Atopia vs. yliherkkä iho?

Raaps raaps

Googletus ei auttanut, joten tulin tänne kysymään.
Mikä mahtaa olla atopian ja yliherkkyyden ero? Onko niillä ollenkaan eroa? Käsittääkseni atopia on allergian serkku, mutta yliherkkä voi olla muutenkin - vai?

Minun ihoni reagoi kosketukseen, siis raapaisuun tai hieromiseen muuttumalla punaiseksi ja jopa turpoamalla vähän. Käsivarsien alapinta on ihan erityisen herkkä, ja joskus hihankin pyyhkäisy aiheuttaa ilkeää pientä kipua ihan kuin hermonpäitä siveltäisi sähköllä. Pahinta, mitä voin iholleni tehdä, on kuorinta ja kaikenmoinen harjaus, ja sitähän olen harrastanut parikymmentä vuotta mukamas ihoni hyväksi. Kasvot ovat jostakin syystä järeämpää tekoa kuin loppu kroppa, ja ihoni on onneksi ihan virheetön naaman alueelta.

Kävin erikoislääkärillä jokin aika sitten raavittuani yhden kuivan kohdan huomaamattani verille. Avun sain ihan perusvoiteiden läträämisestä, mutta tämä atopia vs. muunsorttinen yliherkkyys jäi joko kuulematta tai ymmärtämättä.

3

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on todella herkkä

mutta ei tarkoita automaattisesti allergiaa. Itse ole atoopikko, mutta en allerginen millekään. Ihoni on todella kuiva, joten rasvaus on todella tärkeää, vältellä kuumia suihkuja ja kylpyjä.
      Saan aika-ajoin ärhäkän ihottuman milloin minnekkin, vaikka en ole allerginen millekään, esim. stressi laukaiseet todella kutisevan ja ärhäkän ihottuman.
      Sillä nyt ei ole väliä sanooko ihoaan herkäksi vai hienosti diagnoosilla atoopikko.

• Raaps raaps

Kuulostaa tutulta. Nuorempana tätä ongelmaa ei ollut, mutta saunominen ja vedessä läträily lienee tuottanut tulosta.

Allergian lääkäri jo sulki pois, mutta eipä olekaan itikka-aika vielä. Hyttysen tarvitsee vain istua iholleni ja katsoa rumasti, ja jo turpoaa.

Rasvaillaan siis! :)

• Raaps raaps kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Nuorempana tätä ongelmaa ei ollut, mutta saunominen ja vedessä läträily lienee tuottanut tulosta.

Allergian lääkäri jo sulki pois, mutta eipä olekaan itikka-aika vielä. Hyttysen tarvitsee vain istua iholleni ja katsoa rumasti, ja jo turpoaa.

Rasvaillaan siis! :)

"Allergian lääkäri jo sulki pois, mutta eipä olekaan itikka-aika vielä. Hyttysen tarvitsee vain istua iholleni ja katsoa rumasti, ja jo turpoaa."

Tuo kuulostaa siltä,että sinulla olisi herkkyys hyttysen pistosta!eli olet allerginen jollekin.Mitä sinulla on testattu niissä allergia testeissä?
        No mun mielestäni atopia=yliherkkä iho.Itse kuulun niihin atopiaa sairastaviin joilla ei ole mitään allergioita.

Ihoni on ollut todella hyvässä kunnossa kun lopetin turhan rasvaamisen. Näköjään myös säännöllisellä pesemisellä ja koko vartalokuorinnalla on ollut vaikutusta siihen,että ihoni on nyt ollut hyvässä kondiksessa.Lehtosuon suoturve on ollut mahtava tuote suosittelen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      45
      3046
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2904
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2757
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2608
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2508
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2480
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2261
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2158
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2058
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2052
    Aihe