HETE/LÄHDE

MUKINMAKI

Olen ihmetellyt tilannetta tuossa napapiirin korkeudella :
kaikkiin hetteisiin tulee vihreää levää.myös niihin,joissa on iso poistumisoja.
levää alkaa tulla jo kesäkuun alussa ja pienempien hetteiden pinta on heinäkuussa ummessa.
kymmenen vuotta sitten kaikki hetteet oli aina kristallin kirkkaita.
mitä tämä levä on,minkä vuoksi se näin nopeasti
yleistynyt ja onko vesi juomakelpoista.
kiinostaisi möys tieto.mikä on levä tilanne napapiirin yläpuolella.

6

1779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n-piiriltä myös

meilläpäin ei kasva hetteessä mitään leviä, kirkas ja jääkylmä vesi pulppuaa, hiekkapohja kuohuu.

Oikeassa hetteessä eivät menesty kuin muutamat sammallajit, muissa rapakoissa voi kasvaa ties mitä.

• Nimetön

välillä voi ravinnetilanne olla suotuisampi epätyypillisillekkin leville. Ei ne levät kuiten ole niitä itämeren myrkkyleviä. Lähdealtaita kannattaa varovaisesti tarpeen mukaan jopa perata reinoilta. Tämä on kyllä yllytystä lain vastaisuuteen, kun lähteilläkin on lain suoma muuttamiskielto. Nim. satojen lähteiden kokemuksella.

• ...........................

.....valehtelet. Satojen...hohhoijakkaaah, nukuttaa kun talviunet jäi vähiksi. Nim.Satojen satojen kokemuksella O.Mesikämmen MTK.

• Nimetön
        ........................... kirjoitti:

.....valehtelet. Satojen...hohhoijakkaaah, nukuttaa kun talviunet jäi vähiksi. Nim.Satojen satojen kokemuksella O.Mesikämmen MTK.

Amatöörille vaan vinkkeeksi, että karttalehdeltä 2042 (1:100000) paikallistin yhden kenttäkauden aikana noin 100 lähdettä. Siis sellaista joista pohjavettä todella purkautui maanpäälle. Ja tämä tapahtui joskus 80-luvulla. Näitä muistojahan kyllä riittäis...

• Tai ei,olen vuosia putsaillut hetteitä:repinyt risuja reunoilta,poistanut roskia ja kaatuneita puita ja avannut ojia.Kuivina kesinä ,kun pohjavesi on alhaalla,olen myös putsannut lähteen pohjan.
        monet hetteen kasvavat vuosien varrella umpeen (kaikkia vanhoissa topo-kartoissa olevia lä-paikkoja ei enään löydy)
        nykyiset metsänhakkuut myös tuhoaa hetteitä.
        tätä minun kertomaani "levää" ei ole vain pinnassa ,vaan sitä kasvaa myös aina pohjaa myöten

uskon näihin "satoihin hetteisiin",eihän tarvi kun heinäkuunhelteellä avosuolla pistää sormen johonkin suonsilmään,jos vesi on kylmää, on se pohjavettä=raikasta juotavaa

• Nimetön
        MUKINMAKI kirjoitti:

Tai ei,olen vuosia putsaillut hetteitä:repinyt risuja reunoilta,poistanut roskia ja kaatuneita puita ja avannut ojia.Kuivina kesinä ,kun pohjavesi on alhaalla,olen myös putsannut lähteen pohjan.
        monet hetteen kasvavat vuosien varrella umpeen (kaikkia vanhoissa topo-kartoissa olevia lä-paikkoja ei enään löydy)
        nykyiset metsänhakkuut myös tuhoaa hetteitä.
        tätä minun kertomaani "levää" ei ole vain pinnassa ,vaan sitä kasvaa myös aina pohjaa myöten

uskon näihin "satoihin hetteisiin",eihän tarvi kun heinäkuunhelteellä avosuolla pistää sormen johonkin suonsilmään,jos vesi on kylmää, on se pohjavettä=raikasta juotavaa

olen itsekkin harrastanut. Lähteen luontaista pinnantasoa ei kannata paljoa muuttaa jos haluaa lähtealtaan säilyvän. Lähteillä on selvästi myös luontainen sukkessio eli 'kehityshistoria'. Olen löytänyt 50-60 luvuilla merkattuja lähteitä, jotka ovat kuivuneet, mutta purkupiste on mahdollisesti jossain lähipiirissä. Suomessahan jo isostasia muuttaa maanpinnan kaltevuutta ja siten myös muuttaa pohjaveden pinnan kaltevuuksia. Puuttuneet paineolosuhteet voivat kuivattaa jonkun purkupisteen ja luoda uusia muualla. Lähdehän on oikeastaa vain satunnainen pohjaveden kontakti maanpintaan. Toki mainitut maanmuokkaustoimenpiteet taitavat olla suurin syy lähteikköjen vähenemiseen. Suomessa on ollut 60-luvulta saakka pohjavesien laadun seurantahanke, johon kuuluu paljon lähteitäkin. Laadussa ei yleisesti ole muutosta ollut. Vaikka lähteestä purkautuvan pohjaveden laatu olisikin sama kuin vuosikymmeniä sitten, voi purkupisteen 'laatu' huonontua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1411
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1385
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1150
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1077
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      31
      892
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe