Kissan peseminen?

norski

Tervehdys!

Eli kissan pesemisestä tarvitsisin pikaisen vastauksen. Eli pitääkö olla jotain erikoissamppoota? Kuinka usein? Miten? Koiraa olen pessyt, samanlaillako se tapahtuu kissan kanssa? Muita vinkkejä?

Kiitos ja hyvät päästäiset!

12

2387

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasakasa

Juu kissa pestään ihan samalla tavalla kuin koira. Kastelet, levität shamppoon ja huuhtelet hyvin. Kisssoille ja koirille on ihan oma shamppoo. Kissaa ei tarvitse pestä kovinkaan usein kun se itse huolehtii hyvin omasta puhtaudestaan enemmän kuin koira. Kissat eivät yleensä tykkää vedestä joten ne pyrkivät karkuun kynsin hampain. Tioukka ote niskasta niin kyllä se hoituu... Onnea.

T:Kissan omistaja jo vguodesta 1996

• kissa parkaa

Voi kissa parkaa. Kaikkia sitä joutuu kärsimään.

• ohjeita
    • Kamika

Miksi haluat pestä kissasi? Kotikissa ei yleensä pesua vaadi vai onko omasi pitkäkarvainen tai muusta syystä säännöllistä pesua tarvitseva? Eläimille on omat pesuaineensa joiden ei pitäisi kai ärsyttää eläimen ihoa mutta oma kokemukseni on kyllä erilainen. Eli en kissaani kyllä pesisi kuin pakon edessä.

Jos kuitenkin kissasi syystä tai toisesta vaatii pesua niin käytä vain eläimille tarkoitettuja shampoita ja haaleaa vettä ammeessa tai isossa pesuvadissa. Kissa ei yleensä hirveästi nauti pesemisestä mutta se onnistuu parhaiten suljetussa tilassa (on ikävää juosta kissan perässä pitkin kämppää kesken pesun...). Itse olen nostanut kissan pesuveteen (vettä noin vatsaan asti) ja pitänyt kevyesti kaulan alta kiinni (älä purista!) ettei kissa katoa kesken toimituksen. Sitten vaan huljutellut vettä päälle. Oman kokemukseni mukaan homma vaikeutuu jos kissa on "liian syvällä" vedessä. Shampoota en ole ikinä kissalla käyttänyt että sen käytöstä en voi sanoa enempää kuin että muista huuhtoa se pois huolellisesti.

Omasta mielestäni kissan peseminen ei normaali oloissa ole tarpeellista. Itselläni on kolme kissaa joista vain yhden olen kertaalleen joutunut pesemään. Tosin tunnen myös kissan jota pestään säännöllisesti ja joka ilmeisesti myös pitää siitä.

• norski

Kiitos nopeista vastauksista.

Pesu kävi aikas kivuttomasti, ei siitä nyt kumpikaan nauttinut, mutta ei tainnut traumojakaan jäädä.

Niin, katti on mallimerkinnältään norjalainen metsäkissa, norski, turska.

tattis vielä

• kissa kaisa

hei! kissalle kyllä trvitsee oman hoito shampoon sen voi saada ihan eläin kaupasta. ota jonkunlainen vati jossa on sisällä puhdasta vettä sitten ota kädelle shampoota kastele kissa ja hiero se kissan anna shampoon olla siinä noin 30 sekuntia. lopuksi huuhtele kissa vielä vedellä ja olet valmis. :DD

• weisss

Miksi sinun pitäisi pestä kissasi? Kissaa ei todellakaan tarvitse pestä, ellei se ole niin likainen että se ei pysty itse itseään pesemään. Kissoja ei ole tarkoitettu pestäväksi, siksi ne inhoavat vettä ja siksi ne pesevät itse itsensä!

• 20+1

Kaikki kissat eivät suinkaan inhoa vettä, sillä esim. edesmennyt Eetu tykkäsi leikkiä rapakoissa ja meni jopa vapaaehtoisesti uimaan! Eipä kyllä muutkaan kissamme ole vettä kaihtaneet kun ovat tottuneet siihen että akat vievät heidät ulos vaikka vettä tulisi kuin aisaa.

Noin 20 vuoden kissakokemuksella en ole kertaakaan joutunut koko kissaa pesemään. Koiria olen kyllä pessyt monta ja useita kertoja, mutta ainoat kerrat kun olen joutunut kissan pesuveteen totuttamaan on ollut kun otus on onnistunut likaamaan pyllynsä tai tossunsa turhan pahasti. Toki jos kissaeläin olisi pudonnut vaikkapa lantakouruun tai pyörinyt mädässä tatissa kuten collieni niin putsin tarvetta olisi ollut.

Mutta vaikka naukujaiseni ilman pesemistä ovat olleet, niin silti ne tuoksuvat ah niin puhtailta ja raikkailta!

• onkohan se

No tuohan pesemätön pitkäkarvainen kissa näyttelyyn niin saat siitä huomautuksen. Näyttelykissat (pitkäkarvat) pestään jokaiseen näyttelyyn. Ne myöskin pestään ihan siitä syystä, että karva pysyy silloin takuttomana eikä sitä ole tarvis leikellä. Kissa on hyvä opettaa pesuihin jo siitäkin syystä, että jos sattuukin tulemaan vaikka sellainen öttiäinen joka tarvitsee pesuhoitoa häätöön, on se kissa pestävä ja kun se on siihen opetettu, se on paljon helpompaa.

Meillä ei kissat todellakaan pelkää vettä, nehän juovatkin mielellään hanasta tippuvaa vettä, menevät makoilemaan suihkun jälkeen märälle lattialle ja juovat mieluiten näköjään juoma-automaatista jossa vesi lorisee. Oliskohan tuokin vain tottumiskysymys eikä omistajien luulottelua.

• neonkissa

täällä ei kukaan vastannut kysymykseen KUINKA USEIN kissa pestään? kerran viikossa hyvä?

• ffffsfs

Joo kyllähän kissoja täytyy aina joskus pestä, että itse totuttaisin lyhytkarvaisenkin pennun kyllä pesuun!

Nimimerkillä kaksi kissaa, joilla oli viikon ripuli ja karvoja piti pestä melkein joka päivä -.- Meillä siis tosiaan pitkäkarvaisia ja siksi likaantuivat, mutta lyhytkarvainenkin voi esimerkiksi ulostaa kantokopassa ja sitten siellä likaantua. Yritä sitten yli 5 kiloista kissaa pestä, joka ei ole koskaan koskenutkaan veteen.. Not fun.

Normaalia kissaa (ei näyttely, ei oleskele ulkona ja likaannu pahasti) ei tarvitse pestä, jos se ei ala haista tai likaannu. Joskus hiekka voi sotkea esim. tassut ja niitä on silloin hyvä pestä. Pentuja kannattaa kuitenkin pestä vaikka kerran kuussa, niin tottuu sitten pesuun ja isompana tarvittaessa pesut onnistuu helpommin.

Pitkäkarvaista kissaa voi pestä vaikka kahden viikon välein, jos se pesu ei sitä kauheasti ahdista. Me emme kuitenkaan ole joutuneet pesemään paljoa, koska harjaamme päivittäin (näin ei synny syviä takkuja).

Ja esim. tuossa pesuun totuttelussakin voi pestä vaikka vain niitä tassuja/takapäätä/vastaa.. Ei tarvitse koko kissaa löträtä..

Nyt meilä on alkanut kisut vähän haiskahtaa (vatsa oli taas muutaman päivän sekaisin), joten tänään voisi meillä olla vaikka kunnon pesupäivä :)

• 3 maatiaisen orja

Kissaa tarvii pestä tarpeen mukaan. Esim. persialainen kaipaa sitä pesua kuukausittain, jotta ei takkuuntuisi niin helposti, muut pitkäkarvarodut kannattaa myös pestä ainakin muutaman kuukauden välein ja lyhytkarvaiset ihan vaan tarpeen mukaan.

Omat lyhytkarvaiset maatiaiseni olen yrittänyt totuttaa pesuun, koska käyn niiden kanssa näyttelyissä ja vanhin kissani oli varsinkin puolivuotiaana todella rasvoittuva turkiltaan. Lisäksi niitä pesun tarpeita voi tulla esim. ripulin tai loishäädön takia ja itse mieluummin pesen totutetun kuin tottumattoman aikuisen kissan.

Itse kyllä pesin viime kuussa puolen vuoden tauon jälkeen myös kissani, joka ei tullut näyttelyyn mukaan, koska valkolaikkuisesta kissasta alkaa huomata milloin valkoinen ei ole enää puhtaanvalkoista ja helpon pestävän kanssa se ei ole kovin suuri vaiva.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      466
      3664
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2726
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      2114
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      443
      1988
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1344
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1251
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1108
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      1025
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1008
    10. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    Aihe