Kohdun väliseinä ja raskaus

mietityttää

Minulla on kaksiosainen kohtu, josta olen tiennyt jo useita vuosia. Nyt asia on kuitenkin alkanut mietityttämään enemmän, koska lapsen yrittäminen alkaa olla ajankohtaista. Minulle on kerrottu, että keskenmenoriski on suurempi, mutta kuulisin mielelläni muiden kokemuksia siitä, miten raskaus on sujunut. Kiitos vastauksista jo etukäteen!

7

3990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Riippuu varmaan pitkälti sen väliseinän sijainnista ja monesta muusta yksilöllisestä seikasta. Siskollani (jolla sama ongelma) tuli kaksi ekaa lasta nuorena helposti, mutta kolmatta yrittivät sitten useamman vuoden. Eli ikäkin takuulla vaikuttaa. Kannattaa käydä alussa varhaisultrassa varmistamassa mihin sikiö on kiinnittynyt ja ettei ole kohdunulkoinen tai tuulimuna.

    • äiti kohta kolmelle

      mulla on nuori ystävä joka on lasta yrittänyt n.5v ja hänellä on kohtu myös kaksiosianen.
      keskenmenoja hänellä ollut n.15 kpl ja viimesin viikolla 8 kolme kk sitten.
      myöhin on tullut 16rv paikkeilla ja tämä oli kuulemma kamalin kokemus koskaan.

      nyt on sitten pääsemässä vihdoin siihen leikkaukseen ens kuussa ja lääkärit kertoivat,että tälläinen kohtu harvemmin pitää lasta sisällään 20 rv enempää.
      nyt hän senkin sitten uskoo ja on valmis muuhunkin kuin luomuiluun kaikkien näiden itkujen jälkeen.

      suosittelen lääkärin kanssa keskustelua ennen kuin rupeatte yrittämään.
      tai,että jo kolmen keskenmenon jälkeen haet apua!

      se,että vauva synnytytetään kuolleena 16rv jälkeen ei kovin mieltä ylentävää ole,kun ei voi tietää kauan se sinun kohtusi vauvaa jaksaa pitää.
      vauvan kasvun kannalta kohtu on hankala.

    • gyne

      Koska otsikossa mainitset väliseinän, oletan että sinulla oleva poikkeavuus on nimenomaan tätä tyyppiä (kohtuontelon sisäinen väliseinä, muuten kohdun muoto jotakuinkin normaali). Kaksiosainen kohtu voi nimittäin myös olla kahdesta sarvesta muodostuva, mikä vaikuttaa hedelmällisyyteen toisella tavalla kuin väliseinä.

      Kohdun väliseinä vaikuttaa todellakin lisääntymiskykyyn ja raskauksien kulkuun. Väliseinän tyyppi (osittainen/täydellinen) vaikuttaa myös. Suomalaisessa katsausartikkelissa (Heinonen, Suomen lääkärilehti 2000;55(5):447-456) vuodelta 2000 keskenmenojen osuus raskauksista oli 40/30%, kohdunulkoisten raskauksien osuus 2/0%, ennenaikaisia synnytyksiä 13/16%, täysaikaisia synnytyksia 45/54% ja elävän lapsen syntymään päättyviä raskauksia 51/66% (potilaita 135 ja raskauksia heillä yht. 289).

      Kohdun väliseinän hoito tehdään nykyisin kohdun tähystyksessä halkaisemalla väliseinä. Tällainen leikkaus on yleensä päiväkirurginen toimenpide, eikä vaadi pitkää toipumisaikaa. Väliseinän poistaminen parantaa raskausennustetta huomattavasti; samaisen aineiston mukaan 39:llä näin hoidetulla potilaalla raskaus päättyi elävän lapsen syntymään 77 %:ssa raskauksista, kun ennen toimenpidettä heillä vain 11 % raskauksista johti elävän lapsen syntymään.

      Eli väliseinän hoito kannattaa tehdä ennen raskauksia, koska tämä poikkeavuus aiheuttaa huomattavia ongelmia raskauksien suhteen ja hoitomenetelmä on yksinkertainen. Em. katsausartikkelin kirjoittaja apulaisprofessori Pentti K. Heinonen Tampereen yliopistollisesta sairaalasta on yksi Suomen huippuja synnynnäisten synnytinelinpoikkeavuuksien ja niiden hoidon suhteen.

    • AnetteHoo

      Hei!
      Minulla myös muutama vuosi sitten huomattiin väliseinä kohdussa. Tämä väliseinä tulee kuulemma aikalailla alas. Gynekologini kertoi, että sektion ja keskenmenojen riski suurenee tämä vuoksi, mutta leikkauksesta hän ei puhunut mitään.

      Nyt perheenlisäys alkaa olla ajankohtaista ja minua huolestuttaa tämä asia. Onko teitä, joilla on väliseinä kohdussa, mutta silti raskaudet ovat menneet hyvin ja olette saaneet täysiaikaisen vauvan?

      • C

        Minulla on kohdussa väliseinä, joka huomattiin ultrassa ensimmäistä lasta odottaessani.

        Minulle on lääkärissä sanottu, että kaksiosainen kohtu lisää merkittävästi riskiä vauvan perätilaan sikiön tilanahtauden vuoksi. Ja siis tästä syystä myös sektion mahdollisuutta. Kysellessäni väliseinän poiston mahdollisuudesta (sektion yhteydessä tai raskauden jälkeen), minulle vastattiin että jos raskaaksi tulemisessa tai raskauksissa ei ole ollut ongelmia, ei kohtuun mielellään kohdisteta ylimääräisiä toimenpiteitä. Leikkausarvet lisäävät aina riskiä tulevissa raskauksissa, esim. istukan kiinnitymisen häiriöitä.

        Myös keskenmenoriskistä ja ennenaikaisesta syntymästä sikiön tilanpuutteen vuoksi puhuttiin. Lääkäri mainitsi myös kohdun muodon saattavan alatiesynnytyksessä vaikuttaa niin, ettei supistuksissa ole tehoa, joten synnytys voi pitkittyä ja tästäkin syystä päätyä sektioon.

        Ensimmäinen raskauteni sujui kuitenkin hyvin, mutta perätilan vuoksi tyttö syntyi suunnitellulla sektiolla viikkoa ennen laskettua aikaa. Tyttö oli normaalikokoinen ja sai täydet pisteet. Käännösyritystä ei oltu edes yritetty tehdä kohdun poikkeavuuden vuoksi ja samasta syystä ei alatieperätilasynnytystä harkittu.

        Nyt toista vauvaa odottaessani ollaan jo yli puolenvälin, ja kaikki sujunut tälläkin kertaa hyvin ainakin tähän asti. Raskaaksi olen kummallakin kerralla tullut melko nopeasti.


    • 2os.Vierailija

      Hei C, saanko kysyä missä synnytit sektiolla? :)

    • Anonyymi

      Tiesin jo vuosia, että minulla oli kaksiosainen kohtu. Vahva väliseinä kohdun sisällä. Se leikattiin pois. Raskaudet menivät oikein mallikkaasti, joten ei ole välttämättä mitään vaikutusta. Juttele lääkärin kanssa. Ei kannata ainakaan surra turhaan / etukäteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe