Lukitun huoneen arvoitukset

Chicane

Sydäntäni lähellä ovat dekkareista erityisesti lukitun huoneen arvoitukset. John Dickson Carrin tuotanto on tullut tutuksi. Tiedättekö hyviä kirjoja samasta aiheesta muilta kirjailijoilta?
Carrin (nimellä Carter Dickson) kirjan Juudaksen ikkuna takakannessa kerrotaan "laajan asiantuntijapaneelin valinneen aikanaan 10 parasta lukitun huoneen arvoitusta, joista 4 on Carrin kirjoittamia". Osaako joku kertoa, mitä kirjoja tuohon Top 10 -listaan kuului?

7

1817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Luulisin että Gaston Leroux'n Keltaisen huoneen salaisuus on tunnetuin ns. suljetun huoneen arvoitus. Kannattaa lukea!

• Chicane

Juuri Keltaisen huoneen salaisuuden olen lukenut. Melko tunnettuhan se on, mutta itse "ratkaisu" oli melkoinen pettymys. Olen törmännyt muutamiin muihinkin lukitun huoneen arvoituksiin, mutta eivät ne kovin erikoisia ole olleet. Carr on tähänastisen tietämykseni mukaan aivan omaa luokkaansa ko. teemassa. Ja mikä tärkeintä, "peli on aina reilua" - ts. ratkaisu ei ole esimerkiksi tuntematon salakäytävä, jolloin koko idealta tippuisi pohja pois.
        Niin, onko siis olemassa joitakin muita "mestareita" kuin Carr? Siitä olisi hienoa päästä selville...

• J.S

Kuuluisin lukitun huoneen arvoitus on varmastikin Edgar Allan Poen "Rue morguen murhat". Agatha Christieltäkin löytyy useita mm. "Roger Ackroydin murha", "Stylesin tapaus" ja "Simeon Leen testamentti". Tunnetuin kotimainen on luultavasti Mika Waltarin "Kuka murhasi rouva Skrofin?". Lisäksi vielä Bruce Alexanderin "Sokea oikeus" joka muistaakseni oli jonkinlainen lukitun huoneen arvoitus...

• ...

Tässä linkki web-sivulle, johon oli listattu kriitikoiden suosikkeja lukitun huoneen arvoituksista http://hem.passagen.se/orange/roomlist.htm.
      Listalta löytyy mm. Ellery Queenin 'Kuningas on kuollut' ja 'Kiinalaisen appelsiinin arvoitus'. Kaikista listalla mainituista kirjoista en tiedä ovatko ne suomennettuja. Myöskään John Dickson Carrin kaikkea tuotantoa ei todellakaan ole suomennettu, mutta jos englanniksi haluaa lukea niin sehän ei haittaa.

• Chicane

Suurkiitokset tuosta linkistä. Ehkä tämä ei ole juuri se Top 10 jota hain, mutta kelpaa aivan mainiosti.

• miikka

mutta kenties tämänkin vielä joku lukee. John Dickson Carrin/Carter Dicksonin "Kolme ruumisarkkua" on usein mainittu kaikkien aikojen parhaaksi suljetun huoneen arvoitukseksi. Itse en kyllä siitä lieemmin pitänyt, mutta enpä pidä suljetun huoneen dekkareista muutenkaan. Etenkin Juudaksen ikkuna on mielestä sieltä ja syvältä.

• säettiedäminunnimeä

Kunhan katsot vain James Bondin! :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      243
      4243
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      120
      2704
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2462
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      82
      1497
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1466
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1189
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1107
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      983
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      976
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      172
      959
    Aihe