Nukkuminen pelottaa

pimeänpelko

Mua on alkanut pelottaa nukkuminen. Olen lukenut viime aikoina pelottavia juttuja netistä. Mulla oli myös yksi yliluonnollinen kokemus kymmenen vuotta sitten. Nyt mua on muutaman yön ajan pelottanut nukkua. Nyt on eka yö kun mies on muualla. Vaikka aion pitää valot päällä, niin silti pelottaa.

Onko kellään (ollut) samanlaista kokemusta? Mitä olette tehneet? Oletteko selvinneet siitä?

Jelppikää, mitä teen? En voi koko yötä valvoakaan. Eikä valvominen yöllä ole hirveän paljon helpompaa kuin nukkuminenkaan. Yö ja pimeys pelottaa. Päivällä ei ole ongelmia.

11

4878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörkö

      Joudun itse olemaan paljon yksin kotona maaseudulla kun mies on töissä muualla ja "pelkään " myös pimeää.
      Yritän ajatella kaikkea kivaa va valvon myöhään kunnes uni voittaa. Valot on usein yöllä päällä kun olen yksin. Ennen pelkäsin enemmän mutta nyt meillä on kissa ja en edes huomaa ajankulua ja pelkoani. Älä lue mitään mikä jää yöksi painamaan mieltä ja pelottamnaan.

    • debe

      Älä välttele sitä. Annat sen vain tulla. Ja huomaat ettei ole mitään pelättävää :) Jos ei auta niin käy lääkärillä.
      Ei ole syytä elää pelosa kun ollaan elossaa...

    • riia

      Minulla oli myös noin 10 vuotta sitten nukkumaan mennessä pelkotiloja niin, että ne haittasivat nukahtamista. Ensin taistelin valojen sammuttamisen kanssa ja sitten silmien sulkemisen kanssa, jne. Näin mielessäni väkivaltaisia itseeni kohdistuvia kauhukuvia ja kun järkeilin pelot pois, rupesin pelkäämään kuolemaa.

      Edelleenkään nukkumaan menemään meneminen ei ole mielyttävää, mutta en pelkää. Tein suunnilleen, kuten edellinen kirjoittaja: annoin ahdistuksen tulla ja vatvoin sitä mielessäni. Aikani pohdittuani asiaa, saatoin vähitellen yhä helpommin rentoutua ja nukahtaa, yhä enemmän tietoisesti ajattelin: nyt on pelätty riittävän kauan, nyt on aika lopettaa. Hiljalleen ahdistus lientyi ja häipyi.

      Toivottavasti pääset ongelmastasi voitolle, lääkkeitä en suosittele, koska se johtaa helposti loputtomaan kierteeseen, kun todellinen pimeään liittyvä ahdistus ei tule mielessäsi käsitellyksi. Itse sain muutamien helposti nukahdettujen kuukausien jälkeen uuden ongelman lääkkeiden käytöstä ja ahdistus palasi.

    • Jojo

      Minulla on ollut sama ongelma lapsesta asti.Sitten lääkäri määräsi minulle Cipramilia, ja nukuin todella hyvin ilman pelkoja. Lääkityksen lopettamisen jälkeen nukkuminen tuli taas vaikeammaksi, muttei ylivoimaiseksi. Nykyään siis pärjään joten kuten, joskus on helpompaa, joskus vaikeampaa. Lääkitys silloin auttoi.

      • Anonyymi

        Minulla on tuo nukahtamisen pelko tullut vanhana 80v Vaikean sydänsairauden johdosta. En uskalla nukahtaa.


    • Anonyymi

      Se on paha juttu Suomessa kun huoltoyhtiöillä on yleisavaimet...

    • Anonyymi

      Maalaismökkiin niitä avaimia ei ole eikä kukaan huolla paikkoja...

    • Anonyymi

      Itse nukun kuin hyvä ihminen vaikka saan yöllä kylmiä väreitä että 6 ihmistä katsoo minua kun nukun.

    • Anonyymi

      Mulla pitää olla huoneen ovi kiinni, niin sitten voi nukkuu. Ja tarpeeks pieni huone, niin että sen näkee yhdellä vilkasulla, että kaikki on ok.

      • Anonyymi

        Se on kyllä hyvä konsti! Mutta minulla loppuis happi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kyllä hyvä konsti! Mutta minulla loppuis happi.

        Ei sun ätmeröinen tarvi kaikkia ongelmiasi selvittää koko maailmalle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe