Hei!
Tuossa alla kyseltiin jo iriitistä, mutta koska asiani koskee hieman eri asiaa, aloitin uuden ketjun.
Minulla on todettu selkärankareuma vuonna 2003. Iriittiä ei ole koskaan ennen ollut, ellei sitten tällä hetkellä...
Sunnuntai-iltana oikea silmäni alkoi punoittaa, ja punoitus on alkuviikon aikana pahentunut. Silmä on kipeä (erityisesti lähelle katsoessa), valonarka, ja valuttaa vettä. Eli selkeät iriitin oireet.
Tänään kipu alkoi olla semmoinen, että oli pakko mennä tk-päivystykseen. En siis mennyt silmälääkärille. Tk-lääkäri tutki erilaisilla menetelmillä, eikä löytänyt syytä silmän oireille. Kun kerron selkäreumastani, hän sanoi että oireiden perusteella näyttäisi olevan iriitti.
Mutta hän ei löytänyt silmästä jotain soluja, mitä iriitissä tulee silmään. Olikohan ne valkosoluja vai mitä lie...
Joten lääkäri ei osannut sanoa varmaksi, mikä aiheuttaa silmäni oireet. Määräsi silmätippoja, Oftan dexa-chlora.
Mietin, että auttavatkohan nuo tipat, jos kyseessä on iriitti?
Kuuluuko iriittiin aina ne solut silmässä? Vai voiko olla iriitti ilman valkosoluja silmässä?
Iriitti ja valkosolut
14
2749
Vastaukset
- Kirppux
Moikka!
Kerron oman tarinani siitä, kun sain ekan iriitin. No, silmä tuli valon araksi ja tosi kipeäksi, siis koko otsa. Tk-lääkäri vaan sanoi, että on tavallinen silmätulehdus ja
antoi salvaa ja tippoja. Eihän ne mitään auttaneet ja silmä oli jo tosi kipeä, valon arka ja punainen. Soitin omalle optikolle ja kysyin neuvoa. Käski käymään luonaan ja kun näki silmäni niin olinkin jo tunnin päästä sairaalan silmäpolilla ja vietinkin sitten viikon silmäosastolla hoidossa. Oli iriitti menny niin pahaksi, ettei meinattu saada parannettua.
Koeta sinä nyt päästä huomenna oikeaan silmälääkäriin, että katsoo silmän sisälle onko sulla iriitti vai ei. Soita johonkin optikolle, jolla on silmälääkäreitä esim. Instru tai Silmäasema ja kun sanot, että on iriittiepäily niin melko varmasti ottaa sinut vaikka ylimääräisellä ajalla vastaan.- nippe
Kiitos vastauksesta.
Mietinkin sitä, että osaako tavallinen tk-lääkäri välttämättä tunnistaa iriitin. Netistä kun olen lukenut, niin käsketään menemään nimenomaan silmäläärin vastaanotolle.
Katsoiko tk-lääkäri sinulta niitä valkosoluja ollenkaan?
Jos huomenaamulla silmä ei ole yhtään asettunut, niin soitan optikolle. Siellä on yleensä silmälääkärin ajat varattuja monen viikon päähän. Mutta pakko kait sitä on johonkin päästä, jos tarve vaatii...
Nuo tipat ovat ehkä hieman auttaneet. Silmän kipu on vähän hellittänyt, mutta niissä tipoissa lukee, että lievittää kipua. Pelottaa, että tässä hoidetaan pelkkää kipua eikä sairautta. - nippe
nippe kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Mietinkin sitä, että osaako tavallinen tk-lääkäri välttämättä tunnistaa iriitin. Netistä kun olen lukenut, niin käsketään menemään nimenomaan silmäläärin vastaanotolle.
Katsoiko tk-lääkäri sinulta niitä valkosoluja ollenkaan?
Jos huomenaamulla silmä ei ole yhtään asettunut, niin soitan optikolle. Siellä on yleensä silmälääkärin ajat varattuja monen viikon päähän. Mutta pakko kait sitä on johonkin päästä, jos tarve vaatii...
Nuo tipat ovat ehkä hieman auttaneet. Silmän kipu on vähän hellittänyt, mutta niissä tipoissa lukee, että lievittää kipua. Pelottaa, että tässä hoidetaan pelkkää kipua eikä sairautta.Siis silmälääkärin eikä silmäläärin. Heh.
- sulle
Iriitiltä vaikuttaa.Eikä niitä soluja kaikki edes huomaa,ainakaan harjoittelijat,joille olen ollut koekaniinina.reuma on monesti taudin aiheuttaja.Siitä oftan dexasta,niin montaa vuotta ei sitä kannata käyttää,mulle se aiheutti glaukooman.Pyydä FML:ää.
T:alemman kirjoituksen kirjoittanut- nippe
Elikkä, aamulla kipu ja valoarkuus ja kaikki oli niin pahana, että menin tuttuun optikkoliikkeeseen. Sain onneksi peruutusajan ja pääsin silmälääkärille.
Silmälääkäri totesi heti iriitin. Näki solutkin heti. Joten ei näköjään kannata luottaa tk-lääkäreihin, vaikka muka kuinka tarkasti yrittävät katsoa.
Sain ilmeisesti tyypillisen lääkityksen iriittiin: laajentavat tipat Oftan scopolamin, silmätipat Pred forte ja yöksi voide Ultracortenol.
Onneksi menin silmälääkärille, nyt alkaa hieman helpottamaan. - bs:ää
Reuma? Ei reumaan liity iriittiä, siihen liittyy mm. kuivasilmäisyyttä. Iriitti liittyy selkärankareumaan joka on ihan eri sairaus.
Ja monesti? Joka neljäs iriittipotilas saa selkärankareuman ja joka neljäs selkärankareumapotilas saa iriittejä. Onko se monesti, eipä taida.
Iriitti vaatii riittävän kortikoidilääkityksen ja jos se on Dexa niin se on Dexa. Harva todellakaan pärjää FML-tipalla. Ja ehdottomasti yleisin käytetty kortikoidi on Pred-Forte jonka pitäisi kulkeutua Dexaa suurempina pitoisuuksina silmän sisälle eli sinne missä tulehdus on.
Kolmannes suomalaisista reagoi kortikoideille silmänpainetta nostamalla viikoiksi-kuukausiksi. Et sinä glaukoomaa vain kortikoidista ole saanut. Todennäköisesti iriitit ovat vaurioittaneet silmää ja sen takia paine (pysyvästi?) noussut.
Ts. älä pyydä FML:ää vaan Pred-Fortea, jos paine nousee niin joko käytät lääkityksen ajan myös painetta laskevia tippoja tai toivot että FML riittäisi. Kortikodeista johtuva paineen nousu on lähes lineaarisessa suhteessa kortikoidin tehoon eli tehokkaalla kortikoidilla pääset nopeammin iriitistä eroon pienemmällä annostelulla kuin miedolla jota joudut laittamaan pidempään ja lopussa vielä useammin kuin tehokasta kortikoidia.
Ja usko mieluummin silmälääkäriäsi kuin näiden palstojen "asiantuntijoita" - asiantuntija
bs:ää kirjoitti:
Reuma? Ei reumaan liity iriittiä, siihen liittyy mm. kuivasilmäisyyttä. Iriitti liittyy selkärankareumaan joka on ihan eri sairaus.
Ja monesti? Joka neljäs iriittipotilas saa selkärankareuman ja joka neljäs selkärankareumapotilas saa iriittejä. Onko se monesti, eipä taida.
Iriitti vaatii riittävän kortikoidilääkityksen ja jos se on Dexa niin se on Dexa. Harva todellakaan pärjää FML-tipalla. Ja ehdottomasti yleisin käytetty kortikoidi on Pred-Forte jonka pitäisi kulkeutua Dexaa suurempina pitoisuuksina silmän sisälle eli sinne missä tulehdus on.
Kolmannes suomalaisista reagoi kortikoideille silmänpainetta nostamalla viikoiksi-kuukausiksi. Et sinä glaukoomaa vain kortikoidista ole saanut. Todennäköisesti iriitit ovat vaurioittaneet silmää ja sen takia paine (pysyvästi?) noussut.
Ts. älä pyydä FML:ää vaan Pred-Fortea, jos paine nousee niin joko käytät lääkityksen ajan myös painetta laskevia tippoja tai toivot että FML riittäisi. Kortikodeista johtuva paineen nousu on lähes lineaarisessa suhteessa kortikoidin tehoon eli tehokkaalla kortikoidilla pääset nopeammin iriitistä eroon pienemmällä annostelulla kuin miedolla jota joudut laittamaan pidempään ja lopussa vielä useammin kuin tehokasta kortikoidia.
Ja usko mieluummin silmälääkäriäsi kuin näiden palstojen "asiantuntijoita"Siis,oletko "asiantuntija".
Joka neljäs(omasta mielestäni se on jo aika suuri todennäköisyys).
Usko lääkäreitäsi(suomen mukamas paras silmätautiprofessori lopetti multa koko lääkityksen 2 kertaa,kun hänen mielestä lääkitystä ei enää tarvita.Molemmilla kerroilla sanoin,että 2 viikon päästä taas joudun lääkäriin,ja näin kävikin.Sen jälkeen en enää suostunut tälle "suomen parhaalle"menemäänkään. - nippe
asiantuntija kirjoitti:
Siis,oletko "asiantuntija".
Usko lääkäreitäsi(suomen mukamas paras silmätautiprofessori lopetti multa koko lääkityksen 2 kertaa,kun hänen mielestä lääkitystä ei enää tarvita.Molemmilla kerroilla sanoin,että 2 viikon päästä taas joudun lääkäriin,ja näin kävikin.Sen jälkeen en enää suostunut tälle "suomen parhaalle"menemäänkään.No turha kai tästä on väitellä. En minä keskustelupalstoja pidä ehdottomina tiedonlähteinä. On silti kiva kuulla toisten kokemuksia.
Silmälääkäri määräsi lääkkeet, katotaan miten ne toimii. - Jep.
asiantuntija kirjoitti:
Siis,oletko "asiantuntija".
Usko lääkäreitäsi(suomen mukamas paras silmätautiprofessori lopetti multa koko lääkityksen 2 kertaa,kun hänen mielestä lääkitystä ei enää tarvita.Molemmilla kerroilla sanoin,että 2 viikon päästä taas joudun lääkäriin,ja näin kävikin.Sen jälkeen en enää suostunut tälle "suomen parhaalle"menemäänkään.Olen.
Joka neljäs ei ole "moni". Muista että kolme neljästä ei saa iriittiä, se on "moni". Vai onko se sitten mielestäsi "tosi moni"? - KIRPPUX
Jep. kirjoitti:
Olen.
Joka neljäs ei ole "moni". Muista että kolme neljästä ei saa iriittiä, se on "moni". Vai onko se sitten mielestäsi "tosi moni"?Kyllä tässä jo ns. asiantuntijaksi itsensä tuntee, kun melkein joka vuosi pari iriittiä sairastaa. Mulla on Predforte-pullo aina käsilaukussa, varmuuden vuoksi. Eikä mulla ole selkärankareumaa.Hyvää pääsiäistä!!
- nippe
KIRPPUX kirjoitti:
Kyllä tässä jo ns. asiantuntijaksi itsensä tuntee, kun melkein joka vuosi pari iriittiä sairastaa. Mulla on Predforte-pullo aina käsilaukussa, varmuuden vuoksi. Eikä mulla ole selkärankareumaa.Hyvää pääsiäistä!!
"Normaali"ihmisistä ei sairastu joka neljäs. Vaan harvempi.
Sr-reumainen siis sairastuu "useammin" kuin "normaali" ihminen. - asiantuntija
KIRPPUX kirjoitti:
Kyllä tässä jo ns. asiantuntijaksi itsensä tuntee, kun melkein joka vuosi pari iriittiä sairastaa. Mulla on Predforte-pullo aina käsilaukussa, varmuuden vuoksi. Eikä mulla ole selkärankareumaa.Hyvää pääsiäistä!!
Totta, jokainen kehittyy oman tilanteensa asiantuntijaksi vuosien myötä... Useimmille Pred-Forte on se asiallisin tippa, Dexa melko samanlainen, FML selkeästi heikkotehoisempi mutta riittää joillekin.
Hyvää tiputusta kaikille kirjoittajille. - kuitenkin monella
nippe kirjoitti:
"Normaali"ihmisistä ei sairastu joka neljäs. Vaan harvempi.
Sr-reumainen siis sairastuu "useammin" kuin "normaali" ihminen.Iriitin ilmaantuvuus on 20 tapausta jokaista 100 000 ihmistä kohti vuosittain.
Ja totta, kun selkärankareumaisista noin neljännes saa iriitin niin onhan se paljon enemmän kuin ns. normaaleilla. Siten tässä pitäisikin vetää sanoja takaisin kun joku edellisistä sanoi että "monella" liittyy reumaan. Mutta ei siis siihen pikkunivelten reumaan eli "tavalliseen" reumaan vaan nimenomaan selkärankareumaan. - tiputellaan
asiantuntija kirjoitti:
Totta, jokainen kehittyy oman tilanteensa asiantuntijaksi vuosien myötä... Useimmille Pred-Forte on se asiallisin tippa, Dexa melko samanlainen, FML selkeästi heikkotehoisempi mutta riittää joillekin.
Hyvää tiputusta kaikille kirjoittajille.En haukkunut dexaa enkä muitakaan lääkkeitä.Sitä vaan meinaan,että jos on iriitti,niin siitä kannattaa mahdollisimman hyvillä lääkkeillä päästä eroon äkkiä.Mutta kuten kirjoitinkin kroonisesta iriitistä(joka harvemmille tulee)niin silloin kannattaa etsiä mahdollisimman miedot lääkkeet,joilla se pysysyy kurissa.Muuten glaukooman riski kasvaa.Asiantuntioiden harvoista en tiedä,mutta jopa munkin mielestä harvoille se iriitti jää krooniseksi :)
Eikä se ole pahakaan risti kannettavana,kunhan vaan viitsii vähän tiputella tippoja.Pahempiakin tauteja kyllä löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743497Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1391911Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3011641- 881524
- 801499
Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:531186Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001150Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois721081Uudessa testamentissa on kaksi ristiriidassa olevaa kastekäskyä
Uusi testamentti käskee kastamaan kahdella eri tavalla. Näinhän ei voi olla. Ilmiselvään ristiriitaan on löytynyt selity2881050- 631031