PUNAJÄKÄLÄ n parantaminen

kohdallani

punajäkälä parani lopullisesti seuraavan hoidon avulla.

Punajäkälä alkoi minulla ison leikkauksen jälkeen kesällä 2007. Jäkälä oli niin paha, että olin aikalailla isoilla rakkuloilla. Sitä oli käsissä, säärissä ja pahin oli selkä. Kynsiin tuli syviä pitkittäisuria

Marraksuussa sain kortisonilääkekuurin 40mg/päivä viikon ajan, sitten sitä pudotettiin aina 5 mg/viikon ajan jne. Lääkekuuri kesti noin pari kuukautta ja saman aikaan käytin Elocon voidetta ja linimenttiä päähnahkaan.

Tamminkuussa aloitettiin lisäksi valohoito UVB, jossa kävi joka toinen päivä. Valonmäärä kerta-annos oli jonkin verran yli joulen viimesen viikon ajan.

Koko hoidon onnistuminen riippui siitä, alkaako tulla laikkuja uudelleen. Sain sairaalasta hyvän ohjeen jos tulee yksikin näppy, joka alkaa kutista. Apteekista saa ns. keinoihoa isoina lappuina. Keinoihoa leikatataan kutivalle alueelle reilun kokoinen pala, jolloin kutina lakkaa ja ei tule ns. Köpnerin ilmiötä, jolloin kutiseva alue laajenee ja jäkälä lähtee etenemään.

Sellaiset, joilla on paha jäkälä voivat laittaa ensin kutiesevaan kohtaan mm. Dermovat nestettä ja kuivuttua keinoiholapun.

Tällä hetkellä käyn UVAB hoidossa joka toinen päivä huhtikuun puoleen väliin saakka.

Minulla oli noin 10 cm kokoisia jäkäläalueita, jotka ensin olivat sinertäviä länttejä. Nyt ne on hävinneet kokonaan. Kynnet ovat palanneet normaaleiksi.

Lääkäri sanoi ennen hoidon aloittamista, että sen onnistuminen riippuu täysin siitä, kuinka hyvin sitoudun käymään valohoidossa ja huolehtimaan paikallishoidosta ja miten onnistun vähentämään, stressiä.

Jatkossa pidän aina mukanani keinoihoa.

27

26406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkistä!!

      Kiitos! :)
      pitääkin käydä apteekissa noita tarpeita ostamassa.

      • Ma-Ha

        Punajäkälä-taudista haluan tietää mitkä ovat ensioireet ja minkälaisia ne nypyt ovat vai onko se ihottumaa iholla?Mihin kohtaan kehossa ne tulee yleisesti ensin Jään odottaan vastausta!KIITOS!


      • ollivaain

        minulla uusiutuu punajäkä. olen menossa valohoitoon, mutta kokeilen lääkealoaveraa. kainalorollista pallo pois ja pesu. yhdenlehden sisältö pulloon ja pallo paikalleen. rahuittaa kutinaa ja uppoaa ihoon nopesti. lääkealoavera maksoi 7,00€. ei kovin kallia verrattuna vaikutukseen.


      • Anonyymi

    • hiphei

      Millaisia rakkuloita punajäkälästä tulee, voiko tulla paiseita?
      Onko ihottumalle tyypillistä että paukamat näkyvät vielä paranemisenkin jälkeen tummempina läikkinä, erityisesti esim. suihkussa käymisen jälkeen?

    • jäkälän uhri

      Itse sairastuin vuoden alussa punajäkälään, joka on todella raju-asteinen. Haluan nyt kertoa kaikille, että lääkkeet yms. ei ole ainut oikea vaihtoehto (tuskin koskaan), oli melkein mistä vaan kyse... Miksi uskomme liikaa lääkäreihin ja lääkkeisiin?? Totuus on se, että punajäkälässä kuten monessa muussakin taudissa on takana henkinen tausta. Punajäkälän epäillään johtuvan kovasta stressistä. No, miten ihmeessä se voitaisiin hoitaa lääkkeillä tai valohoidoilla tms? Eiköhän sitä pitäisi alkaa hoitamaan sisältä päin, sisällähän joku on pielessäkin... Luulen, että mm. punajäkälän viesti on "pysähdy hyvä ihminen, kuuntele kehoasi!".. En halua kuulostaa miltään kiihkoilijalta, mutta pyydän:katsokaa nenänne vartta pidemmälle. Lääkärit eivät ole mitään yli-ihmisiä, he tekevät työtään, tarjoavat lääketieteellistä selitystä ja hoitoa. On olemassa myös luontaistuotteet, akupunktio ym ym, ja ennen tätä kaikkea, kuuntele mitä se keho yrittää sanoa ja hoida henkistä hyvinvointiasi!

      Jaksamista kaikille kohtalotovereille!
      (olipas vuodatus...)

      • Anonyymi

        Ystävä hyvä! Punajäkälän aiheuttaa joku ihmisen sairastama autoimmuunisairaus. Esim. diabetes, reumaattiset sairaudet ym. Ehkä stressi voi puhkaista sen, mutta stressi ei ole syy.


    • tiitu vaan

      Hei sinä punajäkälän uhri. olen samaa mieltä kanssasi. olisiko sinulla mitään vinkkejä luontaistuotteista joilla punajäkälää voisi hoitaa?minulla on jäkälää niin käsissä jaloissa kuin sukuelimissäkin ja jonkin verran päänahassa. kortisoonivoiteet tuntuvat liian rajuilta tämän sairauden hoitoon.

      • Avuton

        Hej kohtalotoveri. Minulla todettiin punajäkälä toissa kesänä..... näppylöitä ranteissa ja nilkoissa.....hoitona Dermovat vode,joka kyllä oli tehokas, mutta nyt näppylöitä ilmestyy taas! Pahinta on kuitenkin se että minulla punajäkälä nyt tuhonnut kaikki varpaankynnet peukalonkynsiin tuli Pseudomoonas, ne muuttuivat sinivihreiksi,toinen irtosi toinen poistettiin. nyt kynsimuutokset pahenevat melkein kaikissa sormissa.Siis kynnen alla kasvaa kerroksia ja kynnet paksuuntuvat ja irtoavat alustastaan!!! se on myös iskenyt emattimeen.....ja nyt viimeiset viisi kuukautta peräaukko ollut kuin tulessa , sitä on sielläkin!! En tiedä miten tämän saisi pysäytettyä.... APUA....jos vain joku tietää niin AUTTAKAA!! tuntuu että tämä vähitellen tappaa minut!? Olen 50v vakituisessa työssä käyvä nainen.Mutta tämä alkaa vaikuttamaan työssä jaksamiseen ja elämänlaatuun


      • Anonyymi

        Ihon punajäkälän paras lääke on auringonvalo. Odotan kovasti kesää. Ensimmäinen ihon punajäkäläni jäi 30 v. Sitten Israelin aurinkoon. Nyt alkoi uudelleen ja käytin Eloconia, millä lievittyi.


      • Anonyymi
        Avuton kirjoitti:

        Hej kohtalotoveri. Minulla todettiin punajäkälä toissa kesänä..... näppylöitä ranteissa ja nilkoissa.....hoitona Dermovat vode,joka kyllä oli tehokas, mutta nyt näppylöitä ilmestyy taas! Pahinta on kuitenkin se että minulla punajäkälä nyt tuhonnut kaikki varpaankynnet peukalonkynsiin tuli Pseudomoonas, ne muuttuivat sinivihreiksi,toinen irtosi toinen poistettiin. nyt kynsimuutokset pahenevat melkein kaikissa sormissa.Siis kynnen alla kasvaa kerroksia ja kynnet paksuuntuvat ja irtoavat alustastaan!!! se on myös iskenyt emattimeen.....ja nyt viimeiset viisi kuukautta peräaukko ollut kuin tulessa , sitä on sielläkin!! En tiedä miten tämän saisi pysäytettyä.... APUA....jos vain joku tietää niin AUTTAKAA!! tuntuu että tämä vähitellen tappaa minut!? Olen 50v vakituisessa työssä käyvä nainen.Mutta tämä alkaa vaikuttamaan työssä jaksamiseen ja elämänlaatuun

        Minulla ilmestyi pieniä rakkuloita kämmenselkään, nilkkoihin, nivustaipeisiin.. Ihotautilääkäri totesi punajäkäläksi. Suussa oli jo samaan aikaan limakalvoille ja kieleen puna-harmaata katetta. Ihottoman hoitoon sain Bemetson-voidetta, suuhun kortisoniliuosta. Oireet pysyi hoidoilla hallinnassa muttei parantuneet pois.Valohoitoakin sain viikon kuurin,josta ei ainakaan heti apua.Menin n.vuoden kuluttua ensioireista homeopaatille, jolta sain immuniteettia ja koko elimistöä vahvistavia ravintolisiä sekä n. kerran kuussa refleksologia-hoitoa.
        Ihottuma hävisi kokonaan, sitäminulla ei enää ole , mutta suun oireet jatkuvat. Käytän edelleen muutaman kuurin vuodessa kortisoniliuosta (Triamsinoloniasetonidi). Auttoiko aika vai nämä hoidot, envoi varmuudella sanoa.


    • tottavie

      Olin saanut kortisonilääkkeen päänahan kutinaaan, joka on vaivannut muutaman vuoden ajan. Jokin aika sitten huomasin, että peräaukkoni yläpuolella pakaroiden väliin ilmaantui kutiava ja aristava alue. Levitin omin päin alueella päänahkaani määrättyä kortisoniliuosta Se parani sillä. Poden lisäksi suun limakalvoilla punajäkäläksi diagnosoitua oiretta. Monta vuotta sitten emättimessäni todettiin myös sama vaiva. Apua, tekee mieli huutaa. Auttaisisikohan paleodieetti tähän autoimmuunisairauteen. Taidan kokeilla!

    • hermonainen

      Minulla on nyt kolmisen kuukautta ollut tää punäjäkälä todella ärhäkkänä.. Kuitisee nii mahodottomasti ettei öisin tahdo pystyä nukkuun ja päivisinki häirittee töitä ja muutakin eloa.. Oon käyny valohoidossa ja rasvaillu ohjeiden mukaan mutta eroon tästä en ole päässy. Ja nyt kortisonivoide tauon aikana taas vain pahentunu kutina!! Onko kellään kokemusta lääkehoidosta ja miten se on tehonnut? Ku jotain lääkäri mainitsi jostain lääkkeestä mikä ilmeiaesti olis tehokas mutta samalla melko rajukin lääkitys...

    • Punanahka

      Minulla todettiin punajäkälä päänhassa. Sain hoidoksi Locoid Crelo kortisonivoidetta, jota olen nyt käyttänyt alle viikon, mutta päänahan kutina ja arkuus on sen käytön myötä vain lisääntynyt. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia?

    • ehkäparantunut

      Kun sairastuin, ei ollut mitään lääkeneuvoa tarjolla. Vain valohoitoa, mutta sen ottaminen ei ollut mahdollista monimutkaisuuden vuoksi, kun oli työkin hoidettava ja lapset.
      Punajäkäläni alkusyiksi epäilen kahta. Olimme talviretkellä Jaalassa pienssä vuokramökissä. Käytimme saunavetenä lumesta sulatettua vettä ja lojuin lievässä löylyssä tuntikausia. Nukkumapaikkanani oli sohvasänky, joka haisi voimakkaasti koiralle.

      Varsinaisesti epäilen: Samoihin aikoihin annettiin myös se polio sokeripalarokote. Sokerit olivat avoimena tarjottimella terkkarin aulassa Hakaniemessä kaiken päivää.

      Kutina ranteissa ja nilkoissa oli alkusoittoa. Kutina ja ihottuma levisi vartalolle ja kutisi valtavasti. Verta vuoti koko ajan, koska iho meni rikki.
      Suussa näkyi myös tauti piimämäisinä oireina ja limakalvoja poltteli. Suuta polttaa vieläkin vuosikymmenten jälkeen, vaikka, onneksi, nyt ei iho oireile siitä syystä. Joku vyöruusuksi tuomittu juttu äskettäin kasvoissa oli ja polttelua kasvoissa aika lailla edelleen, mutta minkös teet.

      Se pahin punajäkälä kaikkine vartalon verenvuotoineen, kutinoineen kesti yli kolme vuotta. Tohtori Mustakallio tutki ja otteli valokuvasarjat ihotautiklinikan näytteisiin. Oli siis edes jotakin hyötyä kurimuksestani.

      Kokemus on ollut niin karmea, että milloin vain ranteita tai nilkkoja kutiaa, heti välähtää mielessä, että ei kai taas!

      • Anonyymi

        Itselläni alkoi myös rokotteen jälkeen. Rokote oli hapatiitti B. Sen nimi oli Twinrix. Haittavaikutusluettelossa mainitaan punajäkälä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni alkoi myös rokotteen jälkeen. Rokote oli hapatiitti B. Sen nimi oli Twinrix. Haittavaikutusluettelossa mainitaan punajäkälä.

        Mielenkiintoinen tuo "rokotteen jälkeen"-maininta. Miten paljon tosiaan annetaankaan armeijassa varusmiehille rokotteita? En ole tullut ajatelleeksikaan. Sieltä 30 vuoden takaa intin käynnin jälkeen sai poikani pikkuhiljaa psoriasiksen. pysyvän. Myös myöhemmin toisella pojalla oli ajoittain samaa, mutta ei jäänyt.
        Tuolla mainittiin stressikin ja aivan oikein. Kierre tulee, kun on pahin kutina iholla ja hermostuttaa ja siitä stressi , jota työ ei hyväksy ja siitä taas jännitys ja stressi.

        Suomen lapset ajettiin 50 v sitten jo tottumaan siihen, että mieletön kiire ja stressi kuuluukin pikkulasten elämään. Heitähän riepoteltiin erilaisissa hoitopaikoissa jo 2 kk:n iästä alkaen, kun suomalaisäideille räätälöitiin "tasa-arvo". Tarkoitti sitä, että heitä stressattiin ensin ansiotöissään vieraan vallan alla (ei oma koti) kokopäiväisesti poissa lastensa läheltä n.9-10t. Stressi jäi kotienkin vierailijaksi pysyvästi - liian usein avioeroon saakka. Järjetön muutos Suomalaisessa harvaan asutussa maassa tuo tulipalokiireellä tehty KAUPUNGISTAMINEN . Se tehtiin äitien ja lasten kustannuksella .

        Maailman aikojen alusta on ollut ihmiselämän, kuten eläinetenkin, luonnollinen ja mieluisa elämän alku se, että lapsi on emonsa hoivissa , kunnes pikkulapsen pienet siivet jo kantaa koulun aloituksessa. Ihaninta on ollut kodissa vallitseva rakkaus perheenjäsenillä toinen toisiinsa ja erityisesti pikkulapsille oman äidin henkisesti vahvistava turva. Tämä turva vietiin suomalaislapsilta 50 v sitten pysyvästi, koska sen menetyksestä tehtiin maahamme ns perinne! Stressikulttuurin toi aikanaan SUOMELLE SODAT JA NÄLKÄVUODETKIN sitä ennen, mutta miksi 1960-luvun vakaus ja rauha vietiin kodeista sen luvun lopussa ja siirrettiin isot ikäluokat maaseudulta kokonaisuudessaan "kaupungistumaan" erilaisilla uusilla lakisäätämyksillä? Stressi?


    • Kaisla77

      Löysin vielä tämän keskustelun, kun etsin kuvia punajäkälästä ja miutakin tietoa. Tosi paljon kortisoonikuureja määrätään tähän ja ihon hoiyoa, vaikka löytyy tietoa, etyä tämä ei ole sinällään tarttuva ihotauti vaan autoimmuunijärjestelmästä johtuva reaktio. Ja itse olen kyllä ihan samaa mieltä enkä kortisoniin ole tarttumassa.

      Itselläni on kilpirauhasarvo pitkään ollut liikatoiminnan äärirajalla, lääkitystä en ole halunnut enkä saanut, mutta sisäilmaoireilun pahennuttua olin työterveyden muissa tutkimuksissa sekä itse hakeuduin imusolmukkeiden kuvauksiin jossa huomattiin joko sen hetken tai ohimennyt kilpirauhastulehdus. Ja tämä on yhteydessä vahvasti tuohon jalan iho-ongelmaankin. Pääsin sisäilmatyöpaikasta pois ja jatkan vitamiinikuureja sekä maitohappobakt.kuuria sekä gluteenitonta, vähäsokerista ruokavaliota ja suolakylpyjä, oireet pikkuhiljaa tuntuu helpottavan ja kilpirauhasarvo on parantunut kertaheitolla.
      Kannattaa siis miettiä sisäisiä tekijöitä ennemmin kuin kortisoonikuuria, joka ei välttämättä paranna ongelman aiheuttajaa vaan lääkkeissä on aina keholle ylimääräisiä myrkkyjä myös. Kuten rokotteissakin, vaikka ehkäisevätkin kamaliakin tauteja.

    • Punajäkäläinen

      Itselläni diagnosoitiin punajäkälä vasta, kun olin sairastanut pahaa ja tuhoisaa kynsivallintulehdusta vuoden. Sain hoidoksi hylkimisenestolääke siklosporiinin, joka tehosi heti tähän autoimmuunitautiin.

    • Punajäkäläkauhu

      Olen tuntenut läheisesti psoriasista sairastavia.

      Itselläni on ollut mahdottoman pahana punajäkäläksi todettu sairaus, johon ei mitään lääkitystä ole koskaan ollut. Oli vuosia nilkoissa. ranteissa ja vartalolla. Sitä on edelleen limakalvoilla ja onkin ohentanut hyvin aristavaksi posken sisäpuolen. Kun vähänkin kutisee nilkat tai ranteet, herää pieni kauhu, että ei kai taas ala!
      Lieneekö nykyisin jo olemassa jotakin lääkitystäkin punajäkälään?

