on pyörähtänyt ja palkka on in-house web-graafikkona noussut 2900 eurosta 3200 euroon. Nyt kiinnostaisi muut jutu, ihan noin itsensä kehittämisen kannalta. Mutta haluaako haasteiden takia luopua vaikka 500 eurosta? Onko raha vai työn mielekkyys se juttu?
- FrouFrou
Juhuu, olen keski-ikäinen, taideteollisesta gradua vajaana valmistunut graafinen suunnittelija. Kokemusta alalta n.10 vuotta lisäksi aikaisempi koulutus kirjapainoalalle. Asun pohjois-suomessa mutta työnhaku kattaa koko maan. Tällä hetkellä olen työtön lukuunottamatta satunnaisia projekteja, joita teen että pysyn tolkuissani. Kaikki onnistuu, valokuvaan ja kuvitan tarvittaessa, teen sähköisiä ja printtijulkaisuja. Ja olen työtön.
Homma näyttää menevän näin: palkataan mieluiten nuoria, näytöiksi riittävät jopa oppilastyönä tehdyt työt. Vakinaisten kuukausipalkkaisten graafikonpaikkojen luulin jo kadonneen, mutta ilmeisesti muutama onnellinen on sellaisessa. Näyttää kuitenkin siltä että pikemminkin suositaan alihankintaa, jolloin kilpailet hinnalla ja se polkee tasaisesti alan palkkatasoa. Lisäksi alalla toimii runsaasti aivan muulle allalle koulutettuja näpertelijöitä, kokonaissuunnittelulla ei ole väliä työnostajille.
Sama lijaushan on kaikilla mullaikin aloilla, harva enää voi odottaa vanhuudessaan hulppeaa eläkettä. Virkamiesura lienee sen kaiken turvallisin tätä nykyä.
Ite olen hyvin skeptinen tilanteen suhteen. - IMaG
Imagomentor,
www.imagomentor.fi
Suomen halvinta ja laadukkainta markkinointia. - Pilkunviilaaja4
[Mun pomo muuten sanoo aina että "Ei kukaan saa keskipalkkaa", ei oo kertonu että mitähän matematiikkaa hän oikein noudattaa.]
Pomosi oli osittain oikeassa, nimittäin jos pidetään laskentatarkkuutena esim. 2 desimaalia niin keskipalkaksi (kuvitteellinen) voi saada vaikkapa 2510,27 mitä summaa todennäköisesti ei kukaan työntekijä saa. Mutta sitten esim. summaa 2510 joku voi jo saadakin :D - 5+2
Mistähän voisi palkata osaavan graafikon jolla olisi muutakin kuin teknistä osaamista kuitenkin niin ettää css olisi hallussa ja sivut ei olisi ideoinnin jälkeen kuin hevi yhtyeen mustat sivut.
- Palkkasuositus
Muun muassa graafikoita edustava yhdistys Mama ry antaa Erton kanssa vähimmäispalkkasuosituksen, jossa on mukana kokemuslisät ja palkankorotussuositukset: http://www.mamary.fi/palkkasuositukset/vaehimmaeispalkkasuositus
Toki kannattaa yrittää aina neuvotella suositusta parempaa liksaa, mutta hyvähän se on, että on jokin pohja jolta aloittaa neuvottelut. - monipuolista
Vinkki työnhakijoille: olkaa avoimia ja hakekaa muitakin kuin graafikon/viestinnän alan töitä. Monessa pk-yrityksessä arvostetaan moniosaajia. Jos pystyt tekemään graafisen suunnittelun ohella esim. jotain sihteerin/assistentin/asiakaspalvelijan työtä, johon riittävät perus atk-taidot, maalaisjärki ja oikea asenne, voit hyvin saada paremman tai ainakin saman palkan kuin "pelkkänä" graafikkona. Jokaisessa yrityksessä on käyttöä graafikolle, muttei useinkaan kokopäiväisesti. Jos pääset taloon sisään esim. sihteerin hommiin ja niin varmasti alkaa graafisia hommiakin tupsahtelemaan kun tuot esiin osaamistasi ja olet aloitteellinen.
Itselläni tällainen polku takana:
koulutus: muotoilija (amk)
Työkokemus: 3v.
Teollisuuden alan pk-yrityksessä ensin myynnin assistenttina ja vähitellen yhä enemmän markkinoinnin & viestinnän hommia, joissa pääsee hyödyntämään mm. graafisen suunnittelun taitoja ja ideoimaan aika vapaasti mitä tekee ja miten
Palkka: aluksi 2000€, nyt 2550€
Sukupuoli: Nainen - ala_yrittäjäksi_1
Työllistän itse graafikoita yrityksessäni.
Nuo luvut on aika lailla kohdallaan. Ilman työkokemusta, mutta AMK-tutkinnolla lähdetään sieltä 1600-1800 eurosta, josta se voi nousta tuonne 2400-2800 noin 5-6 vuoden päästä, jos olet hyvä hommassasi.
Paremmille tienesteille pääsette, jos teette oman yrityksen kautta esim. 50-70e/tunti - myytte itseänne minun firmani kaltaisille taloille. Mielellään ostetaan esim. 5-8 pv / kuussa tuolla hinnalla graafista suunnittelua. Sitten yrittäjänä hankit vain 5-6 sopivaa asiakasta, joiden kanssa teet yhteistyötä. Pääset kohtuuvaivalla tuonne 5000-6000 e brutto sivukulut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829