Osaako joku kertoa, voiko päiväkodissa esim. sosionomi tai sosiaalikasvattaja toimia lastentarhanopettajaopiselijan ohjaajana harjoittelun aikana vai onko ohjaaja aina lastentarhanopettaja.
Itsellä tulossa harjoittelu ja tiedän, mihin päiväkotiin haluaisin mennä, mutta siellä on vain yksi ryhmä, jossa haluaisin suorittaa harjoitteluni. Siellä opettajan tehtävää tekee koulutukseltaan sosionomi/sosiaalikasvattaja.
Kiitos tiedoista jo etukäteen.
ohjaaja päiväkodissa
41
5614
Vastaukset
- Tietenkin
voivat toimia ohjaajanasi! Sitä päiväkotityötähän sinä siellä harjoittelet! Toivottavasti opiskeluusi kuuluu harjoittelut kaikenikäisten ryhmissä, myös 1 -3 v. Silloin ohjaajanasi voi toimia jopa lastenhoitajakin. Ainakin minä lastenhoitajana olen ohjannut tulevia lastentarhanopettajia ja hyvää palautetta saanut ohjauksestani. Nykyään vain turhan paljon viljellään eripuraa eri ammattiryhmien välillä päivähoidonkin piirissä. Toivottavasti teistä opiskelijoista saamme suvaitsevampaa porukkaa kentälle.
- ohjaajana
Eripuran kehittävät itse katkeroituneet lastenhoitajat, jotka haluaisivat olla lastentarhanopettajia!
Lto-opiskelijan päiväkotityön harjoittelun sisältö on erilainen kuin lastenhoitajan pk-harjoittelu sisältö. Ja yllätys yllätys: Lto-opiskelijan harjoittelussa keksitytään lto:n tehtävien harjoitteluun ja lähihoitajan harjoittleussa lastenhoitajan tehtävien harjoitteluun. Miten lastenhoitaja voi ohjata eri työtä mitä itse tekee? Ja taas kerran: molemmat työt ovat tietysti yhtä arvokkaita! ..ettei vain taas syyllistettäisi hoitajien aliarvioimisesta!
"Toivottavasti opiskeluusi kuuluu harjoittelut kaikenikäisten ryhmissä, myös 1 -3 v. Silloin ohjaajanasi voi toimia jopa lastenhoitajakin."
--> Mites on lto:n arvostus ja sitä kautta alle 3-vuotiaiden arvostus? Eikö alle 3-vuotiaiden ryhmissä tarvita lastentarhanopettajia? Eikö pienimpien lasten kasvatus ja opetus ole yhtä tärkeää kuin vanhempien lasten? - Meidän päiväkodissa
ohjaajana kirjoitti:
Eripuran kehittävät itse katkeroituneet lastenhoitajat, jotka haluaisivat olla lastentarhanopettajia!
Lto-opiskelijan päiväkotityön harjoittelun sisältö on erilainen kuin lastenhoitajan pk-harjoittelu sisältö. Ja yllätys yllätys: Lto-opiskelijan harjoittelussa keksitytään lto:n tehtävien harjoitteluun ja lähihoitajan harjoittleussa lastenhoitajan tehtävien harjoitteluun. Miten lastenhoitaja voi ohjata eri työtä mitä itse tekee? Ja taas kerran: molemmat työt ovat tietysti yhtä arvokkaita! ..ettei vain taas syyllistettäisi hoitajien aliarvioimisesta!
"Toivottavasti opiskeluusi kuuluu harjoittelut kaikenikäisten ryhmissä, myös 1 -3 v. Silloin ohjaajanasi voi toimia jopa lastenhoitajakin."
--> Mites on lto:n arvostus ja sitä kautta alle 3-vuotiaiden arvostus? Eikö alle 3-vuotiaiden ryhmissä tarvita lastentarhanopettajia? Eikö pienimpien lasten kasvatus ja opetus ole yhtä tärkeää kuin vanhempien lasten?myös lastentarhanopettajat ohjaavat lasten hoitoon ja kasvatukseen suuntautuvia lähihoitajaopiskelijoita. Talossamme kaikkien lasten kasvatus ja opetus on tärkeää, ei meillä tekemällä tehdä keinotekoisia rajoja ja arvostuksen mittareina pienten ryhmässä ei välttämättä tarvitse olla lastentarhanopettajia. Joinakin vuosina on, joskus taas ei.
- !?!
Meidän päiväkodissa kirjoitti:
myös lastentarhanopettajat ohjaavat lasten hoitoon ja kasvatukseen suuntautuvia lähihoitajaopiskelijoita. Talossamme kaikkien lasten kasvatus ja opetus on tärkeää, ei meillä tekemällä tehdä keinotekoisia rajoja ja arvostuksen mittareina pienten ryhmässä ei välttämättä tarvitse olla lastentarhanopettajia. Joinakin vuosina on, joskus taas ei.
"Meidän päiväkodissa myös lastentarhanopettajat ohjaavat lasten hoitoon ja kasvatukseen suuntautuvia lähihoitajaopiskelijoita."
--> Niin koska lto:lla on myös koulutus - ei vain opettamiseen vaan - myös kasvattamiseen. Lastenhoitajalla on kasvattamiseen ja hoitamiseen, mutta ei opettamiseen. Sekä lto että lh ovat varhaiskasvattajia päiväkodissa. Tämän lisäksi lto on myös pienten lasten opettaja. - vielä sitä pilkkua!
!?! kirjoitti:
"Meidän päiväkodissa myös lastentarhanopettajat ohjaavat lasten hoitoon ja kasvatukseen suuntautuvia lähihoitajaopiskelijoita."
--> Niin koska lto:lla on myös koulutus - ei vain opettamiseen vaan - myös kasvattamiseen. Lastenhoitajalla on kasvattamiseen ja hoitamiseen, mutta ei opettamiseen. Sekä lto että lh ovat varhaiskasvattajia päiväkodissa. Tämän lisäksi lto on myös pienten lasten opettaja." Niin koska lto:lla on myös koulutus- ei vain opettamiseen vaan myös kasvattamiseen. Lastenhoitajalla on kasvattamiseen ja hoitamiseen, mutta ei opettamiseen."
Kukas sen hoitamisen sitten sille lto-harjoittelijaparalle OPETTAA, kun lto-koulutuksessa ei sitä ole (lue oma kirjoituksesi)? Lapsetkin menevät PÄIVÄHOITOON, vai haluaisitko että lapset tulisivat VARHAISOPETUKSEEN.
Kyllä päiväkodin lastenhoitajat ovat mitä suurimmassa määrin hoidon, kasvatuksen ja myös edellisiin kytkeytyvän opetuksen ammattilaisia. - ...
vielä sitä pilkkua! kirjoitti:
" Niin koska lto:lla on myös koulutus- ei vain opettamiseen vaan myös kasvattamiseen. Lastenhoitajalla on kasvattamiseen ja hoitamiseen, mutta ei opettamiseen."
Kukas sen hoitamisen sitten sille lto-harjoittelijaparalle OPETTAA, kun lto-koulutuksessa ei sitä ole (lue oma kirjoituksesi)? Lapsetkin menevät PÄIVÄHOITOON, vai haluaisitko että lapset tulisivat VARHAISOPETUKSEEN.
Kyllä päiväkodin lastenhoitajat ovat mitä suurimmassa määrin hoidon, kasvatuksen ja myös edellisiin kytkeytyvän opetuksen ammattilaisia.Kyllä oikeastaan haluaisin, että päiväkoti olisi paikka, jossa ensisijaisesti annetaan varhaiskasvatusta. Että vanhempien päätös laittaa lapsi päiväkotiin koituisi lapsen parhaaksi. Pelkkä päivähoito on lapsille hoitoa päivän ajaksi, kun vanhemmat eivät halua/voi heitä hoitaa.
Eikä lto:lle opinnoissa sitä hoitamista opetetakaan. Lto osaa sitä sen verran kuin jokainen tavallinen ihminen ja kehittyy työssään osaavammaksi. Olisi kuitenkin outoa käyttää koko harjoittelua hoitamisen opetteluun, kun se ei ole kuitenkaan pääpaino tulevassa työssä. Mutta teitä hoitajia pidänkin juuri hoitotyön osaajina! Opettamisen ammattilaisia ette kuitenkaan ole, kuten väitit. - lastentarhanopettaja
... kirjoitti:
Kyllä oikeastaan haluaisin, että päiväkoti olisi paikka, jossa ensisijaisesti annetaan varhaiskasvatusta. Että vanhempien päätös laittaa lapsi päiväkotiin koituisi lapsen parhaaksi. Pelkkä päivähoito on lapsille hoitoa päivän ajaksi, kun vanhemmat eivät halua/voi heitä hoitaa.
Eikä lto:lle opinnoissa sitä hoitamista opetetakaan. Lto osaa sitä sen verran kuin jokainen tavallinen ihminen ja kehittyy työssään osaavammaksi. Olisi kuitenkin outoa käyttää koko harjoittelua hoitamisen opetteluun, kun se ei ole kuitenkaan pääpaino tulevassa työssä. Mutta teitä hoitajia pidänkin juuri hoitotyön osaajina! Opettamisen ammattilaisia ette kuitenkaan ole, kuten väitit.Omassa opintosuoritusrekisterissäni oli mm. seuraavia opintoja:
Lapsen kasvu, kehitys ja hoito
lapsen sairaudet ja tapaturmat
terveyskasvatus
lapsen psyykkinen kehitys
kehityksen osa-alueet
näitä on ihan varmasti enemmän hoitajien koulutuksessa MUTTA
LTo koulutuksessa oli lisäksi esim.
leikkitoimintojen PEDAGOGINEN teoria
varhaiskasvatuksen DIDAKTIIKKA
työtoimintojen pedagoginen teoria
perustoimintojen (ruokailu, WC toimet, nukkuminen, ulkoilu jne. PEDAGOGISET perusteet
seimiPEDAGOGIIKAN erityiskysymykset
ja näiden lisäksi mm. yleistä kasvatustiedettä, kasvatussosiologiaa jne...
- voivat
ohjata muutkin kuin lastentarhanopettajat. Ja aina et voi edes itse valita sitä ryhmää missä olet, vaikka päiväkodin useimmiten voikin valita. Meillä ainakin johtaja kyselee, ryhmien tilannetta, että otetaanko opiskelijaa. Välillä joku opiskelija on toivonut esim. pääsevänsä eskareille, mutta jos ryhmässä ei ole sellainen tilanne, että haluavat opiskelija, niin ryhmäksi tarjotaan jotain muuta. Ja jos ei opiskelijalle kelpaa, täytyy hänen kysellä toisesta päiväkodista.
- lto
toivioisin että saisit edes jossain harjoittelussa lastentarhanopettajan ohjaamaan harjoitteluasi. Tulisi myös tuo pedagoginen näkökulma työhön. Muuten kyllä hommansa osaava sosionomi tai lastenhoitaja voi ohjata sinua päiväkotityössä.
- työhön...
nykyisin
- näkökulma vaadi
välttämättä lastentarhanopettajakoulutusta ja ei sitä koulutetuilla lto:illa välttämättä edes ole.
- myöskin lto-opiskelija
Kannattaa varmaan kysyä yliopistoltasi, mikä on heidän käytäntönsä.
Yliopistossa, jossa opiskelen, harjoitteluiden ohjaajat ovat saaneet tehtäväänsä yliopistolta koulutuksen. Eli kuka tahansa ei voi olla ohjaaja, eikä missä tahansa päiväkodissa voi suorittaa harjoittelua. Me ei myöskään voida valita itse harjoittelupaikkaa, tietysti voi esittää toivimuksia lapsiryhmän iästä tai paikan sijainnista.
Minusta ohajaajan on oltava lastentarhanopettaja, koska sellaiseksihan sinä opiskelet! Muistelen, että olisin kuullut, ettei ainakaan meidän yliopistossa voi sosionomi tai sos.kasvattaja toimia ohjaajana. Hänellähän ei ole yliopistollista opettajankoulutusta, eikä siis tietoa koulutuksemme painotuksista.
En hyväksyisi ohajaajakseni lastenhoitajaa, koska tällä ei ole tehtävään sopivaa ammattiaitoa ja lastentarhanopettajan pätevyyttä. Hän ei tiedä koulutuksesi sisältöä ja tavoitteita. Miten lastenhoitaja voisi ohjata opetusharjoitteluasi, jos hän ei itse ole opettaja? Ja muutaman vuoden opiskellut lto-opiskelija on jo pidemmälle koulutettu kuin lastenhoitaja. Ohjaajalla pitäisi kai olla ohjattavaa korkeampi koulutus.- ei kannata
valittaa harjoittelupaikoista, jos ei kelpaa muut ohjaajiksi kuin lto:t. Kun ei kaikissa paikoissa ole kaikki, jotka työskentelevät lastentarhanopettajan tehtävissä, ole lastentarhanopettajia. Esim. jos haluat eskariryhmään ja siellä molemmat "opet" on vaikka sosionomeja tai sosiaalikasvattajia, niin jos ei ohjaus kelpaa ei voi valittaa. Tai jos menet pienten ryhmään, niin ei kovin monessa paikassa ole siellä lastentarhanopea töissä. Tällöin ohjaajana on lastenhoitaja tai pitää vaihtaa ryhmää tai päiväkotia. Eikä välttämättä aina juuri niille lto:lle sovi ottaa opiskelijaa, jos ryhmän tilanne ei sitä salli.
- myöskin lto-opiskelija
ei kannata kirjoitti:
valittaa harjoittelupaikoista, jos ei kelpaa muut ohjaajiksi kuin lto:t. Kun ei kaikissa paikoissa ole kaikki, jotka työskentelevät lastentarhanopettajan tehtävissä, ole lastentarhanopettajia. Esim. jos haluat eskariryhmään ja siellä molemmat "opet" on vaikka sosionomeja tai sosiaalikasvattajia, niin jos ei ohjaus kelpaa ei voi valittaa. Tai jos menet pienten ryhmään, niin ei kovin monessa paikassa ole siellä lastentarhanopea töissä. Tällöin ohjaajana on lastenhoitaja tai pitää vaihtaa ryhmää tai päiväkotia. Eikä välttämättä aina juuri niille lto:lle sovi ottaa opiskelijaa, jos ryhmän tilanne ei sitä salli.
En ole joutunut tilanteeseen, että ohjaajani olisi joku muu kuin lto. Jos näin kuitenkin kävisi, ainakin yrittäisin saada toisen harjoittelupaikan. Siinä vaiheessa ei tietysti olisi varaa nirsoilla paikan sijainnin, lapsiryhmän iän tai päiväkodin painotusten kanssa.
Kuitenkin tuntuu jotenkin uskomattomalta, että yliopistolta laitettaisiin lastenhoitaja ohjaajaksi. Yliopistossani näin en kyllä uskoisi tapahtuvan. - pätevä!
myöskin lto-opiskelija kirjoitti:
En ole joutunut tilanteeseen, että ohjaajani olisi joku muu kuin lto. Jos näin kuitenkin kävisi, ainakin yrittäisin saada toisen harjoittelupaikan. Siinä vaiheessa ei tietysti olisi varaa nirsoilla paikan sijainnin, lapsiryhmän iän tai päiväkodin painotusten kanssa.
Kuitenkin tuntuu jotenkin uskomattomalta, että yliopistolta laitettaisiin lastenhoitaja ohjaajaksi. Yliopistossani näin en kyllä uskoisi tapahtuvan.Itse olen koulutukseltani sos.kasvattaja ja suorittanut toki yliopistossa esi- ja alkukasvatuksen opinnot. Olen työskennellyt 25 v päiväkodeissa ensin lastenhoitajana (olin silloin koulutukseltanikin vielä lastenhoitaja) ja viimeiset 15v lto:na. Olen ohjannut lto-opiskelijoita edellisessä työpaikassani monestikin, olenhan pätevä työhöni. Nykyinen pk ei ole heidän harj.paikkansa, lähihoitaja-opiskelijoita ohjaavat taas meillä aina l.hoitajat. Lto-opinnot eivät montaakaan vuotta ole vielä kuuluneet yliopiston piiriin, opistohan se aiemmin oli, joten ohjaava lto ei ole yhtään sen varmemmin yliopistossa opiskellut:-)kuin sosionomi/sos.kasvattaja. Ja itse olen työskennellyt esikoulunopettajana 10 vuotta hyvällä menestyksellä. Suuri osa varhaiskasvatuksen opiskelijoista jatkaa nykyisin luokanopeksi, mikä on ihan järkevää huomioiden palkkaus ja työtehtävät. Päiväkodeissa ns. tiimityö on johtanut siihen, että ainoastaan eskareilla opettajat opettavat, varsinkin pienten ryhmissä työ on perushoitoa ja toimenkuva käytännössä sama kuin l.hoitajilla. Lto-opettajien liitto on halunnut opet pienten ryhmiin. Itse haluaisin olla yli 3-v töissä, miksi muuten olisin opiskellut vuosia l.hoitajatutkinnon jälkeen. Tehtävät määräytyvät työvuorojen perusteella, eivät koulutuksen ja minusta se on turhauttavaa ja syvältä!
- myöskin lto-opiskelija
pätevä! kirjoitti:
Itse olen koulutukseltani sos.kasvattaja ja suorittanut toki yliopistossa esi- ja alkukasvatuksen opinnot. Olen työskennellyt 25 v päiväkodeissa ensin lastenhoitajana (olin silloin koulutukseltanikin vielä lastenhoitaja) ja viimeiset 15v lto:na. Olen ohjannut lto-opiskelijoita edellisessä työpaikassani monestikin, olenhan pätevä työhöni. Nykyinen pk ei ole heidän harj.paikkansa, lähihoitaja-opiskelijoita ohjaavat taas meillä aina l.hoitajat. Lto-opinnot eivät montaakaan vuotta ole vielä kuuluneet yliopiston piiriin, opistohan se aiemmin oli, joten ohjaava lto ei ole yhtään sen varmemmin yliopistossa opiskellut:-)kuin sosionomi/sos.kasvattaja. Ja itse olen työskennellyt esikoulunopettajana 10 vuotta hyvällä menestyksellä. Suuri osa varhaiskasvatuksen opiskelijoista jatkaa nykyisin luokanopeksi, mikä on ihan järkevää huomioiden palkkaus ja työtehtävät. Päiväkodeissa ns. tiimityö on johtanut siihen, että ainoastaan eskareilla opettajat opettavat, varsinkin pienten ryhmissä työ on perushoitoa ja toimenkuva käytännössä sama kuin l.hoitajilla. Lto-opettajien liitto on halunnut opet pienten ryhmiin. Itse haluaisin olla yli 3-v töissä, miksi muuten olisin opiskellut vuosia l.hoitajatutkinnon jälkeen. Tehtävät määräytyvät työvuorojen perusteella, eivät koulutuksen ja minusta se on turhauttavaa ja syvältä!
...muistelen, että olisin kuullut, ettei meillä voi olla ohjaajana sosionomi/sos.kasvattaja.. mutta en siis ole varma!
Mutta kirjoitinkin tuossa edellisessä vietissäni, että minusta ohjaajan pitää olla lto ja sellaiseksihan sos.kasvattaja tai sosionomi voi olla pätevä.
Olen - ehkä sattumalta? - nähnyt paljon lastentarhanopettajan työssään todella taitavia sosiaalikasvattajia. Siitä voisi päätellä, että sos.kasvattajan koulutus antaa hyvät valmiudet lto:n työhön. Näiden omien havaintojen ja kokemusten myötä arvostan sosiaalikasvattajien koulutusta ja oikeutta työskennellä lto:na enemmän kuin sosionomin. Valitettavasti en ole vielä törmännyt opettajuutta oivaltaneeseen sosionomiin päiväkodissa, mutta ehkä sellainenkin joskus tulee vastaan.
"Päiväkodeissa ns. tiimityö on johtanut siihen, että ainoastaan eskareilla opettajat opettavat, varsinkin pienten ryhmissä työ on perushoitoa ja toimenkuva käytännössä sama kuin l.hoitajilla. Lto-opettajien liitto on halunnut opet pienten ryhmiin. - - Tehtävät määräytyvät työvuorojen perusteella, eivät koulutuksen ja minusta se on turhauttavaa ja syvältä! "
--> Tuo oli täyttä asiaa! Olen täsmälleen samaa mieltä! Tuntuu kurjalta, että lähihoitajat kuvittelevat olevansa kaiken osaavia.. täälläkin yksi hoitaja kutsui itseään opetuksen ammattilaiseksi. Opetuksen ammattilaiseksi ei tee vielä se, että on kokemusta opetuksesta sillä perusteella, että on joskus itse ollut opetettavana koulussa/pk:ssa. Joskus heikkona hetkenä olen myöskin miettinyt mitä järkeä on opiskella lto:ksi, jos päätyy tekemään samaa työtä kuin lähihoitajat! Mutta toivo elää, että tulevaisuudessa lto:n työnkuva päiväkodissa selkiytyy. - asian eteen.
...muistelen, että olisin kuullut, ettei meillä voi olla ohjaajana sosionomi/sos.kasvattaja.. mutta en siis ole varma!
Mutta kirjoitinkin tuossa edellisessä vietissäni, että minusta ohjaajan pitää olla lto ja sellaiseksihan sos.kasvattaja tai sosionomi voi olla pätevä.
Olen - ehkä sattumalta? - nähnyt paljon lastentarhanopettajan työssään todella taitavia sosiaalikasvattajia. Siitä voisi päätellä, että sos.kasvattajan koulutus antaa hyvät valmiudet lto:n työhön. Näiden omien havaintojen ja kokemusten myötä arvostan sosiaalikasvattajien koulutusta ja oikeutta työskennellä lto:na enemmän kuin sosionomin. Valitettavasti en ole vielä törmännyt opettajuutta oivaltaneeseen sosionomiin päiväkodissa, mutta ehkä sellainenkin joskus tulee vastaan.
"Päiväkodeissa ns. tiimityö on johtanut siihen, että ainoastaan eskareilla opettajat opettavat, varsinkin pienten ryhmissä työ on perushoitoa ja toimenkuva käytännössä sama kuin l.hoitajilla. Lto-opettajien liitto on halunnut opet pienten ryhmiin. - - Tehtävät määräytyvät työvuorojen perusteella, eivät koulutuksen ja minusta se on turhauttavaa ja syvältä! "
--> Tuo oli täyttä asiaa! Olen täsmälleen samaa mieltä! Tuntuu kurjalta, että lähihoitajat kuvittelevat olevansa kaiken osaavia.. täälläkin yksi hoitaja kutsui itseään opetuksen ammattilaiseksi. Opetuksen ammattilaiseksi ei tee vielä se, että on kokemusta opetuksesta sillä perusteella, että on joskus itse ollut opetettavana koulussa/pk:ssa. Joskus heikkona hetkenä olen myöskin miettinyt mitä järkeä on opiskella lto:ksi, jos päätyy tekemään samaa työtä kuin lähihoitajat! Mutta toivo elää, että tulevaisuudessa lto:n työnkuva päiväkodissa selkiytyy.Epäilen, ettei toivominen auta...Kun aloitin aikoinaan opena 3-6v:lla ja sittemmin monet vuodet eskarissa, oli ryhmässä 2 lto:n nimikkeellä ja yksi hoitaja, useimmiten ns. välivuorossa. Alle 3-v:lla oli hoitajia, joskus yksi ope myös. Työnjako oli selkeä, opetuksesta vastasi lto ja lh toimi esim. muun ryhmän kanssa toimintahetken aikana, kun hommailimme lasten kanssa pienryhmissä. Nyt lh aamuvuorossaan vetää toimintahetken ja minä hommailen muun ryhmän kanssa. Seuraavaksi on ryhmän toinen lh aamuvuorossa ja taas sama jatkuu! Minusta se on nurinkurista. Lh sai aiemminkin touhuta lasten kanssa, mutta lto ei joutunut "avustajaksi". Olen harkinnut uranvaihtoa, sillä en halua tyytyä lueskelemaan kirjoja ja pelailemaan pelejä ilta- ja välivuorojeni aikana lh:n laulu- ja jumppahetkien, kuvistuokioiden yms aikana. En ymmärrä mihin tällä pyritään! Ehkä siihen, että pk:ssa on vain hoitajia, he tulevat hiukan (nykyisin vain hiukan!) halvemmiksi. Tämä asia pitäisi liiton hoitaa! Sen sijaan he änkevät lto:t pienille, joissa homma on perushoitoa (jota en väheksy), sillä hoitoon tulevat lapset ovat yhä pienempiä. Samaan aikaan isommilla lh:t opettavat lapsia. Mihin tällä pyritään?
- 3:n lapsen äiti
asian eteen. kirjoitti:
Epäilen, ettei toivominen auta...Kun aloitin aikoinaan opena 3-6v:lla ja sittemmin monet vuodet eskarissa, oli ryhmässä 2 lto:n nimikkeellä ja yksi hoitaja, useimmiten ns. välivuorossa. Alle 3-v:lla oli hoitajia, joskus yksi ope myös. Työnjako oli selkeä, opetuksesta vastasi lto ja lh toimi esim. muun ryhmän kanssa toimintahetken aikana, kun hommailimme lasten kanssa pienryhmissä. Nyt lh aamuvuorossaan vetää toimintahetken ja minä hommailen muun ryhmän kanssa. Seuraavaksi on ryhmän toinen lh aamuvuorossa ja taas sama jatkuu! Minusta se on nurinkurista. Lh sai aiemminkin touhuta lasten kanssa, mutta lto ei joutunut "avustajaksi". Olen harkinnut uranvaihtoa, sillä en halua tyytyä lueskelemaan kirjoja ja pelailemaan pelejä ilta- ja välivuorojeni aikana lh:n laulu- ja jumppahetkien, kuvistuokioiden yms aikana. En ymmärrä mihin tällä pyritään! Ehkä siihen, että pk:ssa on vain hoitajia, he tulevat hiukan (nykyisin vain hiukan!) halvemmiksi. Tämä asia pitäisi liiton hoitaa! Sen sijaan he änkevät lto:t pienille, joissa homma on perushoitoa (jota en väheksy), sillä hoitoon tulevat lapset ovat yhä pienempiä. Samaan aikaan isommilla lh:t opettavat lapsia. Mihin tällä pyritään?
vanhempana, miten vähän täällä lto:t arvostavat mm. kirjojen lukemista ja pelien pelaamista lasten kanssa. Eikö näissä tilanteissa olisi hyvä tilaisuus myös opettaa lapsia.
- lastenhoitaja2
asian eteen. kirjoitti:
Epäilen, ettei toivominen auta...Kun aloitin aikoinaan opena 3-6v:lla ja sittemmin monet vuodet eskarissa, oli ryhmässä 2 lto:n nimikkeellä ja yksi hoitaja, useimmiten ns. välivuorossa. Alle 3-v:lla oli hoitajia, joskus yksi ope myös. Työnjako oli selkeä, opetuksesta vastasi lto ja lh toimi esim. muun ryhmän kanssa toimintahetken aikana, kun hommailimme lasten kanssa pienryhmissä. Nyt lh aamuvuorossaan vetää toimintahetken ja minä hommailen muun ryhmän kanssa. Seuraavaksi on ryhmän toinen lh aamuvuorossa ja taas sama jatkuu! Minusta se on nurinkurista. Lh sai aiemminkin touhuta lasten kanssa, mutta lto ei joutunut "avustajaksi". Olen harkinnut uranvaihtoa, sillä en halua tyytyä lueskelemaan kirjoja ja pelailemaan pelejä ilta- ja välivuorojeni aikana lh:n laulu- ja jumppahetkien, kuvistuokioiden yms aikana. En ymmärrä mihin tällä pyritään! Ehkä siihen, että pk:ssa on vain hoitajia, he tulevat hiukan (nykyisin vain hiukan!) halvemmiksi. Tämä asia pitäisi liiton hoitaa! Sen sijaan he änkevät lto:t pienille, joissa homma on perushoitoa (jota en väheksy), sillä hoitoon tulevat lapset ovat yhä pienempiä. Samaan aikaan isommilla lh:t opettavat lapsia. Mihin tällä pyritään?
Ryhmässä lh ja 1lto(maisteri) ja 1sosiaalikasvattaja. Meillä tämä maisteri haluaa aina aamuvuorossa vetää päivän ohjelman ja jaksaa jauhaa vetovastuusta. Mutta kun aamussa olemme joko minä tai sosiaalikasvattaja (joka siis on lto:na), niin me vedämme toiminnan yhdessä. Siis lauluhetket, jumpan, askartelut ym. Toki minä vedän toimintaa yksinkin koko ryhmälle ja omalle pienryhmälleni. Mutta maisterillemme tämä yhdessä vetäminen ei sovi. Sitten hän vielä ihmettelee, miksi ilmapiiri on mitä on, kun haluaa aina tehdä työtä itsekseen ja pitää minua lastenhoitajaa avustajanaan, kun hän vetää toimintaa. En ole avustaja minäkään.
- kommentti meidän
3:n lapsen äiti kirjoitti:
vanhempana, miten vähän täällä lto:t arvostavat mm. kirjojen lukemista ja pelien pelaamista lasten kanssa. Eikö näissä tilanteissa olisi hyvä tilaisuus myös opettaa lapsia.
"työnantajaltakin", sillä niitähän te vanhemmat olette! Kiitos!
- siirtyi yliopistojen
lastenhoitaja2 kirjoitti:
Ryhmässä lh ja 1lto(maisteri) ja 1sosiaalikasvattaja. Meillä tämä maisteri haluaa aina aamuvuorossa vetää päivän ohjelman ja jaksaa jauhaa vetovastuusta. Mutta kun aamussa olemme joko minä tai sosiaalikasvattaja (joka siis on lto:na), niin me vedämme toiminnan yhdessä. Siis lauluhetket, jumpan, askartelut ym. Toki minä vedän toimintaa yksinkin koko ryhmälle ja omalle pienryhmälleni. Mutta maisterillemme tämä yhdessä vetäminen ei sovi. Sitten hän vielä ihmettelee, miksi ilmapiiri on mitä on, kun haluaa aina tehdä työtä itsekseen ja pitää minua lastenhoitajaa avustajanaan, kun hän vetää toimintaa. En ole avustaja minäkään.
alaisuuteen, se jotenkin on noussut päähän lastentarhureille! Täytyy yrittää päteä, kun ollaan niin akateemisia. Kuitenkin mm. OAJ:ssä ei heitä noteerata paljon miksikään, vaan kävellään yli mennen tullen. Ehkä se korpeaa ja KYRSII heitä niin paljon, että täytyy ainakin työpaikalla näyttää isommalta kuin onkaan. Tsemppiä sinulle työhösi! Anna maisterin päteä!
- lastenhoitaja2
siirtyi yliopistojen kirjoitti:
alaisuuteen, se jotenkin on noussut päähän lastentarhureille! Täytyy yrittää päteä, kun ollaan niin akateemisia. Kuitenkin mm. OAJ:ssä ei heitä noteerata paljon miksikään, vaan kävellään yli mennen tullen. Ehkä se korpeaa ja KYRSII heitä niin paljon, että täytyy ainakin työpaikalla näyttää isommalta kuin onkaan. Tsemppiä sinulle työhösi! Anna maisterin päteä!
Maistereita on onneksi talossamme vain yksi. Talon muut lto:t ovat ihania. Etenkin meidän varajohtaja on huipputyyppi. Hän on eskariryhmässä, mutta on aina valmis menemään auttamaan myös pienille ja haluaisi itse asiassa ollakin vaihteeksi pienten ryhmässä. Hänen kanssaan teemme pieniä kiinteistön korjauksia, kun huoltopuolen ukot on niin kiireisiä. Hän ei katso meitä lastenhoitajia nenän vartta pitkin, vaan jakaa mielellään vastuun toiminnasta muidenkin kanssa. Onneksi on talossamme hänenkin kaltaisensa ihminen. Ihailen häntä lastentarhanopettajana, hänellä on uskomaton yhteys lapsiin ja vanhempiin. Ja kaiken lisäksi hän on myös muutenkin ihmisenä mahtava tyyppi.
- sos.kasv&lto
3:n lapsen äiti kirjoitti:
Kukaan tuskin väheksyy pelejä tai lukemista lapsille/lasten kanssa. Kysymys onkin siitä, onko järkevää, että lto pelailee viikon lasten kanssa pelejä aamutoiminnan aikana, kun lh "vetää" toimintaa. Lukeminen kuuluu jokaiseen päivään päiväkodissa ja sitä olen aina ehtinyt tehdä lasten kanssa huolimatta siitä, vaikka olen aamupäivisin saanut tehdä varsimaisya työtäni, siis sitä, mihin lastenhoitajilla ei ole koulutusta. Olen opiskellut myös lastenhoitajaksi ja tominut siinä työssä. Tiedän siis eron. Sen jälkeen opiskellut yht 5 vuotta pedagogiikkaa, enkä aliarvioi sitä. Jos haluaa lto:ksi kannattaa mennä opiskelemaan sitten siihen ammattiin, eikä kuvitella että lh on sinänsä valmis lto. Missä mättää? Arvostan molempien työtä, mutta se ei voi olla samaa. Jos on, onko järkeä opiskella vuosikausia?
- sitä että
sos.kasv&lto kirjoitti:
Kukaan tuskin väheksyy pelejä tai lukemista lapsille/lasten kanssa. Kysymys onkin siitä, onko järkevää, että lto pelailee viikon lasten kanssa pelejä aamutoiminnan aikana, kun lh "vetää" toimintaa. Lukeminen kuuluu jokaiseen päivään päiväkodissa ja sitä olen aina ehtinyt tehdä lasten kanssa huolimatta siitä, vaikka olen aamupäivisin saanut tehdä varsimaisya työtäni, siis sitä, mihin lastenhoitajilla ei ole koulutusta. Olen opiskellut myös lastenhoitajaksi ja tominut siinä työssä. Tiedän siis eron. Sen jälkeen opiskellut yht 5 vuotta pedagogiikkaa, enkä aliarvioi sitä. Jos haluaa lto:ksi kannattaa mennä opiskelemaan sitten siihen ammattiin, eikä kuvitella että lh on sinänsä valmis lto. Missä mättää? Arvostan molempien työtä, mutta se ei voi olla samaa. Jos on, onko järkeä opiskella vuosikausia?
lastenhoitajat eivät voi vetää ollenkaan tuokioita lapsille, jos kyse ei ole "vain" pelaamisesta ja kirjojen lukemisesta. Miksei lastenhoitaja muka osaa pitää lauluhetkeä, askartelutuokiota tai jumppaa. Kauheaa, meillä kyllä kaikki lastenhoitajat tekevät tätä ja pitävät jopa kynätehtäviä ja suujumppaa. Jos kaikki lapset osallistuvat yhtä aikaa johonkin lastentarhanopettajan pitämään tuokioon, niin mitä silloin pitäisi lastenhoitajan tehdä? Eipä olisi juurikaan tarvetta lastenhoitajille aamupäivällä päiväkodissa, jos näin olisi. Onneksi meillä johtaja kannattaa tätä, kaikki tekevät ja osallistuvat toiminnan vetämiseen, linjaan
- sattuman kauppaa
lastenhoitaja2 kirjoitti:
Maistereita on onneksi talossamme vain yksi. Talon muut lto:t ovat ihania. Etenkin meidän varajohtaja on huipputyyppi. Hän on eskariryhmässä, mutta on aina valmis menemään auttamaan myös pienille ja haluaisi itse asiassa ollakin vaihteeksi pienten ryhmässä. Hänen kanssaan teemme pieniä kiinteistön korjauksia, kun huoltopuolen ukot on niin kiireisiä. Hän ei katso meitä lastenhoitajia nenän vartta pitkin, vaan jakaa mielellään vastuun toiminnasta muidenkin kanssa. Onneksi on talossamme hänenkin kaltaisensa ihminen. Ihailen häntä lastentarhanopettajana, hänellä on uskomaton yhteys lapsiin ja vanhempiin. Ja kaiken lisäksi hän on myös muutenkin ihmisenä mahtava tyyppi.
Ihan kuin meiltä tämä kertomus:)
- Hoito, kasvatus ja opetus
--> Tuo oli täyttä asiaa! Olen täsmälleen samaa mieltä! Tuntuu kurjalta, että lähihoitajat kuvittelevat olevansa kaiken osaavia.. täälläkin yksi hoitaja kutsui itseään opetuksen ammattilaiseksi. Opetuksen ammattilaiseksi ei tee vielä se, että on kokemusta opetuksesta sillä perusteella, että on joskus itse ollut opetettavana koulussa/pk:ssa. Joskus heikkona hetkenä olen myöskin miettinyt mitä järkeä on opiskella lto:ksi, jos päätyy tekemään samaa työtä kuin lähihoitajat! Mutta toivo elää, että tulevaisuudessa lto:n työnkuva päiväkodissa selkiytyy.Anna Wahlgren: Lapsikirja s.563
"Mitä vähemmän todellisuutta,
sitä enemmän pedagogiikkaa.
Mitä vähemmän kiintymystä,
sitä enemmän psykologiaa.
Mitä vähemmän ihmistä tarvitaan,
sitä enemmän terapiaa.
Ei minun tarvitse kuvitella mitään. Hoidan työni hyvin, mutta ainahan sitä voi uuttakin oppia, vaikka rautainen ammattilainen olenkin! - Hoito, kasvatus ja opetus
sos.kasv&lto kirjoitti:
Anna Wahlgren: Lapsikirja s.563
"Mitä vähemmän todellisuutta,
sitä enemmän pedagogiikkaa.
Mitä vähemmän kiintymystä,
sitä enemmän psykologiaa.
Mitä vähemmän ihmistä tarvitaan,
sitä enemmän terapiaa."
- harjoittelut
ovat muuten opetusharjoitteluja, ei hoitoharjoitteluja, joten ohjaajanakin voisi siis olla opettaja
- mielenkiintoiseksi!
35 vuoden työkokemuksen jälkeen ihan hymyilyttää tämä keskusteluketju! Opetusharjoittelut!!! Hoitoharjoittelut!!! Mitenkähän ne oikein erotetaan siellä päiväkotitouhuissa? Täytyypä ottaa selvää heti maanantaina!
- minä kyllä
mielenkiintoiseksi! kirjoitti:
35 vuoden työkokemuksen jälkeen ihan hymyilyttää tämä keskusteluketju! Opetusharjoittelut!!! Hoitoharjoittelut!!! Mitenkähän ne oikein erotetaan siellä päiväkotitouhuissa? Täytyypä ottaa selvää heti maanantaina!
opiskelijaa ohjatessani olen pystynyt erottamaan hoidon ja opetuksen, mutta olenkin lastentarhanopettaja :) ! Mukavaa viikonloppua kaikille varhaiskasvattajille ammattiin katsomatta.
- !!!
mielenkiintoiseksi! kirjoitti:
No kyllä se on opetusharjoittelu, kun opiskelijan täytyy harjoittelussa esimerkiksi suunnitella ja toteuttaa tietty määrä (n.10) tuokiota lapsiryhmälle. Harjoittelussa opetellaan opettamista, ryhmän ohjausta, tavoitteellisen toiminnan suunnittelua jne.. ja tähän ohjaaja antaa ohjausta ja auttaa.
Lähihoitajan harjoittelu ei sisällä tällaista. Hän voi toki pitää tuokion, jossa laulattaa lapsia, ohjaa askartelua tms. Lto-opiskelija toteuttaa tuokion, johon sisältyy erilaisia toimintamuotoja, ja jolle on suunniteltu aloitus ja lopetus. Tuokio on on suunniteltu kehittämään tiettyjä kehityksen osa-alueita ja sillä on tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan. Tuokio on osa laajempaa kokonaisuutta, josta opiskelijalla pitää olla käsitys. Se mitä tehdään, tehdään lapsen kehityksen tukemiseksi/edistämiseksi ja oppimiseksi. - myöskin lto-opiskelija
!!! kirjoitti:
No kyllä se on opetusharjoittelu, kun opiskelijan täytyy harjoittelussa esimerkiksi suunnitella ja toteuttaa tietty määrä (n.10) tuokiota lapsiryhmälle. Harjoittelussa opetellaan opettamista, ryhmän ohjausta, tavoitteellisen toiminnan suunnittelua jne.. ja tähän ohjaaja antaa ohjausta ja auttaa.
Lähihoitajan harjoittelu ei sisällä tällaista. Hän voi toki pitää tuokion, jossa laulattaa lapsia, ohjaa askartelua tms. Lto-opiskelija toteuttaa tuokion, johon sisältyy erilaisia toimintamuotoja, ja jolle on suunniteltu aloitus ja lopetus. Tuokio on on suunniteltu kehittämään tiettyjä kehityksen osa-alueita ja sillä on tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan. Tuokio on osa laajempaa kokonaisuutta, josta opiskelijalla pitää olla käsitys. Se mitä tehdään, tehdään lapsen kehityksen tukemiseksi/edistämiseksi ja oppimiseksi.Minä en ole saanut harjoitteluissani juurikaan ohjausta lasten hoidossa, eikä minua ole siinä arvioitukaan. Mikä ei ehkä kylläkään ole hyvä asia.. Mutta kumminkin ohjaus ja arviointi ovat liittyneet opetus- ja kasvatustoimintaan. Että siten puhuisin kyllä todellakin opetusharjoittelusta!
- lähihoitaja2
!!! kirjoitti:
Lähihoitajan harjoittelu ei sisällä tällaista. Hän voi toki pitää tuokion, jossa laulattaa lapsia, ohjaa askartelua tms. Lto-opiskelija toteuttaa tuokion, johon sisältyy erilaisia toimintamuotoja, ja jolle on suunniteltu aloitus ja lopetus. Tuokio on on suunniteltu kehittämään tiettyjä kehityksen osa-alueita ja sillä on tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan. Tuokio on osa laajempaa kokonaisuutta, josta opiskelijalla pitää olla käsitys. Se mitä tehdään, tehdään lapsen kehityksen tukemiseksi/edistämiseksi ja oppimiseksi.En pidä itseäni lastentarhanopettajan veroisena, mutta kyllä meillä piti harjoitteluissa vetää erilaisia tuokioita ja niistä piti tehdä tarkat suunnitelmat mitä tehdään, miksi tehdään jne.
- lähihoitaja78
!!! kirjoitti:
Lähihoitajan harjoittelu ei sisällä tällaista. Hän voi toki pitää tuokion, jossa laulattaa lapsia, ohjaa askartelua tms. Lto-opiskelija toteuttaa tuokion, johon sisältyy erilaisia toimintamuotoja, ja jolle on suunniteltu aloitus ja lopetus. Tuokio on on suunniteltu kehittämään tiettyjä kehityksen osa-alueita ja sillä on tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan. Tuokio on osa laajempaa kokonaisuutta, josta opiskelijalla pitää olla käsitys. Se mitä tehdään, tehdään lapsen kehityksen tukemiseksi/edistämiseksi ja oppimiseksi.että vain opettajat/sosionomit saavat suunnittelemaan tavoitteelliset toimintatuokiot osana laajempaa kokonaisuutta ja arviointia.olen itse hoitaja, eikä minun ja muiden hoitajien suunnittelemat ohjatut toiminnat ole todellakaan mitään IRRALLISIA jumppa ja askartelutuokioita vaan suunniteltuja ja tavoitteellisia jne.
toimin oman pienryhmäni kanssa joka aamupäivä,jonka toiminnan suunnittelusta,toteutuksesta ja arvioinnista vastaan täysin yksin,vaikka ei kuuluisikaan teoriassa toimenkuvaani,mutta käytännössä se vain on niin.,varmasti monessa talossa. - oho!
lähihoitaja78 kirjoitti:
että vain opettajat/sosionomit saavat suunnittelemaan tavoitteelliset toimintatuokiot osana laajempaa kokonaisuutta ja arviointia.olen itse hoitaja, eikä minun ja muiden hoitajien suunnittelemat ohjatut toiminnat ole todellakaan mitään IRRALLISIA jumppa ja askartelutuokioita vaan suunniteltuja ja tavoitteellisia jne.
toimin oman pienryhmäni kanssa joka aamupäivä,jonka toiminnan suunnittelusta,toteutuksesta ja arvioinnista vastaan täysin yksin,vaikka ei kuuluisikaan teoriassa toimenkuvaani,mutta käytännössä se vain on niin.,varmasti monessa talossa.eli lastentarhanopettajat ovat päiväkodissa turhia. eiän enää ole lastentarhojakaan.
- siis...
lähihoitaja78 kirjoitti:
että vain opettajat/sosionomit saavat suunnittelemaan tavoitteelliset toimintatuokiot osana laajempaa kokonaisuutta ja arviointia.olen itse hoitaja, eikä minun ja muiden hoitajien suunnittelemat ohjatut toiminnat ole todellakaan mitään IRRALLISIA jumppa ja askartelutuokioita vaan suunniteltuja ja tavoitteellisia jne.
toimin oman pienryhmäni kanssa joka aamupäivä,jonka toiminnan suunnittelusta,toteutuksesta ja arvioinnista vastaan täysin yksin,vaikka ei kuuluisikaan teoriassa toimenkuvaani,mutta käytännössä se vain on niin.,varmasti monessa talossa.turhia pk:ssa
- on kaksi lastentarhanopettajaa
lähihoitaja78 kirjoitti:
toimin oman pienryhmäni kanssa joka aamupäivä,jonka toiminnan suunnittelusta,toteutuksesta ja arvioinnista vastaan täysin yksin,vaikka ei kuuluisikaan teoriassa toimenkuvaani,mutta käytännössä se vain on niin.,varmasti monessa talossa.johtajan (ei toimi ryhmässä) lisäksi. On tainnut sattua meille varsinaiset maanantaikappaleet lto:iksi, kun heillä nimenomaan tämä toiminnan suunnittelu ja valmistelu tökkii pahemman kerran. Ja tähän tarkoitukseen heille on varattu aikaakin.
Toimintaa aletaan suunnittelemaan ja esim. materiaaleja hakemaan silloin, kun homma pitäisi toteuttaa! Tai kesken toiminnan aletaan voivottelemaan, kun se tai tuo unohtui! Itselläni on hyvä varasto esim. musiikkiin liittyvää materiaalia, samoin mahtavat lorukokoelmat, jumppajutut ym. ja ne ovat koituneet monesti pelastukseksi lto:n vetämälle toimintatuokiolle. - kun valaisit
minä kyllä kirjoitti:
opiskelijaa ohjatessani olen pystynyt erottamaan hoidon ja opetuksen, mutta olenkin lastentarhanopettaja :) ! Mukavaa viikonloppua kaikille varhaiskasvattajille ammattiin katsomatta.
vanhalle sotaratsulle, että opettaessa ei hoideta ja hoitaessa ei opeteta! Teen kuitenkin toisin! Antakaa anteeksi, ei tällainen luupää enää opi uusia tapoja. Täytyy kieltäytyä lto-opiskelijoiden ohjauksesta.
- viesti_
kun valaisit kirjoitti:
vanhalle sotaratsulle, että opettaessa ei hoideta ja hoitaessa ei opeteta! Teen kuitenkin toisin! Antakaa anteeksi, ei tällainen luupää enää opi uusia tapoja. Täytyy kieltäytyä lto-opiskelijoiden ohjauksesta.
tarkoita että ne olisivat toisensa poissulkevia tai hoitoa ja opetusta ei tapahtuisi yhtäaikaa. Tarkoittaa lähinnä sitä että ne eivät ole sama asia ja siis ne voi erottaa toisistaan, voidaan arvioida opiskelijan opetustaitoa, pedagogisia taitoja, mutta myös hoito- ja hoivataitoja. Olen nähnyt paljon lastenhoitajia, joilla on todella pedagoginen ote työhön, ja toisaalta lastentarhanopettajakin voi olla enemmän hoitoon suuntautunut. Koulutus vaan painottaa niin, että lton koulutuksessa painottuu opetus ja kasvatus hoitajakoulutuksessa hoito ja kasvatus.
Olen mielestäni osannut arvioida opiskelijasta näitä molempia puolia, mutta toivon aina lto opiskelijalta pedagogista näkemystä erityisesti. Ja tapanani on ollut kp ryhmässä tai yleensä , jos itsellä on ollut parina hoitaja vaikka eskarissa, keskustella opiskelijan arvioinnista myös hoitajien kanssa että tulisi useampia asioita huomioitua arvioinnissa.
Onneksi minä en enää työskentele päiväkodissa, vaan ihan muualla :) - tavoitteelliset ohjaustuoki...
!!! kirjoitti:
Lähihoitajan harjoittelu ei sisällä tällaista. Hän voi toki pitää tuokion, jossa laulattaa lapsia, ohjaa askartelua tms. Lto-opiskelija toteuttaa tuokion, johon sisältyy erilaisia toimintamuotoja, ja jolle on suunniteltu aloitus ja lopetus. Tuokio on on suunniteltu kehittämään tiettyjä kehityksen osa-alueita ja sillä on tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan. Tuokio on osa laajempaa kokonaisuutta, josta opiskelijalla pitää olla käsitys. Se mitä tehdään, tehdään lapsen kehityksen tukemiseksi/edistämiseksi ja oppimiseksi.on selkeä aloitus ja lopetus...ja joka on osa suurempaa lapsen kehitystä...miltä vuosisadalta sun koulutus on?
- lähihoitaja78
oho! kirjoitti:
eli lastentarhanopettajat ovat päiväkodissa turhia. eiän enää ole lastentarhojakaan.
ltot turhia,meidän talossa aivan mahtavia opettajia.jostain syystä vaan hommat samat kuin hoitajilla.pointtini oli se ,että myös hoitajat kykenevät ja joutuvat suunnittelemaan,toteuttamaan ja arvioimaan toimintaa kaikki vasun osa-alueet huomioiden.välillä kyllä olen ihmetellyt miksi näin on,koska töitä tehdään usein myös kotona iltaisin,kun hoitajillehan ei suunnittelu työaikaan kuulu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202343Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071277- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35671