Kysymys

vessajutuista..

Eli tällaista olen miettinyt. Mikä ihme siinä on, että jotkut eivät voi pestä vessaharjalla pönttöä ison hädän jälkeen, jos siihen on jotain jäänyt? Varsinkin vierailla.

Luin tuon alemman keskustelun, jossa joku närkästyi siitä, kun vieras oli käynyt heidän vessassaan isolla hädällä. Mielestäni tämä on kyllä ihan sallittua (itse en kävisi, ellen olisi pidemmällä vierailulla), varsinkin pissalla ilman muuta pitää päästä käymään.

Mutta oikeasti! Miten joku kehtaa jättää kauheat jarrujäljet sinne pönttöön? Olen huomannut, että nuoret naisetkin tekevät tätä. En voi sanoin kuvailla, kuinka pöyristyttävää on vieraan vessassakäynnin jälkeen alkaa pestä toisten paskoja pöntöstä. Vessaharja on siinä näkyvällä paikalla pöntön vieressä, onko tosiaan liian työlästä käyttää sitä?

Olen myös huomannut, että toisten ihmisten kotona pönttö on aivan pinttynyt ja paskainen koko ajan. Harjalla ei edes saa puhtaaksi, vaikka yrittää. Ja tämä siis taloissa, jotka on rakennettu esim. muutamia vuosia sitten, mutta asukkaat siinä ajassa saaneet pöntön sen näköisiksi. Eikä vaivauduta pesemään edes syntymäpäivä- ym. juhlia varten.

Voisiko joku tällainen pöntön sotkija valoittaa minulle mistä on kyse? Tunnen hyvinkin monta tällaista henkilöä, mutten kehtaa mainita asiasta heille.

27

2305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurkkia pönttöön

      Jos kurkit pönttöön voi tulla näärän näppyjä.

      Osta pönttö johon ei paska tartu...

      • sellainen tapa

        meilläpäin on sellainen tapa jotta sanotahan, että se ken pönttöön kurkkaa niin saapi valmistaa anopillensa suolaisen silakkarullan.


    • Ettei

      vieraisilla käydessään saisi kakalla käydä? Pitääkö laittaa vaipat vai lähteä kokonaan pois, jos kakkahätä yllättää? Jo on ihmisillä ongelmat! Vaikutat henkilöltä jonka luona on ilo vierailla.

      Toivoisin, että laitat minulle vaikka sähköpostitse listan asioista joita teillä kylässä käydessä saa ja ei saa tehdä. Saattaa kyllä olla, että "sairastun" juuri silloin kun olette kutsuneet.

      Nimim. jälkensä pesevä

      • viestini..

        uudelleen. sanoin nimenomaan, että kakalla käynti ON sallittua vierailla, vaikken sitä itse tee. Asiani koski nimenomaan sitä jälkien siivoamista.


      • Miksi itse
        viestini.. kirjoitti:

        uudelleen. sanoin nimenomaan, että kakalla käynti ON sallittua vierailla, vaikken sitä itse tee. Asiani koski nimenomaan sitä jälkien siivoamista.

        et kävisi vierailla kakalla? Mitä teet kun tulee hätä? Pinkaiset kotiin?


      • olen..
        Miksi itse kirjoitti:

        et kävisi vierailla kakalla? Mitä teet kun tulee hätä? Pinkaiset kotiin?

        yli kolme vuotta täyttänyt, osaan pidätellä kotiin asti. Mutta tästä ei ole nyt kyse ollenkaan. kakalla saa minun puolestani käydä vaikka presidentin kotona, mutta paskajälkien jättäminen toisten pönttöön (tai mielestäni myös omaan) kertoo mielestäni aivan käsittämättömästä sivistymättömyydestä.


      • kommentti!
        olen.. kirjoitti:

        yli kolme vuotta täyttänyt, osaan pidätellä kotiin asti. Mutta tästä ei ole nyt kyse ollenkaan. kakalla saa minun puolestani käydä vaikka presidentin kotona, mutta paskajälkien jättäminen toisten pönttöön (tai mielestäni myös omaan) kertoo mielestäni aivan käsittämättömästä sivistymättömyydestä.

        Pidätyskyvyllä ei ole mitään tekemistä ihmisen iän kanssa. En todellakaan edes haluaisi tulla tuollaiselle ihmiselle kylään.


