Moottorimaali?

VF750S

Moikka

Osaako joku kertoa hyvän moottorimaalin, mielellään kiiltävä hopea ja mahdollisesti valmiiksi spraypullossa. Talven projektiin tuli laitettua Bilteman 600C kuumakestomaalia, ja se ei todellakaan sovellu ko. käyttöön. Väri on kyllä hieno kiiltävä hopea, mutta vain muutaman viikon. Nyt kone on matta-harmaa, läikikäs ja kuplinut (maali ei kestä öljy- eikä bensaroiskeita).
Nyt siis tarvittaisiin kunnon maalia moottorin maalaukseen. Löytyykö kokemuksia?

>

9

6677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turha jätkä

      ...ihan oikeista maalikaupoista. Mä etsin aikoinaan valkoista vastaavaa ja tein saman mokan kuin sinä. Bilteman maali kupli ja muuttui ruskeaksi. Paikallisesta maalikaupasta löytyi sprayna valkoista joka kesti 1200 astetta. Kupliminen loppui ja pinta pysyi valkoisena. En kyllä muista saako samaa maalia hopeanvärisenä, mutta soitto maalikauppaan varmaan selvittää asian.

    • Pena

      Ainakin Mastonin kuumakesto maali on kestänyt hyvin ja jälki ollut hyvää. Toinen hyvä oli aikoinaan jenkkiautoilijoiden käyttämä maali mutta en muista nimeä, maalin alkuperäkin oli jenkki.
      Kannatta tosiaan ottaa sellainen joka kestää 1200 astetta ennemmin kuin 600 astetta.
      Älä säästä väärässä paikassa.

      • Moto-Risti

        Moi,

        Ei kai tuolla nyt pitäisi olla merkitystä käyttääkö VAIN 600C:n kestävää maalia. Maksimissaan moottorin pintalämpötila on suurinpiirtein 70-90 astetta ja ilmajäähdytteisellä ehkä pari kymmentä astetta enemmän.
        Alumiinin sulamispiste on 658C ja teräkselläkin (seoksesta riippuen) alle 1200 astetta.

        No meni vähän saivarteluksi, mutta kyllä moottorissa kestää ihan hyvin REILUSTI alle 600C kuumakestomaali.
        Mutta totuus on, kun teet, tee kunnolla, äläkä säästä raaka-aineissa (esim. maalin laadussa).

        - N -


      • Turha jätkä
        Moto-Risti kirjoitti:

        Moi,

        Ei kai tuolla nyt pitäisi olla merkitystä käyttääkö VAIN 600C:n kestävää maalia. Maksimissaan moottorin pintalämpötila on suurinpiirtein 70-90 astetta ja ilmajäähdytteisellä ehkä pari kymmentä astetta enemmän.
        Alumiinin sulamispiste on 658C ja teräkselläkin (seoksesta riippuen) alle 1200 astetta.

        No meni vähän saivarteluksi, mutta kyllä moottorissa kestää ihan hyvin REILUSTI alle 600C kuumakestomaali.
        Mutta totuus on, kun teet, tee kunnolla, äläkä säästä raaka-aineissa (esim. maalin laadussa).

        - N -

        Etkö sä nyt lukenut? Se 600 astetta kestävä maali ei vaan kestä pytyn pinnassa! Ei ole kysymys nyt niistä lämpötiloista, vaan siitä että mikä maali pysyy kiinni. Tuo astemäärä maalipurkin kyljessä saattanee tarkoittaa sen maalin syttymislämpötilaa kuivana metallin pinnassa, mutta kun sen pitäisi pysyä myös kupruilematta että olis vähän kivemman näköinen. Eihän metallin lämpö oikeastaan missään käytössä nouse yli tuhannen asteen, ei ainakaan sellasissa paikoissa jotka on maalattu ja joissa se maali pitää vielä pysyä kupruilematta ja muuttamatta väriä. Kokemus vaan on tuonut esille sen, että 600 astetta "kestävä" maali ei läheskään aina pysy satakakskytä asteisessa pinnassa. Puhumattakaan nyt vaikka pakosarjoista, joiden lämpötila voi olla huimasti korkeampi, mutta jäädä silti alle 600:n asteen. Eli: kyllä sillä on merkitystä!


      • Ilmajäähdytteinen
        Turha jätkä kirjoitti:

        Etkö sä nyt lukenut? Se 600 astetta kestävä maali ei vaan kestä pytyn pinnassa! Ei ole kysymys nyt niistä lämpötiloista, vaan siitä että mikä maali pysyy kiinni. Tuo astemäärä maalipurkin kyljessä saattanee tarkoittaa sen maalin syttymislämpötilaa kuivana metallin pinnassa, mutta kun sen pitäisi pysyä myös kupruilematta että olis vähän kivemman näköinen. Eihän metallin lämpö oikeastaan missään käytössä nouse yli tuhannen asteen, ei ainakaan sellasissa paikoissa jotka on maalattu ja joissa se maali pitää vielä pysyä kupruilematta ja muuttamatta väriä. Kokemus vaan on tuonut esille sen, että 600 astetta "kestävä" maali ei läheskään aina pysy satakakskytä asteisessa pinnassa. Puhumattakaan nyt vaikka pakosarjoista, joiden lämpötila voi olla huimasti korkeampi, mutta jäädä silti alle 600:n asteen. Eli: kyllä sillä on merkitystä!

        Tere!

        Kokemuksella voin sanoa, että kyllä pysyy ihan "tavallinenkin" maali. Usean koneen olen maalannut, ilmajäähdytteisiä, ihan tavallisella Miranolilla, sekä alumiinisia että valurautasia. Kunnon pohjat kun tekee, niin kyllä se pysyy... Hiekkapuhallus ja hapotus, ennen maalausta, niin ei kupruile.
        Pakosarjaan Miranoli ei kyllä käy ;)

        P.S. Ajatuksena olisi emaloida yksi kone... mahtaakohan onnistua.

        Jarkko


      • Heikki
        Ilmajäähdytteinen kirjoitti:

        Tere!

        Kokemuksella voin sanoa, että kyllä pysyy ihan "tavallinenkin" maali. Usean koneen olen maalannut, ilmajäähdytteisiä, ihan tavallisella Miranolilla, sekä alumiinisia että valurautasia. Kunnon pohjat kun tekee, niin kyllä se pysyy... Hiekkapuhallus ja hapotus, ennen maalausta, niin ei kupruile.
        Pakosarjaan Miranoli ei kyllä käy ;)

        P.S. Ajatuksena olisi emaloida yksi kone... mahtaakohan onnistua.

        Jarkko

        ...minunkin mielestä. Nuo kuumakestomaalit (pakoputkimaalit) ei edes kuivu/kovetu kunnolla, ennen kuin lämpöä on satoja asteita. En kyllä maalailis "kylmähköjä" moottoreita semmoisilla. Pakoputkiin ne ovat kyllä omiaan. Maalasin pari talvea sitten kelkasta savupiipun semmosella 700 celsius maalilla ja edelleen näyttää uudeltä vanhan nöyrän avgasrööri :) Moottoripyörälle täytyy tehdä sama operaatio talven aikana...


      • joo
        Heikki kirjoitti:

        ...minunkin mielestä. Nuo kuumakestomaalit (pakoputkimaalit) ei edes kuivu/kovetu kunnolla, ennen kuin lämpöä on satoja asteita. En kyllä maalailis "kylmähköjä" moottoreita semmoisilla. Pakoputkiin ne ovat kyllä omiaan. Maalasin pari talvea sitten kelkasta savupiipun semmosella 700 celsius maalilla ja edelleen näyttää uudeltä vanhan nöyrän avgasrööri :) Moottoripyörälle täytyy tehdä sama operaatio talven aikana...

        Joo kyllä kuumasray kestää kun puhistaa pohjan
        hyvin ja kuivaa maalin ts. lämmittää maalin maalauksen jälkeen kuumailmapuhaltimella


    • Hdvaaritsu

      Olen maalannut kylmmennä hd koneita kuumakestolla.hyvin on pysynyt!!!

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      58
      3006
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      14
      1051
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1008
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      886
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      84
      854
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      781
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      764
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      660
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      86
      635
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      595
    Aihe