Olen jo pidemmän aikaa painiskellut tuon verbin lausumisen kanssa. Äännetäänkö tuo G-kirjain G:nä kuten esimerkiksi gracias-sanassa, vai onko onko se lähempänä voimakasta H:ta kuten genio-sanassa?
Jos lausuminen menee säännönmukaisesti, niin äänteenhän pitäisi olla tuo G:mäinen, mutta puheessa se kuulostaa kuitenkin kovin H:lta.
Kiitokset jollekin kielitietoiselle jo etukäteen!
Espanjan kielen gustar-verbi
8
778
Vastaukset
- geeeee
Kyllä se on G. Minkämaalaisen, tai miltä alueelta olevan puhetta olet kuunnellut?
Kyllähän eri murteissa äänteissä on eroja, mutta en ole kuullut G:n muuttuneen h-äänteeksi. Sen sijaan G:stä olen kuullut tulevan B:, ja myös päinvastoin..., J:n (espanjan h-äänne) olen kuullut F-äänteenä, jne...- taikka...
voihan se olla jotain nuorisokieltä.
- moskaa...
taikka... kirjoitti:
voihan se olla jotain nuorisokieltä.
"Me justa mucho la nabidad por muchas cosas me justa poner el arvol i los regalos i las bolas de navidad i el chanpan i los regalos i el turron i las"
Tuossa on kaikki muukin väärin.
- vanhasta muistista
g äännetään geenä (jotenkin siellä takakitalaessa gggh.., ei 'hoona' ainakaan, ei ihan samalla tavalla kuin suomenkieliset, ilmavammin jotenkin). Etuvokaalien, i ja e, (kuten 'gitano', mustalainen- /hitano/, tai 'genio' - nero, /henio/) edessä g kuulostaa hoolta - ei ihan mutta periaattessa ei kuulosta geeltä ainakaan. kerakkeitten edessä kuulostaa geeltä kuten grazias kiitos, selvä g-äänne
- on k
"g äännetään geenä (jotenkin siellä takakitalaessa gggh.., ei 'hoona' ainakaan, ei ihan samalla tavalla kuin suomenkieliset, ilmavammin jotenkin)."
Niin, suomalaisethan eivät useinkaan osaa ääntää g:tä oikein. Suomalaisten g kuulostaa espanjankielisistä ( ja muistakin g:tä käyttävistä) k:lta. - kohdassa
on k kirjoitti:
"g äännetään geenä (jotenkin siellä takakitalaessa gggh.., ei 'hoona' ainakaan, ei ihan samalla tavalla kuin suomenkieliset, ilmavammin jotenkin)."
Niin, suomalaisethan eivät useinkaan osaa ääntää g:tä oikein. Suomalaisten g kuulostaa espanjankielisistä ( ja muistakin g:tä käyttävistä) k:lta.tuolla kitalaessa, kieli osuu taaemmaksi kuin meidän tuttu 'ggeeh' kun puhutaan
'geellä'.. vähän samaan suuntaan kuin silloin kun kakistelisi kurkkua, eli kielen takaosa osuu aika taakse kitalakeen nieluna lähemmäksi.. *ghaa-ghaa*.. tai niin kuin kun sanotaan: 'ugh'! ..kurkussa tuntee sen, ja kohdassa mutta EI tietenkään mitään hoota kuulu, ja jotenkin pehmeästi oikeastaan, mutta mitään hoota ei kuulu eikä kovaa 'koota'... lähes kuten *gulp*??
no vaikea selittää, siis takavokaalien kanssa noin.. (el) gato -> kissa sanotaan /ghato/.. syvemmällä se g-äännöksen 'ghalahdus', tai miten sanosi
- kjdspdjds
... että et osaa sanoa r-kirjainta, vaan sanot sen kurkusta. Siitä tulee melko lailla oikeanlainen g etuvokaalin edessä. Melkein samalla tavoin, mutta hiukan pehmeämmin sanotaan j joissakin sanoissa (viajo, trabajar).
- Anonyymi
voimakas ääni
ga, gue, gui, go ja gu. Tässä tapauksessa u kirjain ei ääntyy ja viisiko lausustaan yhtä samalla tavalla kuin suomenkielen ääni ga ge gi go gu
Mutta jos ge ja gi ilman u- kirjain vallissa lausutaan [he ja hi] ja nämä kaksi yhdistelmää sekoavat espanjankieliset puhujat koska on myös ja je ji jo ju [ha he hi ho hu]
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad871400- 52997
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että374834- 153804
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124717- 55709
- 51658
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38635- 76622
- 57611