Muutimme tänä talvena uuteen taloon, metsän laitaan. Asumme etelärannikolla ja ihan talon takana alkaa havumetsä, jossa jäljistä päätelleen vaeltaa hirviä ja metsäkauriita. Pihapiirissä asustaa vakituisesti rusakko tai useampi. Olen erittäin eläinrakas ja luonnonystävä, mutta tiedän, että nämä eläimet voivat olla melkoinen riesa istutuksille. Onko jollakin kokemuksia puutarhanhoidosta samanlaisissa olosuhteissa?
Tarkoitukseni on jo ennalta varautua esim. lajivalinnalla näihin vierailuihin pihallamme. Ovatko jotkin lajit erityisesti mieleen/epämieluisia hirvieläimille tai rusakoille ja jäniksille? Tiedän, että kirsikkapuu ei esim. maistu peuroille. Hedelmäpuut eivät tulevassa puutarhassamme tosin tule kysymykseen. Piha on tarkoitus pitää jokseenkin luonnontilassa, mutta haluaisin istuttaa niin silmäniloksi kuin hyötykäyttöä ajatellen tuoksuvan yrttitarhan. Suosikkejani ovat mm. timjami, salvia, oregano, laventeli, basilika, rosmariini, joita kaikkia olen aikaisemmin menestyksellä kasvattanut. Suunnitelmissani on myös mustikkapensaita ja havumetsään hyvin sopiva rhododendron. Haluaisin myös kivikkokasveja, kesäkukkia ja ruukkupuutarhan terassille. Kaikki salaatit ja muu "pupunruoka" menee varmasti parempiin suihin. En haluaisi aidata esim. yrttitarhaa, koska se ei sitten enää palvele maisemointia ajatellen.
Odotan mielenkiinnolla kokemuksia aiheesta.
Hirvieläimet ja pitkäkorvat puutarhassa
IinesSalama
1
389
Vastaukset
- Jasmike
Samanlaisista olosuhteista.Talvisin piha on täynnä jäniksen/rusakon jälkiä,olen alkanut vihata "pupujusseja" vaikka ovatkin ihania,kun syövät tai katkovat kaiken mahdollisen mitä eteen tulee! Mielestäni ainoa keino millä voin suojella pensaita on verkko ympärille,vaikkei se verkko kaunis olekkaan. Kaikilta pensailta en ota verkkoa pois edes kesäksi vaikka kesäisin ei niitä ole näkynyt.Hirvet,kauriit ja peurat eivät ole ainakaan toistaiseksi tulleet pihaan asti...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_232453Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.531733Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup111024Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu2951012- 259972
- 146893
- 56844
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.110749- 46735
Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua8718