talon ympärille tulevasta sepelikerroksesta pari kysymystä:
1. pitääkö sen alle laittaa muovi tai suodatin kangas?
2. kuinka paksu ja leveä sorakerroksen pitää olla?
sokkelin vieruskiveys
6
8175
Vastaukset
- Jocu
Muovihan on styroxien päällä? Minä en laittaisi mitään.
Leveys riittävä, jotta nurmikonleikkuu sujuu. Home-henkilö lisäisi vielä, että kasteltavan alueen pitää jäädä kauas sokkelista!
Syvyys tietysti styroxiin asti. - Hessu
1. Ei tarvitse laittaa, mutta jos haluat että sepeli ei ala heti kasvaa roskaheinää, niin laita suodatinkangas. Muovia en laittaisi ollenkaan missään tapauksessa. Itselläni ei ole kangasta sepelin alla, mutta suuremmista kivistä tehdyn (n.10 cm) kiveyksen alla on.
2. Tarkoittanet sepeliä, jota paksuutta pitää olla niin että näyttää hyvältä eli kangas tai pohjamaa peittyy. Itselläni on 10 cm - 30 cm. Naapurilla kankaan päällä joka paikassa n. 10 cm. Sepelikaistan leveys vaihtelee itselläni 20 cm - 50 cm paikasta riippuen. Kapeimmissa paikoissa sepelin vieressä on käytävä tai kukkapenkki.- Jocu
Huonoja ovat seinänvieret kasvamaan mitään, jos ei kastele. Rikkaruohot eivät ole ongelma.
Mitenkähän minun taloni on vielä pystyssä, kun suodatinkangasta ei ole missään. Joka paikkaanhan sitä nykyään tunnutaan tarvittavan. - Hessu
Jocu kirjoitti:
Huonoja ovat seinänvieret kasvamaan mitään, jos ei kastele. Rikkaruohot eivät ole ongelma.
Mitenkähän minun taloni on vielä pystyssä, kun suodatinkangasta ei ole missään. Joka paikkaanhan sitä nykyään tunnutaan tarvittavan.Ei mullakaan ole suodatinkangasta kuin muutamassa pikkukohdassa...
Mutta kyllä ne kiveykset ja sepelit jossain välissä rehuja kasvaa varsinkin, jos huristellaan ruohonleikkurilla niin että sepeli on täynnä ruohonmoskaa. Näin oli ainakin rivarissa, jossa aiemmin asuin. Sepelin sai siistiksi, kun kaivoin ylös ja otin mullat välistä pois seulomalla.
- Masa
1. Ei tarvitse mitään.
2. Itse laitoin siten, että leveys about 0,50 m ja paksuus siten, että se tietysti lähtee suoraan eristeen päältä. Ei siinä mikään pääse kasvamaan, ideahan hommalla on se, että sokkeli pääsee nimenomaan tuulettumaan. Jos änkäät siihen jotain, se hommahan nimenomaan silloin kärsii!! - M_K
1. Salaojien päälle laitettu salaoja sora tarvitsee suodatinkankaan jos päälle laitetaan hienoa hiekkaa, jos täyttö kokonaan sepelistä niin en osaa sanoa.
routalevyjen päälle kai pitäisi muovi laittaa jotta vesi valuisi poispäin sokkelista
ylin kerros tai melkein ylin kerros olisi hyvä olla savea jolla saa pintavedet pois sokkelin vierestä.
pinnassa kai voi olla millainen kerros vain haluaa.
Itselläni tulee:
rinnetontilla takareuna-
sokkelin vieressä isodrän eristesalaoja- salaojien päällä 10cm 8-16soraa ja sen päällä sekä isodränin päällä suodatinkangas. loppu täyttö hiekalla. Hieman ennen pintaa routaeristys muovi sekä savikerros pintavesiä varten. Ylin kerros jostain soraa/kivetystä-
Etureuna on taasen sokkelin vieressä sokkelilevy(nappulamuovi) ja koko alue pohjasta lähtien täytetty 8-16 soralla ja lähelle pintaa routalevy muovi ja pinta jotain soraa/kivetystä
Jos joku haluaa kommentoida nuo ratkaisut niin olisin kiitollinen:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295