keisarin leikkaus

rv 35 ja risat

Sattuisiko joku tietämään miten keisarinleikkauksessa nykyään leikkaus viilto tehdään navasta suoraan alaspäin vai vaakasuoraan karvoituksen yläpuolelta? ja jääkö arpi todella näkyväksi?
onko teillä kestänyt kauan arven parantuminen?
kumpaa suosirrelisitte ala teitse synnyttämistä vai keisarin leikkausta?
saako Helsingin synnytys sairaaloissa itse valita jos välttämättä halua keisarin leikkauksella?

kiitoksia kaikille jotka vähän voi auttaa tässä tiedottomuuden tilassa.

20

7706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TIEDÄN..

Leikkausta ei suositella,ellei alatie synnytyksestä olisi haittaa,esim,liian ahdas synnytyskanava.
      alatie synnytyksestä tokenee nopeammin kuin leikkauksesta.
      ei ne anna sun valita leikkausta,ellei sitten lääkärit puolla sitä.
      LUULIS NYT TIETÄVÄN JOTAIN TÄSTÄKIN AIHEESTA JO TUOSSA RASKAUS VAIHEESSA.

• viheli

Itse olen kokenut kolme kertaa keisarileikkauksen, koska lantioni oli liian ahdas isojen lasten synnyttämiseen. Olen itse ammatiltani leikkaushoitaja, ja avustankin usein myös keisarileikkauksissa. Yritin synnyttää ensimmäistä lastani, mutta kun lapsi ei laskeutunut ja tuli ongelmia vauvalle, päädyttiin kesken kaiken kiireiseen keisarileikkaukseen. Silloin jos on kiire saada vauva ulos, leikkaushaava tehdään pystypäin navasta alaspäin, mutta jos ei ole kiirettä viilto tulee bikinitasolle poikkipäin. Itse olisin halunnut synnyttää normaalisti, mutta ei onnistunut. Sairaanhoitajana ja läheltä asioita seuranneena uskallan suositella sinulle rauhallista suhtautumista tulevaan synnytykseen, luota siihen, että tarvittaessa synnytyksesi hoidetaan loppuun turvallisesti vaikka keisarileikkauksella, jos se ei muuten etene. Nykyään on kuitenkin saatavana erittäin hyvä epiduraalipuudutus joka tekee synnytyksestä useimmiten täysin siedettävän.Kerro rohkeasti pelostasi synnyttämään mennessäsi! Tulet huomaamaan, että saat ymmärrystä osaksesi. Suurin osa kätilöistäkin on äitejä, eikä pelko ole heille totisesti vierasta. Keisarileikkaus on kuitenkin suuri leikkaus, ja siitä toipuminen vie kuukauden päivät. Haava ja ympäryskudokset ovat pitkään kipeät, eikä niitä kipuja voi välttää...onhan toki vaivoja normaalin synnytyksenkin jälkeen, mutta niistä yleensä toipuu nopeammin ja vauvan kantaminen ja hoitaminen on vaivattomampaa jo viikon jälkeen. En siis suosittele keisarileikkausta muuten kuin jos on aivan pakko!Rohkeutta ja uskalla puhua terveydenhoitajallesi!

• Päippä
        viheli kirjoitti:

