Anafylaktinen shokki -pelko

Luin hiljattain tapauksesta, jossa joku oli saanut lääkeaineesta anafylaktisen shokin ja nyt olen alkanut pelätä sellaisen mahdollisuutta niin paljon, että epäröin lääkkeiden ottamista. Minulla on sen verran ikävät kivut, että lääkkeiden ottaminen taitaa koitua pakolliseksi, mutta samalla pelkään ihan hirveästi tuon reaktion mahdollisuutta, eli en tiedä ottaakko lääkkeitä ja pelätä reaktiota vai jättää ottaamatta ja kärsiä kivuista? Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta pelkään oikeasti. Minulla ei ole todettu aiemmin allergioita, mutta pelkään että tuollainen voi tulla silti.
41183
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

No tokihan allergia voi puhjeta koska vaan, mutta jos olet niitä lääkkeitä syönyt jo aiemmin ilman oireita, niin hyvin epätodennäköstä että sulle tulis allerginen reaktio ihan puskista. Mutta kaikkihan on mahdollista, tosin epätodennäköistä.

Äänestä
  • Hei, pyydä joku seuraasi siksi aikaa kun otat lääkkeen. Seuralainen voi hälyttää apua jos sellainen sulle tulis. Anafylaktinen shokki on aika harvinainen ,ellei ole erityisen herkkä ja kovin allerginen eri aineille, oletko sinä?
    Älä turhaan kärsi pelosta.

    Äänestä

  • kiiski kirjoitti:

    Hei, pyydä joku seuraasi siksi aikaa kun otat lääkkeen. Seuralainen voi hälyttää apua jos sellainen sulle tulis. Anafylaktinen shokki on aika harvinainen ,ellei ole erityisen herkkä ja kovin allerginen eri aineille, oletko sinä?
    Älä turhaan kärsi pelosta.

    Olen itse samanlainen, pelkään anafylaktista shokkia yhdestä lääkkeestä josta sain punaista läikkää rintaani 4. päivän jälkeen (tai on kyseenalaista oliko se siitä lääkkeestä vai jostain muusta). Kävin pricktesteissä joka näytti negaa, lapputestissä ärystysreaktio. Sain luvan aloittaa lääkityksen ja olen sitä nyt syönyt 2 viikkoa ja pelkään vieläkin shokkia....Miten kauan sellaisen riski on olemassa? En ole koskaan ollut millekään lääkkeelle allerginen. Kyttään itseäni peilistä koko ajan ja tarkkailen itseäni, jolloin saattaa tullakin jotain oireita, psyykkisiä.

    Olen reilu kolmekymppinen ja isäni tulee meille joka aamu (olen äitiyslomalla) muutamaksi tunniksi lääkkeen oton ajaksi ja se antaa turvaa mutta tuntuu samalla myös hölmöläisen hommalta.

    Eli, te viisaammat, miten kauan pitää mahdollista shokkia pelätä? Voiko se tulla vaikka kuukausien päästä lääkeen aloituksesta? Mun lääke on käytössä mahdollisesti vuosia.

    Äänestä

  • Pelkoinen kirjoitti:

    Olen itse samanlainen, pelkään anafylaktista shokkia yhdestä lääkkeestä josta sain punaista läikkää rintaani 4. päivän jälkeen (tai on kyseenalaista oliko se siitä lääkkeestä vai jostain muusta). Kävin pricktesteissä joka näytti negaa, lapputestissä ärystysreaktio. Sain luvan aloittaa lääkityksen ja olen sitä nyt syönyt 2 viikkoa ja pelkään vieläkin shokkia....Miten kauan sellaisen riski on olemassa? En ole koskaan ollut millekään lääkkeelle allerginen. Kyttään itseäni peilistä koko ajan ja tarkkailen itseäni, jolloin saattaa tullakin jotain oireita, psyykkisiä.

    Olen reilu kolmekymppinen ja isäni tulee meille joka aamu (olen äitiyslomalla) muutamaksi tunniksi lääkkeen oton ajaksi ja se antaa turvaa mutta tuntuu samalla myös hölmöläisen hommalta.

    Eli, te viisaammat, miten kauan pitää mahdollista shokkia pelätä? Voiko se tulla vaikka kuukausien päästä lääkeen aloituksesta? Mun lääke on käytössä mahdollisesti vuosia.

    Kannattaa käydä lääkärin juttusilla keskustelemassa peloista tuon reaktion suhteen. Pyydä asianmukaisia ohjeita ärsytysreaktion varalle eli tiedät itse miten toimia jos tulee eteen vastaavaa. Onneksi olet kuitenkin aikuinen henkilö joka tuntee ja huomaa jos jokin on pahasti pielessä esimerkiksi alkaa hengitystiet mennä tukkoon. Oireesi viittaavat lievään ärsytykseen ja koska ikää on jo enemmän ei niin suuria pelkoja saada sen pahempaa kuin kuvaamasi reaktio pitäisi olla. Lääkäreitä on monenlaisia ja kaikki eivät tunnu pystyvän antamaan riittävää tietoa juuri pelkojen laannuttamiseksi. Siihen kun ei auta eikä riitä kuin tieto ja tietoisuus siitä että oireet saadaan tarvittaessa hallintaan. Joten jos et ensimmäisen palveluun ole tyytyväinen ota selvää mistä saat palvelun jota tarvitset. Se epipen otetaan esille asiana kun on vaarassa mennä hengitystiet tukkoon joka on tietenkin hyvin harvinainen äärimmäinen reaktio johon on lääkäreiden annettava ehdottomasti tietoa ja apua. Muut reaktiot ovat tähän nähden toissijaisia.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Mhmm kirjoitti:

Luin hiljattain tapauksesta, jossa joku oli saanut lääkeaineesta anafylaktisen shokin ja nyt olen alkanut pelätä sellaisen mahdollisuutta niin paljon, että epäröin lääkkeiden ottamista. Minulla on sen verran ikävät kivut, että lääkkeiden ottaminen taitaa koitua pakolliseksi, mutta samalla pelkään ihan hirveästi tuon reaktion mahdollisuutta, eli en tiedä ottaakko lääkkeitä ja pelätä reaktiota vai jättää ottaamatta ja kärsiä kivuista? Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta pelkään oikeasti. Minulla ei ole todettu aiemmin allergioita, mutta pelkään että tuollainen voi tulla silti.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu