iMACIN Ostoon...?

Osto aikeissa

Tuollaista iMacia olen tässä himoinnut... Alkaa kyllästyttää jatkuva päivittäminen, Windows, palomuuri, viruksentorjunta, haittaohjelmat, jne...
Konetta käytän lähinnä nettisurffailuun, sähköpostiin, valokuvien käsittelyyn ja säilömiseen... Riitäisikö 2gigaa, vai pitäisikö olla suosista 2,8???
Suurin ihmetyksen aihe kuitenkin on tuo näytön kuvasuhde. Eli ns. laajakuvanäyttö. Nykyiset valokuvat ovat kuitenkin kaikki 3:4, ja eiköhän nettisivuillakin suurin osa kuvista ole vielä tuossa koossa... Eli jos surffailen motosivuilla, niin haluaisin katsella motskareiden renkaita pyöreinä, en soikeina! Löytyykö tuosta joku kuvasuhteen säätö telkkareiden tapaan, vai onko älyllisempää tekniikkaa? Auttakee!

7

1175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä valinta.

      Mitä kuvasuhteeseen tulee, niin pohdipa itse, näetkö laajakuvatelevisiossakin auton pyörät pyöreinä vai soikeina?

      Ei se laajakuva vaikuta kuvien geometriaan millään lailla, sivusuunnassa vain on enemmän tilaa suhteessa korkeuteen.

      • moni katsoo telkkaristaan niitä pyöriä soikeina, kun kuvasuhteen valinta on päin pimpsaa...


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        moni katsoo telkkaristaan niitä pyöriä soikeina, kun kuvasuhteen valinta on päin pimpsaa...

        Ikävä kyllä tuokin pitää paikkansa. Miten niin monet sietävät törkeitä asetusvirheitä käyttämässään tekniikassa vain sen takia, että eivät jaksa/viitsi ottaa asioista selvää?

        Kun telkkarissa Beyonce näyttää leveältä kuin Aretha Franklin, niin kyllä luulisi katsojalla alkavan raksuttaa, että asetuksissa voisi olla jokin pielessä. ;)


    • Maccileipä..

      Kun muistat vaan käyttää sitä natiiviresoa (joka toki on varmasti jo asetettuna), niin varmasti kuvat näkyvät oikeassa mittasuhteessa. Mutta jos laitat laajakuva näytölle esim. tavallisen 4:3 tarkkuuden kuten 800x600 tai 1024x768 jne.. silloin se kuva leviää. 16:10 tarkkuuksilla kuva on normaali ja natiivina aina oikea ja tarkka kuva. Eli ei kannate huolehtia, kun laajakulmainen näyttö tulee kotiin.

      Kokemuksesta tosin voin sanoa, että alkuun 4:3 monitoria katselleena laajakuva saattaa näyttää ihmeen leveältä, mutta nopeesti se silmä siihen tottuu!! Tämmöisen 16:10 näytön jälkeen perinteinen 4:3 kuva näyttää jo rajoittuneelta, kuin olis semmoiset sivulaput silmillä kuin hevosilla :D

      • veli

        ...on, kun siirryin aikoinaa 25", 3:4 telkkarista 16:9 laajakuvatöllöön, niin 28" malli olikin sen verran "matalanoloinen" ruudultaan, että piti hommata 32"

        Nyt jos 17" eMacista siirtyy 17" iMacciin, niin tuleekohan samaa efektiä/ilmiötä?
        Onko 17" laajakuvanäyttö "matalanoloinen"? Ei innostaisi mihinkään isoon (24") iMacciin siirtymään.
        Monitoria kuitenkin katsotaan läheltä, toisinkuin telkkaa.


      • jason-blue

        vaan leikkaantuu.

        Jos MacBook ei levitä, niin tuskin iMac levittää. Itte käytin XGA-resoo lähes jatkuvasti pari vuotta sitten, kun piti tarkistaa nettisivujen esittäminen ei-laajakuvanäytöllä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      231
      2173
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1446
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1195
    4. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      69
      1187
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      155
      1077
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      85
      1019
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      908
    8. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      838
    9. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      63
      805
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      759
    Aihe