      Kummasti muistuttavat toisiaan nämä piinaavat vaivat. Psoriasis ja punajäkälä.

      Kynsimuutokset mahdollisia molemmissa. Ihon paksuuntuminen esim. kyynärpäissä ja muualla. Kun sen paksun karstan tai hilseilevän ihosuikaleen varovastikin raaputtelee pois vaikkapa kasvoista, heti vuotaa verta tai arka verestävä iho paljastuu..
      Eli iho on ohentunut. Syökö se paksu karsta alla olevaa elävää ihoa, vai miksi heti verinen vuoto, kun pienekin lepattavan ihoriekaleen yrittää varovasti poistaa? Onhan se kasvoissa aika pahan näköistä, kun irtonahka lepattaa tai paksuja karstoja on.

    • ailakkisatu

      Ei parane millään!!!! Mikä avuksi kynnet menee yksitellen !!! APUA

    • Jäkälävaimo

      Tässä eräs mielenkiintoinen ilmiö tämän vaivan tiimoilta, joka voisi tuoda ainakin tilapäistä helpotusta pahaan punajäkälään, jos se on mahdollista. Mieheni on potenut tätä vaivaa jo pitkään, punajäkälä on hänellä lähinnä säärissä. Hän sai akuutin vuotavan vatsahaavan vuoksi verensiirtoja niin paljon että varmaankin kaikki veret vaihtuivat uusiin. Verensiirtojen jälkeen punajäkälä katosi kokonaan muutamaksi kuukaudeksi! Ikävä kyllä ihottuma tuli sitten pikkuhiljaa takaisin, eli hänen oma verensä sisälsi vasta-aineita mikä aiheutti ihottuman ja "puhdas" veri poisti oireet siihen saakka että kroppa kehitti vasta-aineita tähän autoimmuuniin vaivaan, näin sitä pohdimme. En tiedä kuinka "kallis" hoitomuoto verensiirto olisi jos sitä esim käytettäisi pahan punajäkälän hoidon aloittamisvaiheessa että saadaan oireet tehokkaasti kuriin ensin ja sitten hoidetaan oireita estämällä uusien ihottumien esiintymistä. Ilmeisesti verensiirto toimii oireiden pysäyttämiseksi muutaman kuukauden ajaksi. Olisi kyllä paikallaan tutkia punajäkälän syitä, kun on ilmeisen laajasti esiintyvä ja hyvin kiusallinen tauti. Jokin sen vasta-aineiden kehittymisen vereen aiheuttaa, mutta mikä?? Jos sinä sait leikkauksien yhteydessä tämän taudin, saitkohan punajäkälää potevan luovuttajan verta? Ja olisiko tauti sittenkin veressä piilevä pöpö eikä autoimmuuni kuten väitetään?

    • Anonyymi

      Hei, onko kenelläkään kokemuksia suun punajäkälän hoidossa Protopic 0,1 % voiteen käytöstä. Tätä sain mukaani keskussairaalasta.

    • Anonyymi

      Peräreikä hoito pesu ja voide Fucicort lääkärin määräämä,kutinaan kuuma kylpy ja allergia lääke Atarax taletti 3 vuorokausi.. voide Ovixan ja perusvoide.

    • Anonyymi

      minulla on ollut punajäkälä suussa monia vuosia, mutta nyt kesäkuussa 2021 hyvän yhdistelmän ja toimii ainakin minulla. Voisit kokeilla samaa, joka aamu spiruliina c- vitamiinia veteen liotettuna ja sitten kerran päivässä otan tyrnijauhetta 3 teelusikallista jugurtin kanssa. en ole tarvinnut käyttää kortisonia sen jälkeen. toivottavasti joku muukin löytää apua tästä,

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään alkanut punajäkälä niin sanotusti epätyypillisestä paikoista eli muualta kuin nilkoista ja ranteista?

      Itselläni lehahtivat parin päivän aikana vatsa, rinta ja selkä täyteen pieniä vaaleanpunaisia näppylöitä. Kyynärvarsissakin on jonkin verran, mutta vartalo selvästi pahin. Näppyjen määrä on tasaisesti lisääntynyt viikkojen aikana. Pelkään tämän leviävän.

    • Anonyymi

      D- vitamiini auttaa suurina annoksina. Joka päivä d-vitamiinia nii tuloksia huomaa jo viikossa. Itellä ainakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1970
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1387
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1240
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1047
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      118
      954
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      777
    Aihe