      • ei tosiaan..
        kommentti! kirjoitti:

        Pidätyskyvyllä ei ole mitään tekemistä ihmisen iän kanssa. En todellakaan edes haluaisi tulla tuollaiselle ihmiselle kylään.

        ole mitään tekemistä iän kanssa. Kyllähän aikuisen pidätyskyky on samalla tasolla 2v vaippahousun kanssa. Nyt ymmärrän miksi joidenkin pitää päästä kakalle heti, kun tulee hätä. Itse taidan olla jokin luonnonoikku, kun voin pidättää vaikka useita tunteja ihan helposti.


      • esim.....,,,
        ei tosiaan.. kirjoitti:

        ole mitään tekemistä iän kanssa. Kyllähän aikuisen pidätyskyky on samalla tasolla 2v vaippahousun kanssa. Nyt ymmärrän miksi joidenkin pitää päästä kakalle heti, kun tulee hätä. Itse taidan olla jokin luonnonoikku, kun voin pidättää vaikka useita tunteja ihan helposti.

        se että ei voi pidätellä voi johtua esim siitä että vieraalla on laktoosi-intoleranssi mutta ei ole muistanut kysellä on jossain mitä on luonasi syönyt tai juonut ollut laktoosia tai onko ollut vähälaktoosista vai mitä. ja joillain jotkut vähälaktoosiset käy mutta samalla henkilöllä joku tietty elintarvike joka on vähälaktoosinen ei kuitenkaan käykkään ja alkaa p.ska lentää. tässä tilanteessa ei paljon ehdi pidätellä. vai siivoisitko mieluummin ne p.skat sohvaltas tai lattialtas ku päästäsit vessaan tekeen tarpeensa pöntöön?????


      • hyvä...
        esim.....,,, kirjoitti:

        se että ei voi pidätellä voi johtua esim siitä että vieraalla on laktoosi-intoleranssi mutta ei ole muistanut kysellä on jossain mitä on luonasi syönyt tai juonut ollut laktoosia tai onko ollut vähälaktoosista vai mitä. ja joillain jotkut vähälaktoosiset käy mutta samalla henkilöllä joku tietty elintarvike joka on vähälaktoosinen ei kuitenkaan käykkään ja alkaa p.ska lentää. tässä tilanteessa ei paljon ehdi pidätellä. vai siivoisitko mieluummin ne p.skat sohvaltas tai lattialtas ku päästäsit vessaan tekeen tarpeensa pöntöön?????

        ihminen, se ei ollutkaan tässä se pointti. Sanoin vain, että ITSE en kävisi toisten luona kakalla, mutta meillä saa tietysti käydä. En vain ymmärrä sitä, miksi pönttöä ei voi jälkeenpäin siivota?!


    • Järkevä kansalainen

      Suomalaisilta puuttuu tavat, ihan täysin!
      Ovat vasta hiljattain laskeutuneet puusta alas, eivät oppineet ottamaan toisia huomioon jne.
      Tuon huomaa ihan joka ainoassa asiassa, muutamia esimerkkejä alla:
      Huoltoasemalla on kyltti: Siirräthät autosi tankattuasi.
      Se on todella harva joka sen siirtää, mennään vielä samalla maksamisreissulla myymälän puolellekin, pelataan vähän jne.
      Ihan kuin ei kukaan muu tulisi enää tankkaamaan, ja kun menee sanomaan, niin auta armias sitä suuttumusta. Periaate on juuri se että minulla on oikeus pitää autoa tässä vaikka viisi tuntia.

      Kahviloissa on kyltti jossa kiitetään kun tuo astiat pois.
      Kukakohan vie. Ehkä 3 % asiakkaista.
      Tykkäättekö te, jotka jätätte kaiken kuin paskan perseestänne, mennä sellaiseen pöytään jossa on kahvit läikytetty, ei edes astioita tarjottimelle nostettu.?
      Itse ainakin pyyhin läikytykseni ja vien astiat telineeseen, kun parhaassa tapauksessa kävelen sen rullakon ohi ulos mennessäni.

      Vessassa ei voida ( miehet ) rengasta nostaa, vaan kustaan sen päälle.
      Tykkäätte siis mennä istumaan toisen kuseman renkaan päälle??
      Teettekö te kotonakin noin??
      Kyllä vaimo siivoaa, joo.

      Vielä ehkä yksi varsin hyvin kuvastava tilanne on suomalaisten matkailu ulkomailla.
      En yhtään ihmettele miksi suomalaisille tunnetusti vodkaturisteille nauretaan muualla.
      Viime kesän muistona esim. Viru hotellin asiakkaat, kolme suomalaista keski-ikäistä miestä, ostettu punaiset peruukit ja ne päässä sitten kunnon suomikännit.
      Kyllä sai Suomi mainetta oikein perusteellisesti, niin virolaisilta, kuin muidenkin maiden turisteilta.
      Missä muussa maassa te olette nähneet tuollaista porsastelua, sikailua, vailla mitään tapoja jne.

      Ja päälle vielä se tyypillinen suomalainen anteeksipyyntö: Oho!

      Älkää sitten ihmetelkö kun vaimo on aina äkäinen, eikä anna.
      Hävetkää helvetin omahyväiset porsaat!!

      • toiselta kantilta

        En nyt puutu tuohon vessakäyttäytymiseen, mutta kehoitan ehdottomasti kahviloissa, ruokaloissa sun muissa vastaavissa paikoissa olemaan viemättä niitä astioita mihinkään!
        Syy: Me suomalaiset valitamme joka ainoassa paikassa ja tilanteessa sitä palvelun puuttumista.
        Sitä palvelua ei totisesti tule, jos asiakkaat tekevät ilmaiseksi työtä, joka kuuluisi kahvila/ravintolahenkilökunnalle. Tämä yksinkertaistettuna: Miksipä se kahvila/ravintolayrittäjä palkkaisi henkilökuntaa kun asiakkaat hoitavat maksutta työntekijän työt!
        Sama kaupoissa - älkää viekö niitä kärrryjä paikalleen ( so. jos maksuttomia).
        Älkää tehkö töitä, jotka eivät asiakkaalle kuulu missään nimessä!
        Näin pieneltä osaltaan jokainen voi vaikutta työllisyyteen ja sen palvelun parantamiseen.
        Jos jokapaikassa asiakkaat tekevät henkilökunnalle kuuluvia töitä, niin jossain vaiheessa yrittäjä irtisanoo työntekijän tai kaksi - eipä niitä tarvitse.
        Hinnat eivät tietenkään laske..


      • ...........
        toiselta kantilta kirjoitti:

        En nyt puutu tuohon vessakäyttäytymiseen, mutta kehoitan ehdottomasti kahviloissa, ruokaloissa sun muissa vastaavissa paikoissa olemaan viemättä niitä astioita mihinkään!
        Syy: Me suomalaiset valitamme joka ainoassa paikassa ja tilanteessa sitä palvelun puuttumista.
        Sitä palvelua ei totisesti tule, jos asiakkaat tekevät ilmaiseksi työtä, joka kuuluisi kahvila/ravintolahenkilökunnalle. Tämä yksinkertaistettuna: Miksipä se kahvila/ravintolayrittäjä palkkaisi henkilökuntaa kun asiakkaat hoitavat maksutta työntekijän työt!
        Sama kaupoissa - älkää viekö niitä kärrryjä paikalleen ( so. jos maksuttomia).
        Älkää tehkö töitä, jotka eivät asiakkaalle kuulu missään nimessä!
        Näin pieneltä osaltaan jokainen voi vaikutta työllisyyteen ja sen palvelun parantamiseen.
        Jos jokapaikassa asiakkaat tekevät henkilökunnalle kuuluvia töitä, niin jossain vaiheessa yrittäjä irtisanoo työntekijän tai kaksi - eipä niitä tarvitse.
        Hinnat eivät tietenkään laske..

        Vielä pari astetta kovempaa sikailua edustaa täällä espanjan aurinkorannikolla paljasjalkaiset britit ja svenssonit. Suomipoika on vasta oppipoika noiden keski-ikäisten ja vanhempienkin brittien ja svenskien rinnalla, jotka hilluvat ja sikailevat ympäriinsä, kuin olisivat ainoita ihmisiä täällä.


      • IAK
        toiselta kantilta kirjoitti:

        En nyt puutu tuohon vessakäyttäytymiseen, mutta kehoitan ehdottomasti kahviloissa, ruokaloissa sun muissa vastaavissa paikoissa olemaan viemättä niitä astioita mihinkään!
        Syy: Me suomalaiset valitamme joka ainoassa paikassa ja tilanteessa sitä palvelun puuttumista.
        Sitä palvelua ei totisesti tule, jos asiakkaat tekevät ilmaiseksi työtä, joka kuuluisi kahvila/ravintolahenkilökunnalle. Tämä yksinkertaistettuna: Miksipä se kahvila/ravintolayrittäjä palkkaisi henkilökuntaa kun asiakkaat hoitavat maksutta työntekijän työt!
        Sama kaupoissa - älkää viekö niitä kärrryjä paikalleen ( so. jos maksuttomia).
        Älkää tehkö töitä, jotka eivät asiakkaalle kuulu missään nimessä!
        Näin pieneltä osaltaan jokainen voi vaikutta työllisyyteen ja sen palvelun parantamiseen.
        Jos jokapaikassa asiakkaat tekevät henkilökunnalle kuuluvia töitä, niin jossain vaiheessa yrittäjä irtisanoo työntekijän tai kaksi - eipä niitä tarvitse.
        Hinnat eivät tietenkään laske..

