Moikka
Osaako joku kertoa hyvän moottorimaalin, mielellään kiiltävä hopea ja mahdollisesti valmiiksi spraypullossa. Talven projektiin tuli laitettua Bilteman 600C kuumakestomaalia, ja se ei todellakaan sovellu ko. käyttöön. Väri on kyllä hieno kiiltävä hopea, mutta vain muutaman viikon. Nyt kone on matta-harmaa, läikikäs ja kuplinut (maali ei kestä öljy- eikä bensaroiskeita).
Nyt siis tarvittaisiin kunnon maalia moottorin maalaukseen. Löytyykö kokemuksia?
>
Moottorimaali?
9
6334
Vastaukset
- Turha jätkä
...ihan oikeista maalikaupoista. Mä etsin aikoinaan valkoista vastaavaa ja tein saman mokan kuin sinä. Bilteman maali kupli ja muuttui ruskeaksi. Paikallisesta maalikaupasta löytyi sprayna valkoista joka kesti 1200 astetta. Kupliminen loppui ja pinta pysyi valkoisena. En kyllä muista saako samaa maalia hopeanvärisenä, mutta soitto maalikauppaan varmaan selvittää asian.
- Pena
Ainakin Mastonin kuumakesto maali on kestänyt hyvin ja jälki ollut hyvää. Toinen hyvä oli aikoinaan jenkkiautoilijoiden käyttämä maali mutta en muista nimeä, maalin alkuperäkin oli jenkki.
Kannatta tosiaan ottaa sellainen joka kestää 1200 astetta ennemmin kuin 600 astetta.
Älä säästä väärässä paikassa.- Moto-Risti
Moi,
Ei kai tuolla nyt pitäisi olla merkitystä käyttääkö VAIN 600C:n kestävää maalia. Maksimissaan moottorin pintalämpötila on suurinpiirtein 70-90 astetta ja ilmajäähdytteisellä ehkä pari kymmentä astetta enemmän.
Alumiinin sulamispiste on 658C ja teräkselläkin (seoksesta riippuen) alle 1200 astetta.
No meni vähän saivarteluksi, mutta kyllä moottorissa kestää ihan hyvin REILUSTI alle 600C kuumakestomaali.
Mutta totuus on, kun teet, tee kunnolla, äläkä säästä raaka-aineissa (esim. maalin laadussa).
- N - - Turha jätkä
Moto-Risti kirjoitti:
Moi,
Ei kai tuolla nyt pitäisi olla merkitystä käyttääkö VAIN 600C:n kestävää maalia. Maksimissaan moottorin pintalämpötila on suurinpiirtein 70-90 astetta ja ilmajäähdytteisellä ehkä pari kymmentä astetta enemmän.
Alumiinin sulamispiste on 658C ja teräkselläkin (seoksesta riippuen) alle 1200 astetta.
No meni vähän saivarteluksi, mutta kyllä moottorissa kestää ihan hyvin REILUSTI alle 600C kuumakestomaali.
Mutta totuus on, kun teet, tee kunnolla, äläkä säästä raaka-aineissa (esim. maalin laadussa).
- N -Etkö sä nyt lukenut? Se 600 astetta kestävä maali ei vaan kestä pytyn pinnassa! Ei ole kysymys nyt niistä lämpötiloista, vaan siitä että mikä maali pysyy kiinni. Tuo astemäärä maalipurkin kyljessä saattanee tarkoittaa sen maalin syttymislämpötilaa kuivana metallin pinnassa, mutta kun sen pitäisi pysyä myös kupruilematta että olis vähän kivemman näköinen. Eihän metallin lämpö oikeastaan missään käytössä nouse yli tuhannen asteen, ei ainakaan sellasissa paikoissa jotka on maalattu ja joissa se maali pitää vielä pysyä kupruilematta ja muuttamatta väriä. Kokemus vaan on tuonut esille sen, että 600 astetta "kestävä" maali ei läheskään aina pysy satakakskytä asteisessa pinnassa. Puhumattakaan nyt vaikka pakosarjoista, joiden lämpötila voi olla huimasti korkeampi, mutta jäädä silti alle 600:n asteen. Eli: kyllä sillä on merkitystä!
