HETE/LÄHDE

MUKINMAKI

Olen ihmetellyt tilannetta tuossa napapiirin korkeudella :
kaikkiin hetteisiin tulee vihreää levää.myös niihin,joissa on iso poistumisoja.
levää alkaa tulla jo kesäkuun alussa ja pienempien hetteiden pinta on heinäkuussa ummessa.
kymmenen vuotta sitten kaikki hetteet oli aina kristallin kirkkaita.
mitä tämä levä on,minkä vuoksi se näin nopeasti
yleistynyt ja onko vesi juomakelpoista.
kiinostaisi möys tieto.mikä on levä tilanne napapiirin yläpuolella.

6

1721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n-piiriltä myös

meilläpäin ei kasva hetteessä mitään leviä, kirkas ja jääkylmä vesi pulppuaa, hiekkapohja kuohuu.

Oikeassa hetteessä eivät menesty kuin muutamat sammallajit, muissa rapakoissa voi kasvaa ties mitä.

• Nimetön

välillä voi ravinnetilanne olla suotuisampi epätyypillisillekkin leville. Ei ne levät kuiten ole niitä itämeren myrkkyleviä. Lähdealtaita kannattaa varovaisesti tarpeen mukaan jopa perata reinoilta. Tämä on kyllä yllytystä lain vastaisuuteen, kun lähteilläkin on lain suoma muuttamiskielto. Nim. satojen lähteiden kokemuksella.

• ...........................

.....valehtelet. Satojen...hohhoijakkaaah, nukuttaa kun talviunet jäi vähiksi. Nim.Satojen satojen kokemuksella O.Mesikämmen MTK.

• Nimetön
        ........................... kirjoitti:

.....valehtelet. Satojen...hohhoijakkaaah, nukuttaa kun talviunet jäi vähiksi. Nim.Satojen satojen kokemuksella O.Mesikämmen MTK.

Amatöörille vaan vinkkeeksi, että karttalehdeltä 2042 (1:100000) paikallistin yhden kenttäkauden aikana noin 100 lähdettä. Siis sellaista joista pohjavettä todella purkautui maanpäälle. Ja tämä tapahtui joskus 80-luvulla. Näitä muistojahan kyllä riittäis...

• Tai ei,olen vuosia putsaillut hetteitä:repinyt risuja reunoilta,poistanut roskia ja kaatuneita puita ja avannut ojia.Kuivina kesinä ,kun pohjavesi on alhaalla,olen myös putsannut lähteen pohjan.
        monet hetteen kasvavat vuosien varrella umpeen (kaikkia vanhoissa topo-kartoissa olevia lä-paikkoja ei enään löydy)
        nykyiset metsänhakkuut myös tuhoaa hetteitä.
        tätä minun kertomaani "levää" ei ole vain pinnassa ,vaan sitä kasvaa myös aina pohjaa myöten

uskon näihin "satoihin hetteisiin",eihän tarvi kun heinäkuunhelteellä avosuolla pistää sormen johonkin suonsilmään,jos vesi on kylmää, on se pohjavettä=raikasta juotavaa

• Nimetön
        MUKINMAKI kirjoitti:

Tai ei,olen vuosia putsaillut hetteitä:repinyt risuja reunoilta,poistanut roskia ja kaatuneita puita ja avannut ojia.Kuivina kesinä ,kun pohjavesi on alhaalla,olen myös putsannut lähteen pohjan.
        monet hetteen kasvavat vuosien varrella umpeen (kaikkia vanhoissa topo-kartoissa olevia lä-paikkoja ei enään löydy)
        nykyiset metsänhakkuut myös tuhoaa hetteitä.
        tätä minun kertomaani "levää" ei ole vain pinnassa ,vaan sitä kasvaa myös aina pohjaa myöten

uskon näihin "satoihin hetteisiin",eihän tarvi kun heinäkuunhelteellä avosuolla pistää sormen johonkin suonsilmään,jos vesi on kylmää, on se pohjavettä=raikasta juotavaa

olen itsekkin harrastanut. Lähteen luontaista pinnantasoa ei kannata paljoa muuttaa jos haluaa lähtealtaan säilyvän. Lähteillä on selvästi myös luontainen sukkessio eli 'kehityshistoria'. Olen löytänyt 50-60 luvuilla merkattuja lähteitä, jotka ovat kuivuneet, mutta purkupiste on mahdollisesti jossain lähipiirissä. Suomessahan jo isostasia muuttaa maanpinnan kaltevuutta ja siten myös muuttaa pohjaveden pinnan kaltevuuksia. Puuttuneet paineolosuhteet voivat kuivattaa jonkun purkupisteen ja luoda uusia muualla. Lähdehän on oikeastaa vain satunnainen pohjaveden kontakti maanpintaan. Toki mainitut maanmuokkaustoimenpiteet taitavat olla suurin syy lähteikköjen vähenemiseen. Suomessa on ollut 60-luvulta saakka pohjavesien laadun seurantahanke, johon kuuluu paljon lähteitäkin. Laadussa ei yleisesti ole muutosta ollut. Vaikka lähteestä purkautuvan pohjaveden laatu olisikin sama kuin vuosikymmeniä sitten, voi purkupisteen 'laatu' huonontua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6444
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3863
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3240
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      374
      1761
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1003
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe