Toivoisin kommentteja psoria tuntevilta. Voisivatko vaivani olla psoria?
Minulla on ohimojen alueella paksua hilsettä, joka kutisee ja raapiessa hilse putoilee pois. Alta paljastuu punareunainen ihottuma-alue. Toisinaan ihottumaa on otsan seudullakin (siis hiusten alla). Ihottumaa on vain päänahassa, paitsi nyt kuukauden sisällä kasvoissa on ollut kaksi piehehköä kuivaa (vaaleata) läiskää. Lisäksi tänä talvena kaulan, kasvojen ja rinnan iholle on silloin tällöin ilmestynyt kutisevia näppylöitä (yleensä vain yksi kerrallaan), jotka muistuttavat hyttysen puremaa.
Nivuseni ovat olleet tosi kipeät nyt puolitoista viikkoa. En löydä mitään "järkisyytä" kipuun. Myös alaraajat ovat kankeat. Tänä aamuna herättyäni huomasin, että etenkin oikean, mutta hieman myös vasemman käden sormet ovat ihan kankeat. Pahin on oikean käden etusormi, josta tunto on selvästi heikentynyt ja sormi on silminnähden turvoksissa. Sormen koukistaminen tuntuu ikävältä. Kankeutta on kaikissa sormissa. Pistelyä ei varsinaisesti ole.
Sormenkynsissä on kuluneen talven aikana ollut pieniä pistemäisiä kuoppia, jotka eivät kylläkään ole kovin syviä. Yhden kynnen pinta on lähes kokonaan epätasainen, muissa kynsissä on vain yksittäisiä kuoppia, osassa ei mitään.
Olen ollut jo jokusen kuukauden todella väsynyt. Suolistossa on runsaasti ilmaa.
Olen ollut tänä talvena tosi stressaantunut, joten periaatteessa nämä oireet selittyisivät silläkin, mutta kun näitä tulee koko ajan lisää - enkä tiedä selittyykö raajojen kankeus enää stressillä??
Olen toki ollut lääkärilläkin, mutta selvittelyt ovat vielä kesken. Lääkäri ei kyllä epäillyt psoria. Minulta on otettu pään magneettikuva pari vuotta sitten, jonka perusteella MS-tauti on poissuljettu. Kilpirauhasarvot olivat pari vuotta sitten kunnossa. Suoli on tähystetty niin ylä- kuin alakauttakin. Kaikki ok.
Toivottavasti joku teistä ennättäisi vastaamaan.
Psoriako?
7
2630
Vastaukset
- kuulostaa
psorilta.. kuopat kynsissä viittaa nivelpsoriaasikseen ja todellakin joillain ihmisillä on vaan päänahassa ihottumalaikkuja. yleensähän kun iho-oireet pahenee niin niveloireet alkaa! koitappa käydä oikeen ihotautilääkärillä selvittämässä..
- Lily-
ottamaan koepalan ihottumasta ja lähettämään patologille. Siitä selviää onko ihottuma psoriasista. Nuo muut oireet kyllä kuulostavat myös psoriasiksen liitännäisoireilta.
Joskus on pelkkiä kynsimuutoksia ja/tai niveloireita ja ihottuma puhkeaa vasta myöhemmin. Itselläni alkoi niveloireet ja kynsioireet varpaiden kynsissä 30-vuotiaana ja ihottuma puhkesi vasta 44-vuotiaana. - Rama
Perheessämme on henkilö, jolla on päänahassa hilsettä toisinaan paljonkin. Käsissä sormien välissä myös on ollut ihottumaa. Viime vuoden puolella ihottumaa ilmestyi nivusiin, kainaloihin ja ranteisiin. Lisäksi alkoi tulla kipuja raajoihin. Hiuksia pestiin hilseshampoilla ja tuntui, että välillä se auttoikin. Ihoa hoidettiin kortisonivoiteilla. Lääkärissä on käyty ja aina uudet reseptit mukaan. Apua ei ole saatu. Päätettiin mennä ihotautispesialistille, jolle sai lähetteen terveysaseman omalta lääkäriltä ja jonotusta oli 4 kuukautta, mutta se kannatti. Diagnoosi oli Psoriasis. Mene heti erikoislääkärin vastaanotolle! Hyvää kevättä sinulle!
- kuulostaa
itsellä samat vaivat, päänahassa hiukan oireita, mutta nivelet niin perkuleen huonossa kunnossa. diagnoosina nivelpsori.
- aikaisempaa keskustelua
kuulostaa kirjoitti:
itsellä samat vaivat, päänahassa hiukan oireita, mutta nivelet niin perkuleen huonossa kunnossa. diagnoosina nivelpsori.
Seuraavalla sivulla on ketju "nivelpsoriasis". Siinä on keskustelua nivelpsorista. Kuvaamasi oireet voivat olla nivelpsoria.
- Johan55
Itselläni on täysin samat oireet ja psoriasis-tulkintaan olen päätynyt. Univelka Stressi => pahimmat aiheuttajat.
Omega-3 rasvahappo ja riittävä uni unirytmin tiukka pitäminen on paras lääke mitä olen löytänyt. - Johan55
Elimistössä asuvista suolistobakteereista johtuva flatulenssi voisi olla myös yksi koko elimistön toimintaan ja PH-tasapainoon voimakkaastikin vaikuttava tekijä.
Elimistön PH-tasapaino voi nimittäin olla myös yksi psuoriasikseen vaikuttava tekijä, stressin, happamien juomien sekä vesijohtoveden PH:n kautta.
Stressi-> vatsahapot, happamat juomat -> happamuus härskistyttää rasvoja -> lipidien toiminta häiriintyy -> ihon nopeampi uusiutuminen / psorireuma?
D-vitamiinit ja rasvahapot auttavat ihoa uusiutumaan nopeammin, mutta eivät poista varsinaista ongelmaa, auttavat vaan paranemaan ja estävät oireita näkymästä.
Psoriasis on yhteydessä etenkin stressiin.
Toisaalta flatulenssi ei välttämättä ole yhteydessä psoriasikseen koska kaikilla psoriasista sairastavilla ei sitä ilmeisesti (kasvissyöjinä) ole, mutta voisi ehkä suoliston bakteerikantahäiriön kautta olla yksi elimistöä rasittava osatekijä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559