Taimia postimyynnistä?

phk72

Onko kellään kokemusta postimyyntitaimista? On niin ihania kukkia noissa kuvastoissa...
Paljon halvemmallahan saisi itse kasvattamalla ja onhan noissa taimissakin vielä kasvattamista ennen kuin ulos voi pistää, vai mitä? Vai minkä kokoisia ne yleensä ovat? Jollakin firmalla oli myös jumbotaimia, jo vähän suurempia.

24

6046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse taimiasi

      että niistä olisi tullut edes jonkun kokoisia, tai sitten ei tule mitään.
      Valmiissa taimissa raha ei mene hukkaan.
      Jos et ole yrittänyt kasvattaa siemenestä itse vielä, osta taimena.
      Se on halvinta pitkälllä tähtäimellä ja saat nopeasti kauniin kukkatarhan, jo 1-2 vuodessa.
      Taimitarhoilla myytävät taimet ovat parin-koleman vuoden viljelyn tulos. Sen tekevät ammattilaiset ammattiolosuhteissa.
      Harvan perennan kohdalla voi onnistua itse yhtä hyvin.
      Yksivuotiset kesäkukat ovat toinen asia.

      • kalissa

        Tilasin joskus Viherpeuk... ja ihan pakattu TYHMÄSTI eli päällekkäin paljon ja alimmaiset keltaisena. Seuraavana keväänä ei ollut elossa enää kuin 3 tainta ja tilasin yli 30.
        Sain kyllä uudet niiden keltaisten tilalle. Mutta eipä nekään kovin kummoisia olleet.

        Tuttavani on ison puutarhan omistaja ja sanoikin ettei kyseisellä firmalla ole vakuuttava maine.

        No nyt kuitenkin tilasin itse taas, mutta vaihdoin firmaa eli just sieltä mistä niitä jumbo taimia markkinoidaan.
        Toivottavasti hyviä ovat.
        Tosin nuo erikoiset perannat sun muut ei kovin helppoja välttämättä ole säilymään.


      • Kertokaa muillekin
        kalissa kirjoitti:

        Tilasin joskus Viherpeuk... ja ihan pakattu TYHMÄSTI eli päällekkäin paljon ja alimmaiset keltaisena. Seuraavana keväänä ei ollut elossa enää kuin 3 tainta ja tilasin yli 30.
        Sain kyllä uudet niiden keltaisten tilalle. Mutta eipä nekään kovin kummoisia olleet.

        Tuttavani on ison puutarhan omistaja ja sanoikin ettei kyseisellä firmalla ole vakuuttava maine.

        No nyt kuitenkin tilasin itse taas, mutta vaihdoin firmaa eli just sieltä mistä niitä jumbo taimia markkinoidaan.
        Toivottavasti hyviä ovat.
        Tosin nuo erikoiset perannat sun muut ei kovin helppoja välttämättä ole säilymään.

        Mistä jumbotaimia saa tilata ?


      • kalissa
        Kertokaa muillekin kirjoitti:

        Mistä jumbotaimia saa tilata ?

        Ei kait saa mainostaa, mutta voin kertoa että www.puutarha.com


      • mutta kun katselin
        kalissa kirjoitti:

        Ei kait saa mainostaa, mutta voin kertoa että www.puutarha.com

        sen sivuja, se näytti kuviltaan ja tarjouksiltaan samalta kuin viherpeukalot. vai oisko ollut puutarha.net. Ei näistä ota enää selkoa.
        Taimitarhalla voi onneksi itse valita paikan päällä taimensa.
        Voi niitä tutkia ja valikoida terveimmän ja tuuheimman näköiset !
        Eli paras jäädä odottamaan vielä kuukaudeksi, slloin voi omin silmin nähdä minkäkuntoinen myytävä taimi on.


      • alppiastri
        mutta kun katselin kirjoitti:

        sen sivuja, se näytti kuviltaan ja tarjouksiltaan samalta kuin viherpeukalot. vai oisko ollut puutarha.net. Ei näistä ota enää selkoa.
        Taimitarhalla voi onneksi itse valita paikan päällä taimensa.
        Voi niitä tutkia ja valikoida terveimmän ja tuuheimman näköiset !
        Eli paras jäädä odottamaan vielä kuukaudeksi, slloin voi omin silmin nähdä minkäkuntoinen myytävä taimi on.