- Ilmajäähdytteinen
Turha jätkä kirjoitti:
Etkö sä nyt lukenut? Se 600 astetta kestävä maali ei vaan kestä pytyn pinnassa! Ei ole kysymys nyt niistä lämpötiloista, vaan siitä että mikä maali pysyy kiinni. Tuo astemäärä maalipurkin kyljessä saattanee tarkoittaa sen maalin syttymislämpötilaa kuivana metallin pinnassa, mutta kun sen pitäisi pysyä myös kupruilematta että olis vähän kivemman näköinen. Eihän metallin lämpö oikeastaan missään käytössä nouse yli tuhannen asteen, ei ainakaan sellasissa paikoissa jotka on maalattu ja joissa se maali pitää vielä pysyä kupruilematta ja muuttamatta väriä. Kokemus vaan on tuonut esille sen, että 600 astetta "kestävä" maali ei läheskään aina pysy satakakskytä asteisessa pinnassa. Puhumattakaan nyt vaikka pakosarjoista, joiden lämpötila voi olla huimasti korkeampi, mutta jäädä silti alle 600:n asteen. Eli: kyllä sillä on merkitystä!
Tere!
Kokemuksella voin sanoa, että kyllä pysyy ihan "tavallinenkin" maali. Usean koneen olen maalannut, ilmajäähdytteisiä, ihan tavallisella Miranolilla, sekä alumiinisia että valurautasia. Kunnon pohjat kun tekee, niin kyllä se pysyy... Hiekkapuhallus ja hapotus, ennen maalausta, niin ei kupruile.
Pakosarjaan Miranoli ei kyllä käy ;)
P.S. Ajatuksena olisi emaloida yksi kone... mahtaakohan onnistua.
Jarkko - Heikki
Ilmajäähdytteinen kirjoitti:
Tere!
Kokemuksella voin sanoa, että kyllä pysyy ihan "tavallinenkin" maali. Usean koneen olen maalannut, ilmajäähdytteisiä, ihan tavallisella Miranolilla, sekä alumiinisia että valurautasia. Kunnon pohjat kun tekee, niin kyllä se pysyy... Hiekkapuhallus ja hapotus, ennen maalausta, niin ei kupruile.
Pakosarjaan Miranoli ei kyllä käy ;)
P.S. Ajatuksena olisi emaloida yksi kone... mahtaakohan onnistua.
Jarkko...minunkin mielestä. Nuo kuumakestomaalit (pakoputkimaalit) ei edes kuivu/kovetu kunnolla, ennen kuin lämpöä on satoja asteita. En kyllä maalailis "kylmähköjä" moottoreita semmoisilla. Pakoputkiin ne ovat kyllä omiaan. Maalasin pari talvea sitten kelkasta savupiipun semmosella 700 celsius maalilla ja edelleen näyttää uudeltä vanhan nöyrän avgasrööri :) Moottoripyörälle täytyy tehdä sama operaatio talven aikana...
- joo
Heikki kirjoitti:
...minunkin mielestä. Nuo kuumakestomaalit (pakoputkimaalit) ei edes kuivu/kovetu kunnolla, ennen kuin lämpöä on satoja asteita. En kyllä maalailis "kylmähköjä" moottoreita semmoisilla. Pakoputkiin ne ovat kyllä omiaan. Maalasin pari talvea sitten kelkasta savupiipun semmosella 700 celsius maalilla ja edelleen näyttää uudeltä vanhan nöyrän avgasrööri :) Moottoripyörälle täytyy tehdä sama operaatio talven aikana...
Joo kyllä kuumasray kestää kun puhistaa pohjan
hyvin ja kuivaa maalin ts. lämmittää maalin maalauksen jälkeen kuumailmapuhaltimella
- Hdvaaritsu
Olen maalannut kylmmennä hd koneita kuumakestolla.hyvin on pysynyt!!!
- Anonyymi
Hei!
Muistatko että kumpaa Bilteman maalia käytit?
Perus 650°C kuumuudenkestomaali:
https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhuolto/huoltotuotteet/kuumuutta-kestava-maali-2000023755
Vai
Moottorimaali:
https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhuolto/huoltotuotteet/moottorimaali-2000023757
Olisi kiva tietää, että kumpaa kannattaa välttää. Kiitos!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli349208"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn273686Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi512250Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1062084Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan
Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on171880Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait121485Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.241308- 711197
Esko ja Martina viettävät joulua
Entisen avioparin joulunvietto on ylittänyt IS uutiskynnyksen168906- 68832