Mikä olisi hyvä filmiskanneri eri kokoisten negatiivien skannaamiseen ? Meille on kertynyt omien negojen lisäksi miehen ja minun lapsuuden kodin negatiiveja, jotka olisi hyvä saattaa digitaaliseen
(?)muotoon. Tarvittaisiin kohtuuhintainen ja helppokäyttöinen laite, jossa ei ole mitään kevyitä, helposti rikkimeneviä osia.
Hyvä skanneri ?
10
3739
Vastaukset
- miu
Nikonilla, Minoltala ja Canonilla on hyvia filmiskannereita.
esim
http://www.nikonlinks.com/equipment_scanners.htm - Can-ON
ovat negat? Jos ovat kinofilmiä niin on helpompi juttu, Nikoni, Minolta tai joku muu.
Jos on rullafilmiäkin skannattavana, niin on kimurantimpi juttu. Hyvä tasoskanneri saattais riittää niille, (Epson, Canon) mutta kinofilmille ne ovat vähän leluja. Ilmeisesti Epsonilla on jotain hyviä malleja jolla onnistuu sekä rulla-että kinofilmikin kohtuullisesti.- dombra
Negat ovat kinofilmiä ja rullafilmiäkin. Haluaisin myös skannata dioja.
- Can-ON
dombra kirjoitti:
Negat ovat kinofilmiä ja rullafilmiäkin. Haluaisin myös skannata dioja.
varmaan joku paremman luokan Epsoni voi tulla kyseeseen. Joko tasoskanneri tai niitä enempi filmin skannaukseen suunniteltuja, diat menee samalla vehkeellä kuin negatkin.
Mun tietämys loppuu Epson 3200:een joka nököttää tuossa pöydällä. Uudempia ja parempia on esitelty sen jälkeen.
Negan skannaus vaatii tiettyä asennoituimista ja harjoittelua. Negan jyrkkyys ja muut ominaisuudet vaikuttaa oleellisesti homman helppouteen, jostain pitää yrittää kaivaa oikein tosissaan sävyjä mutta ei siltikään onnistu.....
Ostin Epsonin aikanaan sillä tarkoituksella että skannaisin sillä 6x7 negalta kuvia, mutta senverran aikaavievää homma oli että aloin kuvaamaan digijärkkärillä.
- mika2
Skaneeri on tuohon etopeli. Itselläni on epson 4870photo, jolla käypi filmien skannaus melkein yhtä hvyin kuin filmskannerilla. Se on vain vanha malli ja nykyisistä se tasoskannereiden lippulaiva epsonilla joku x750 tms on varmasti käypänen. Tasoskanneri on yleiskäyttöinen ja silla skannaileepi muutakin ja toisaalta noi huippumallit menee niin lähelle filmiskanneria ettei filmiskannerissa ole oikein mitään mieltä jos ei halua ihan tosissaan hifistellä. Itse asiassa noi parhaat tasoskannerit on ihan yhtä hyviä kuin halvimmat filmiskanneritkin, mutta sitten paremmat filmiskannerit kyllä tarjoaa sen rakeenkin skannauksen vaikka en usko että noi tasoskanneritkaan siitä nykyisellään kauas jää. Tossa epsonin tasossa on se etu, että sillä skannaa suunnilleen kaikkia tunnettuja filmikokoja ja kinoruutuja menee 24 kipaletta yhdellä pyyhkäisyllä-> käyttömukavuutta.
- 4870photo
Tuo Epson tekee todella tarkkaa jälkeä myös filmillä ja tuskinpa tavallisella harrastajatason objektiivilla kuvatusta keskiherkästä harrastajatason kinofilmistä irtoaa yhtään enempää edes filmiskannerilla.
Olen skannannut myös isoja lasinegoja hyvällä menestyksellä tekemällä ohuesta mustasta pahvista kehyksen joka pitää negatiivin irti skannerin lasista. Näin välttyy Newtonin-renkaiden riesalta. - juuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
4870photo kirjoitti:
Tuo Epson tekee todella tarkkaa jälkeä myös filmillä ja tuskinpa tavallisella harrastajatason objektiivilla kuvatusta keskiherkästä harrastajatason kinofilmistä irtoaa yhtään enempää edes filmiskannerilla.
Olen skannannut myös isoja lasinegoja hyvällä menestyksellä tekemällä ohuesta mustasta pahvista kehyksen joka pitää negatiivin irti skannerin lasista. Näin välttyy Newtonin-renkaiden riesalta.tuskinpa se dynamiikka on lähelläkää oikeian filmille tarkoitettua skanneria.
Kyllä filmiskanneri on filmiskanneri.
Toki tasoskannerillakin saa kuvat skannattua, mutta turha väittää, et olis ypeispätevä laite siten, et pärjää filmiskannerille filmien skannauksessa. - yleistää
juuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:
tuskinpa se dynamiikka on lähelläkää oikeian filmille tarkoitettua skanneria.
Kyllä filmiskanneri on filmiskanneri.
Toki tasoskannerillakin saa kuvat skannattua, mutta turha väittää, et olis ypeispätevä laite siten, et pärjää filmiskannerille filmien skannauksessa.Hyvä tasoskanneri on monipuolisuudessaan ja myös dynamiikassaan parempi kuin huono filmiskanneri. Halvalla ei hyvää laitetta kummassakaan kategoriassa.
- namia ja hunajaaa
yleistää kirjoitti:
Hyvä tasoskanneri on monipuolisuudessaan ja myös dynamiikassaan parempi kuin huono filmiskanneri. Halvalla ei hyvää laitetta kummassakaan kategoriassa.
tietenkin hyvä on parempi ku huono.
- tarinaa myös
aiheesta: http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=186&start=0
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841