marsun elinikä

Jos teillä on ollut marsuja, kuinka kauan ne ovat eläneet? Eri lähdetietojen mukaan marsut elävät 4-8 vuotta ja tossa on aika iso hetto....

45

12378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsujen elinikä on yksilöllinen, esim. ihmistenkin odotettu elinikä on suurinpiirtein 60-90 ja onhan tuossakin aika paljon vuosia välissä.

      Ja olenpa nähnyt 10-vuotiaankin marsun. Riippuu niin kamalasti siitä, miten marsua hoidetaan ja pysyykö marsu terveenä ilman pahempia sairauksia tai esmes. kasvaimia. Mutta sanotaan nyt, että sellainen "noin" keskiarvo marsujen eliniälle olisi 4-6 vuotta..

      • gandey

        marsun elinikä on 5-9 vuotta. 4 vuotiaat eivät kyllä kuole vanhuuteen.


      • mmarsu

        mulla on ollut kaks marsua ja ne eli viisivuotiaiksi molemmat. Toisen kohdalla tosin eläinlääkäri teki hoitovirheen.:(


      • Enniaa
        gandey kirjoitti:

        marsun elinikä on 5-9 vuotta. 4 vuotiaat eivät kyllä kuole vanhuuteen.

        Minulla on 4v marsu se ei ole kuollut viellä
        mutta minun toinen marsu kuoli kun se oli 5v


    • Kun sairaudet lasketaan

      Niin, monethan sanovat, että marsun elinikä on se n. 6 vuotta, mutta silloin ei lasketa sairauksia.
      Kun katsotaan keskiarvoa, johon lasketaan sairauden syystä kuolleet marsut mukaan, on kuolinikä siinä 2-3 vuoden välissä.

      Tällä hetkellä vain yksi marsu on kuollut, vuoden vanhana sydän vian takia. Nyt on täältä löytyy kaksivuotias ja yksivuotias marsu, eli eivät vielä ole vanhoja.

    • ex-marsu tyttö

      Kyllähän marsujen elinkään vaikuttavat monet asiat, tietysti hoito, mutta myös perintötekijät. Itselläni on ollut aikoinaan 4 marsua, kahden pareissa. Ensimmäinen kuoli n. 5 vuotiaana aivan äkillisesti, todennäköisesti kasvaimeen tms. Toinen kuoli 6,5 vuotiaana ja tästä viimeisestä parivaljakosta ensimmäinen menehtyi 6 vuoden iässä ja viimeinen sinnitteli yli seitsemän vuotiaaksi. :) Olisi tuo viimeinen varmaan kauemminkin elänyt, mutta raukka oli jo nin vanha ettei jaksanut juuri liikkua, jonka vuoksi lihakset pikku hiljaa surkastuivat ja lopulta takajalat halvaantuivat. Kaksi marsuistani lopetettiin halvauksen takia, yksi kuoli äkillisesti ja yksi vakavaan infektioon.

      Mutta kyllä ovat seurallisia nuo pikku kaverit ja moni sitä ei uskokaan kuinka pitkään ne todellisuudessa voivat elää. Ensimmäisen marsuni sain kun olin 6-vuotias ja viimeinen kuoli ollessani 19. Että ei kannata ihan hetken mielijohteesta hankkia..

      Niin ja vielä se piti sanoa, että näistä neljästä pisimpään eläneet olivat puhtaita rotumarsuja, kaksi muuta sekarotuisia.

    • Ver-

      Mielestäni 4-6.
      Kolmevuotias marsuhan on nuori vielä.

    • Räystästirpu

      Tänään kuoli ensimmäinen ja ainut marsuni, 21.8.2009 olisi täyttänyt 5 vuotta. (21.8.2004 - 2.8.2009) ja kyllä suru ja tuska nyt on myös sen mukainen. R.I.P Piirto.

      • kuikui

        Emma kuoli vajaa 3kk sitte vaan 3 pvää ennen 8-vuotis synttäreitään. Synty 19.5.2001, kuoli 16.5.2009


      • vEinE
        kuikui kirjoitti:

        Emma kuoli vajaa 3kk sitte vaan 3 pvää ennen 8-vuotis synttäreitään. Synty 19.5.2001, kuoli 16.5.2009

        Ei ole todistettua että puhdasrotuinen marsu eläisi risteytystä pidempään/terveellisemmin, mutta toki ko. seikka voi vaikuttaa elinikään. Ruokinta, liikunta, suku, elinympäristö vaikuttavat kaikki osaltaan.

        Itseltäni kuollut 3 marsua, ensimmäinen ehkä noin 5-vuotiaana, syntymävuosi ei muistissa (kuolinsyy ei tiedossa, oletettavasti "vanhuus", ruokinnan, liikunnanpuutteen ym. yhteisvaikutus). Toinen kuoli ihan vain 2-3kk iässä äkillisesti (kuolinsyy ei tiedossa), kolmas tiineysmyrkytykseen n. vuoden ikäisenä. Kaikki olleet eläinkaupan risteytysmarsuja.
        Tällä hetkellä hengissä 2v 3kk (rist.), 2v (puhdasr.), 1v 3kk (rist.) ja 11kk (puhdasr.), eikä ainakaan vielä ole kukaan kuolemassa.


      • jopas jotain....
        vEinE kirjoitti:

        Ei ole todistettua että puhdasrotuinen marsu eläisi risteytystä pidempään/terveellisemmin, mutta toki ko. seikka voi vaikuttaa elinikään. Ruokinta, liikunta, suku, elinympäristö vaikuttavat kaikki osaltaan.

        Itseltäni kuollut 3 marsua, ensimmäinen ehkä noin 5-vuotiaana, syntymävuosi ei muistissa (kuolinsyy ei tiedossa, oletettavasti "vanhuus", ruokinnan, liikunnanpuutteen ym. yhteisvaikutus). Toinen kuoli ihan vain 2-3kk iässä äkillisesti (kuolinsyy ei tiedossa), kolmas tiineysmyrkytykseen n. vuoden ikäisenä. Kaikki olleet eläinkaupan risteytysmarsuja.
        Tällä hetkellä hengissä 2v 3kk (rist.), 2v (puhdasr.), 1v 3kk (rist.) ja 11kk (puhdasr.), eikä ainakaan vielä ole kukaan kuolemassa.

        täällä se vaan kuikkii jo 8v ikänen rusetti poika. en ymmärrä...
        on selvinny vaikka mistä.... ;)


      • marsu123

        eikös marsuja pitäisi olla kaksi


    • Marsuhullu

      Minulla ei ole omia marsuja kuollut, mutta ystäväni marsu kuoli, eikä ollut edes kolmea. Kuolinsyytä ei tiedetä, mutta näiden syystä uskon sen kuolleen: ei saanut c-vitamiinia kuin vähän, oli suorassa auringonpaisteessa ilman vettä, painoi yli 2kg, hengitti vaivalloisesti, annettiin joka pv omenan siemeniä (oksaalihappoa).

    • hurttafani98

      meillä on kotona 2 marsua ja mitä mää tiiän niin ne elää suunnilleen ilman sairauksiaseitsemän vuotiaaksi.

    • lemmikkifanittaja

      Korjaus edelliseen vieestiin siis ne elää 4-7 vuotta.

    • MuuMuu

      Outoa, että vuosien 1979-82 Eläinmaailmoissa kerrotaan marsujen elävän 6-9 vuotta. Nykyään ne muka elävätkin 3-6 vuotta. Mikä on oikein??!!

      • murmelin_marsula

        Oikein on se että on ihan sama mitä lukuja tähän heittää, koska harva marsu elää oikeasti vanhaksi ja kuolee elintasosairauksien, tapaturmien tms. seurauksena ennenaikaisesti. Siksi luku on jokaiselle henkilökohtainen, ja kertoo oikeastaan vain millainen ympäristö, ruokinta ja stressitaso marsulassa on.

        Esim. meillä alkuaikoina olin tyytyväinen jos marsut saavuttivat neljän vuoden iän. Nykyisin tavoite on seitsemän, ja ilman perussairauksia (kasvaimet, ongelmia sisäelimissä) marsuni myös niille tienoille keskimäärin näyttävät pääsevän.

        Tähän mennessä minulla on ollut tasan yksi marsu jota on voinut sanoa vanhaksi viimeisinä päivinään. Eli kaksi viikkoa vaille seitsemän vuotiaaksi.


      • Elf333
        murmelin_marsula kirjoitti:

        Oikein on se että on ihan sama mitä lukuja tähän heittää, koska harva marsu elää oikeasti vanhaksi ja kuolee elintasosairauksien, tapaturmien tms. seurauksena ennenaikaisesti. Siksi luku on jokaiselle henkilökohtainen, ja kertoo oikeastaan vain millainen ympäristö, ruokinta ja stressitaso marsulassa on.

        Esim. meillä alkuaikoina olin tyytyväinen jos marsut saavuttivat neljän vuoden iän. Nykyisin tavoite on seitsemän, ja ilman perussairauksia (kasvaimet, ongelmia sisäelimissä) marsuni myös niille tienoille keskimäärin näyttävät pääsevän.

        Tähän mennessä minulla on ollut tasan yksi marsu jota on voinut sanoa vanhaksi viimeisinä päivinään. Eli kaksi viikkoa vaille seitsemän vuotiaaksi.

        Olen huomannut meidän marsuista,että kotikasvatit eli poikasesta saakka meillä kasvaneet ja ikänsä täällä asuneet ovat eläneet pisimpään.Jopa 9 vuotta. Ns.resque-marsut(joita tälläkin hetkellä meillä on) ovat jääneet lyhytikäisemmiksi.Toki poikkeuksiakin on iloksemme ollut joukossa.Eli poikasesta oikeaa ravintoa,liikuntaa yms. sopivaa hoitoa saanut eläin saa paremmat eväät elämäänsa kun esim.osku-moskaa puputtanut ,vähän liikuntaa saanut kaverinsa.Valitettavasti.


    • Marix1

      Meillä on 9v marsu. hyvin se jaksaa vielä vihellellä ja juoksennella pitkin kämppää. Sitä ei ole mitenkään erikoisesti tarvinnut lääkitä eikä hoidella ihan perushoitoa vaan.

      • itselläni oli aikoinaan poika marsu joka tuli aikuis iässä minulle. silloin arvioitiin että olisi ollut vuoden ikäinen mutta myöhemmin eläinlääkäri veikkaili lähinnä 2-3v välistä ikää. marsu tuli minulle 96-97 vaihteessa ja nukutettiin iki uneen 2008 alussa. kerran sairastui kaula syöpään vuonna -99 jolloin jo harkitsimme sen lopetusta ja eläinlääkärille viedessämme sitä lääkäri itse ehdotti leikkausta koska oli kys.marsua hoitanut koko sen ajan mitä se oli minulla ollut. itse sitä epäilin selviääkö herra siitä mutta kas kummaa.vahva oli vanha herra ja leikkauskin meni ihan moitteettomasti.elipä vanha herra vielä useamman vuoden.2008 hänellä halvaantui takapää ja lääkkeillä sitä oisi voinut vielä auttaa mutta itse päätin että herra on unensa viimeinkin ansainnut. olihan hän vielä isäksi päätynyt 3 poikaselle 2001.mikä oli sisänsä todellinen ihme.ostin silloin hänelle lähinnä seuraksi tyttö marsun ja lääkäri itse sanoi että ei tarvi leikata että herra on aivan liian vanha tulemaan isäksi.olipa lääkäri hölmistynyt kun kaikki 3 poikasta aivan täysiä kopioita väriltään isästä.oli välillä vaikea niitä itsekkään tunnistaa. kyseisen vanhan herran tyttö ystävä sitten kuoli suruun puoli vuotta myöhemmin.hän oli saavuttanut 8 vuoden iän koska neidistä oli paperit ihan kasvattajalta asti.olisi varmaan elänyt pitempään mutta uusi marsu kaveri ei nirppa nokka neitiin tehnyt vaikutusta vaan oleili yksin.ainakin voisin sanoa että osa marsuista pysyy uskollisena puolisolleen. itselläni marsuja on ollut useita ei edes meinaa muistaa kaikkia.niiden elin iät on ollut 4v--ylös päin


    • marsu 1

      mun marsu on jo yli 8 vuotta vanha

      • innina

        minkä ikäiseksi marsu elää


    • tietävä 5 marsua

      mun kamun äidillä oli pienenä 5 marsuu ja se sano että niiden keski ikä on 5-10 vuotta

    • !!MARSU IHG!!

      mä oon saamassa marsun tässä kuukayden päästä oon 9v. ja halusin vaan tietää et pitääks lyhyt karvasii marsui kammata vai miten niien turkki hoijetaan kun en sitä tiiä niin voiks joku kertoo

    • innina

      kauanko marsu elää murehtii tytäreni sonja?

    • kikkistuura

      Marsujen keskimääräinen elinikä on noin 5-8 vuotta, mutta voivat elää vähemmän tai jopa enemmän.

    • mi

      Minulla on kuollut 3 marsua ja 4 on hengissä. Eka uros (Fu) kuoli viime syksynä luult. mahavaivoihin 4,5 vuotiaana (?). Tyttöseni kuoli viikkoa vaille 2 vuotiaana luultavasti myös mahavaivoihin (?) Fun häkkikaveri ja veli Homssu kuoli keväällä 5 vuotiaana ehkä vanhuuteen, koska se oli illalla ruokinnan aikana kuollut :( Se saattoi masentua kaverinsa kuolemasta mutta olin sen kanssa enemmän. Minulla on nyt ne neljä marsua joista yksi on tyttösen ja Homssun tytär. Täyttää kahdn muun marsuni kanssa 2 tänä vuonna. Toinen naaraani täyttää vuoden joulukuussa.

    • marsu-kamu

      Marsuni eli 9 ja puoli vuotiaaksi tosi hyvin kyllä hoidinkin.

    • Guineapig

      montako ihmisen vuotta on yksi marsun vuosi?

    • sursursur

      Minä otin marsut 19 -vuotiaana itsepintaisesti juuri ennen vanhempien luota muuttoa. Marsut elivät kanssani välillä hektistäkin opiskelijaelämää toinen paria viikkoa vaille 4 vuotta ja toinen vajaa 5 -vuotiaaksi. Pojat ehtivät asua kanssani kuudessa eri kämpässä ja matkustaa VR:llä suuntaan jos toiseen.

      Ystävilläni on ollut marsuja, joku on kuollut 3 -vuotiaana, toinen elänyt 7-vuotiaaksi. Olennaista on varmasti juuri tuo, että marsu VOI elää lähes sen kymmenen vuotta, mikäli välttyy sairauksilta. Esim. rotissa ja hiirissä terveimmätkään yksilöt eivät kovin montaa vuotta, eli marsulla ei ole lajirajoitetta elää varsin pitkäänkin. Sairaudet, geenitekijät, hoidon laatu sitten erikseen.

    • -T

      Mun marsuni eli 1987-1995, kuoli ystävänpäivänä 14.2.95

      Eli oli 8 vuotias.

    • Nöpö&Junnu

      meidän marsut on jo 6 vuotiaita ja kummallakaan ei ole mitään sairaukisa tai ollut kipeitä vielläkään. Mutta toinen marsuista on hieman laihtunut, mutta toivottavasti elää viellä pitkään.

      • NöpöjaJunnu

        Tänään kuoli junnu 1kk päästä olisivat 7v :(


    • Marsu....♥

      omat marsuni ovat 2 vuotta ja toinen 5 ja puoli kuukautta kyllä ne varmaan vielä ainakin vuoden elää :D

    • viksu2

      Maailman vanhin marsu eli 14-vuotiaaksi.

    • Jaska marsuni eli liki kymmenen vuotiaaksi. Vein sitä korissa joka paikkaan mm:ssa torille, Kesäisin sai olla valvonnan alla nurmikolla ja mikä hirveintä silloin äitini mielestä, me nukuimme yhdessä, Jaska sanomalehden päällä tyynyn vieressä :)

    • meidän marsut on vielä elossa ne on 2.v mutta mun äitillä kun se oli pieni niin se sanoi että sillä oli tyttö marsu joka eli 4 ja ½ vuotta

    • epäuskoinen

      siskoni marsu kuoli tänään 8.12.2012. se oli vaa kaksi ja puol vuotias. Mun sisko väitää kivenkovaa et se kuoli vanhuuteen. Itse en usko siihen

    • marsufani5

      Rippuu mimmosissa oloissa marsu on. itselläni marsu eli yli 7 vuotiaaksi. Kaverillani, joka silloin oli jotain 12 vuotias eli marsu yli 2 vuotiaaksi mutta luulen ettei kaverini silloin pitänyt marsusta hyvää huolta. Entisen kouluni kouluavustaja sano kasvattaneensa marsuja ja ne elivät hänen hoidossaan 7-10 vuotiaaksi yksi eli 12 vuotiaaksi

      • marsufani5

        Ja lisään että oma marsuni kuoli jonkinlaiseen tulehdukseen. Olisi elänyt varmasti vielä pari vuotta jos ei olisi mitään sairauksia tullut :/


    • Marsuut

      Mulla on tällä hetkellä kaksi poika marsua jotka täyttää 3 vuotta marraskuussa ja toisella putosi paino ihan hirvittävän paljon vaikka syö melkein kaverinsa kin ruuat. Nyt paino ok pysynyt samassa ja hyvin se vielä siellä juoksentelee toivon että he elävät vielä ainakin 4 vuotiaiksi itkettää jo nyt pälkkä ajatus heidän kuolemasta ja siis tosiaan ne ovat mun ensimmäiset marsut ikinä ja anteeksi kun vastaan näin 8 vuotta myöhemmin ja luulen että tän alku peräsen kysymyksen laittaneen tyypin marsut ovat jo kuolleet😢

    • Mara4

      Sain isäni kaverilta ensimmäisen marsuneidin ehkä 1990-luvun alkupuolella. Neiti oli jo aikuisen naisen iässä, suloinen syliin nukahtava vinkuilija. Päätin hankkia hänelle kaverin, mikä aiheutti vanhan neidin rentouden katoamisen, enää oli turha saada nukahtamaan ja rentoutumaan syliin, neidin piti olla aina valppaana. Tämä vanha neiti eli n.10-11 v., karvat harvenneena ja vähän joka suuntaan sojottavana hän jatkoi menoaan loppuun asti kuningattaren elkein. Nykyiset herramme ovat lähes 6v, heidän kaverit ovat kuolleet tämän vuoden aikana sairastuttuaan ja olivat reilu 4v.

    • Näsinneula

      Meidän tinrn marsu eli 5 ja puol vuotta ja toinen on 5 vuotta

    • Anonyymi

      Itellä on kaks marsua ja on 1-vuotiaita niillä on 22pv ikäeroo. Ja saa joka päivä annetaan aamulla yhen pienen kupillisen pellettejä ja tuoreita paprikaa, kurkkua joskus salaattia ja sekaan c-vitamiinia. Joskus päivällä saa jotain ja sitte illalla vielä tuoreita

      • Anonyymi

        Kai niillä on myös heinää jatkuvasti tarjolla? Muuten kuulostaa tosi hyvältä ruokinnalta, jäi vain mietityttämään heinä koska marsuilla pitää olla koko ajan heinää tarjolla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe