Moottorimaali?

VF750S

Moikka

Osaako joku kertoa hyvän moottorimaalin, mielellään kiiltävä hopea ja mahdollisesti valmiiksi spraypullossa. Talven projektiin tuli laitettua Bilteman 600C kuumakestomaalia, ja se ei todellakaan sovellu ko. käyttöön. Väri on kyllä hieno kiiltävä hopea, mutta vain muutaman viikon. Nyt kone on matta-harmaa, läikikäs ja kuplinut (maali ei kestä öljy- eikä bensaroiskeita).
Nyt siis tarvittaisiin kunnon maalia moottorin maalaukseen. Löytyykö kokemuksia?

>

9

5962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turha jätkä

      ...ihan oikeista maalikaupoista. Mä etsin aikoinaan valkoista vastaavaa ja tein saman mokan kuin sinä. Bilteman maali kupli ja muuttui ruskeaksi. Paikallisesta maalikaupasta löytyi sprayna valkoista joka kesti 1200 astetta. Kupliminen loppui ja pinta pysyi valkoisena. En kyllä muista saako samaa maalia hopeanvärisenä, mutta soitto maalikauppaan varmaan selvittää asian.

    • Pena

      Ainakin Mastonin kuumakesto maali on kestänyt hyvin ja jälki ollut hyvää. Toinen hyvä oli aikoinaan jenkkiautoilijoiden käyttämä maali mutta en muista nimeä, maalin alkuperäkin oli jenkki.
      Kannatta tosiaan ottaa sellainen joka kestää 1200 astetta ennemmin kuin 600 astetta.
      Älä säästä väärässä paikassa.

      • Moto-Risti

        Moi,

        Ei kai tuolla nyt pitäisi olla merkitystä käyttääkö VAIN 600C:n kestävää maalia. Maksimissaan moottorin pintalämpötila on suurinpiirtein 70-90 astetta ja ilmajäähdytteisellä ehkä pari kymmentä astetta enemmän.
        Alumiinin sulamispiste on 658C ja teräkselläkin (seoksesta riippuen) alle 1200 astetta.

        No meni vähän saivarteluksi, mutta kyllä moottorissa kestää ihan hyvin REILUSTI alle 600C kuumakestomaali.
        Mutta totuus on, kun teet, tee kunnolla, äläkä säästä raaka-aineissa (esim. maalin laadussa).

        - N -


      • Turha jätkä
        Moto-Risti kirjoitti:

        Moi,

        Ei kai tuolla nyt pitäisi olla merkitystä käyttääkö VAIN 600C:n kestävää maalia. Maksimissaan moottorin pintalämpötila on suurinpiirtein 70-90 astetta ja ilmajäähdytteisellä ehkä pari kymmentä astetta enemmän.
        Alumiinin sulamispiste on 658C ja teräkselläkin (seoksesta riippuen) alle 1200 astetta.

        No meni vähän saivarteluksi, mutta kyllä moottorissa kestää ihan hyvin REILUSTI alle 600C kuumakestomaali.
        Mutta totuus on, kun teet, tee kunnolla, äläkä säästä raaka-aineissa (esim. maalin laadussa).

        - N -

        Etkö sä nyt lukenut? Se 600 astetta kestävä maali ei vaan kestä pytyn pinnassa! Ei ole kysymys nyt niistä lämpötiloista, vaan siitä että mikä maali pysyy kiinni. Tuo astemäärä maalipurkin kyljessä saattanee tarkoittaa sen maalin syttymislämpötilaa kuivana metallin pinnassa, mutta kun sen pitäisi pysyä myös kupruilematta että olis vähän kivemman näköinen. Eihän metallin lämpö oikeastaan missään käytössä nouse yli tuhannen asteen, ei ainakaan sellasissa paikoissa jotka on maalattu ja joissa se maali pitää vielä pysyä kupruilematta ja muuttamatta väriä. Kokemus vaan on tuonut esille sen, että 600 astetta "kestävä" maali ei läheskään aina pysy satakakskytä asteisessa pinnassa. Puhumattakaan nyt vaikka pakosarjoista, joiden lämpötila voi olla huimasti korkeampi, mutta jäädä silti alle 600:n asteen. Eli: kyllä sillä on merkitystä!


      • Ilmajäähdytteinen
        Turha jätkä kirjoitti:

        Etkö sä nyt lukenut? Se 600 astetta kestävä maali ei vaan kestä pytyn pinnassa! Ei ole kysymys nyt niistä lämpötiloista, vaan siitä että mikä maali pysyy kiinni. Tuo astemäärä maalipurkin kyljessä saattanee tarkoittaa sen maalin syttymislämpötilaa kuivana metallin pinnassa, mutta kun sen pitäisi pysyä myös kupruilematta että olis vähän kivemman näköinen. Eihän metallin lämpö oikeastaan missään käytössä nouse yli tuhannen asteen, ei ainakaan sellasissa paikoissa jotka on maalattu ja joissa se maali pitää vielä pysyä kupruilematta ja muuttamatta väriä. Kokemus vaan on tuonut esille sen, että 600 astetta "kestävä" maali ei läheskään aina pysy satakakskytä asteisessa pinnassa. Puhumattakaan nyt vaikka pakosarjoista, joiden lämpötila voi olla huimasti korkeampi, mutta jäädä silti alle 600:n asteen. Eli: kyllä sillä on merkitystä!

        Tere!

        Kokemuksella voin sanoa, että kyllä pysyy ihan "tavallinenkin" maali. Usean koneen olen maalannut, ilmajäähdytteisiä, ihan tavallisella Miranolilla, sekä alumiinisia että valurautasia. Kunnon pohjat kun tekee, niin kyllä se pysyy... Hiekkapuhallus ja hapotus, ennen maalausta, niin ei kupruile.
        Pakosarjaan Miranoli ei kyllä käy ;)

        P.S. Ajatuksena olisi emaloida yksi kone... mahtaakohan onnistua.

        Jarkko


      • Heikki
        Ilmajäähdytteinen kirjoitti:

        Tere!

        Kokemuksella voin sanoa, että kyllä pysyy ihan "tavallinenkin" maali. Usean koneen olen maalannut, ilmajäähdytteisiä, ihan tavallisella Miranolilla, sekä alumiinisia että valurautasia. Kunnon pohjat kun tekee, niin kyllä se pysyy... Hiekkapuhallus ja hapotus, ennen maalausta, niin ei kupruile.
        Pakosarjaan Miranoli ei kyllä käy ;)

        P.S. Ajatuksena olisi emaloida yksi kone... mahtaakohan onnistua.

        Jarkko

        ...minunkin mielestä. Nuo kuumakestomaalit (pakoputkimaalit) ei edes kuivu/kovetu kunnolla, ennen kuin lämpöä on satoja asteita. En kyllä maalailis "kylmähköjä" moottoreita semmoisilla. Pakoputkiin ne ovat kyllä omiaan. Maalasin pari talvea sitten kelkasta savupiipun semmosella 700 celsius maalilla ja edelleen näyttää uudeltä vanhan nöyrän avgasrööri :) Moottoripyörälle täytyy tehdä sama operaatio talven aikana...


      • joo
        Heikki kirjoitti:

        ...minunkin mielestä. Nuo kuumakestomaalit (pakoputkimaalit) ei edes kuivu/kovetu kunnolla, ennen kuin lämpöä on satoja asteita. En kyllä maalailis "kylmähköjä" moottoreita semmoisilla. Pakoputkiin ne ovat kyllä omiaan. Maalasin pari talvea sitten kelkasta savupiipun semmosella 700 celsius maalilla ja edelleen näyttää uudeltä vanhan nöyrän avgasrööri :) Moottoripyörälle täytyy tehdä sama operaatio talven aikana...

        Joo kyllä kuumasray kestää kun puhistaa pohjan
        hyvin ja kuivaa maalin ts. lämmittää maalin maalauksen jälkeen kuumailmapuhaltimella


    • Hdvaaritsu

      Olen maalannut kylmmennä hd koneita kuumakestolla.hyvin on pysynyt!!!

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7568
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3622
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1846
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1060
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      943
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      27
      911
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      807
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      732
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      729
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      26
      662
    Aihe