Itse olen kokenut kolme kertaa keisarileikkauksen, koska lantioni oli liian ahdas isojen lasten synnyttämiseen. Olen itse ammatiltani leikkaushoitaja, ja avustankin usein myös keisarileikkauksissa. Yritin synnyttää ensimmäistä lastani, mutta kun lapsi ei laskeutunut ja tuli ongelmia vauvalle, päädyttiin kesken kaiken kiireiseen keisarileikkaukseen. Silloin jos on kiire saada vauva ulos, leikkaushaava tehdään pystypäin navasta alaspäin, mutta jos ei ole kiirettä viilto tulee bikinitasolle poikkipäin. Itse olisin halunnut synnyttää normaalisti, mutta ei onnistunut. Sairaanhoitajana ja läheltä asioita seuranneena uskallan suositella sinulle rauhallista suhtautumista tulevaan synnytykseen, luota siihen, että tarvittaessa synnytyksesi hoidetaan loppuun turvallisesti vaikka keisarileikkauksella, jos se ei muuten etene. Nykyään on kuitenkin saatavana erittäin hyvä epiduraalipuudutus joka tekee synnytyksestä useimmiten täysin siedettävän.Kerro rohkeasti pelostasi synnyttämään mennessäsi! Tulet huomaamaan, että saat ymmärrystä osaksesi. Suurin osa kätilöistäkin on äitejä, eikä pelko ole heille totisesti vierasta. Keisarileikkaus on kuitenkin suuri leikkaus, ja siitä toipuminen vie kuukauden päivät. Haava ja ympäryskudokset ovat pitkään kipeät, eikä niitä kipuja voi välttää...onhan toki vaivoja normaalin synnytyksenkin jälkeen, mutta niistä yleensä toipuu nopeammin ja vauvan kantaminen ja hoitaminen on vaivattomampaa jo viikon jälkeen. En siis suosittele keisarileikkausta muuten kuin jos on aivan pakko!Rohkeutta ja uskalla puhua terveydenhoitajallesi!

Minulla on takana kaksi suunniteltua leikkausta, ensimmäinen 12 vuotta sitten ja toinen vuosi sitten. Viilto tehtiin ensimmäisessä pystyyn navasta alaspäin ja toinen siihen samaan. Olen kanssasi samaa mieltä, että jos vain normaalisynnytys on mahdollinen niin helpommalla pääsee. Sektiossa on minusta kaikkein inhottavinta se, että on täysin toisten armoilla ja pitkään. Sängystä nouseminen ja peseytyminen on vaikeaa. Pissa tulee pussiin ensimmäisen päivän ajan. Arpi on kipeä pitkään, samoin koko vatsa. Vauvaa painavampaa ei saa kantaa, mutta silti vauvanhoidosta pitää selvitä, vaikka on kuinka kipeä. Normaalisynnytysten jälkeen olen itse kävellyt synnytyssalista osastolle.

• sectio
        Päippä kirjoitti:

Minulla on takana kaksi suunniteltua leikkausta, ensimmäinen 12 vuotta sitten ja toinen vuosi sitten. Viilto tehtiin ensimmäisessä pystyyn navasta alaspäin ja toinen siihen samaan. Olen kanssasi samaa mieltä, että jos vain normaalisynnytys on mahdollinen niin helpommalla pääsee. Sektiossa on minusta kaikkein inhottavinta se, että on täysin toisten armoilla ja pitkään. Sängystä nouseminen ja peseytyminen on vaikeaa. Pissa tulee pussiin ensimmäisen päivän ajan. Arpi on kipeä pitkään, samoin koko vatsa. Vauvaa painavampaa ei saa kantaa, mutta silti vauvanhoidosta pitää selvitä, vaikka on kuinka kipeä. Normaalisynnytysten jälkeen olen itse kävellyt synnytyssalista osastolle.

.. ollaan myös varsinaisessa normaalissa alatiesynnytyksessä... ja kun sielä jalkopäässä on vain yksi ihminen huseeraamassa, voi tapahtua mitä vain, olet puolutuskyvytön ja sen yhden muijan armoilla. Mutta sectiossa on useampi ammattitaitoinen ihminen tarkkailemassa että voit hyvin ja että kaikki menee hyvin ja että jälkiihoitokin on kondiksessa.. ja jos jotain menee pieleen, siitä on dokumenttia, toisin kuin silloin kun olet vain yhden ihmisen armoilla..

• hoh
        sectio kirjoitti:

.. ollaan myös varsinaisessa normaalissa alatiesynnytyksessä... ja kun sielä jalkopäässä on vain yksi ihminen huseeraamassa, voi tapahtua mitä vain, olet puolutuskyvytön ja sen yhden muijan armoilla. Mutta sectiossa on useampi ammattitaitoinen ihminen tarkkailemassa että voit hyvin ja että kaikki menee hyvin ja että jälkiihoitokin on kondiksessa.. ja jos jotain menee pieleen, siitä on dokumenttia, toisin kuin silloin kun olet vain yhden ihmisen armoilla..

Minulla on kokemusta sectio ja alatie synnytyksestä ja jos saisi valita niin en koskaan valitsisi sectiota. Niin kipeä kuin section jälkeen en ollut alatiesynnytysteni jälkeen. Suoraan sanottuna minulle sectio oli yhtä helvettiä.

• ihme tyyppejä!

on tästä aikaa kun oot kirjoittanu, mutta toivon että sullea on tullu hieman enemmän älliä päähän. älä lähde kommentoimaan noin ylimieliseen tapaan... pitää joittenkin olla niiiiin kaikkitietäviä ja pirun kylmiä jos joku muu ei vielä ole asiaan perehtynyt.

• Keisarileikattu

Arpi tulee juuri karvoitusrajaan vaakasuoraan, eikä näy sieltä kun karvat kasvaa uudelleen. Mulla oli 3 vkoa kipeä, jotkut on parin viikon päästä kunnossa. Mullakin suunniteltiin alatiesynnytystä, mutta jouduttiin leikkaamaan. Et kerro mitään taustojasi,mutta koska viikkoja on noinkin paljon ja emmit synnytystapaa, ota pikaisesti yhteys ensin oman neuvolan hoitajaan puhumaan asiasta. Jos keisarileikkaukseen päädytään jo etukäteen suunnitellusti, se tehdään ennalta määrättynä päivänä virka-aikaan, sitä ei ole enää mahdollista valita vasta sairaalan ovella synnyttämään mennessä.

• sectio

Jos sulla on raskaus viikkoja jo 35 ja risat ja vasta nyt alat pohtia synnytystapaa ja sairaalaa, olet kyllä auttamattomasti myöhässä! Synnytysairaalahan valitaan jo ihan raskauden alussa, ehkä vähän myöhemmin raskauden aikana jos kerran kaikki on ok ja alatiesynnytykseen tähdätään.
      Neuvoloissa on esitteet joka synnytyssairaalasta ja mahdollisuus käydä etukäteen tutustumassa ja juttelemassa kunkin paikan tavoista ja ilmapiiristä jne.

Jos sulla jostain syystä olisi tarve sektioon, se olisi pitänyt päättää jo paljon aiemmin. Sektio edellyttää jotain syytä, jotakin minkä takia ei alatiesynnytys onnistu. Myös etukäteen suunniteltu sektio. Sitä ei todellakaan ilmoiteta sairaalan ovella kun tullaan synnyttämään: hei muuten, mä haluun sit keisarinleikkauksen. Ei todellakaan!

Neuvolan terkkari laittaa lähetteen haluamaasi sairaalaan synnytyspelkopkl:lle, ja sulle annetaan sieltä lääkärinaika. Sovittuna aikana käyt juttelemassa lääkärin kanssa miksi ja mitä pelkäät, miksi haluat sektion.. jne. Siellä jutellaan tapauskohtaisesti ja tapauskohtaisesti päädytään synnytystapaan. ALAtiesynnytys on riskittömämpi kuin keisarinleikkaus.

Jos päädytään sektioon, tulee käynti tai kaksi lisää ko. sairaalassa ja raskausviikolla noin 32-33 käydään sopimassa sektioaika - siis etukäteen sovitaan minä päivänä ko. toimenpide tehdään. Se tehdään raskausviikolla 39.
      Samalla saa myös tietoa miten homma tapahtuu, ym ym, juttelet lääkärin, kätilön ja anestesialääkärin kanssa.

Itselläni on rv 34 ja sektioaika siis sovittu. Sinä olet auttamattomasti myöhässä jos pelkäät alatiesynnytystä ja haluat sen takia sektiota ... tai jos taustalla on joku muu syy, esim. edelliset synnytykset ja siksi nytkin edessä pitäisi olla sektio....
      ihmettelen kovasti, onko kirjoituksesi edes totta, noin tietämätön ei voi olla asioista - miksi te ihmiset ette puhu neuvolan terkkarille peloistanne, toiveistanne, miksi ette kysy asioita heiltä!!??

• sektin läpikäynyt

Ei välttämättä myöhässä. Itselläni on takana sektio. Siitä alettiin puhua lääkärin kanssa vasta reilut pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Sovittiin samalla lääkärillä käynnillä, että sektio tehdään viikko siitä, kun kävin lääkärillä. Syy oli se, että voivanii eivät lääkärin mukaan olisi riittäneet synnytykseen alateitse. Viilto tehtiin vaakatasoon. Haava parani melko hitaasti, kun se alussa ei meinannut umpeutua. Nyt arpea ei paljon huomaa.

• joku

Mulle ollaan tekemässä sektiota, ja se päätettiin viime perjantaina, ja varattiin samalla aika leikkaus saliin. Viikkoja on nyt 38 ja leikkaus tapahtuu viikolla 39, alkupuolella. Asiasta juttelin synnytys sairaalaan lääkärin kanssa ja kätilö kertoi kaiken tarpeellisen. Leikkaus tehdään koska lapsi ei ole kääntynyt, ja olen ensisynnyttäjä, eikä lasta voi enään kääntää kun peppu on siellä missä pään pitäisi nyt olla. Leikkaus on suunniteltu, ja minulle annettiin tarkat ohjeet miten toimia ennen leikkausta. Voin vapaavalinnaisesti esimerkiksi käydä fysioterapiassa ennen leikkausta, opettelemassa miten liikkua tikkien kanssa tms. Olisin valinnut alatiesynnytyksen jos olisin voinut valita, koska toipuminen olisi nopeampaa silloin.
        Neuvolassa tiedetään ja opastetaan, siellä kannattaa kysellä, tsemppiä sektioon meneville!

• synnyttänyt th

Nyt kannattaa soittaa heti neuvolaan ja keskustella asiasta.Ilman mitään pätevää syytä et leikkausta tule saamaan ellet sitten yksityisen lääkärin kautta halua sellaista.Nimittäin se voi onnistua yksityisesti,mutta siihenkin pitää olla syy.Syyn tarvitsee olla lääketieteellinen,joka tarkoittaa jotain esim.vauvan tai synnyttäjän terveyden kannalta riskitömpi vaihtoehto (aina ensisijaisesti ajatellaan synnyttäjän terveyttä ja jos vaihtoehdoista tarvitsee valita valitaan aina äidin kannalta parempi vaihtoehto).Syyksi kelpaa myös psyykkinen syy (lääketieteellinen diagnoosi esim.synnytyspelko).Synnytyspelkokin täytyy ensin käsitellä ja sitten vasta katsotaan mikä ratkaisu on paras.Sektio ei nimittäin hoida synnytyspelkoa ja ei ole mikään automaattinen ratkaisu,mutta jos kertakaikkiaan ei mikään muu auta niin sitten annetaan lupa sektioon.Tietysti sektion saa hätä tilanteessa kesken alatiesynnytyksen,jos äidin tai vauvan tilanne sitä vaatii.
      Reippain mielin vain synnyttämään..jos pelottaa niin siitä kannattaa sitten mainita viimeistään kun menee synnyttämään tai viimeisessä lääkärintarkastuksessa,joka on loppu puolella raskautta.

• Iivana

Mikään yksityissairaala ei tee sektioita, eikä kyseiseen operaatioon voi päästä erikoismaksuluokan potilaana. Eri asia sitten on, jos menee yksityisesti jonkun julkisen sairaalan synnärin/gynen ylilääkärin vastaanotolle, jonka kanssa sovitaan että tämä tekee sairaalavirassaan järjestelyt jotta saadaan sovittu sektio valtion piikkiin järjestymään.

• sectio
        Iivana kirjoitti:

Mikään yksityissairaala ei tee sektioita, eikä kyseiseen operaatioon voi päästä erikoismaksuluokan potilaana. Eri asia sitten on, jos menee yksityisesti jonkun julkisen sairaalan synnärin/gynen ylilääkärin vastaanotolle, jonka kanssa sovitaan että tämä tekee sairaalavirassaan järjestelyt jotta saadaan sovittu sektio valtion piikkiin järjestymään.

Syyksi riittää synnytyspelko. Sektioon siis. Ei siinä yksiyisiä tarvita, vaikka minullekin niin terkkari puhelimessa neuvoi, kun hädissäni soitin ensimmäistä aikaa äitiysneuvolaan ja puhuin jo siinä synnytyspelostani ja sektiosta ja abortista.
        Sain lähetteen synnytyspelkopkl:lle. Terkkarilta, joka ei ollut tuo joka vastasi puhelimeen. Onneksi. Hän ei kait olisi ottanut asiaa vakavasti ..

Synnytyssairaalassa sitten juttelin lääkärin kanssa synnytyspelosta ja mistä se johtuu ja mitä itse haluan ja mitkä ovat vaihtoehdot. Minulle edellinen synnytys (siis toinen synnytys) oli ollut semmoinen kokemus, että sektioon nyt kolmannella raskaudella päädyttiin.

Lääkäri sanoi, että minulla on hyvin selkeät ja painavat syyt sektioon, vähemmilläkin syillä on sektio-ratkaisuun päädytty.

• Iivana
        sectio kirjoitti:

Syyksi riittää synnytyspelko. Sektioon siis. Ei siinä yksiyisiä tarvita, vaikka minullekin niin terkkari puhelimessa neuvoi, kun hädissäni soitin ensimmäistä aikaa äitiysneuvolaan ja puhuin jo siinä synnytyspelostani ja sektiosta ja abortista.
        Sain lähetteen synnytyspelkopkl:lle. Terkkarilta, joka ei ollut tuo joka vastasi puhelimeen. Onneksi. Hän ei kait olisi ottanut asiaa vakavasti ..

Synnytyssairaalassa sitten juttelin lääkärin kanssa synnytyspelosta ja mistä se johtuu ja mitä itse haluan ja mitkä ovat vaihtoehdot. Minulle edellinen synnytys (siis toinen synnytys) oli ollut semmoinen kokemus, että sektioon nyt kolmannella raskaudella päädyttiin.

Lääkäri sanoi, että minulla on hyvin selkeät ja painavat syyt sektioon, vähemmilläkin syillä on sektio-ratkaisuun päädytty.

Joo, pelko riittää sektion syyksi (riippuu HYVIN paljon sairaalasta), mutta se edellyttää että asia on otettu ajoissa puheeksi. Joku tuossa männäviesteissä tarjosi yksityissektoria oikotieksi mattimyöhäisille, mikä siis ei pääsääntöisesti käy päinsä.

Itse olisin melkoisen nihkeä suostumaan sektioon pelkoindikaatiolla; jos synnytyspelkoisille näytettäisiin videolta mitä sektiossa todella tehdään, saattaisi koko käsite pelosta nousta ihan uusiin sfääreihin... No - turhaa pelottelua tämäkin; eihän mitkään leikkaukset niin kaunista katsottavaa ole...

• synnyttänyt th
        Iivana kirjoitti:

En todellakaan mistään sairaalasta ole informoinut vaan YKSITYISELLÄ GYNELLÄ käynnistä,joka voi kyllä vaikuttaa asiaan aika paljon ja varsinkin jos julkisella toimii myös samalla.Olen sentään itse koulutukseltani terveydenhoitaja ja ehkäpä satun tietämään jotain ihan oikeaa tietoa.

• Iivana
        synnyttänyt th kirjoitti:

En todellakaan mistään sairaalasta ole informoinut vaan YKSITYISELLÄ GYNELLÄ käynnistä,joka voi kyllä vaikuttaa asiaan aika paljon ja varsinkin jos julkisella toimii myös samalla.Olen sentään itse koulutukseltani terveydenhoitaja ja ehkäpä satun tietämään jotain ihan oikeaa tietoa.

Jep, mutta gynekologi, jonka vastaanotolle aikoo mennä, pitää siis olla suunnitellun synnytyssairaalan obstetrisen puolen ylilääkäri, muutoin vaikutusmahdollisuudet on aika vähissä. Riippuu kauhiasti sairaalasta miten herkästi sektioita tehdään muutenvaanhuvinvuoksi, siis ilman pelkopolikäyntejä.

• sari71

pystyviilto navasta alaspäin tehdään jos on hätäsektio ja vaakaviilto jos on suunniteltu. mulle tehtiin hätäsektio 17.7. ja tikit otettiin kerralla pois viiden päivän päästä ja samana iltana haava ratkes auki koko matkalta, tikattiin uudestaa seuraavana aamuna. oli tulehtunut, sain lääkekuurin kahdeksi viikoksi ja tikit poistettiin reilu viikon päästä kahdessa osassa, nyt voin jo melko hyvin. Arpihan jää piiloon jos se tehdään vaakaan, mulla toi pysty kaksi kertaa tikattu, no nyt näyttää siistimmältä, onneksi tikattiin uudestaan kiinni, kun on kuulemma yleensä hoitona ettei tikata uudestaan vaan annetaan arpeutua sellaisenaan. ilmeisesti nykyään saa jo itse vaikuttaa asiaan synnyttääkö vai leikataanko, mutta alateitse synnyttämistä suositellaan. en osaa sanoa asiaan mitään tämä on ensimmäinen lapsi.

• sektio on iso leikka

Minulla on takana vain kokemus sektiosta. Halusin alatiesynnytystä, mutta sektioon päädyttiin osastoseurannan aikana rv 39 5, aikalailla rauhallisessa tilanteessa ja suunnitellusti, koska synnytys ei 8vrk:ssa lääkkeellisesti käynistettynä lähtenyt lainkaan etenemään ja raskautta ei kohonneiden verenpaineiden takia kannattanut jatkaa enää viikkotolkulla :D Leikkaus tehtiin poikkiviillosta. Kokemus oli erittäin positiivinen. Ei mitään kipuja osastolla (hyvä kivunhoito?) eikä myöhemminkään kotona. Leikkaus tehtiin to ja kotiuduin jo su. Koko ajan hoidin vauvaani täysipainoisesti itse. Ja Itse asiassa heti maanantaina kotiuduttuani kävin jo aika reippaalla kävelylenkillä! Tikit poistettiin noin viikon kuluttua leikkauksesta (osa 6 ja loput 8vrk leikkauksen jälkeen). Useampi kuukausi piti tietty välttää raskaiden taakkojen nostelua.. Mutta 10 viikkoa leikkauksen jälkeen aloitin jälleen juoksuharrastukseni ja aika nopeasti myös täysipainoisen kuntosaliharjoittelun. Toki vatsalihastreenin aloittelin varovaiseen tahtiin vasta reilut 4kk leikkauksesta. Eli jos vain minun mielipidettä kysytään, niin alatiesynnytykset sais ehdottomasti lakkauttaa tarpeettomina ja turhana kidutuksena. :D Mutta siltikin; kakkosen (vasta harkinnassa) haluan yrittää synnyttää alakautta jos mahdollista.

• jljhkghkl

Nykyään vaakaviilto voidaan tehdä myös hätäsektiossa kuten minulle tehtiin. Paranin leikkauksesta hyvin, mutta kyllähän siinä punainen arpi on edelleen.

• mnää123

Jeps, mulle myös tehtiin vaakaviilto kiireellisessä sektiossa. Paranin leikkauksesta myös käsittämättömän hyvin ja näin kahden vuoden jälkeen ei arpea näy juuri ollenkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33