http://www.hempel.fi/internet/inefic.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument
Onko jonkun valmistajan veneissä ko ongelmaa esiintynyt ? Kuplia lasikuidussa
Itse en ole koskaan kuullut moisesta aiemmin
lasikuiturutto / osmoosi !??
5
5155
Vastaukset
- veneenostaja
Moi
Voiko vastaava tulla kolhuista / naarmuista jotka on vesilinjassa.
Olen ostamassa yhtä venenettä jossa on vesilinjassa noin 200 mm pitkiä naarmuja yhdessä kohtaa, jotka on tullut varmaankin jossain törmäyksessä
Kannattaako vene kiertää kaukaa, vai onko merkitystä noilla kolhuilla/naarmuilla käytännössä ????- Katsastusmies-1
monen veistämön veneessä. Ei voi syyttää pelkästään veistämöitä, vaikka materiaalien valinnassa onkin eroja.
Osmoosi iskee silloin kun "lasikuituveneen" pohjaa ei ole käsitelty oikein. Eli ei ole Primeria Gel-Coatin päällä estämästä kosteutta/vettä imeytymästä laminaattiin.
Kolot ja naarmut eivät ole niin vakava asia kuin koko pohjan alalle pesinyt Osmoosi = Lasikuiturutto.
Mikäli vene on nostettu hyvissä ajoin syksyllä maihin, on laminaatti yleensä kuivunut noiten kolojen/naarmujen kohdalta ja riittää kun keväällä hioo pohjan puhtaaksi Gel-Coatiin saakka ja käsittelee kohdan Primerilla asianmukaisesti.
Mikäli koko pohja on "rakoilla" on sen korjaaminen työläämpi rupeama.
Syksyllä poistetaan kaikki pohjamaalit Gel-Coatiin tai rakkojen pohjiin saakka ja annetaan pohjan kuivua.
Keväällä mitataan pohjan kosteus kosteusmittarilla ja jatketaan kuivumista mikäli kosteutta vielä löytyy.
Kevään/alkukesän lämpimät kuivaavat pohjan hyvin.
Mikäli pohjaa on jouduttu rakkojen vuoksi avaamaan syvemmälle, tulee pohja joko kitata tai pahimmassa tapauksessa laminoida lasimattoa lisää.
Olen nähnyt kaverin tekevän itse mittavan pohjatyön, eli on se maallikollekin mahdollista. Vakavammat tapaukset on ehkä syytä antaa ammattimiehen tehtäväksi.
Kun pohja on asiallisesti korjattu on vene kunnossa vuosien huolettomaan käyttöön. - höpö,,,,
Katsastusmies-1 kirjoitti:
monen veistämön veneessä. Ei voi syyttää pelkästään veistämöitä, vaikka materiaalien valinnassa onkin eroja.
Osmoosi iskee silloin kun "lasikuituveneen" pohjaa ei ole käsitelty oikein. Eli ei ole Primeria Gel-Coatin päällä estämästä kosteutta/vettä imeytymästä laminaattiin.
Kolot ja naarmut eivät ole niin vakava asia kuin koko pohjan alalle pesinyt Osmoosi = Lasikuiturutto.
Mikäli vene on nostettu hyvissä ajoin syksyllä maihin, on laminaatti yleensä kuivunut noiten kolojen/naarmujen kohdalta ja riittää kun keväällä hioo pohjan puhtaaksi Gel-Coatiin saakka ja käsittelee kohdan Primerilla asianmukaisesti.
Mikäli koko pohja on "rakoilla" on sen korjaaminen työläämpi rupeama.
Syksyllä poistetaan kaikki pohjamaalit Gel-Coatiin tai rakkojen pohjiin saakka ja annetaan pohjan kuivua.
Keväällä mitataan pohjan kosteus kosteusmittarilla ja jatketaan kuivumista mikäli kosteutta vielä löytyy.
Kevään/alkukesän lämpimät kuivaavat pohjan hyvin.
Mikäli pohjaa on jouduttu rakkojen vuoksi avaamaan syvemmälle, tulee pohja joko kitata tai pahimmassa tapauksessa laminoida lasimattoa lisää.
Olen nähnyt kaverin tekevän itse mittavan pohjatyön, eli on se maallikollekin mahdollista. Vakavammat tapaukset on ehkä syytä antaa ammattimiehen tehtäväksi.
Kun pohja on asiallisesti korjattu on vene kunnossa vuosien huolettomaan käyttöön.suurin syy on kovettimen virheellinen annostelu ja lämpötilä missä tehdään, minulla oli vene yli 30v vanha eikä tietoakaan rakkuloista,ei koskaan ollut epoksoitu.
- Katsastusmies-1
höpö,,,, kirjoitti:
suurin syy on kovettimen virheellinen annostelu ja lämpötilä missä tehdään, minulla oli vene yli 30v vanha eikä tietoakaan rakkuloista,ei koskaan ollut epoksoitu.
Nuo mainitsemasi ovat muutamia, ei aina edes merkittävimpiä.
Gel-Coatiin käytetty glykooli, pigmentti ja sen pinta-aktiiviset aineet ja muut täyteaineet vaikuttavat eniten osmoosin syntyyn. Kun lasikuiturutto tuli tutuksi ruvettiin käyttämään Neopentyyliglykolia ja jätettiin monilla veistämöillä kokonaan pois pigmentti Gel-Coatista. Tämä paransi ratkaisevasti laminaatin ominaisuuksia osmoosinkeston suhteen.
Polyesterihartsin kanssa on osattu tehdä laatutyötä jo 40 vuoden ajan. Ahneus kuitenkin usen iski ja hartsin laadusta tingittiin, jopa lisättiin täyteaineita jotta saavutettiin luokituslaitoksen asettama laminaatin neliöpaino.
Tällainen laminaatti yhdessä vettä imevän Gel-Coatin kanssa saattaa ilman epoksikäsittelyä johtaa osmoosiin.
Osmoosiongelma "räjähti" silmille 80-luvun venebuumin aikana. Hyvin tehtyä runkoa oli mahdoton maallikon erottaa huonosta. Laatu selvisi usein tuolla ikävällä tavalla, eli osmoosi iski.
On kaikkia suosituksia vastaan jättää koko kesän vedessä säilytettävän veneen pohja käsittelemättä. Meressä Selkämeren eteläpuolella se ei onnistu näkkien vuoksi.
- Rakkolaastari
Jos on pieniä rakkuloita, hio/hiekkapuhalla rakot auki, 2 vkoa kuivumista, kittiä ja uudet primerit pintaan AVOT ja taas menee 20v eteenpäin. Tuo on ihan helvetin kovaa liioittelua veneliikkeiltä, että heti kun on pari rakkoa niin koko pohja pitää vetää uusiksi ja gelcoatit pois. Tottakai ne firmat haluaa kusettaa rahat pois hömöiltä veneilijöiltä. Kuivatus, kitti ja primer on lääke. Ei siinä mitään helvetin mittauksia tarvita. Silmä ja järki kertoo....Huoli pois...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854