        Olen tilannut mm Viherpeukaloilta useana keväänä ja saanut oikein hyviä je menestyneitä kasveja. Hyvin uskaltaa kokeilla. Eikö olekin ihana, kun kevät tulee....


      • jahkailen edelleen...
        kalissa kirjoitti:

        Ei kait saa mainostaa, mutta voin kertoa että www.puutarha.com

        Olivatko hyviä ? Itse jahkailen juuri tilauslistan kanssa.
        Vielä vähän mietin, misä tilaisin, ehkä samasta kuin sinä, Kauppilan puutarhalla on myös komeat kuvastot, mutta nehän on kaikilla houkuttelevat, onkohan kellään lisää kokemuksia lisää
        eri firmoista ? Niitä on olemassa aika paljon, vaikea päättää, mutta muitten hyvät kokemukset aina auttavat päätöstenteossa.


      • juha123
        kalissa kirjoitti:

        Tilasin joskus Viherpeuk... ja ihan pakattu TYHMÄSTI eli päällekkäin paljon ja alimmaiset keltaisena. Seuraavana keväänä ei ollut elossa enää kuin 3 tainta ja tilasin yli 30.
        Sain kyllä uudet niiden keltaisten tilalle. Mutta eipä nekään kovin kummoisia olleet.

        Tuttavani on ison puutarhan omistaja ja sanoikin ettei kyseisellä firmalla ole vakuuttava maine.

        No nyt kuitenkin tilasin itse taas, mutta vaihdoin firmaa eli just sieltä mistä niitä jumbo taimia markkinoidaan.
        Toivottavasti hyviä ovat.
        Tosin nuo erikoiset perannat sun muut ei kovin helppoja välttämättä ole säilymään.

        Mulle tuli pari vuotta sitten taimia Viherpeukalosta. Sen kokemuksen perusteella ei kannata aitataimia tilata, kun ei tiedä milloin tulee aidan istutusaika. Postimyynnistä tilatessa toimitukset vaihtelee (samaa tekee huonekaluliikkeissäkin) ja homma toimii jos sen ottaa huomioon.

        Mun aitataimista (muistaakseni 50kpl) on ainostaan 2% kuollut parin vuoden aikana (eli yksi siperianhernepensas).

        Postimyynnin taimet kannattaa olla pieniä, jotta kestää kuljetuksen paremmin. Pienemmät taimet on halvempia ja lähtee ehkä paremmin kasvuun, mutta alkuun on myös enemmän työtä.

        Paikalliselta taimistolta voi saada omiin olosuhteisiin sopivia ohjeita. Siinä voi olla yksi syy sille, että taimiston kasvit selviää paremmin. Niistä hyvistä neuvoista kannattaa maksaa. Itse taimet voi tulla ties mistä, kaikilla kasveilla sillä ei ole väliä.


      • alppiasteri
        juha123 kirjoitti:

        Mulle tuli pari vuotta sitten taimia Viherpeukalosta. Sen kokemuksen perusteella ei kannata aitataimia tilata, kun ei tiedä milloin tulee aidan istutusaika. Postimyynnistä tilatessa toimitukset vaihtelee (samaa tekee huonekaluliikkeissäkin) ja homma toimii jos sen ottaa huomioon.

        Mun aitataimista (muistaakseni 50kpl) on ainostaan 2% kuollut parin vuoden aikana (eli yksi siperianhernepensas).

        Postimyynnin taimet kannattaa olla pieniä, jotta kestää kuljetuksen paremmin. Pienemmät taimet on halvempia ja lähtee ehkä paremmin kasvuun, mutta alkuun on myös enemmän työtä.

        Paikalliselta taimistolta voi saada omiin olosuhteisiin sopivia ohjeita. Siinä voi olla yksi syy sille, että taimiston kasvit selviää paremmin. Niistä hyvistä neuvoista kannattaa maksaa. Itse taimet voi tulla ties mistä, kaikilla kasveilla sillä ei ole väliä.

        Tälle keväälle en ole vielä tilannut, mutta pikapuoliin lähtee tilaus, nimenomaan Viherpeukaloille. Olen tilannut sieltä vuoden ruusuja,liljoja,jaloangervoja,loistosalviaa, loistotädykettä, jalokelloa, maksaruohoja, vuoriarhoa, kivikkosuopayrttiä, italiankelloa ja syyshortensiaa. Ainoa, jonka menetin, oli jalokello ja senkin muuton takia. Nyt aion tilata sitä uudelleen. Suoosittelen edelleen kokeilemaan rohkeasti. Kunkin kasvin kasvuvaatimuksiin kannattaa kyllä perehtyä huolella, ei tule niin suuria ylläreitä.


      • alppiasteri
        alppiasteri kirjoitti:

        Tälle keväälle en ole vielä tilannut, mutta pikapuoliin lähtee tilaus, nimenomaan Viherpeukaloille. Olen tilannut sieltä vuoden ruusuja,liljoja,jaloangervoja,loistosalviaa, loistotädykettä, jalokelloa, maksaruohoja, vuoriarhoa, kivikkosuopayrttiä, italiankelloa ja syyshortensiaa. Ainoa, jonka menetin, oli jalokello ja senkin muuton takia. Nyt aion tilata sitä uudelleen. Suoosittelen edelleen kokeilemaan rohkeasti. Kunkin kasvin kasvuvaatimuksiin kannattaa kyllä perehtyä huolella, ei tule niin suuria ylläreitä.

        Tälle vuodelle mielestäni parantavat palvelua vielä siten, että laittavat tulemaan kasvuvyöhykkeittäin, niin ettei viitoselle vielä toukokuun alussa:)


      • O-mukulakiurunkannus

        Minusta ei kyllä tarvitse vuosikausia kasvattaa tai sitten olen sattumalta valinnut juuri nopeita ja helppohoitoisia siemenestä kasvatettavia.

        Kun olen maaliskuun tietämillä kylvänyt, samana kesänä ovat kukkineet esimerkiksi siperianunikot, jalolupiinit, jaloritarinkannukset ja sarviorvokit. Varmaan vaikka kuinka moni muukin kasvi, mutta ei nyt tule mieleen.

        Osa kyllä tarvitsee pidemmän aikuistumisajan, esimerkiksi kullero, morsiusharso ja punahattu. Myöskään taimitarhalta valmiina ostettu taimi ei välttämättä kuki samana vuonna, sillä saattaa mennä ensimmäinen kesä uuteen kotipaikkaan asettumisessa.

        Äkkiseltään luulisin, että taimitarhat myyvät korkeintaan edelliskesänä itäneitä perennojen taimia, eivät kolmivuotiaita - paitsi siinä tapauksessa, etteivät ole edellisenä kesänä menneet. Taimitarhojen tarkoitushan on tuottaa ja useita vuosia kallista tilaa vievät taimet eivät tuota hyvin.

        Monien kesäkukkien kasvattaminen siemenestä on helppoa, krassit, auringonkukat, kehäkukat, ahkeraliisat, malvikit...


    • ainakin keväällä hyvää tava...

      Ja taimet tosi terhakoita, kennotaimia, kaikki ainakin elossa ja edullisia!

      • ja oliko

        tilausosoite K-kauppias vai Kauppila ?
        Tilasin itse myskimalvaa ja loistosalviaa Viherpeukaloilta, odotan jännityksellä...


    • rönsytiarella

      Minulla on kokemuksia näistä kahdesta kuuluisimmasta taimien postimyyntifirmasta. Kummaltakin olen tilannut niin perennoja kuin kukkasipuleitakin.

      Näiden omien kokemuksieni perusteella en voi suositella kumpaakaan, viime vuoden kokemukset olivat suht ok, mutta tänä keväänä sain toiselta paikalta kuivuutta kärsineet kasvit ja toisesta surkeat, pienet alut. Todelliset raaskut.

      Summa summarum: päätin että lopetan tilailut tähän. Ei kannata ostaa taimia näkemättä niitä. Kuvastoissahan on upeat kuvat mutta realiteetti on toinen kun reissussa rähjääntyneet nyhveröt saapuvat perille. Harmittaa, koska varsinkin toisen tilaukset taimet olivat varsin arvokkaita. Ihmettelin, miten moisia taimia viitsivät lähettää, heidän tappiokseenhan se viime kädessä muodostuu. Jos saa huonot taimien alut, niin ei viitsi enää samassa firmassa asioida.

    • Itse tilasin viime keväänä peukuilta pähkinäpensaan ja katsuran. Toimitus oli tänne 3-vyöhykkeelle 18.5.2010 ja juuri sopivaan istutusaikaan. Hyvin lähtivät kasvamaan ja vieläkin ovat hengissä =) Tänä keväänä tilasin loistojasmiketta, kirsikan ja mongolianvaahteran. Komeita taimia olivat ja tänäkin vuonna toimitus oli 18.5. Ainakin näyttää siltä, että lähtivät hyvin kasvamaan, ensi keväänähän sen sitten näkee miten kävi... Ei minulla ainakaan ole pahaa sanottavaa ko. firmasta ja tilaan jatkossakin joko heiltä suoraan tai sitten netanttilan kautta.

      • hortohörhö

        Vuosikausia olen minäkin ystävieni kanssa tehnyt porukan tilauksia peukuilta.
        Aina on hinta-laatusuhde ollut kohdallaan.Kimppaporukassa riittää
        useampia taimia ja sipuleita jaettavaksi.Tyytyväisiä olemme olleet!


      • metsänviljelijä
        hortohörhö kirjoitti:

        Vuosikausia olen minäkin ystävieni kanssa tehnyt porukan tilauksia peukuilta.
        Aina on hinta-laatusuhde ollut kohdallaan.Kimppaporukassa riittää
        useampia taimia ja sipuleita jaettavaksi.Tyytyväisiä olemme olleet!

        Puuvartisia taitaa saada halvimmalla Savonlinnan Taimistosta? Kaksi nivaskaa on tullut tilattua ja ei voi moittia.


      • noviisiliisi
        metsänviljelijä kirjoitti:

        Puuvartisia taitaa saada halvimmalla Savonlinnan Taimistosta? Kaksi nivaskaa on tullut tilattua ja ei voi moittia.

        Upealta vaikuttaa. Tilasin loppuviikosta ja tilaus lähetettiin seuraavan viikon alussa, ja siitä ilmoitettiin, jotta tiesin odottaa niitä. Taimet ovat isompia ja terhakampia kuin olin uskaltanut toivoakaan. En ole kovin kokenut avojuuristen taimien istutuksesta, mutta opiskelen nyt kiivakasti, ennen kuin kuopat kaivan, jotta saisin ne suhteellisen "oikeinpäin" multaan. Ensin harmittelin, kun paketissa ei ollut mitään ohjeita, mutta sitten luin heidän sähköpostinsa tarkemmin ja sieltähän ne ohjeet löytyivät.

        Mahtavaa, että tiesi heti, että tilaus on otettu vastaan, lähetyskulut varmistettiin ja sitten ilmoitettiin paketin lähtemisestä. Ei tarvinnut miettiä, pitääkö varmuuden vuoksi tilata jostain muualta siltä varalta, että tämä paikka ei toimitakaan. Kun asettuu asiakkaan asemaan, ja kun rakastaa kasveja ja pitää ihmisten auttamisesta ja tietää paljon myymistään kasveista, ei voi olla muuta kuin hyvä paikka ostaa. Jotkut toimittajat eivät ole yhtä luotettavia - nimeltä mainitsematta.

        Huomenna taitaa tulla taas ihanan lämmin päivä. Saan hikoilla lapion varressa ja nauttia puutarhani kasvamisesta. Työn iloa teille muillekin, harrastelijoille ja kokeneillekin.


      • syvä huokaus
        noviisiliisi kirjoitti:

        Upealta vaikuttaa. Tilasin loppuviikosta ja tilaus lähetettiin seuraavan viikon alussa, ja siitä ilmoitettiin, jotta tiesin odottaa niitä. Taimet ovat isompia ja terhakampia kuin olin uskaltanut toivoakaan. En ole kovin kokenut avojuuristen taimien istutuksesta, mutta opiskelen nyt kiivakasti, ennen kuin kuopat kaivan, jotta saisin ne suhteellisen "oikeinpäin" multaan. Ensin harmittelin, kun paketissa ei ollut mitään ohjeita, mutta sitten luin heidän sähköpostinsa tarkemmin ja sieltähän ne ohjeet löytyivät.

        Mahtavaa, että tiesi heti, että tilaus on otettu vastaan, lähetyskulut varmistettiin ja sitten ilmoitettiin paketin lähtemisestä. Ei tarvinnut miettiä, pitääkö varmuuden vuoksi tilata jostain muualta siltä varalta, että tämä paikka ei toimitakaan. Kun asettuu asiakkaan asemaan, ja kun rakastaa kasveja ja pitää ihmisten auttamisesta ja tietää paljon myymistään kasveista, ei voi olla muuta kuin hyvä paikka ostaa. Jotkut toimittajat eivät ole yhtä luotettavia - nimeltä mainitsematta.

        Huomenna taitaa tulla taas ihanan lämmin päivä. Saan hikoilla lapion varressa ja nauttia puutarhani kasvamisesta. Työn iloa teille muillekin, harrastelijoille ja kokeneillekin.

        Ja vastakohtana taimimyyntipulju, joka ei ilmoita, että paketti on lähetetty, ja lähettää sen loppuviikosta, jotta taimet olisivat vanhoja jo ennen kuin ne saa noudettua postista. Aivan mahtavaa, eikö totta? Joillakin vain on se asiakaspalvelu verissä ja joillakin ilmeisesti ei. Lähetetään mitä sattuu, milloin sattuu, yllättäen, mutta viikkojhen viiveellä.


    • Minä olen tilannut paljon Viherpeukaloilta, enkä voi moittia. Olen reunustanut koko takapihan takareunan leveydeltään polveilevalla istutusalueella, olisikohan kooltaan noin 15 m x 1-1,5 m. Takapihamme rajoittuu tosi isoon ojaan, jonka takana sekametsää. Ojanreuna oli tosi epäsiisti muuttaessamme tänne, mutta ei ole enää :) Toisaalta olen tehnyt istutusalueen ajatuksena "vaihettaa" hoidettu piha-alue paremmin metsään sopivaksi.

      Olen täyttänyt alueen puutarhakasveilla, joista suurin osa on Viherpeukaloilta ja muutamat löytöjä tuttavien kukkapenkeistä ja paikalliselta puutarhalta. Ei ole moittimista VP:n toimituksista, myös ne kasvit, jotka toimitettiin juurakoina, ovat kaikki yhtä taimea lukuunottamatta nousseet jo istutuskesänä, talvehtineet hyvin ja nyt istutuskesää seuravana kesänä ovat jo kasvaneet täyskokoisiksi ja täyttäneet penkin. Vaikka yksi kasvi meni, niin tämän kokoisessa penkissä se on mielestäni vähän! Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen, eikä ole tarvinnut odottaa vuosikausia.

      Aika pitkältihän onnistunut lopputulos on kiinni siitä, että valitsee oikeat kasvit oikeaan paikkaan ja että kasvualusta on oikeanlainen. Hoidosta puhumattakaan.

    • viherpeukalo

      Viherpeukalot toimittivat huonokuntoisia ja kuolleita taimia. Saman vielä uudestaan, kun lähettivät uusia tilalle. En suosittele!

      • lähellä töissä

        Ihmekös tuo, kun taimia näkyy avojuurisina lavoilla pitkällään ohi töihin ajaessani suorassa auringossa? Kaikki taidetaan ostaa ja omaa tuotantoa ja kasvikohtaista osaamista ei juuri liene.


    • se pupu

      minä ainakin sain puuliljan sipulit paljon suurempina ja painavampina kuin kaupasta ostetut... eli laatu ero huomattava viherpeukkujen eduksi... ja itoh-pionit ovat jo nupussa sekä täysikokoisia astia taimia, nyt joudun niitä huvimajassa asuttamaan kunnes ei enää kovin kylmää tule, muutenhan nuo vihreät osat paleltuu. Normaalissa kasvussa olevat pionit vasta maasta ponnistaa ja nämä on ihan täysikokoisia.

    • mussukka2

      Huonoja kokemuksia viherpeukuilta. Ensimmäinen tilaus keväällä, osa taimista niin huonoja, että tiesin heti, etteivät lähde kasvamaan. Osa lähti.
      Toinen tilaus syysalennuksesta. Toista tilaamaani tuotetta ei tullut, vaikka oli sivuilla, ja toista tuli vain puolet siitä, mitä tilasin. Joten kalliiksi tuli, kun postimaksu on aika kallis. Tähän loppui nämä kokeilut. Mieluummin ajan taimitarhalle ja ostan sieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      62
      6668
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      77
      6248
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3262
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1223
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1212
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      14
      1063
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      214
      991
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      883
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      861
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      833
    Aihe