        ...Karibialla suomalaiset ja muutkin pohjoismaalaiset matkustajat kunnostautuvat sillä, että emme "tippaa" - vaikka esim. hyttisiivoja ja hänen perheensä kotopuolessa elää lähinnä tipeillä. Jopa CCL-varustamon pääjohtaja Micky Arison myöntää että palveluhenkilökunnan peruspalkka menee lähinnä
        liinavaatevaraston esimiehen lahjomiseen.

        Suomalainen asennoituminen "palveltavan olemiseen" on lähinnä linjaa: ei pyydetä eikä anneta armoa.


      • IAK
        ........... kirjoitti:

        Vielä pari astetta kovempaa sikailua edustaa täällä espanjan aurinkorannikolla paljasjalkaiset britit ja svenssonit. Suomipoika on vasta oppipoika noiden keski-ikäisten ja vanhempienkin brittien ja svenskien rinnalla, jotka hilluvat ja sikailevat ympäriinsä, kuin olisivat ainoita ihmisiä täällä.

        ...ja svenskeistä ei ole niin huolissani, mutta kerran paikallinen santarmivääpeli kertoi, että kun englantilaishälytys jostain kuppelista tulee, vakipartio on kaksi karjua kersanttia, Land Rover ja pamput. Muut kuin nimenomaan englantilaiset kuulemma sentään uskovat järkipuhetta


    • tahditonta kylässä

      Minua epäilyttää ylipäätänsä vieraat ihmiset, jotka tunkevat kylässä toisen vessaan! Pienenkin hädän hoitaminen kummeksuttaa saati, että isoa torttua kylässä vääntäisi!

      Ei kyllä tarttis tulla toiste, jos vääntäisi pökäleen ja jättäisi pöntön putsaamatta. Sais muuten näillä pökäleen vääntäjillä olla omat huussiharjat mukana!

    • ei lannoitteita viedä kotip...

      eräissä heimokulttuureissa ja arabimaissa pidetään sopimattomana, jos aterian jälkeen vietkin lannoitteet omalle kotipellollesi; kyllä ne pitää paskantaa isäntäväen huussiin.

    • paskantaja

      osta vieraitasi varten kertakäyttöpönttö; muovilla vuorattu pahvi-istuin. Niitä saa myös veneilyliikkeistä. Toinen vaihtoehto on antaa vieraille jätesäkki ja pyytää heitä vuoraamaan pönttö sinne mennessään.

      • eikö...

        olisi vain helpompaa käyttää sitä hemmetin vessaharjaa?! Miksi, miksi se on niin vaikeaa?


    • ällöä!

      Itse käyn kakalla muualla kuin kotona vain ihan pakosta. Vessaharjaa harvemmin joudun käyttämään, kokeilen ensin vaikkapa huuhtelemalla toisen kerran jos jäljet lähtisi! (mielestäni itse voi vaikuttaa paljon siihen jääkö jälkiä, nimittäin miten istuu. Veljeni tekee aina "raidat" mutta minä harvoin :))

      Harvemmin olen kuitenkaan törmännyt likaisiin pönttöihin mutta erään sukulaisen luona kyllä. Siellä on niin likaista ettei voi asioida siellä käydä, hajukin on aivan kauhea. Jos olisi harja näkyvillä (epäilen ettei talosta sellaista löydy) niin tekisi mieli pestä se pönttö joku kerta. Tekisi mieli tuoda sinne harja ja pesuainetta, mutta en kehtaa. Eivät myöskään siivoa vessaa edes juhlia varten..
      En vain käsitä miten ne itse pystyvät käyttämään ko pönttöä! :-o Perheessä on myös lapsia :-/

      • sama kirjoittaja

        ..että vastauksista päätellen suurin osa eivät siivoa jälkiään. Eivätkä edes ymmärrä miksi pitäisi? :-O Se vasta järkyttävää onkin.


      • paikasta riippumatta

        jos on tarve. Inhottavinta on se, jos pökäle menee pommina suoraan veteen ja loiskuttaa vettä ympäriinsä. Pitää istua hieman epäkeskosti, jolloin kakka putoo posliiniin ja valuu reunaa pitkin turhia loiskuttelematta. Halutessaan jarrujäljen voi sitten harjata pois.


      • mandex
        paikasta riippumatta kirjoitti:

        jos on tarve. Inhottavinta on se, jos pökäle menee pommina suoraan veteen ja loiskuttaa vettä ympäriinsä. Pitää istua hieman epäkeskosti, jolloin kakka putoo posliiniin ja valuu reunaa pitkin turhia loiskuttelematta. Halutessaan jarrujäljen voi sitten harjata pois.

        Varma konsti on tunnetusti se kun menee pöntölle kotona tai kylässä ottaa ensin 6-8 ruutuuvessapapruu rullasta jonka taittaa kaksinkerroin ja pudottaa pönttöön. Ei pelkoo, että vesi roiskuu pöntöstä omaan perseeseen tai muualle ja paska jää paperin sisään ja vie hajustakin 90 prossaa.Mikä parasta mitään ralliraitoja ei pönttöön edes jää ja vessaharjaa ei edes tarvii. Ja lisäkikka jos halpa tikkuaski aina taskussa raapasee tulitikun pönttöön perään ja nykäsee niin rikki poistaa paskanlemun ja seuraava kävijä vaikka tulis minuutin sisään ei edes haista että joku olis ees ollu tortulla. Ja kelailla tyhmää et mitäköhän muut ajattelee. Se tulitikun katku haihtuu viidessä sekunnissa joten kukaan ei voi edes lässyttää että et kai sä tupakoinu tuolla vessassa. Kokeilkaa ihmeessä vaikka ekax kotona. Joo ei oo kivaa kylässäkään jos pöntön reunat paskassa ja ekax pyyhkii pöntön kannen et viittii edes istua sille. Ja hirvee döfis vessassa että yrjöt meinaa tulla.


    • 11+4

      Todellakin olen miettinyt ihana samaa. Itse olen niin kauan kuin muistan, ihan lapsesta lähtien pessyt vessaharjalla jäljet pois, mikäli jotain tulee. Ja vielä vähemmän ymmärrän, että joku kehtaa vieraille jättää jäljet pönttöön, vaikka kotona ei niin välittäisikään.

    • S

      Joskus (=usein) on raidat yleisessä vessassa kun asioilleen menee. Joskus jopa harjaan ne pois ennen poistumistani kun ajattelen seuraavan näkevän ne ja ajattelevan minun jättäneen ne. Ja entisenä siivoojana tiedän kuinka ihanasti päivässäkin pinttyy kiinni..

      • 20+2

        teen tuota samaa, että harjaan yleisistä vessoista tai tuttavien luona raidat pois oman vessakäynnin yhteydessä. Tämä juuri siksi, ettei seuraava luulisi minun olevan täysin ajattelematon ja siivoton henkilö. Tosi kiva harjailla toisten pinttyneitä paskoja pois, kun kyseiset henkilöt itse eivät viitsi.


    • Hrmph

      Herttileeri.

      Olen sivistyneesti sanottuna "läpipaskaaja". Ei mene kuin puoli tuntia kahvittelusta ja on vain pakko mennä, eritoten koska vatsani menee herkästi sekaisin ja alan usein ripuloida. Minulla ei siis ole paljoa vaihtoehtoja, vessaan on mentävä kun hätä tulee - niin, miettikääs sitä! Joku vieras voi vaikka ripuloida rakkaassa kakkahotellissanne.

      En useinkaan jätä jarrujälkiä jälkeeni, koska tavara on niin vetistä että se huuhtoutuu veden mukana (vuosien kotitestauksen tulosta) ja näin ollen en useinkaan tule vilkaisseeksi pönttöön touhujeni jälkeen. Tiedän kyllä jälkiä jääneen kerran kun anoppi sai paskahalvauksen ja sylki lentäen tuli tiedustelemaan kuka jätti jäljet hänen pyttyynsä. Sopivasti ihmispolon raivosta häkeltyneenä en edes tullut sitten ajatelleeksi että pitää kait sitten käydä kiepauttamassa sitä harjaa.

      Siinäpä ap:lle selostusta miksi itse en siivoile muiden pönttöjä. En muuten odota muidenkaan siivoavan minun pönttöäni, kunhan nyt pökäleet ovat kadonneet ja neste pohjalla ei ole kellertävää heidän poistuttuaan. Jarrut siivoan kuitenkin pois vessasiivouksen yhteydessä, eipä siinä paljon paina ovatko ne avokin vai vieraiden jälkiä. Teen sen mieluummin itse muutenkin, tiputtelevat vieraat pian harjasta vettä ringille tai työntävät vettä valuvan harjan paikalleen niin ettei se kuivu ollenkaan käyttöjen välissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe