Rogerin Queenille tekemät biisit...

Sammy who was low

Soul Brother ketjussa Uusi levy:

"Mutta Roger on tosiaan jonkinlainen musta hevonen, jolta en oikein odota mitään, mutta joka voi yllättää jälleen kerran positiivisesti panoksellaan. Say It's Not True ei vakuuttanut, mutta mistäpä sen tietää, minkälainen ässä sieltä hihasta vielä löytyy..."

Avasin kokonaan uuden ketjun, ettei eksytä ihan aiheesta. Aijemmin ollaan puhuttu Rogerin soolotuotannosta mutta nyt voitaisiin keskustella Rogerin Queenille tekemistä biiseistä. Mitkä ovat omia suosikkejanne?

Itselläni se taitaa olla Calling All Girlgs. Jostian syystä. En tiedä miksi.

Myös Tenement Funster on kaunis ja koskettava ja käsittääkseni kuuluu myös Rogerin suosikkeihin hänen omasta tuotannostaan. Ainakin se on ollut vakionumero Rogerin soolokeikoilla. Queen ei jostain syystä ole biisiä käsittääkseni livenä esittänyt, sääli, olisi ollut ihan kiva jos se olisi vuonna 1974 esitetty myös meidänkin maaperällämme!

Ja olen jo päättänyt, että jonain päivänä opettelen vielä soittamaan I'm In Love With My Carin rummuilla, rumpali kun olen! :)

Ja nyt en halua syyttää Rogeria plagioinnista, mutta yhen aika huvittavan jutun huomasin kerran Genesistä kuunnellessani. Kuunnelkaapahan joskus Genesiksen biisi Los Endos (A Trick Of The Tail, 1976). Siinä jossain 2.45 kohdalla. Kuulostaako tutulta? :D

Sivumennen kertoakseni, Smilehän oli 1970 lämmittelemässä Genesistä ja Rogeria pyydettiin Genesikseen rumpaliksi. Olisi varmaan ollut ihan mielenkiintosita nähdä millainen yhdistelmä se olisi ollut, mutta oli varmasti parempi ettei Roger lähtenyt.

7

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soul Brother

      Säveltäjänä Roger on mielestäni Queenistä kaikkein yksioikoisin. Mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö hänkin olisi säveltänyt joitain upeita biisejä. Kronologisesti edeten:

      Rogerin alkuaikojen (1973-76) biisit ovat kaikki mielestäni hyviä. Tosin tähän saattaa vaikuttaa sekin, että mies itse lauloi omat biisinsä ja niinpä ne nousevat paremmin esiin levyiltä. Muutenkin pidän suuresti Rogerin äänestä. Ja jos saan lisätä, niin mielestäni Rogerin ääni on yksi keskeisistä (ja vähiten huomioiduista) elementeistä klassisessa Queen-soundissa, etenkin ne korkeat äänet.

      Alkuaikojen sävellyksistä suosikkejani ovat Tenement Funster ja Drowse. Molemmissa on vähän samantyyppinen rennosti rokkaava tunnelma, joka imaisee mukanaan. 70-luvun loppupuolen sävellyksistä suosikikseni monien vihaama More Of That Jazz. Mielestäni se on ihan hyvä biisi, kunhan vain editoi biisin lopusta sen järkyttävän Jazz-sikermän pois. Muutoin 70-80 -lukujen taite oli mielestäni Rogerin heikointa aikaa säveltäjänä, tosin monet kokeilut, joita Roger tuona aikana teki, varmasti auttoivat häntä kehittymään aivan uudelle tasolle myöhemmin.

      80-luvulla Roger siirtyi säveltämään kitaran sijasta koskettimilla ja se näkyy kyllä monien biisien sointurakenteessa. Radio Ga Ga on ehkä vähän steriili levyllä, mutta livenä biisi pääsee mielestäni oikeuksiinsa. Suosikkini tältä periodilta on kuitenkin ehkäpä Brianin kanssa tehty Machines. Myös A Kind Of Magic on hieno biisi, jonka Freddie valitettavasti pilasi hittihakuisella pop-sovituksellaan. Tämä annettakoon Freddielle anteeksi, sillä vastaavasti Breakthru parani huomattavasti, kun Freddie lisäsi oman intronsa Rogerin biisiin.

      Queenin viimeisinä vuosina Roger kirjoittikin jotkin uransa tyylikkäämmistä biiseistä. Tykkään jopa Hijack My Heartista (ehkä tosin vain siksi, että Roger itse laulaa taas pitkästä aikaa). Ehdoton Roger-suosikkini on kuitenkin Ride The Wild Wind. Vaikka tämä ei ole Rogerin omaperäisin biisi, kappaleessa on mielestäni hyvä fiilis ja Rogerin ja Freddien vuoropuhelu saa minut aina hyvälle tuulelle. These Are The Days Of Our Lives on sitten oma lukunsa: äärimmäisen koskettava balladi (ja kerrassaan upea kitarasoolo), mutta jotenkin vaikea tätä biisiä on vaikea verrata muihin Rogerin tekeleisiin.

      Oma Roger Top-5 voisi olla siis:
      Ride The Wild Wind
      Machines
      Drowse
      Tenement Funster
      Radio Ga Ga

      P.S. Jätin tästä listasta nyt kokonaan pois sellaiset biisit joissa Roger on ollut vain sanoittajana tai sivuasiallisena säveltäjänä, jonkun muun toimiessa pääasiallisena säveltäjänä. Esim. joukosta Innuendo, The Show Must Go On, One Vision, Under Pressure ja Let Me Live varmasti pääsisi muutama biisi listalle. Mutta tässä oli käsittääkseni kysymys nimenomaan Rogerista säveltäjänä.

      Sammylle: eikös ANATO:n 30-vuotispakkauksessa Roger anna rumpuopastusta I'm In Love With My Carin suhteen?

      • Sammy who was low

        "eikös ANATO:n 30-vuotispakkauksessa Roger anna rumpuopastusta I'm In Love With My Carin suhteen?"

        Itselläni on kyseinen painos vielä hommaamatta, mutta täytyypä sitten hommata joskus...


      • Sammy who was low

        "Ja jos saan lisätä, niin mielestäni Rogerin ääni on yksi keskeisistä (ja vähiten huomioiduista) elementeistä klassisessa Queen-soundissa, etenkin ne korkeat äänet."

        Samaa mieltä! Roger on laulajana todella loistava, mutta jäi luonnollisesti bändissä Freddien varjoon.


    • alamäki _

      alkoi kun Roger sai tehdä enemmän kuin sen yhden kappaleen levylle ja hänhän toi synterisaattorit Queenin musiikkiin.

      • Soul Brother

        Ei syntetisaattoreiden mukaan ottaminen Queenin musiikkia pilannut, vaan syntikoitten liiallinen käyttäminen. Ja ne kaikkein pahimmat syntikkaujellukset (Body Language, Staying Power, Pain Is So Close To Pleasure) ovat maestro-Freddien käsialaa.

        Siirtyminen syntikoitten käyttöön oli mielestäni aivan yhtä luonnollinen askel Queenilta 80-luvun taitteessa kuin musiikillisen ilmaisun yksinkertaistaminen NOTW:lla muutamaa vuotta aiemmin (punkin vaikutuksesta) oli ollut.

        Jälkikäteen ajateltuna olisi tietysti ollut hienoa, jos Queen olisi pitänyt kiinni 70-luvun puolivälin upeasta tyylistään, mutta bändi halusi olla mukana ajan musiikillisissa muutoksissa ja muuntautui koko ajan (lue: myi taiteellisen vapautensa markkinavoimille). Sheer Heart Attackin kaltainen levy olisi vuonna 82 ollut auttamattomasti vanhanaikainen, ja jäänyt pölyttymään levykauppojen hyllylle. Eli en minä nyt ainakaan Rogeria syyttäisi Queenin alamäestä, vaikka hän joitain todella keskinkertaisia (jopa surkeita) biisejä Queen-levyille saikin ujutettua (Fun It pilaa minulta koko Jazz-levyn).


    • Rogerin biiseistä

      Itsellä Rogerin biiseistä suurin suosikkini lienee 'Rock it'

      Toinen mistä olen aina pitänyt on 'Action this day' koska siinä Freddie laulaa tosi upeasti. Tämä biisi on siitä turhauttava että heti kun ekan kerran kuuli Hot spacen tuntui että kappaleessa kuuluisi olla murea kitarasoundi, niin tulisi varma hitti. Lopulta Queen at the bowl versiossa se kuulostaa juuri siltä, miltä ko biisin olisi aina pitänyt kuulostaa.

      A kind of Magic biisiä olen myös aina rakastanut sen monipuolisuuden takia, maagisen upeaa laulua ja kitarointia ja biisissä on ehkä Queenin paras video ikinä.


      Rogerin sooloista mielestäni paras on Strange frontier ja sitten Happiness.

      En ymmärrä miksi kaikki kehuvat Electric fireä, mielestäni se on Rogerin tekeleistä kaikkein heikoin.

      • Soul Brother

        Samaa mieltä Live At The Bowlista. Moni Hot Spacen biisi heräsi keikoilla täysin uuteen eloon, "Action" tästä ehkä paras esimerkki.

        Magicin videosta tykkään myös. Klaffivirheineenkin todella viihdyttävä video, josta saa aina hyvfän mielen.

        "En ymmärrä miksi kaikki kehuvat Electric fireä, mielestäni se on Rogerin tekeleistä kaikkein heikoin."

        Minun mielestäni asia taas on juuri päin vastoin. Yleisesti ottaen fanit pitävät Rogerin varhaisemmasta soolomateriaalista ja parjaavat EF:a Rogerin surkeimpana tekeleenä. Tälle foorumille on vain jostain kohtalon oikusta näköjään eksynyt kaksi aktiivista kirjoittajaa, jotka tykkäävät EF:sta.

        Mutta täytyy kyllä sanoa, että Fun In Spacella ja Strange Frontierilla taitaa olla musiikillisesti mielenkiintoisempia biisejä. Minun on vain jotenkin vaikea päästä yli siitä järkyttävästä kasari-soundista joka levyillä on. Samasta syystä Freddien Mr Bad Guy -levy kerää pölyä levyhyllyssä. Heikoimman Roger-levyn tittelin vie kyllä minun kirjoissani Shove It!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe